handdator

Visa fullständig version : sjuk hela tiden


kal_erixon
2004-01-18, 12:00
hej
ja skulle vilja veta vad de är som utlöser uprepade förkylningar hela tiden och vad man kan göra för att förhindra det.
jag började styrketräna strax innan skolan börja i höstas och har varit sjuk 4 gånger sen dess.

förut tränade jag hockey och var inte lika noga me mat och sömn som jag är nu och var nästan aldrig sjuk.

när jag blir sjuk blöder jag lätt näsblod och har ibland feber annars är de bara täppt i näsan och så.

nu undrar jag vad är de som gör detta? brist på nån vitamin eller liknande? tycker inte själv att ja tränar för mycke så de borde inte vara de.

nån som vill hjälpa en nödställd?

skaparn
2004-01-18, 12:17
Att du blöder näsblod kan bero på att slemhinnorna blir uttorkade av den ökade snorproduktionen.
Hag har samma problem med näsblod vid förkylningar, vad som kan vara en lösning är att du äter järntabletter eller eventuellt en vitamineral så att du får i dig mer järn. Jag märker tydlig skillnad då jag äter extra järn och när jag inte vad gäller benägenheten att blöda näsblod.

Blodpudding, broccoli eller leverbiff funkar ju förstås också men av nån (inte alls särskilt) konstig anledning så tycker inte lla om dessa kulinariska sensationer.

kal_erixon
2004-01-18, 12:23
ok, så äta mer järn dårå?
de ska ja nog kunna fixa.
men va de gäller förkylningarna vet du nått om de som kan hjälpa?

Big_Vik
2004-01-18, 12:26
Originally posted by kal_erixon
ok, så äta mer järn dårå?
de ska ja nog kunna fixa.
men va de gäller förkylningarna vet du nått om de som kan hjälpa?

såhär qoutar man..! tryck på qoute längst ner till höger på inlägget

AndersHermansson
2004-01-18, 13:15
Originally posted by kal_erixon
hej
ja skulle vilja veta vad de är som utlöser uprepade förkylningar hela tiden och vad man kan göra för att förhindra det.
jag började styrketräna strax innan skolan börja i höstas och har varit sjuk 4 gånger sen dess.

förut tränade jag hockey och var inte lika noga me mat och sömn som jag är nu och var nästan aldrig sjuk.

när jag blir sjuk blöder jag lätt näsblod och har ibland feber annars är de bara täppt i näsan och så.

nu undrar jag vad är de som gör detta? brist på nån vitamin eller liknande? tycker inte själv att ja tränar för mycke så de borde inte vara de.

nån som vill hjälpa en nödställd?

Du kanske är övertränad?

Halldin
2004-01-18, 14:20
Originally posted by Big_Vik


såhär qoutar man..! tryck på qoute längst ner till höger på inlägget

Vadådå?
Det är bara fult att citera inlägg som ligger precis ovanför en

skaparn
2004-01-18, 15:00
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Originally posted by Big_Vik


såhär qoutar man..! tryck på qoute längst ner till höger på inlägget
--------------------------------------------------------------------------------



Vadådå?
Det är bara fult att citera inlägg som ligger precis ovanför en

Tack för försvaret, det var lite stilpolis, men Big_Vik har rätt; det blir lite tydligare med ordentliga citat, ska bättra mig i framtiden(tm).

kal_erixon
2004-01-18, 17:28
ne ja tror inte jag är det. visserligen tränar jag 5 dar i veckan men det är inte särskilt högt tempo eller tunga vikter. sen är de ju bara en muskelgrupp per dag. men spelar då så stor roll?