handdator

Visa fullständig version : Ketogen Diet


Fonziie
2012-03-06, 16:54
Tja!

Påbörjade min diet i måndags, som är en ketogen diet.
TKD (Targeted Ketogen Diet) för att vara exakt då jag fyller på med 25g kolhydrater efter passen och därmed överstiger 30grams gränsen som ligger på standard varianten.

Väger 88 så mitt dagliga behov ska se ut såhär;
(Gått efter den här sidan http://www.halso.info/72.html)

Kcal: 2288
Protein:176g
Kolhydrater:30g
Fett:162g

Efter att ha pulat bra många timmar med mitt kostschema så har jag fått fram detta;

Kcal: 2217
Protein: 192
Kolhydrater: 52
Fett: 144g


Tror ni den lilla diffen påverkar fettförbränningen?

Undrar även om någon vet hur lång tid det bör gå mellan varje mål? Mitt matschema ser ut såhär;

Mål 1
4 Äggvitor 2 Hela Ägg
13g Olivolja

Mål 2
1 Avokado

Mål 3
150g Kyckling
200g Ångkokta grönsaker
6st omega-3
13g Olivolja

Mål 4
Pre workout shake

Mål 5
Post workout shake
25g Whey Protein
25g Maltodextrin
13g Linfröolja

Mål 6
100g Tonfisk
200g Broccoli
26g Olivolja

Mål 7
150g Kyckling
200g Ångkokta Grönsaker
6st omega-3
13g Olivolja

Mål 8
Kasein Shake
½ Avokado

Säg gärna till om det är nått som inte ser bra ut.

MVH Fonzie

Fonziie
2012-03-06, 17:52
Lyckats slängt om kosten så mitt dagsintag nu ser ut såhär;

Kcal: 2117
Protein: 186g
Kolhydrater: 45g
Fett: 144g

Mental
2012-03-06, 18:01
Tja!

13g Olivolja
6st omega-3
13g Olivolja
13g Linfröolja
26g Olivolja
6st omega-3
13g Olivolja

Säg gärna till om det är nått som inte ser bra ut.

MVH Fonzie


En himla massa oljeslattande, du har inte funderat på fetare livsmedel i stället?

Fonziie
2012-03-06, 18:30
En himla massa oljeslattande, du har inte funderat på fetare livsmedel i stället?

Det vart enklast och billigast så :D
Men tar gärna emot tips så jag slipper det! :)

Använder det dock till stekning på mål 1,3 &7.

Rickard
2012-03-06, 18:32
Ät hela äggen till att börja med...

Fonziie
2012-03-06, 18:37
Ät hela äggen till att börja med...

tycker ägggula är nått av de äckligaste som finns, sen blir det för mycket protein..

aranada05
2012-03-06, 19:22
Jag personligen hade inte käkat malto efter träningen. Är du inte hungrig i övrigt kanske det inte spelar någon roll, men kanske godare med två potatisar/några knäckebrön?

Fonziie
2012-03-06, 20:00
Jag personligen hade inte käkat malto efter träningen. Är du inte hungrig i övrigt kanske det inte spelar någon roll, men kanske godare med två potatisar/några knäckebrön?

Pga av att det kanske tar mig ur ketosis eller vadå?
Ja absolut! tycker dock det funkar bra med shakern. :)

Fishtank
2012-03-06, 21:21
tycker ägggula är nått av de äckligaste som finns, sen blir det för mycket protein..

Vadå för mycket protein? :S

Fonziie
2012-03-06, 21:45
Vadå för mycket protein? :S

För mycket protein kan ta en ur ketosis, om du läste sidan jag utgår från så ska man ha 2 x sin kroppsvikt i protein, jag ligger redan på lite överskott på den fronten så vill inte käka ännu mera.

Fishtank
2012-03-06, 21:49
Står inget om det på din länk och sist jag tittade så tar inte för mycket protein en ur ketosis.
Kolhydrater gör det.
Protein kommer bara användas som energi.

Läs vad grandmaster skrivit om den termogena dieten.
Ger lite mer information än din länk.

http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

vicarious
2012-03-06, 22:00
Står inget om det på din länk och sist jag tittade så tar inte för mycket protein en ur ketosis.
Kolhydrater gör det.
Protein kommer bara användas som energi.

Läs vad grandmaster skrivit om den termogena dieten.
Ger lite mer information än din länk.

http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

Jo, högt proteinintag kan väl visst göra så man inte hamnar i ketos? Därav anledningen att inte för mycket protein på ketodieter.

Det vart enklast och billigast så :D
Men tar gärna emot tips så jag slipper det! :)

Använder det dock till stekning på mål 1,3 &7.

Jag ser dock inte varför man vill vara i ketos. Det är ju inget direkt krav att vara i ketos för att bränna fett.

Förstår inte hur du kan säga att oljor blir billigast. Då äter du säkert en massa magert kött? Fett kött är nästan alltid billigare än magert. Och om du inte gillar äggulor kan man fråga sig varför du äter ägg överhuvudtaget? :)

Fonziie
2012-03-06, 22:01
Står inget om det på din länk och sist jag tittade så tar inte för mycket protein en ur ketosis.
Kolhydrater gör det.
Protein kommer bara användas som energi.

Läs vad grandmaster skrivit om den termogena dieten.
Ger lite mer information än din länk.

http://forum.body.se/showthread.php?t=5414

Står inget om det i länken men har läst om det på många andra ställen och därför ska kroppsvikt x2 vara en bra riktlinje för att hålla en kvar i ketosis, gör dock inget om jag har fel så man får käka mer. ;)

Tack, det ska jag göra!

Fonziie
2012-03-06, 22:07
Jo, högt proteinintag kan väl visst göra så man inte hamnar i ketos? Därav anledningen att inte för mycket protein på ketodieter.



Jag ser dock inte varför man vill vara i ketos. Det är ju inget direkt krav att vara i ketos för att bränna fett.

Förstår inte hur du kan säga att oljor blir billigast. Då äter du säkert en massa magert kött? Fett kött är nästan alltid billigare än magert. Och om du inte gillar äggulor kan man fråga sig varför du äter ägg överhuvudtaget? :)

Verkade som en bra och effektiv diet, därför kör jag den.

Ja, som du ser äter jag nu till en början bara kyckling & tonfisk, kommer förmodligen slänga om schemat efter ett tag när jag tröttnat på det.

Tycker omelett är en bra frukost och den gör sitt till dagsbehovet, har du nå bättre förslag tar jag dock gladeligen emot det. :)

En helt annan fråga nu, anser ni att det behövs någon kolhydrats uppladdning på denna keto variant? CKD laddar man ju tex en gång i veckan.

Fishtank
2012-03-06, 22:20
Jo, högt proteinintag kan väl visst göra så man inte hamnar i ketos? Därav anledningen att inte för mycket protein på ketodieter.



Did not know that faktiskt och en snabb googling sa inget om det.
Det+Att den enda termogena diet jag orkat läsa på om är grandmasters där han rekommenderar 4x kv drog jag slutsatsen att det inte var någon risk. :em:

Har någon läsning på det så kasta fram det, Skulle vara intressant att läsa.

Håller också med om att Ketos känns ganska onödigt, Jag har bara enormt svårt att sova i ketos men alla är olika och behöver olika mycket kolhydrater för att fungera optimalt.

vicarious
2012-03-06, 22:22
Did not know that faktiskt och en snabb googling sa inget om det.
Det+Att den enda termogena diet jag orkat läsa på om är grandmasters där han rekommenderar 4x kv drog jag slutsatsen att det inte var någon risk. :em:

Har någon läsning på det så kasta fram det, Skulle vara intressant att läsa.

Håller också med om att Ketos känns ganska onödigt, Jag har bara enormt svårt att sova i ketos men alla är olika och behöver olika mycket kolhydrater för att fungera optimalt.

Mycket protein = de glukogena aminosyrorna omvandlas till glukos via de novo glukoneogenes och man faller ur ketos. Ingen aning om när det händer, det beror nog på flera faktorer.

Grandmaster nämner det ju själv i sin artikel. Förresten så är DTD inte en ketodiet.

vicarious
2012-03-06, 22:24
En notis om ketosis; ketosis är inte nödvändig för fettförlusten och pga dietens mycket höga protein intag så kommer förmodligen inte ketosis inträda. Detta pga att glukoneogenes inträffar i hög grad på dieten. Om ketos är målet måste fettintaget höjas avsevärt till förmån för proteinintaget. Detta är alltså ingen ketogen diet, *men* ketos kan inträda om dina aktivitetsnivåer är mycket höga. Vissa dagar kände jag själv den bekanta metalliska smaken i munnen.


http://forum.body.se/showthread.php?p=102832#post102832

Fishtank
2012-03-06, 23:25
Slarvigt läst av mig it seems.
Akward moment.

Fonziie
2012-03-07, 10:47
Morgonvikten stod på 86,1kg. Tappat cirka 2,7kg sen i måndags.
Låter det som en normal viktnedgång? Är väl enbart vätska kan jag tänka mig.

Mental
2012-03-07, 10:50
Morgonvikten stod på 86,1kg. Tappat cirka 2,7kg sen i måndags.
Låter det som en normal viktnedgång? Är väl enbart vätska kan jag tänka mig.

Inte enbart, men till stor del :)

Låter helt normalt dessutom.
Jag brukar köra på dieten en vecka innan jag tar min "startvikt" för det initiala tappet säger inget om vad som faktiskt händer och det sabbar mina beräkningar och mina fina diagram.

Fonziie
2012-03-07, 10:54
Inte enbart, men till stor del :)

Låter helt normalt dessutom.
Jag brukar köra på dieten en vecka innan jag tar min "startvikt" för det initiala tappet säger inget om vad som faktiskt händer och det sabbar mina beräkningar och mina fina diagram.



Skönt att höra! Min första riktiga diet så allt är relativt nytt.
Jag hoppas på att kunna eftersträva ungefär -0,5kg-1/vecka när man kommit in i dieten så att säga.
Mer än det känns överflödigt, vill inte tappa muskelmassa i onödan..

z_bumbi
2012-03-07, 11:00
VEn helt annan fråga nu, anser ni att det behövs någon kolhydrats uppladdning på denna keto variant? CKD laddar man ju tex en gång i veckan.

Du har ju redan kolhydrater efter träningen men du får avgöra av prestationen om du behöver mer och var du i så fall lägger dem.

Antalet laddningar i en CKD är inget bestämt vad jag vet, en eller två gånger är dock det vanligaste och så anpassas träningen efter det.

Fonziie
2012-03-07, 11:18
En annan grej, spelar det någon roll hur mycket vätska man dricker?

Har för mig att jag läste att man knappt lagrar nå vätska när man ligger på lågt kolhydratsintag, är det bara att hinka vatten eller bör man ta det lugnt på den fronten? Nån som vet? :D

vicarious
2012-03-07, 11:35
Så länge du inte blir uttorkad spelar det ingen roll. Finns ingen anledning att dricka onödigt mycket vatten.

Mental
2012-03-07, 11:35
En annan grej, spelar det någon roll hur mycket vätska man dricker?

Har för mig att jag läste att man knappt lagrar nå vätska när man ligger på lågt kolhydratsintag, är det bara att hinka vatten eller bör man ta det lugnt på den fronten? Nån som vet? :D

Titta i toan, genomskinligt så är det mer än nödvändigt, ljusgult lagom och mörkgult till brunt är för lite.

Sedan gör ju en halvliter för mycket inget. En halvliter för lite är jobbigare.

Kischen
2012-03-07, 11:45
Törst är annars ett bra redskap.

Fonziie
2012-03-07, 11:49
Ah okej, tacksam för alla svar!

Upplever att jag är torr i munnen nästan jämt nu jämfört med när man käkade kollisar, tycker också pisset har en väldigt annorlunda doft. :D

Fonziie
2012-03-07, 14:40
Precis avslutat ett axelpass, som inte gick nå speciellt vidare.. Fick knappt nå pump alls.

Nästa vecka börjar jag nog ladda med 25g kollisar innan passen.
Ni som kört LCHF dieter, hur lång tid tog det för er innan ni kände att ni fick energin genom fettet istället?

Fonziie
2012-03-08, 14:05
Skrev om kostschemat idag hamnade visserligen på för mycket protein men känner mig annars nöjd med resten, osäker på om det kommer ta mig in i ketosis, men det återstår att se.

Mål 1
4 Äggvitor 2 Hela Ägg
13g Olivolja (1 msk)

Kcal: 368
Protein: 30g
Kolhydrater: -
Fett: 29g

Mål 2
1 Avokado

Kcal: 168
Protein: 2g
Kolhydrater: 4
Fett: 15

Mål 3
150g Kyckling
200g Ångkokta grönsaker
6st omega-3
13g Olivolja (1 msk)

Kcal: 360
Protein: 33,5g
Kolhydrater: 5,45g
Fett: 25,1g

Mål 4 (30 min innan träning)
3 st Riskakor
Jordnötssmör

Kcal: 301,5
Protein: 9,63g
Kolhydrater: 24,3g
Fett: 20,1g

Mål 5 (15-20 min innan träning)
Pre workout shake

Kcal: 39,2
Protein: 9,8g
Kolhydrater: -
Fett: -

Mål 6
Post workout shake
25g Whey Protein
25g Maltodextrin
13g Linfröolja (1 msk)

Kcal: 329
Protein: 24g
Kolhydrater: 26,8g
Fett: 14,8g

Mål 7
100g Tonfisk
50g Spenat
13g Olivolja (1 msk)

Kcal: 240
Protein: 26g
Kolhydrater: -
Fett: 13,5g

Mål 8
150g Kyckling
200g Ångkokta Grönsaker
6st omega-3
13g Olivolja (1 msk)

Kcal: 360
Protein: 33,5g
Kolhydrater: 5,45g
Fett: 25,1g

Mål 9
Kasein Shake
½ Avokado
8g Linfröolja (2 tsk)

Kcal: 199
Protein: 27,4g
Kolhydrater: 3,65g
Fett: 7,8g

Totalt
Kcal: 2285
Protein: 196g
Kolhydrater: 70g
Fett: 150

Vad tycker ni, bättre / sämre?

Morgonvikten landade på 85,8, 3kg minus sen start.

vicarious
2012-03-08, 14:11
Lägg inte så mycket möda på att pilla med makronutrienterna. Bestäm dig för något och kör med det bara. Att sitta och pilla sådär tjänar du ingenting på, några gram hit eller dit.

Fonziie
2012-03-08, 14:16
Lägg inte så mycket möda på att pilla med makronutrienterna. Bestäm dig för något och kör med det bara. Att sitta och pilla sådär tjänar du ingenting på, några gram hit eller dit.

Förutom att dieten blir bekvämare att utföra, helvete va gott det var med riskakor! :laugh:

Ska nog stå ut med det här schemat i några veckor framöver.

Fonziie
2012-03-09, 21:13
Imorse stannade vågen på 85,3kg.
3,5kg lättare sen starten i måndags, börjar kännas som viktminskningen går för fort, hur mycket bör jag räkna med att tappa första veckan?

Fonziie
2012-05-31, 09:54
Inte uppdaterat på bra länge, körde keto i kanske 6 veckor på sin höjd.
Men passen blev så pass lidande så jag slutade, höjde istället kolhydraterna & proteinet och sänkte fettet.

3x Kroppsvikt Protein
2x Kroppsvikt Kolhydrater
1x Kroppsvikt Fett

Reglerade kolhydraterna lite vartefter hur aktiv jag vart.

Idag står vågen på 78kg. Har alltså tappat 10kg sen dietstart, men känner att jag har mer att ta av.

vicarious
2012-05-31, 12:25
Inte uppdaterat på bra länge, körde keto i kanske 6 veckor på sin höjd.
Men passen blev så pass lidande så jag slutade, höjde istället kolhydraterna & proteinet och sänkte fettet.

3x Kroppsvikt Protein
2x Kroppsvikt Kolhydrater
1x Kroppsvikt Fett

Reglerade kolhydraterna lite vartefter hur aktiv jag vart.

Idag står vågen på 78kg. Har alltså tappat 10kg sen dietstart, men känner att jag har mer att ta av.

Snyggt jobbat! :thumbup:

Fonziie
2012-05-31, 14:02
Snyggt jobbat! :thumbup:

Tackar! Känns sådär dock att vara nere på under 80 sträcket, längesen man var så här "liten". Längtar till att få börja bygga igen! :D

vicarious
2012-05-31, 14:28
Tackar! Känns sådär dock att vara nere på under 80 sträcket, längesen man var så här "liten". Längtar till att få börja bygga igen! :D

I know the feeling :D

Fonziie
2012-05-31, 14:44
Ska försöka slipa ner lite mer fett sen är frågan hur man ska bete sig för att underhålla under sommaren..

Ni som deffat färdigt, ligger ni precis på ert kaloribehov eller snäppet över?

Fonziie
2012-06-20, 10:12
76kg i dagsläget, -14kg sen deffstart för ca 15 veckor sedan.

LIIIGHTWEEEEIGHT!