handdator

Visa fullständig version : Tråden om Vasaloppet 2013


Torwald
2012-03-07, 10:26
Knappt har träningsvärken börjat släppa från 2012 års Vasalopp innan det är dags att anmäla sig till Vasaloppsupplaga årsmodell 2013! Det var lite dåligt med uppföljningar i den gamla tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172353), men låt oss fylla denna tråd med hybris och höga ribbor i väntan på att snön ska falla igen.

Jag åkte första gången 2011, och det var ingen rolig upplevelse. Släpade mig i mål på 10:31. Av någon anledning anmälde jag mig även 2012 och testade denna gång att träna till loppet. Startade efter några seedningslopp i led 5 och tog mig i mål på 5:34. Jag är såklart otroligt nöjd! Tyvärr missade jag dock den åtrovärda medaljen med 6 minuter, och därför måste jag såklart ha revansch nästa år.

Jag tänkte dock att jag skulle höja ribban lite och kanske satsa på att antingen ta mig i mål bland de första 1000 eller under 5 timmar. Jag inser naturligtvis att det kommer bli tufft, så jag kanske kommer tillbaks och reviderar det målet när säsongen närmar sig. Men nu, 2 dagar efter loppet, så är målet att komma iväg i startled 2 och komma i mål i detsamma!

Så vad är nu era planer? Vilka har anmält sig, vad har ni för målsättningar och vad är era erfarenheter från tidigare säsonger?

Macroman
2012-03-07, 12:51
Knappt har träningsvärken börjat släppa från 2012 års Vasalopp innan det är dags att anmäla sig till Vasaloppsupplaga årsmodell 2013! Det var lite dåligt med uppföljningar i den gamla tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=172353), men låt oss fylla denna tråd med hybris och höga ribbor i väntan på att snön ska falla igen.

Jag åkte första gången 2011, och det var ingen rolig upplevelse. Släpade mig i mål på 10:31. Av någon anledning anmälde jag mig även 2012 och testade denna gång att träna till loppet. Startade efter några seedningslopp i led 5 och tog mig i mål på 5:34. Jag är såklart otroligt nöjd! Tyvärr missade jag dock den åtrovärda medaljen med 6 minuter, och därför måste jag såklart ha revansch nästa år.

Jag tänkte dock att jag skulle höja ribban lite och kanske satsa på att antingen ta mig i mål bland de första 1000 eller under 5 timmar. Jag inser naturligtvis att det kommer bli tufft, så jag kanske kommer tillbaks och reviderar det målet när säsongen närmar sig. Men nu, 2 dagar efter loppet, så är målet att komma iväg i startled 2 och komma i mål i detsamma!

Så vad är nu era planer? Vilka har anmält sig, vad har ni för målsättningar och vad är era erfarenheter från tidigare säsonger?

Du har ju gjort en otrolig förbättring på ett år! Grattis!

Lite sur över att jag inte åkte i år när föret var så bra. Verkar ju ha varit rena glansisen. Troligen hade jag åkt på sub 7 i detta före jämfört med 8 som jag åkte på förra året.

Åker nog nästa år igen men förmodligen ÖS för att få så bra tid som möjligt. :)

Torwald
2012-03-07, 13:46
Du har ju gjort en otrolig förbättring på ett år! Grattis!

Lite sur över att jag inte åkte i år när föret var så bra. Verkar ju ha varit rena glansisen. Troligen hade jag åkt på sub 7 i detta före jämfört med 8 som jag åkte på förra året.

Åker nog nästa år igen men förmodligen ÖS för att få så bra tid som möjligt. :)
Tack så mycket!

Det var helt klart en fantastisk skiddag. Kanske är det en överdrift att säga att det var glansis i spåren, åtminstone för oss dödliga som inte gick i mål klockan 11:30. Jag hade fina hårda spår ungefär halvvägs, dock fint utför nästan hela vägen. Med 50km kvar började det dock bli sockermos och det gled rätt tungt för de flesta skulle jag tro åtminstone andra halvan eller sista tredjedelen. Med det sagt tror jag säkert att man tjänade en 20 minuter eller så på det snabba föret, men inte en timme!

Hur är det att köra ÖS? Jag är inte själv så supersugen på att köra när det inte är tävling och man inte får någon placering. Det känns som att köra sig trött kan jag göra när som helst, det behöver jag inte åka till Sälen för att göra :) Men du kanske kan förmedla vad tjusningen är?

Macroman
2012-03-07, 14:11
Tack så mycket!

Det var helt klart en fantastisk skiddag. Kanske är det en överdrift att säga att det var glansis i spåren, åtminstone för oss dödliga som inte gick i mål klockan 11:30. Jag hade fina hårda spår ungefär halvvägs, dock fint utför nästan hela vägen. Med 50km kvar började det dock bli sockermos och det gled rätt tungt för de flesta skulle jag tro åtminstone andra halvan eller sista tredjedelen. Med det sagt tror jag säkert att man tjänade en 20 minuter eller så på det snabba föret, men inte en timme!

Hur är det att köra ÖS? Jag är inte själv så supersugen på att köra när det inte är tävling och man inte får någon placering. Det känns som att köra sig trött kan jag göra när som helst, det behöver jag inte åka till Sälen för att göra :) Men du kanske kan förmedla vad tjusningen är?

Va, skulle jag inte åkte 1 timme fortare!? Jag som sagt det till alla jag känner... ;)

Gällande ÖS. När man är motionsåkare så spelar det inte så stor roll med placeringen tycker jag. Aldrig varit särskilt peppad av placeringen i något lopp som motionär faktiskt. ÖS känns som en vanlig motionstävling tycker jag men den största orsaken är att det inte är lika trångt i backen även om det gick riktigt sakta och var trångt när jag åkte. Man maximerar sin prestation kan jag tycka. Men jag förstår helt klart din poäng.

Torwald
2012-03-07, 14:35
Menade såklart inte att säga att du inte kunna putsa tiden rejält för det hade du säkert kunnat :)

Jag tycker inte det är själva placering jämfört med andra som är intressant egentligen, utan jämfört med sig själv. När det är ett så stort lopp som VL gör ju det stora deltagarantalet att ens placering är mer eller mindre statistiskt säkerställd från år till år. Då blir det ett ganska bra kvitto på om man verkligen åkte bättre än året innan, justerat för att föret kan skilja massor från år till år. Det är inte så många motionstävlingar som kan erbjuda det faktiskt!

Pand
2012-03-08, 19:17
Jag åkte första gången 2011, och det var ingen rolig upplevelse. Släpade mig i mål på 10:31. Av någon anledning anmälde jag mig även 2012 och testade denna gång att träna till loppet. Startade efter några seedningslopp i led 5 och tog mig i mål på 5:34. Jag är såklart otroligt nöjd! Tyvärr missade jag dock den åtrovärda medaljen med 6 minuter, och därför måste jag såklart ha revansch nästa år.

Så vad är nu era planer? Vilka har anmält sig, vad har ni för målsättningar och vad är era erfarenheter från tidigare säsonger?

Det var inte illa. Men nog har du väll lagt ned bra med timmar i spåret senaste året?

Jag åkte mitt första ÖS iår (måndagens version), målet var att komma i mål och det vore kul att komma under 10. Chansade på att försöka hålla 1h per kontroll och se om det skulle hålla. Trots futtiga 80km skidor på 2 år klarade jag mig på 8:08. Blir definitivt att åka nästa år. Tänkte att ~7h vore rimligt, men om du förbättrade dig så mycket kanske mitt nya mål är löjligt lågt?

Svedberg
2012-03-08, 19:20
Målet som ska uppnås annars säljer jag min startplats(anmälde mig i måndags) är led 3, hyffsat less på alla som inte kan åka utför nu efter 2 år med oundvikliga krascher i folk som ramlat framför mig. Bröt staven 5 km innan oxberg i år.

Macroman
2012-03-09, 11:44
Målet som ska uppnås annars säljer jag min startplats(anmälde mig i måndags) är led 3, hyffsat less på alla som inte kan åka utför nu efter 2 år med oundvikliga krascher i folk som ramlat framför mig. Bröt staven 5 km innan oxberg i år.

Vilket led hade du i år?

_slipknot1_
2012-03-13, 19:35
Bokade just min startplats som en 25års present. Har snackat om att köra ända sedan jag var 18, så var verkligen hög tid att genomföra detta lopp nu!
Flera i i familj/släkt har kört tidigare, har såklart sagt att jag ska köra fortare än dem. Har tävlat på ungdomsnivå tidigare så har väl en hyfsad teknik med mig som tur är nu gäller det bara att komma i form. Målet är seedningsled 4-5 med en tid under 6h.

@Torwald Grattis till en grym förbättring!

Hoppas det kan hållas lite liv i tråden.

Brook
2012-03-13, 22:18
Målet är seedningsled 4-5 med en tid under 6h.



sub6h? Då skullle jag rekommendera att du startar i led4!
Jag startade i led5 i år, fick åka mina första stavtag efter 25min, någonstans överst i backen..
och då gled jag in på 5h48min, dvs just under 6h.

För att ge ett hum om vad som låg bakom min tid och hur representativ den är för led5:
+ Snabba spår första 6milen!
- fick krampkänning och tillslut kramp i benet sista 3milen

Jag önskar dig lycka till och hoppas vi får stå bredvid varandra i led4 i mars =)

_slipknot1_
2012-03-14, 11:38
sub6h? Då skullle jag rekommendera att du startar i led4!
Jag startade i led5 i år, fick åka mina första stavtag efter 25min, någonstans överst i backen..
och då gled jag in på 5h48min, dvs just under 6h.

För att ge ett hum om vad som låg bakom min tid och hur representativ den är för led5:
+ Snabba spår första 6milen!
- fick krampkänning och tillslut kramp i benet sista 3milen

Jag önskar dig lycka till och hoppas vi får stå bredvid varandra i led4 i mars =)

Siktar på ett så bra startled som möjligt men 4-5 känns rimligt, är mycket väl medveten om att det går en massa tid i starten upp över första backen.

Bra tid! Verkade vara kanonförutsättningar i årets lopp!

Ska bli intressant att se vilka lopp som seedar en sedan och om man behöver åka fler än ett för att hamna i de leden som är mitt mål.

Hoppas verkligen vi ses i led 4 ja!:)

Börjar bli dags att planera lite träningsupplägg för min del! Hur lägger ni andra upp träningen under sommar/höst? Rullskidor?

Poxeman
2012-03-14, 12:00
Jag har bestämt mig för att skita i det framöver.
Kommer ändå aldrig slå min tid från i år och vill inte brottas i startbacken fler gånger.

Kanske blir öppet spår om det blir en bra snövinter.

Brook
2012-03-14, 20:58
Börjar bli dags att planera lite träningsupplägg för min del! Hur lägger ni andra upp träningen under sommar/höst? Rullskidor?

Grubblar på träningsupplägget själv faktiskt, överväger att sälja min landsvägsRacer och tillhörande startbevis till vätternrunda (VR), och satsa på rullskidor (alt powerslides). Ekonomi finns för att behålla cykel och ändå köpa rullskidor, men tiden är de stora problemet...
Styrketräningen blir inge annorlunda, aningen mer ben inför sommarens löpning och eventuella cykling.

Svedberg
2012-03-14, 21:24
Vilket led hade du i år?

Stog i 5an, åkte på 6.13.10 smådålig tid från 5an dessutom :(

logihcet
2012-03-14, 22:02
tänkte anmäla mig till nästa års vasalopp men det finns en hake - jag har åkt skidor max 5 gånger men vill ändå testa att genomföra det.

Har väl en hyffsad kondition och gör runt 18-19 på 5k och 1.30 på halvmaran ( löpning såklart)

tror ni man kan klara det?

Brook
2012-03-14, 22:26
@Logihcet
Har du viljan och är beredd att i värsta fall va ute i 10-15h så fixar du det lugnt! Det kan låta som om jag är synisk men det är nästintill omöjligt att säga om du klarar det eller ej...eller klart du klarar det!! frågan är hur kul du kommer att ha, åk Öppetspår (ÖS) och inte Vasaloppet(VL).

Jag har sett och hört kamrater åka ÖS på 8-9h och på endast en säsong på skidor.
Ju bättre du är på skidor desto mindre flås behöver du =)

Mitt tips: Åk skidor och känner du i vinter att det går bra så köper du ett startbevis till ÖS. ÖS har mig veterligt aldrig tagit slut, men trycket på VL verkar enormt stort i år (12k av 15.8k startbevis sålda) kanske smittar det ÖS =)

Zev
2012-03-15, 07:41
tänkte anmäla mig till nästa års vasalopp men det finns en hake - jag har åkt skidor max 5 gånger men vill ändå testa att genomföra det.

Har väl en hyffsad kondition och gör runt 18-19 på 5k och 1.30 på halvmaran ( löpning såklart)

tror ni man kan klara det?

Det är inget problem. Jag lärde mig åka skidor i år (23mil innen VL) och kom i mål på 6:05. Visserligen har jag åkt massa skridskor och nerför i skidbackar som kanske underlättar för balansen.

Har du bra grundkondition, samt försöker åka runt 25 mil innan så borde du klara det. Mycket är mentalt, att fortsätta fast det är tungt och att man kan vara helt slut mellan vissa kontroller.

Men ju mer träning, ju roligare blir loppet.

dalmas
2012-03-15, 08:45
Då jag arbetar på annan ort och självklart glömt mina rullskidor hemma, hittade jag ett gym med skierg stakmaskin. Hur bra är dessa egentligen? Får inte riktigt upp pulsen utan hinner bli trött i triceps innan om jag verkligen köttar på. Vilka typ av pass borde man köra med en stakmaskin, intervaller eller långpass? Båda?

Torwald
2012-03-15, 09:46
Det var inte illa. Men nog har du väll lagt ned bra med timmar i spåret senaste året?

Jag åkte mitt första ÖS iår (måndagens version), målet var att komma i mål och det vore kul att komma under 10. Chansade på att försöka hålla 1h per kontroll och se om det skulle hålla. Trots futtiga 80km skidor på 2 år klarade jag mig på 8:08. Blir definitivt att åka nästa år. Tänkte att ~7h vore rimligt, men om du förbättrade dig så mycket kanske mitt nya mål är löjligt lågt?
Tack! Jag kan nog inte påstå att jag lagt ner speciellt mycket tid på skidåkningen. Jag har verkligen försökt, men en väldigt blygsam vinter i Stockholm satte tyvärr käppar i hjulen oftast. Den största skillnaden i år var nog att jag åkte förhållandevis många långlopp under säsongen. Åkte Grotfallsrundan, Intersportloppet, Orsa Grönklitt Ski Maraton, Engelbrektsloppet och Värmdöloppet. Tyckte det var enormt roliga lopp de flesta av dem och så gav de nog bra långloppsvana. Totalt åkte jag under säsongen 34.5 mil skidor på snö och 2.7 mil på rullskidor. Av dessa var 21.2 mil tävlingar. Så totalt blev säsongen 43.5 mil på skidor, inklusive Vasaloppet.

Bokade just min startplats som en 25års present. Har snackat om att köra ända sedan jag var 18, så var verkligen hög tid att genomföra detta lopp nu!
Flera i i familj/släkt har kört tidigare, har såklart sagt att jag ska köra fortare än dem. Har tävlat på ungdomsnivå tidigare så har väl en hyfsad teknik med mig som tur är nu gäller det bara att komma i form. Målet är seedningsled 4-5 med en tid under 6h.

@Torwald Grattis till en grym förbättring!

Hoppas det kan hållas lite liv i tråden.
Stort tack! Kommer du upp i 4:an fixar du under 6 timmar ett normalår om du är lite bättre än snittet i startgruppen. Tror snittet är precis över 6 timmar från startled 4 ett normalår. Så kan du väl lägga på 20-30 min om det är ett segt åt och dra av 20-30 om det är ett snabbt år.

tänkte anmäla mig till nästa års vasalopp men det finns en hake - jag har åkt skidor max 5 gånger men vill ändå testa att genomföra det.

Har väl en hyffsad kondition och gör runt 18-19 på 5k och 1.30 på halvmaran ( löpning såklart)

tror ni man kan klara det?
Du kan absolut klara det, men se till att åka så mycket skidor som du kan. För att inte få fruktansvärt ont (för det får man om man inte tränar), se till att åka så många låna pass du hinner. Det tror jag är nyckeln för en som är tränad i övrigt men ovan vid att åka skidor.

VL är dock redan FULLTECKNAT eller eventuellt ca 100 platser kvar. Så det får bli Blocket eller att OMEDELBART anmäla sig på www.vasaloppet.se.


Då jag arbetar på annan ort och självklart glömt mina rullskidor hemma, hittade jag ett gym med skierg stakmaskin. Hur bra är dessa egentligen? Får inte riktigt upp pulsen utan hinner bli trött i triceps innan om jag verkligen köttar på. Vilka typ av pass borde man köra med en stakmaskin, intervaller eller långpass? Båda?
Jag vet många som kört skierg med ganska bra resultat. Det jag tänkte på var kanske om du blir så trött i triceps, är du säker på att du drar på rätt sätt? Jag är kanske inte rätt person att ge råd här, men testa att försöka få händerna en aning närmare kroppen och koppla in magen. Att få händerna närmare kroppen betyder inte att du ska dra händerna närmare utan kan också åstadkommas genom att få fram kroppen genom att gå upp lite på tå. Då brukar det bli lättare att koppla in lats och mage, och du borde inte bli så trött i armarna.

Torwald
2012-04-01, 09:53
Stora nyheter från Vasaloppet idag den 1 april 2012: Vasaloppsveckan 2013 går av stapeln två gånger! Läs mer här: http://www.vasaloppet.se/wps/wcm/connect/se/vasaloppet/start/nyheter_o_reportage/senaste_nytt/nyhet_vasaloppets_vintervecka_x_2_120401 :)

Torwald
2012-09-05, 15:02
Nästan exakt ett halvår kvar till Vasaloppet den 3 mars 2013 idag (179 dagar kvar). Någon som börjat ladda? Jag kan stoltsera med inte mindre än 1 pass på rullskidor (2km, sedan vurpade jag och har inte rört skidorna sedan dess) och 4 pass på stakmaskin (SkiErg). Pepp! Stakmaskin tror jag är det nya svarta.

Torwald
2013-03-01, 23:31
Hur har det gått med uppladdningen? Vilka kör på söndag?

_slipknot1_
2013-03-02, 04:19
Hur har det gått med uppladdningen? Vilka kör på söndag?


Blir Inget för mig, sålde startplatsen då jag varit för mycket sjuk i vinter. Jäkligt tråkigt att missa, men kommer följa loppet via tv hursomhelst.

bear.flowertwig
2013-03-02, 11:00
Blir härligt att bänka sig framför tv:n i morrn.

Aldrig åkt med det kommer bli av förr eller senare. Vilken ansträngning/tid/ambition på Vasaloppet skulle ni säga motsvarar sub40 på milen? Ja jag vet att det knappt är jämförbart men spekulera :)

ccm
2013-03-02, 11:10
En av Sveriges starkaste män ska köra Vasan i morgon:

http://maxstyrka.se/2013/03/intervju-joakim-karlsson/

andersn1977
2013-03-14, 12:39
I found large photo gallery (~23 000 pics) from Vasaloppet 2013 and the good thing is that it allows to search by name.

http://se.sport-photo.eu

linanielsen
2013-05-20, 09:31
Hejsan! Jag studerar Turismvetenskap vid Karlstads Universitet och jobbar tillsammans med 4 andra studenter med Kalhyttans destinationsutveckling där vi valt att inrikta oss mot Vasaloppsdeltagare. För att kunna fullfölja studien har vi gjort en enkät som kommer vara grundunderlaget i vårt arbete. Enkäten bygger helt enkelt på frågor riktade mot Vasaloppsträning. Vi vore väldigt tacksamma om ni tog er tid att fylla i några snabba frågor kring era förväntningar samt prioriteringar av en potentiell elittränings destination. Tack på förhand!


Klicka på länken nedan för att komma till enkäten:

https://docs.google.com/forms/d/1gi03wntxmJ9nokfxmfJj76hpStrXE-jMPtfzTyrBQ1k/viewform