handdator

Visa fullständig version : Börja bygga på riktigt!


William96
2012-03-06, 19:14
Hej!
Efter ca 4 månader med begränsad kunskap har jag nu bestämt mig att börja styrketräna på riktigt. Jag hoppas på att få många bra tips och tillrättavisningar med den här tråden! Så...

Om mig:
Ålder: 16 år
Längd: 185 cm
Vikt: 68 kg
Bakgrund: Har alltid varit aktiv så långt bak som jag kan minnas. Har utövat många olika sporter men de främsta har varit fotboll och innebandy. Började för ungefär 4 månader sedan att styrketräna 2 gånger i veckan. Då tränade jag halvkropp och gjorde 10 reps på varje övning med tanken att "vänja" musklerna vid belastning innan jag började bygga på riktigt. Har nu sedan en månad tillbaka börjat styrketräna 4 gånger i veckan samt ett konditions pass i form av löpning (scrolla ner för mitt schema). Bestämde mig även för ett tag sedan att hålla mig borta från godis, chips, pizza, läsk, kakor m.m på vardagarna.
Skulle jag beskriva min kropp med ett ord så skulle det vara rippad. Inga stora muskler men ändå lite form. Har precis börjat dricka Whey 80 som jag tar efter varje träning.

Kost:
Jag äter tills jag blir proppmätt av det som bjuds (husmanskost oftast). Håller mig även borta från sötsaker på vardagarna som jag sa innan. Har även precis börjat dricka Whey 80 som jag tar efter varje träning.


Mitt mål:
Mitt mål är ju då som du kanske förstått att bygga volym över hela kroppen.
Få stora synliga muskler.

Mitt schema:
Måndag: Bröst, biceps
Bänkpress
Cablefly, alt. Flyes maskin
Millitärpress

Hantelcurls
Bicepscurls ez-stång
Fokuserad hantelcurl

Tisdag: Triceps, axlar
Sittande axelpress med hantlar
Axeldrag uppåt
Hantellyft åt sidan (med svank, baksida axel)

Tricepspushdown
Tricepspress
Dips

Torsdag: Rygg, mage
Rodd
Marklyft
Chins
Ryggresningar (sida+raka)

Situps (3 sneda set+ 1 set raka)
Crunches
"Sittande situps" (maskin)

Fredag: Ben

Knäböj
Benpress
Framsida maskin
Baksida maskin

Vadpress
Insida maskin
Baksida maskin

Söndag: Löpning 3 km

Brukar oftast köra 4 set (1 uppvärmnings set) på alla övningar.
Brukar göra 5, lite tyngre repetitioner på alla övningar. Förutom på mage där jag brukar köra på 10 repetitioner.


Kan jag förbättra något eller ska jag köra på så som jag gör för att nå mina mål? Några tips?


Så där, tror att jag fick med det mesta!

Tack på förhand! :)
/William

stockinger
2012-03-06, 19:55
Ser bra ut.
Jag hade dock bytt plats på axlar, tricepspasset med rygg passet för att låta musklerna återhämta sig från bröstpasset.
Ska följa din utveckling!

moppepojken
2012-03-06, 19:57
Ett tips är att inte träna triceps och axlar dagen efter du har tränat bröst för när man tränar bröst så tränar man mycket triceps och axlar. Antingen byter du om så du får med triceps och axlar på bröst dagen eller någon dag mellan:D

Sen ett tips, När man kör dips så kan man ganska lätt skada sig i axeln, speciellt om man inte har tränat upp axelns alla muskler. Jag skulle ha bytt till en annan övning :D

JimmyT
2012-03-06, 20:00
SL 5x5
Mycket mat.

Klart

Tyrwing
2012-03-06, 20:10
Bröst-biceps måndag, men du har militärpressen där. Rätta mig om jag har fel men är inte det en axelövning? :)

William96
2012-03-06, 20:15
Ser bra ut.
Jag hade dock bytt plats på axlar, tricepspasset med rygg passet för att låta musklerna återhämta sig från bröstpasset.
Ska följa din utveckling!

Okej, ska kolla på det!
Trevligt att du vill följa mig, kanske slänger upp en journal! :)

William96
2012-03-06, 20:16
Bröst-biceps måndag, men du har militärpressen där. Rätta mig om jag har fel men är inte det en axelövning? :)

Mjo, men även övre bröst :)
http://www.muscles.se/styrkeovningar/militarpress/