handdator

Visa fullständig version : Feedback till nybörjare Böj/Mark/Press [Video]


tobbehaha
2012-03-06, 21:40
Hej! Har varit medlem här i några månader. Dags för första tråden!

Har kört SL 5x5 ett tag, helt utan tidigare erfarenhet av styrkelyft. Skulle därför vara mycket tacksam för feedback på mitt utförande.

Jag gjorde mitt bästa för att filma mig själv på gymmet idag. Inser att vinkeln kanske inte är den bästa, men förhoppningsvis duger det för att säga nånting.

Först ut Böj. Här på 85 kg. Skulle tro att jag klarar 5-10 kg till med motsvarande utförande i 5 reps.
UoGTps6nyqg
Kan nämna att jag står med hälarna upphöjt en knapp cm. Utan skor.

Mark
Först 90 kg:
3tYczTO7UBk

Sedan 110 kg, skulle tro att jag klarar 10-15 kg till med motsvarande utförande i 5 reps:
oi-9wpVKeEI

Sist ut Press, här 52 kg. Det här är ungefär vad jag klarar 5 reps på.
KqJunuv7ulo

Tacksam för alla kommentarer på utförandet. Både om det är något som är direkt fel/farligt, samt vad jag kan göra för att bli bättre teknikmässigt. Om du bara orkar kika på en film, fokusera gärna på böjen, där känner jag mig mest osäker.

Tack på förhand!

stromming
2012-03-06, 21:50
Kikade på alla. I mina ögon inget som ser skadligt ut alls. Ser bra ut, mer än så kan jag inte avgöra =)!

tobbehaha
2012-03-06, 22:03
Kikade på alla. I mina ögon inget som ser skadligt ut alls. Ser bra ut, mer än så kan jag inte avgöra =)!
Okej, tack för det!

Exdiaq
2012-03-06, 22:14
Marklyft: Försök hålla huvudet i neutral(are) position men titta upp. Enkelt tips för att lyckas med det är att trycka upp tungan allt vad du kan i gommen.

tobbehaha
2012-03-06, 22:21
Marklyft: Försök hålla huvudet i neutral(are) position men titta upp. Enkelt tips för att lyckas med det är att trycka upp tungan allt vad du kan i gommen.

Tack! Intressant tips, det ska jag pröva.

svenbanan
2012-03-06, 23:33
Jag såg då inget som såg minsta skadligt ut. Tyckte du hade bra teknik i både mark och böj. Ös på bara! :D

LarsLasr
2012-03-06, 23:55
Skulle vara bra att se böjen framifrån också så man ser fotställning och knän. Annars ser den bra ut, tappar inte ryggen eller fäller framåt med överkroppen och håller upp bröstryggen med relativt smalt grepp.

Marklyft ser bra ut förutom det med huvudet, men kan man marka till kent? :p

Pressen ser ut som att du tappar stabiliteten i ländryggen litegrann i början för att luta bak kroppen och få lite fart i lyftet, svårt att se när det inte är från sidan. Du kan fixa det genom att spänna magen på framsidan som att någon försöker slå dig och spänna rumpan som att du ska hålla en penna mellan skinkorna, om du gör rätt och testar att vicka fram och tillbaka på fötterna ska du känna dig som en rak planka. Annars tycker jag det ser ut som du har bra bredd i greppet och riktar armbågarna framåt.

Du kan behöva gå ner något kilo i vikt för att lyfta lika mycket då du inte får samma fart i starten. För att klara dom sista repsen i ett set brukar jag hämta fart genom att böja lite på knäna och sträcka ut som att jag ska göra ett litet hopp men behålla spänningen i mage och rumpa och föra över kraften till stången istället. Fungerar även för att snabbare kunna öka vikt om man lägger på 2.5kg mer än sitt max och utför alla reps med knähjälp men att man långsamt och kontrollerat sänker ner vikten. Se bara till att inte hoppa upp för stora steg i vikt då den även ska stabiliseras ovanför huvudet och tar tid för musklerna runt skuldran att bli vana ökningarna också.

Detta kan vara petitesser, och ser inget direkt skadligt så fritt fram över hur du vill göra men testa gärna :)

Jappse
2012-03-07, 07:50
Snygga marklyft. Önskar mina kunde se ut så. Men jobbar på det!

tobbehaha
2012-03-07, 10:04
Jag såg då inget som såg minsta skadligt ut. Tyckte du hade bra teknik i både mark och böj. Ös på bara! :D
Tack!

Snip
Stort tack för den utförliga presskommentaren. Ska jobba på att spänna magen och sänka vikten för att bana in tekniken.

men kan man marka till kent? :p
Haha! Finsk reklamradio... Inte mitt hemmagym, så jag vågar inte ha åsikter om musiken. :)

Snygga marklyft. Önskar mina kunde se ut så. Men jobbar på det!
Tack!