handdator

Visa fullständig version : Crosstrainer, Löpband och BMR


Greggan
2012-03-06, 18:05
Okej, hej kolo! Jag kan ha världens onödigaste fråga men jag låg och tänkte på detta inatt innan jag skulle sova och känner att jag behöver få svar på't

BMR är ju antalet kcal kroppen förbrukar om man skulle ligga still hela dagarna utan att blinka och kolla in i en vägg, right?

Men om vi nu säger att personen i fråga har ett BMR på 2000 (för att göra det enkelt) det betyder ju att han i snitt förbränner 2000/1400 = ~1,39 kcal per minut (24*60 = 1440)

Min fråga är nu helt enkelt om crosstrainers, löpband etc tar dessa kalorier i åtanke när de räknar ut hur många kalorier som förbränts under ett cardio pass.

Om nu denna personen i fråga har stått å kämpat på löpbandet i 30min och har sprungit 5km och får fram siffran 400kcal betyder det då egentligen att han endast har förbränt 1,39*30 = 41,7 -> 400-41,7=358,3 kcal?

Inte för att jag personligen skulle bry mig om ynka 41,7 kalorier i diff i och med att dom flesta säger att man inte ens ska lita på maskinerna i huvudtaget men jag är nyfiken och söker svar :)



SUMMERING (om ni inte orkar läsa allt): Tänker crosstrainers, löpband etc på människors BMR när de räknar ut hur många kcal som bränts under en session cardio?