handdator

Visa fullständig version : Vilka frukter / grönsaker är bäst ?


ToughLove
2012-03-07, 07:44
Hej, har nyligen märkt att jag käkar fan inga frukter eller grönsaker, och vet ju naturligtvis att det är en fördel att göra det, det jag undrar över är vilka frukter / grönsaker är att föredra ? ... dvs vilka har lägre kalori innehåll och mer vitaminer osv *rolleyes*

JoHannibal
2012-03-07, 08:11
Jag brukar äta mycket morötter, chilifrukt (röd), blåbär och äpple.
Alla innehåller massa bra vitaminer och nästan inga kcal, äpple är bra för matsmältningen!

Fredron
2012-03-07, 08:31
Grönsaker > Frukt

Jag ser ingen anledning att äta frukt förutom om man tycker att det är gott, då får man gärna äta ett par.
Vilka grönsaker som är "bäst" är nog ganska svårt att svara på. Men äter du olika grönsaker så bör du få i dig allt du behöver och det är ju så bra som du kan önska.
Lite broccoli och blomkål är personliga favoriter, sen är ju rotfrukter i ugnen alltid trevligt :)

begt
2012-03-07, 08:42
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/local_99390.pdf

Det står bland annat att äpple>päron, tomat>gurka, apelsin>banan ur antioxidantsynpunkt.

kalajset
2012-03-07, 08:50
Det har sina svårigheter att klassificera grönsaker/frukt som homogen grupp då de finns i så många olika sorter och har alla så många olika fördelar/nackdelar.

"Alla" grönsaker kan dock anses vara nyttiga med dessutom ett, (mer eller mindre), lågt innehåll av kalorier. En bra grundregel man kan följa om man vill göra det enkelt för sig är att helt enkelt försöka äta varierat och välja grönsaker i olika färger. Sedan kan man förstås argumentera att t ex morötter är nyttigare än t ex gurka sett som ett enskilt livsmedel, men jag tycker själv detta är ganska meningslöst om man just ser till att äta varierat och gärna ganska mycket grönsaker.

Vad det gäller frukt är däremot dess "nyttighet" starkt omdebatterad på ett helt annat sätt. Vad man kan konstatera är att gruppen som helhet knappast kan räknas som den vitaminbomb den åtminstone tidigare hade rykte om sig att vara, då frukt visserligen generellt sett visst innehåller vitaminer, men oftast i väldigt små doser. Citrusfrukter överlag är dock fortfarande mycket bra källor till c-vitamin.

Sedan ska det sägas att vitamininehåll inte är allt. Det finns även annat i frukt, (och dessutom bär), som man i dagsläget inte riktigt vet betydelsen av och/eller genom vilka exakta mekanismer i kroppen de verkar, men som eventuellt kan utgöra en hälsofördel.

Holabandola
2012-03-07, 09:09
Frukt eller grönsak med lågt kaloriinnehåll ser jag inte som mer nyttig än någon med lågt.
Snarare tvärtom. Sockret i frukt går till stor del omvägen via levern och ger ett snyggare blodsockersvar. Därtill är det relativt små mängder kolisar du får i dej från frukt.

Banan är min etta. Du kan fan leva enkom på banan, mjölk och havre.
Morot.
Blåbär.
Äpple.
Broccoli.

Christbait
2012-03-07, 09:29
Frukt eller grönsak med lågt kaloriinnehåll ser jag inte som mer nyttig än någon med lågt.
Snarare tvärtom. Sockret i frukt går till stor del omvägen via levern och ger ett snyggare blodsockersvar. Därtill är det relativt små mängder kolisar du får i dej från frukt.

Banan är min etta. Du kan fan leva enkom på banan, mjölk och havre.
Morot.
Blåbär.
Äpple.
Broccoli.

Många frukter (typ päron) har liknande sockerhalt som läsk. Det här med att fruktos ger långsammare blodsockerhöjning och därför skulle vara "nyttigare" är en halvgammal GI-käpphäst som på senare tid börjat bli något halt, läs t.ex. "Fructose, insulin resistance, and metabolic dyslipidemia" på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC552336/

vicarious
2012-03-07, 09:34
Broccoli är bra.

Morty
2012-03-07, 09:55
Broccoli är super. Tillagad i ugn med lite olja och salt. Lätt att dra i sig ett halvkilo.

ToughLove
2012-03-07, 10:27
Finns det några nackdelar med att inte käka grönsaker/frukt ?

Holabandola
2012-03-07, 10:29
Många frukter (typ päron) har liknande sockerhalt som läsk. Det här med att fruktos ger långsammare blodsockerhöjning och därför skulle vara "nyttigare" är en halvgammal GI-käpphäst som på senare tid börjat bli något halt, läs t.ex. "Fructose, insulin resistance, and metabolic dyslipidemia" på http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC552336/

Du, ät en frukt, mät blodsockersvaret.
Du kommer få en snabb stigning och sedan långsam nedgång.
Frukt är inte jämförbart med många andra snabba kolhydratkällor, typ mackor etc.

Jag har inte bara läst mig till det, utan provat själv, många gånger.

Mitt blodsocker av ett par frukter går inom en och en halv timme från 5 till 6,8, sen sjunker det sakta mot 5 igen efter 3h. Perfekt måltid.

Holabandola
2012-03-07, 10:32
Finns det några nackdelar med att inte käka grönsaker/frukt ?
Höhö, JA!
Jämför finnarnas hälsa mot fransmännen, finnarna drabbas mycket mer av hjärtkärlsjukdomar och cancer än fransmännen, fransoserna äter lika mycket fett och kött som finnarna men de äter också mycket frukt och grönt.
Frukt och grönt skyddar mot tjocktarmcancer.Det är också fastställt.

Jag åt inte frukt och grönt under ett par år, jag fick bältros.

raQblad
2012-03-07, 10:32
Bæst vet jag inte, men jag brukar køpa en høg med blandade rotfrukter. Broccoli, kålrot, blomkål, morøtter, sellerirot, persiljerot, asparges, och andra konstiga røtter jag kommer øver på grønsaksavdelningen. Bara att hacka och blanda med mer "vanliga" grønsaker som paprika, squash/gurka och kørsbærstomater så har du en wook eller ugnsblandning som håller en vecka :) Går att mixa till vilken matrætt som helst.

Fredron
2012-03-07, 10:57
Finns det några nackdelar med att inte käka grönsaker/frukt ?

Frukt/grönsaker är ett smidigt sätt att få i sig mycket av det kroppen behöver. Visst kan du skippa det men jag vet inte hur enkelt du kommer lyckas ersätta det. Nackdelarna är givetvis de bristsjukdomar du kan få.

Christbait
2012-03-07, 12:32
Du, ät en frukt, mät blodsockersvaret.
Du kommer få en snabb stigning och sedan långsam nedgång.
Frukt är inte jämförbart med många andra snabba kolhydratkällor, typ mackor etc.

Jag har inte bara läst mig till det, utan provat själv, många gånger.

Mitt blodsocker av ett par frukter går inom en och en halv timme från 5 till 6,8, sen sjunker det sakta mot 5 igen efter 3h. Perfekt måltid.

Jag formulerade mig tydligen otydligt. Jag ifrågasätter alltså inte blodsockerresponsen utan det underförstått nyttiga i fruktsocker jämfört med annat socker. Det är såklart delvis en mängdfråga också, levern har ju begränsad kapacitet för att ta hand om fruktos i större mängder på ett lika bra sätt som vid mindre.

Sandra81
2012-03-07, 12:35
Hej, har nyligen märkt att jag käkar fan inga frukter eller grönsaker, och vet ju naturligtvis att det är en fördel att göra det, det jag undrar över är vilka frukter / grönsaker är att föredra ? ... dvs vilka har lägre kalori innehåll och mer vitaminer osv *rolleyes*

tänk på att det är skillnad på ekologiska och vanliga också.

Trance
2012-03-07, 12:50
Du, ät en frukt, mät blodsockersvaret.
Du kommer få en snabb stigning och sedan långsam nedgång.
Frukt är inte jämförbart med många andra snabba kolhydratkällor, typ mackor etc.

Jag har inte bara läst mig till det, utan provat själv, många gånger.

Mitt blodsocker av ett par frukter går inom en och en halv timme från 5 till 6,8, sen sjunker det sakta mot 5 igen efter 3h. Perfekt måltid.

Vilket säkert skulle vara bra om blodsockret är enda måttet på nyttighet och hälsa.

Höhö, JA!
Jämför finnarnas hälsa mot fransmännen, finnarna drabbas mycket mer av hjärtkärlsjukdomar och cancer än fransmännen, fransoserna äter lika mycket fett och kött som finnarna men de äter också mycket frukt och grönt.
Frukt och grönt skyddar mot tjocktarmcancer.Det är också fastställt.

Jag åt inte frukt och grönt under ett par år, jag fick bältros.

Jag åt frukt och grönt och fick ulcerös colit. Det är ju värre.

Linjedomarn
2012-03-07, 15:46
Frukt är som godis.. men inte bananer inte!. - Viking @ kontoret :D

Holabandola
2012-03-07, 16:29
Ja fibrer är ingen hit om man har UC :-)
Har du slutat äta det nu då?

christofer79
2012-03-07, 19:35
Ät lite efter säsong. Vill väl inte betala dyra pengar för vatten.

cero
2012-03-07, 20:52
Så många olika färger som möjligt brukar väl vara en tumregel.

Ibanex123
2012-03-07, 21:15
http://www.halsosidorna.se/Gronsaker.htm

Olika grönsaker medför olika fördelar.
Nyckeln är en blandning av flera färger och stor variation.

Sniggel
2012-03-07, 22:59
Broccoli är ju en omtalad grönsak som verkar ha många hälsofördelar.
Grönsaker har ju som sagt olika typer av nyttighet och vilka typer av nyttigheter den har beror ofta på utseende (färg) och konsistens vad jag förstått.
Vitkål ska tydligen också vara rätt näringspackad och om man ska välja några färger till så kan man ju ta morot och tomat (i koncentrerad form, t ex puré, vattniga grönsaker är "utspädd näring").

Som någon nämnde så handlar nyttigheterna hos (frukt och) grönsaker förmodligen inte enbart om vitamin och mineralinnehåll, men just C- och K-vitamin ska väl vara något som är lätt att hitta i många grönsaker. K specifikt i bladgrönsaker som t ex spenat och grönkål. C-vitamin krävs väl dock väldigt udda kosthållning för att få för lite av.

Eddie Vedder
2012-03-10, 09:27
Höhö, JA!
Jämför finnarnas hälsa mot fransmännen, finnarna drabbas mycket mer av hjärtkärlsjukdomar och cancer än fransmännen, fransoserna äter lika mycket fett och kött som finnarna men de äter också mycket frukt och grönt.

Det finns otroligt mycket i livsstilen som är störningsfaktorer så grönsakerna kan man inte peka på som den avgörande faktorn. Att de äter mycket fett behöver inte vara något dåligt heller. Men hursomhelst finns det jätteskillnader i den finska (främst nordfinländska som det handlar om) och den franska kulturen. Bara en sån sak som portionsstorlek.

Frukt och grönt skyddar mot tjocktarmcancer.Det är också fastställt.

Nej det är det inte. Det finns hypoteser för att så skulle kunna vara fallet men fastställt är det inte.

Fruits in general probably protect against cancers
of the mouth, pharynx, and larynx, and those of theoesophagus, lung, and stomach.
There is limited evidence suggesting that fruits also protect against cancers of the
nasopharynx, pancreas, liver, and colorectum

[...]

Evidence that vegetables and fruits protect against some
cancers is supported by evidence on foods containing
various micronutrients, found especially in vegetables,
fruits, and pulses (legumes), and nuts and seeds, as well
as in cereals, roots, tubers, and other plant foods. Foods
containing folate probably protect against pancreatic
cancer, and there is limited evidence suggesting that these
foods also protect against oesophageal and colorectal
cancers.

Jode
2012-03-10, 13:23
Rotfrukter / broccoli / spenat / potäder det är fina saker det