handdator

Visa fullständig version : Väldigt ont i knät (hjälp mig)


zool80
2012-03-07, 10:38
Har fått väldigt ont i mitt högerknä. Började med lite värk efter jag tränat mina ben ganska tungt. Sen har det bara blivit värre och värre. Nu en vecka senare kan jag inte ens sitta ordentligt utan att få ont i mitt knä. Smärtan känns inuti knät, får även mer ont om jag trycker med fingret i "övre delen" av knät, precis ovanför. Har som sagt svårigheter att böja det samtidigt som en belastning finns (typ när jag skall sitta ner etc).

Har inte belastat knät någonting ytterligare sen jag började få värken förutom dagliga sysslor så som gå i trappor etc.

Jag misstänker att det är benspark (open chain övning) som ligger bakom detta. Tränade onödigt tungt i denna övning och ångrar det ganska djupt nu :smash:. Förövrigt körde jag utfall, sittande vadpress och lårcurls samma pass.

Körde 4x8, 120kg i bensparken, kände ingen värk eller att knät blev skadat under passet. Så det handlar nog om att knät blivit överbelastat skulle jag tro. Men värker ganska ordentligt nu och det som oroar mig är att det blir bara värre och värre utan att jag ens belastat knät efter värken först började.

Jag gissar på någon slags inflamation och har smörjt in knät med voltaren salva. Men har som sagt inte hjälpt så mycket. Ville bara kolla om det är någon som har varit med om något liknande och tror sig veta vad det kan vara.

Tack på förhand.

Pretorian
2012-03-07, 12:00
Jag har också ont i knät, framförallt när jag går ner för trappan på morgone. Att köra knäböj är inga problem men just de där lätta rörelserna kan sticka till rejält.

Gå till en doktor.

limenka
2012-03-07, 12:15
Använd is på knät. Hjälper mot allt tycker jag. :)

garluch
2012-03-07, 12:31
Doktor, kiropraktor eller sjukgymnast?

zool80
2012-03-07, 15:43
Doktor, kiropraktor eller sjukgymnast?

Har bokat tid. Tänkte att jag kanske kunde få lite tips av någon som varit med om liknande då jag får vänta tills på måndag med läkarbesöket.

Svårast är på jobbet då jag inte ens kan sitta ordentligt på skrivbordsstolen. Gör konstant ont men är bättre i vissa positioner. Kan inte sitta med benet böjt i 90 grader och foten i golvet, blir sånt tryck i mitt knä då. Kliva in och ur bilen är ett helvete :(. Köra är ganska jobbigt det också.

Tack för svaren.. Ska testa med is ikväll. Men det är väl endast kortvarig lindring?

garluch
2012-03-08, 22:17
Har bokat tid. Tänkte att jag kanske kunde få lite tips av någon som varit med om liknande då jag får vänta tills på måndag med läkarbesöket.

Svårast är på jobbet då jag inte ens kan sitta ordentligt på skrivbordsstolen. Gör konstant ont men är bättre i vissa positioner. Kan inte sitta med benet böjt i 90 grader och foten i golvet, blir sånt tryck i mitt knä då. Kliva in och ur bilen är ett helvete :(. Köra är ganska jobbigt det också.

Tack för svaren.. Ska testa med is ikväll. Men det är väl endast kortvarig lindring?


Har själv haft problem med först högre, sen vänstra och sen båda knäna pga idrottsolyckor när jag var lite yngre. Kryckor i typ en månad båda gångerna och hade problem ett bra tag innan jag kunde belasta benet och gå ordentligt.

Värst var det när jag var byggnadslärling och behövde jobba ståendes på knäna rätt ofta. Även om jag hade bra knäskydd kunde jag ha svårt att gå utan smärta i ett par dagar.

Gick även till doktorn och de röntgade o dyl. men fick inga klara besked. Tillslut grejade jag hjälp själv och löste det med akupunktur, kiropraktik och träning.

Kan idag knäböja flera gånger i veckan utan problem men har lite ont om det är kallt ute. Sitter aldrig på huk längre heller.

Hoppas det går bra och att det löser sig!

zool80
2012-03-09, 12:53
Har själv haft problem med först högre, sen vänstra och sen båda knäna pga idrottsolyckor när jag var lite yngre. Kryckor i typ en månad båda gångerna och hade problem ett bra tag innan jag kunde belasta benet och gå ordentligt.

Värst var det när jag var byggnadslärling och behövde jobba ståendes på knäna rätt ofta. Även om jag hade bra knäskydd kunde jag ha svårt att gå utan smärta i ett par dagar.

Gick även till doktorn och de röntgade o dyl. men fick inga klara besked. Tillslut grejade jag hjälp själv och löste det med akupunktur, kiropraktik och träning.

Kan idag knäböja flera gånger i veckan utan problem men har lite ont om det är kallt ute. Sitter aldrig på huk längre heller.

Hoppas det går bra och att det löser sig!
Jag har nästan fått bort smärtan helt med Tens/EMS. Men knät känns fortfarande ostabilt, vågar nog inte springa med det men kan iaf gå normalt nu och har inga kroniska smärtor när jag sitter på kontoret längre. Väldigt konstigt, fick smärtan ganska plötsligt och likaså försvann den också.

Har även käkat diklofenak men tror det är EMS som har hjälp mig mest.

zool80
2012-03-21, 15:39
Fick besked nu när jag varit hos läkare en andra gång (första läkaren som jag var hos var skitdålig och visste ingenting). Har fått inflamation i slämsäckarna i mitt knä och det har bildas lite vätska där också. Ska gå på diclofenac 3x50mg per dag i 4 veckor :(. Ska helst vila också, så blir ingen träning vad det gäller ben i en månad. Sen vet jag inte hur det är med NSAID och träning. Har läst här någonstans att det inte riktigt är optimalt att styrketräna medan man tar det.

Blev riktigt besviken, har precis kommit igång med träningen nu och har känt mig riktigt taggad på gymmet. Men för att se på det positiva i de hela så är det ingen allvarlig skada. Kommer förmodligen läka fint.