handdator

Visa fullständig version : Diet, är vilan nog i detta programmet?


Rawsteel
2012-03-06, 15:52
Går in i deff imorgon och slängde nydligen ihop ett program jag tänkte följa, det är en vanlig 3 split där man tränar varannan dag.
Det jag dock har valt att göra är att slänga in 4-5 set för triceps och biceps på bendagen istället för att träna dom specifikt tillsammans med bröst och rygg vilket man vanligtvis gör i en 3 split.
Så hur tror ni det kommer bli med återhämtningen i armarna då jag befinner mig i deff?
Det kommer vara 47h vila från ben/arm passet till jag piskar ryggen samt 47h vila från bröst/axlar tills ben/armar.
Återhämtningstiden bör la inte vara direkt lång i biceps/triceps efter ett rygg/bröst pass då dom arbetar sekundärt om man nu kan säga så?
Det jag är orolig för är att jag eventuellt kommer vara svagare på ryggpasset då biceps fått sig en omgång 47h tidigare.
Kan tillägga att jag kommer aldrig kommer köra till riktig failure utan sluta ca 1 rep ifrån.
Såhär ser upplägget ut, målet är att försöka behålla vikten i dom 3 stora under dom 8 veckor jag befinner mig i deff, så med andra ord inget direkt avancerat.
Komplement övningarna kommer köras lite annorlunda varje pass (vikt, explosivt, långsamt etc etc).
Har också valt att skippa axelpressar helt då jag inte ser det som något nödvändigt när man kör både bänkpress samt lutande hantelpress, mina främre delts är helt slut efter det.

D1 - A
D2
D3 - B
D4
D5 - C
D6
D7 - Repeat

A
Knäböj 3x5
Benspark
Lårcurl
Skulls
Stångcurl

B
Marklyft 3x5
Chins
Stångrodd
Hantelrodd/maskinrodd

C
Bänkpress 3x5
Lutande hantelpress
Hantelflyes
Sidolyft
Vader
Ev mage

Total mängd arbetsset för rygg/bröst samt ben kommer hamna på runt 8-9 och för armarna 4-5 som jag tidigare skrev.

312
2012-03-06, 15:53
Du borde vara återhämtad, men det är helt omöjligt att svara på. Testa och känn efter? Ingen av oss kan svara på det.

benacii
2012-03-06, 15:58
Varför ska man vila så in i helvete mycket på diet?? verkar dumt.

vicarious
2012-03-06, 16:13
Varför ska man vila så in i helvete mycket på diet?? verkar dumt.

Varför ska man träna så in i helvete mycket på diet? Du ger kroppen mindre energi än den behöver. Tycker du inte det är rimligt att dra ned lite på träningen då? Eller förväntar du dig att växa och bli grov under diet?

Tror inte det kommer vara några problem med ditt upplägg. Du får väl testa. Ett annat upplägg du kan testa annars är:

Ben
Vila
Bröst, armar
Vila
Rygg, axlar

Rawsteel
2012-03-06, 16:18
Varför ska man vila så in i helvete mycket på diet?? verkar dumt.

Skumt? Tycker det låter rätt logiskt att man kanske behöver vila lite mer när man lever på ett underskott.

Tror inte det kommer vara några problem med ditt upplägg. Du får väl testa. Ett annat upplägg du kan testa annars är:

Ben
Vila
Bröst, armar
Vila
Rygg, axlar

Nja, då jag för 2 år sedan skadade min ena rotatorcuff (som jag fortfarande känner av idag) så skulle jag aldrig våga köra axlar endast 47h efter ett bröstpass, tack för tipset dock:p

benacii
2012-03-06, 16:36
Varför ska man träna så in i helvete mycket på diet? Du ger kroppen mindre energi än den behöver. Tycker du inte det är rimligt att dra ned lite på träningen då? Eller förväntar du dig att växa och bli grov under diet?

Tror inte det kommer vara några problem med ditt upplägg. Du får väl testa. Ett annat upplägg du kan testa annars är:

Ben
Vila
Bröst, armar
Vila
Rygg, axlar

Skumt? Tycker det låter rätt logiskt att man kanske behöver vila lite mer när man lever på ett underskott.



Nja, då jag för 2 år sedan skadade min ena rotatorcuff (som jag fortfarande känner av idag) så skulle jag aldrig våga köra axlar endast 47h efter ett bröstpass, tack för tipset dock:p

Tycker inte man ska ändra så förbannat mycket i deff som i byggperiod. Vist en extra vilodag är nog nödvändigt. men sköter man allt annat som sömn,kost osv så verkar det "onödigt" att dra ner träningen med ~50%.

apfel
2012-03-06, 16:40
Tycker inte man ska ändra så förbannat mycket i deff som i byggperiod. Vist en extra vilodag är nog nödvändigt. men sköter man allt annat som sömn,kost osv så verkar det "onödigt" att dra ner träningen med ~50%.
vartifrån tar du att han drar ner träningen med 50%? eller utgår du bara från dig själv?

benacii
2012-03-06, 16:41
vartifrån tar du att han drar ner träningen med 50%? eller utgår du bara från dig själv?

Utgick väl lite från mig själv där, dumt nog.:smash:

apfel
2012-03-06, 16:59
Utgick väl lite från mig själv där, dumt nog.:smash:
förstod nästan det :D

benacii
2012-03-06, 17:06
förstod nästan det :D

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQiIlQkmSGvDblE5DQ1Ag7QqbJ0xAwM8 z9bvWY9jCwpx-b0DatT1M4xlsUk8A

Rawsteel
2012-03-06, 17:11
Ne jag drar inte ner något på träningen:)
Det enda jag ändrar under deff är att jag aldrig kör till failure som jag ibland gör när jag ligger på överskott.
Jag håller mig även till max 5 reps i dom 3 stora under perioden jag ligger på underskott.