handdator

Visa fullständig version : IPAD 3!!! Presenteras imorgon!!! Är det nån som ska lägga en beställning redan nu?


Sidor : [1] 2

Nitrometan
2012-03-06, 14:42
iPad 2 var bättre än ettan - då måste ju trean bli fantastiskt underbar...

På iPad-eventet imorgon kommer de att presentera trean sägs det.

*popcorn*

shadowfire
2012-03-06, 14:43
Vad är en ipad?

mikaelj
2012-03-06, 14:43
Fyra gånger så många punkter!

krebbe
2012-03-06, 14:44
iPad 2 var bättre än ettan - då måste ju trean bli fantastiskt underbar...

På iPad-eventet imorgon kommer de att presentera trean sägs det.

*popcorn*

Jag äger själv en Iphone och det är bra telefoner samt plattor. MEN att det kommer en ny i-/pad/phone/tv/dildo varje år är ju ungfär lika troligt som att det kommr ett nytt Call of duty varje år. Förutsägbart och bara marginellt intressant.

Nitrometan
2012-03-06, 14:45
Fyra gånger så många punkter!

Bara en sån sak. I iPad är det ju bara en punkt annars.

\o/ yay! Punkter!

mikaelj
2012-03-06, 14:46
Bara en sån sak. I iPad är det ju bara en punkt annars.

\o/ yay! Punkter!

http://cdn2.holytaco.com/wp-content/uploads/images/2009/10/etch-a-sketch-blank%20copy.jpg

312
2012-03-06, 14:55
Nej, det kommer jag aldrig göra. Varför ska man köpa en ny varje månad bara för att? "Jävlar, iPhone version 4.1.1 har kommit, den har en ny knapp som inte har någon funktion, men det är coolt att ha en ny. Lätt värt 7 lök!" - nästa månad så kommer 4.1.2, haha, fyfan.

Jag har hellre en gammal Sony Ericsson än någon jävla iPadda. Alla har blivit så jävla osociala, sitter på Facebook 24/7 osv.

http://troll.me/images/winter-is-coming/winter-is-coming.jpg

Snart kommer alla flames från iPhonefags.

Halldin
2012-03-06, 15:08
Nej, det kommer jag aldrig göra. Varför ska man köpa en ny varje månad bara för att? "Jävlar, iPhone version 4.1.1 har kommit, den har en ny knapp som inte har någon funktion, men det är coolt att ha en ny. Lätt värt 7 lök!" - nästa månad så kommer 4.1.2, haha, fyfan.

Jag har hellre en gammal Sony Ericsson än någon jävla iPadda. Alla har blivit så jävla osociala, sitter på Facebook 24/7 osv.

http://troll.me/images/winter-is-coming/winter-is-coming.jpg

Snart kommer alla flames från iPhonefags.
Det är ju Android du beskriver, det var 467 dagar mellan lanseringen av iPhone 4 och 4S och 381 dagar mellan 3GS och 3G. Problem? ;D

OnTopic så talas det om att iPad 3 kommer att få galet hög upplösning, dock blir det nog inte s.k Retina. Själv har jag inte riktigt förstått vad produkten ska fylla för funktion om man har en laptop och en smartphone.

MasterChief
2012-03-06, 15:10
Nej, det kommer jag aldrig göra. Varför ska man köpa en ny varje månad bara för att? "Jävlar, iPhone version 4.1.1 har kommit, den har en ny knapp som inte har någon funktion, men det är coolt att ha en ny. Lätt värt 7 lök!" - nästa månad så kommer 4.1.2, haha, fyfan.

Jag har hellre en gammal Sony Ericsson än någon jävla iPadda. Alla har blivit så jävla osociala, sitter på Facebook 24/7 osv.

Snart kommer alla flames från iPhonefags.

Det har släppts 5 modeller av iPhone på 6 år. Det är nog världsrekord i minst antal släpp för mobiltelefontillverkare. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill ha sagt?

Ska vi titta på hur många modeller Sony Ericsson har släppt?

Nitrometan
2012-03-06, 15:13
Vad är en ipad?

http://cdn2.holytaco.com/wp-content/uploads/images/2009/10/etch-a-sketch-blank%20copy.jpg

En sån!

aijou
2012-03-06, 15:17
Det har släppts 5 modeller av iPhone på 6 år. Det är nog världsrekord i minst antal släpp för mobiltelefontillverkare. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill ha sagt?

Ska vi titta på hur många modeller Sony Ericsson har släppt?

Jag är inte säker, men jag misstänker att det han vill få fram är att de inbitna apple-anhängarna måste ha den senaste utgåvan av alla apples produkter. Detta gäller inte "sony/sony ericsson-anhängarna" (om det nu finns några sådana) i samma grad vad jag vet.

LeBron
2012-03-06, 15:19
Det mest onödiga jag vet, nej tack!

mikaelj
2012-03-06, 15:20
OnTopic så talas det om att iPad 3 kommer att få galet hög upplösning, dock blir det nog inte s.k Retina. Själv har jag inte riktigt förstått vad produkten ska fylla för funktion om man har en laptop och en smartphone.

9,7" 2048x1536, bara att börja räkna!

ÄNDRING:

CL-USER(1):
(/ (sqrt (+ (expt 2048 2) (expt 1536 2)))
9.7)

263.91754
CL-USER(1):

Är det >300 dpi för "Retina"?

Yes
2012-03-06, 15:22
Vad är en ipad?
Doctor Snuggles flickvän.

MasterChief
2012-03-06, 15:22
Jag är inte säker, men jag misstänker att det han vill få fram är att de inbitna apple-anhängarna måste ha den senaste utgåvan av alla apples produkter. Detta gäller inte "sony/sony ericsson-anhängarna" (om det nu finns några sådana) i samma grad vad jag vet.

Jo, men när de släpper en ny version så är det ju en ny produkt och råkar man då gilla iPhone så vad är det för fel med det? Det är ju småpengar vi pratar om faktiskt. Sony Ericssons är ju bara nya förpackningar så vem orkar bry sig?

<Mike>
2012-03-06, 15:23
Jag behöver inte en, men är grymt sugen ändå :D

Madame
2012-03-06, 15:25
JAG! jag jag jag jag jaaaaaaag! vill ha en ipad 3, ipad 2s, ipad 2 HD, eller vad den nu ska heta!

Sjukt nödig pryl att äga, särskilt för mig som har stationär dator och en halvseg smartphone med för liten skärm. En ipad skulle fylla tomrummet så fantastiskt bra! *drool*

Snobbe
2012-03-06, 15:25
Jag hade gärna haft en Ipad3 om den kostade 1000kr. Tablet generellt är rätt ballt synd bara att dom är så otroligt dyra.

Halldin
2012-03-06, 15:27
9,7" 2048x1536, bara att börja räkna!

ÄNDRING:

CL-USER(1):
(/ (sqrt (+ (expt 2048 2) (expt 1536 2)))
9.7)

263.91754
CL-USER(1):

Är det >300 dpi för "Retina"?

Tror det är 326 för ajfånen

agazza
2012-03-06, 15:30
Kommer den ha tangentbordsdocka?

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Kimball
2012-03-06, 15:35
Jag ser fram emot vad de kan hitta på för sorts förbättringar, förutom ökad pixeltäthet. LTE är jag sådär intresserad av i en surfplatta, likaså bättre kamera. Kan inte på rak arm komma på någon funktion som skulle kunna bli revolutionerande i mina ögon :/

aijou
2012-03-06, 15:36
Jo, men när de släpper en ny version så är det ju en ny produkt och råkar man då gilla iPhone så vad är det för fel med det? Det är ju småpengar vi pratar om faktiskt. Sony Ericssons är ju bara nya förpackningar så vem orkar bry sig?

Jag påstår inte att det är något fel i det. :)

Håller dock inte med om att sony ericssons telefoner skulle på något sätt vara mer samma produkter i olika förpackningar än apples. Då de oftast har ett gäng produkter med olika inriktningar. T.ex xperia play, experia arc, xperia mini, experia active osv. De olika modellerna riktar sig ju till olika målgrupper, med undantag för sonys senast lanserade produktserie som verkar vara tre nästan identiska telefoner med några små estetiska skillnader.

Jag är inget stort fan av just sony/sony ericssons telefoner men jag tycker att ditt uttalande är totalt felaktigt.

312
2012-03-06, 15:39
Det är ju Android du beskriver, det var 467 dagar mellan lanseringen av iPhone 4 och 4S och 381 dagar mellan 3GS och 3G. Problem? ;D

OnTopic så talas det om att iPad 3 kommer att få galet hög upplösning, dock blir det nog inte s.k Retina. Själv har jag inte riktigt förstått vad produkten ska fylla för funktion om man har en laptop och en smartphone.

Det har släppts 5 modeller av iPhone på 6 år. Det är nog världsrekord i minst antal släpp för mobiltelefontillverkare. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad du vill ha sagt?

Ska vi titta på hur många modeller Sony Ericsson har släppt?

Det var de här jag ville få sagt:
Jag behöver inte en, men är grymt sugen ändå :D

Suck..

Madame
2012-03-06, 15:43
Jag ser fram emot vad de kan hitta på för sorts förbättringar, förutom ökad pixeltäthet. LTE är jag sådär intresserad av i en surfplatta, likaså bättre kamera. Kan inte på rak arm komma på någon funktion som skulle kunna bli revolutionerande i mina ögon :/

den kommer ha bättre skärm, både pixeltäthet och hur bra den är ute i solljus. Bättre batteritid, bättre kamera/or, Siri.

Knatcharn
2012-03-06, 15:43
Det är ju Android du beskriver, det var 467 dagar mellan lanseringen av iPhone 4 och 4S och 381 dagar mellan 3GS och 3G. Problem? ;D

Är du skön eller? Android är ingen telefon, det är ett OS. Självklart uppdateras operativsystemet, dessa uppdateringar kan man ju ladda ner.

Skillnad på hårdvara/mjukvara...

Halldin
2012-03-06, 15:44
Är du skön eller? Android är ingen telefon, det är ett OS. Självklart uppdateras operativsystemet, dessa uppdateringar kan man ju ladda ner.

Skillnad på hårdvara/mjukvara...
Det är underförstått att jag menar HTC/Samsung/LG etc. etc. som var och en spottar ut nya mobiler varannan vecka.

MasterChief
2012-03-06, 15:45
Det var de här jag ville få sagt:


Suck..

Oj, ja det måste var första gången människan konsumerar av andra skäl än av överlevnad.

Knatcharn
2012-03-06, 15:46
Det är underförstått att jag menar HTC/Samsung/LG etc. etc. som var och en spottar ut nya mobiler varannan vecka.

Självklart upplever du det så om du drar alla mobiltelefontillverkare som använder Android över en kam och räknar dem som ett märke vs Apples iPhone.

Och sen så finns det hos de andra tillverkarna många prisklasser och varianter, därav många modeller.

Men detta är Offtopic så ska inte spinna vidare på detta här...

312
2012-03-06, 15:51
Oj, ja det måste var första gången människan konsumerar av andra skäl än av överlevnad.

Haha, nej, men det är lite som att jag skulle köpa en ny snusdosa när jag har en oöppnad bredvid mig. Vi har en iPad här i huset, och de enda den används för är av min lillebror när han sitter och skiter. Då kan man spela OCH bajsa, bra va? Lätt värt.

Till e.x., varför ska jag köpa en Mac när jag har en PC? No point.

mini_Arnold
2012-03-06, 15:53
Överprisat shit. Om jag ser den på nåt loppis kanske jag känner lite på den men that's it.

Halldin
2012-03-06, 15:55
Hur är den "överprisad"?

3649kr för en iPad 2 16gb, flera av konkurrenterna som Samsung är dyrare vad jag kan se.

Sen är det alltid det här gnället om att komponenterna är jättebilliga och att Apple hade kunnat sänka sina priser etc. etc., men då bortser man totalt från att man får mjukvaruuppdateringar i flera år (vilket Androidlägret har haft problem med att ordna ens med nysläppa produkter), bra kundsupport och andra kostnader som folk glömmer av helt.

Kimball
2012-03-06, 16:06
den kommer ha bättre skärm, både pixeltäthet och hur bra den är ute i solljus. Bättre batteritid, bättre kamera/or, Siri.

Jo, men man lider inte direkt av dagens skärmupplösning (imho), lär ju dock märka skillnad när man kan jämföra 2an vs 3an i hand. Bättre batteritid är självfallet alltid ett plus, men använder folk paddan till att fota? Likaså tycker jag Siri är en av de minst intressanta funktionerna, någonsin, speciellt eftersom det inte går att lira svenska fortfarande, blir lite fånigt på engelska / går ofta att fixa sakerna snabbare manuellt.

gatewarden
2012-03-06, 16:23
Näh, Appeles produkter kommer aldrig komma in i mitt hem.

limenka
2012-03-06, 16:38
Hade lätt köpt om jag haft råd trots att jag inte behöver en :D

ChuckTesta
2012-03-06, 16:41
iPad 3 kommer väl antagligen vara en iPad 2 fast lite bättre. Lite smalare, lite lättare, lite bättre prestanda, nån ny funktion osv.

Det bästa är väl egentligen att bara vänta tills den sista iPad släpps, då har man den bästa.

Olegh
2012-03-06, 16:43
Jag är sugen på en, helt klart.

Men nå, vad är det egentligen jag går miste om? Filformatsstöd? Flash? Kommer jag känna mig begränsad jämfört med Android (trots att jag inte är en särskilt avancerad användare)? Anslutningsmöjligheter?

Madame
2012-03-06, 16:47
iPad 3 kommer väl antagligen vara en iPad 2 fast lite bättre. Lite smalare, lite lättare, lite bättre prestanda, nån ny funktion osv.

Den kommer vara en aning tjockare. Bättre batteritid tar plats :)

Eztermi
2012-03-06, 16:57
Jag behöver verkligen inte en, och har inte råd egentligen. Har redan både smartphone och laptop.


Ändå är det nåt med steves produkter som ger mig ett galet köp-begär!

hurril
2012-03-06, 16:57
Kul att se alla fudbois härja =)

young_george
2012-03-06, 17:25
Vad är en fudboi?

Löpsko
2012-03-06, 17:26
Andrioid telefon och ipad 3, Kan det kanske vara årets svenskaste sak? Den ultimata neutraliteten mot något os.

Lasse Kongo
2012-03-06, 17:29
Nej, det kommer jag aldrig göra. Varför ska man köpa en ny varje månad bara för att? "Jävlar, iPhone version 4.1.1 har kommit, den har en ny knapp som inte har någon funktion, men det är coolt att ha en ny. Lätt värt 7 lök!" - nästa månad så kommer 4.1.2, haha, fyfan.

Jag har hellre en gammal Sony Ericsson än någon jävla iPadda. Alla har blivit så jävla osociala, sitter på Facebook 24/7 osv.

http://troll.me/images/winter-is-coming/winter-is-coming.jpg

Snart kommer alla flames från iPhonefags.

Missade du medicinen imorse?

Jag älskar min iphone och kommer köpa 5an asap när den kommer, även ipad 3 blir köp dag 1.

Och bara för att visa på olika sidor så avskyr jag allt som har att göra med Facebook, har mao inte fb själv och kommer aldrig skaffa, man kan ha sin tel och padda till andra saker.

iWin

Sparven från Minsk
2012-03-06, 17:34
Den kommer vara en aning tjockare. Bättre batteritid tar plats :)

Ipad 2 är smalare än Ipad 1 och 2:an har bättre batteritid...

312
2012-03-06, 17:35
Överprisat shit. Om jag ser den på nåt loppis kanske jag känner lite på den men that's it.

Samma här. Någon som kan berätta vad den kan göra som inte min dator kan? Vad är det magiska?

Missade du medicinen imorse?


Kanske några stycken. :)

Eztermi
2012-03-06, 17:38
Samma här. Någon som kan berätta vad den kan göra som inte min dator kan? Vad är det magiska?



Kanske några stycken. :)

Har du en touchdator som går att förvara i en större ficka?

Lasse Kongo
2012-03-06, 17:41
Samma här. Någon som kan berätta vad den kan göra som inte min dator kan? Vad är det magiska?



Kanske några stycken. :)

Fint av dig att erkänna, kudos!

Men iaf, Applehatare är ju lika tråkiga som Applefanboys, det är som med allt här i livet; en del gillar ditt en del gillar datt en del gillar båda en del gillar varken ditt eller datt utan dott!!! sen finns det sådana som hurril som är svårplacerade.

J.V
2012-03-06, 17:42
men använder folk paddan till att fota?Du anar inte hur många asiater jag ser gå runt med sin Ipad i högsta hugg och fotar till höger, vänster, upp och ner. :D

Sniggel
2012-03-06, 17:49
Och så för att sabba stämningen lite :D

http://www.thisamericanlife.org/play_full.php?play=454

snej
2012-03-06, 18:12
Eller Ipad 2 HD

snej
2012-03-06, 18:14
Nej, jag kommer dock vänta på att Windows 8 plattorna släpps. Det blir grejer.

Madame
2012-03-06, 18:22
Ipad 2 är smalare än Ipad 1 och 2:an har bättre batteritid...

ah, sant. Sambandet är nog inte linjärt, isåfall borde de ju kunnat göra en papperstunn pad och få den att hålla 100 timmar!

Olegh
2012-03-06, 21:29
Jag är sugen på en, helt klart.

Men nå, vad är det egentligen jag går miste om? Filformatsstöd? Flash? Kommer jag känna mig begränsad jämfört med Android (trots att jag inte är en särskilt avancerad användare)? Anslutningsmöjligheter?

Le bump.

EnJoker
2012-03-07, 00:36
Samma här. Någon som kan berätta vad den kan göra som inte min dator kan? Vad är det magiska?

Datorn gör ju i princip allt bättre. Saken med surfplattan är ju smidigheten. Den är liten och väger inte mycket - dvs. du drar dig inte att ta med den. När du behöver göra något är den alltid påslag och du är igång på två klick.

snej
2012-03-07, 08:56
Jag är sugen på en, helt klart.

Men nå, vad är det egentligen jag går miste om? Filformatsstöd? Flash? Kommer jag känna mig begränsad jämfört med Android (trots att jag inte är en särskilt avancerad användare)? Anslutningsmöjligheter?

Om man säger såhär, jag hade köpt en Ipad om det inte var för avsaknaden att köra filer samt flash. Vill kunna stoppa in en USB sticka med mina bilder/filer och köra på plattan. Så jag kommer vänta på windows8 plattorna släpps, då får du en surfplatta med ett win OS i grunden som har precis alla egenskaper som en Ipad eller annan surfplatta i dagens läge har. Du kommer kunna växla mellan Metro (touch gränssnittet som fungerar och ser ut precis som på en vanlig surfplatta) och vanliga windows.

xIHuqnBN1CI

Larsson
2012-03-07, 10:08
Jag har en iPad 2 och den känns inte långsam eller dålig så 3an kommer jag hoppa över.

Angående tjockleken så säger en del rykten att den kan vara tjockare eftersom den troligtvis kommer att ha en ny högupplöst skärm samt Lte (4g) och båda de sakerna drar mycket batteri. Så för att inte försämra batteritiden skulle den bli tjockare. Men allt är rykten och i kväll vet vi hur det blir.

Olegh
2012-03-07, 10:21
Om man säger såhär, jag hade köpt en Ipad om det inte var för avsaknaden att köra filer samt flash. Vill kunna stoppa in en USB sticka med mina bilder/filer och köra på plattan. Så jag kommer vänta på windows8 plattorna släpps, då får du en surfplatta med ett win OS i grunden som har precis alla egenskaper som en Ipad eller annan surfplatta i dagens läge har. Du kommer kunna växla mellan Metro (touch gränssnittet som fungerar och ser ut precis som på en vanlig surfplatta) och vanliga windows.

xIHuqnBN1CI

Ja, jo. En iPad 3 med Win 8 hade ju helt klart varit att föredra. Dessvärre så är ju dessa en bra bit bort, samtidigt som jag befarar att dessa kommer bli avsevärt dyrare (med samma höga upplösning) än paddan.

Jag har snappat upp man inte kan spela upp .mkv t.ex. Stämmer detta, eller går det att komma runt det? Vilka mer filformat är det som inte stöds?
Och hur det egentligen med Flash, vad blir liksom effekten? Inga flashspel gissar jag, men surfa på youtube måste ju fungera? Vimeo?

Det kanske inte är frågor du har svar på, men det är lite mer i dom banorna funderingarna går. :)

VicVella
2012-03-07, 10:57
Ipad3 specen är väl fortfarande okänd, men Ipad2 stödjer endast H.264, MPEG4 och MJPG. DivX, WMV etc går inte att spela på en icke-jailbreakad Ipad.

Flash är väl på väg bort från Android också vad jag vet. Du använder Youtube appen för att titta på youtube, funkar inte att gå via webläsaren (och detsamma gäller alla andra flashbaserade sidor/spelare)

Överlag känns Ipaden väldigt begränsad. Vill du kunna använda den på ett vettigt sätt får du jailbreaka.

stafh
2012-03-07, 10:58
Vad är det för vettigt sätt som man vill använda en Ipad pa som kräver jailbreaking?

VicVella
2012-03-07, 11:02
Vad är det för vettigt sätt som man vill använda en Ipad pa som kräver jailbreaking?

Flashstöd, tillgång till filsystemet/montera som disk via det externa interfacet, mediastöd, ändra utseende på UI/teman, bättre multitaskingstöd

etc

PowPow
2012-03-07, 11:25
Ja, jo. En iPad 3 med Win 8 hade ju helt klart varit att föredra. Dessvärre så är ju dessa en bra bit bort, samtidigt som jag befarar att dessa kommer bli avsevärt dyrare (med samma höga upplösning) än paddan.

Jag har snappat upp man inte kan spela upp .mkv t.ex. Stämmer detta, eller går det att komma runt det? Vilka mer filformat är det som inte stöds?
Och hur det egentligen med Flash, vad blir liksom effekten? Inga flashspel gissar jag, men surfa på youtube måste ju fungera? Vimeo?

Det kanske inte är frågor du har svar på, men det är lite mer i dom banorna funderingarna går. :)

http://itunes.apple.com/se/app/air-video-watch-your-videos/id306550020?mt=8

Både vimeo och youtube fungerar ja. Om du menar flashspel på nätet så lär det inte funka nej. Men finns ju miljoner spel i appstore annars.

PowPow
2012-03-07, 11:27
Du använder Youtube appen för att titta på youtube, funkar inte att gå via webläsaren (och detsamma gäller alla andra flashbaserade sidor/spelare)


Det går via youtube.com också. Embeddade youtube-klipp också. Den kanske starta youtubeappen när man väl startar klippet, men det är ju sömlöst så det märker man inte ens i så fall.

jolly7907
2012-03-07, 12:37
Ja, jo. En iPad 3 med Win 8 hade ju helt klart varit att föredra. Dessvärre så är ju dessa en bra bit bort, samtidigt som jag befarar att dessa kommer bli avsevärt dyrare (med samma höga upplösning) än paddan.

Jag har snappat upp man inte kan spela upp .mkv t.ex. Stämmer detta, eller går det att komma runt det? Vilka mer filformat är det som inte stöds?
Och hur det egentligen med Flash, vad blir liksom effekten? Inga flashspel gissar jag, men surfa på youtube måste ju fungera? Vimeo?

Det kanske inte är frågor du har svar på, men det är lite mer i dom banorna funderingarna går. :)
avplayerhd använder jag på min ipad för att spela upp mkv filer.

youtube och vimeo är väll html5 sidor så dessa fungerar utmärkt i paddan.

Kaangaas
2012-03-07, 12:47
CL-USER(1):
(/ (sqrt (+ (expt 2048 2) (expt 1536 2)))
9.7)

263.91754
CL-USER(1):


Jätte off-topic men men..

Är det Lisp mina ögon skådar? Parenteser...:smash:

noob76
2012-03-07, 13:01
Jag vill ha russian ipad ! SPLASHY

http://svt.se/2.173854/1.2695210/russian_ipad

Halldin
2012-03-07, 13:10
Flash kommer inte längre utvecklas för mobila plattformar och kommer att försvinna även från Android, för de som har missat det. Ice Cream Sandwich blir den sista Androidversionen som stöder Flash.

Detta innebär att fler och fler utvecklar i HTML5 istället och då försvinner argumentet om att man vill ha tillgång till en buggig programvara (Flash alltså) som huvudsakligen används för att visa plottrig reklam på diverse sidor bort.

Olegh
2012-03-07, 13:12
Tack för alla bra svar :) Låter som att dåligt filformatsstöd och avsaknad av flash inte kan anses vara en dealbreaker för min del.

ChuckTesta
2012-03-07, 14:09
Den kommer vara en aning tjockare. Bättre batteritid tar plats :)

Jaså där ser man. Har ingen koll på iPads och antog bara att den skulle vara lite tunnare än 2an :smash:

hurril
2012-03-07, 14:11
Fint av dig att erkänna, kudos!

Men iaf, Applehatare är ju lika tråkiga som Applefanboys, det är som med allt här i livet; en del gillar ditt en del gillar datt en del gillar båda en del gillar varken ditt eller datt utan dott!!! sen finns det sådana som hurril som är svårplacerade.

Jag är varken eller. Jag gillar väldigt mycket av det Apple, inte allt däremot och definitivt inte för att det står Apple på.

Vad som är tröttsamt (som fan!) är det eviga dumförklarande som finns från personer som aldrig använt någon Apple-pryttel eller som t ex inte förstår skillnaden mellan omgschystleksakjaggillardenverkligen och dualcore1451x23413med4153245megRAMblahblahfilsyste m.

Fudbois är de som sprider bs (FUD - fear, uncertainty, deception) om något för att ge intryck av att produkten är sämre än den är. Jämför fanbois som gör precis tvärtom.

Doctor Snuggles
2012-03-07, 20:00
Ipad 3 eventet är igång nu.
Retina display, quad-core A5x, 1080p, AF 5MP kamera, LTE osv.

Kommer nog dock inte köpa en, iaf inte för privat bruk.
2:an räcker gott o väl.

Enda jag kan tänka mig är vettigt är SIRI diktafånin (vilket man iof säkert kan få till om man jb:ar 2:an). Hatar att skriva på paddan.

Halldin
2012-03-07, 20:13
Hur fungerar egentligen 3G-varianten, måste man ha ett abonnemang för telefonen och ett för tableten?

HMB
2012-03-07, 20:15
Hur fungerar egentligen 3G-varianten, måste man ha ett abonnemang för telefonen och ett för tableten? Ja.
Annars bör du kunna dela ut internet från mobilen via wifi (eller kabel kanske direkt till ipaden?).

Olegh
2012-03-07, 20:16
Hur fungerar egentligen 3G-varianten, måste man ha ett abonnemang för telefonen och ett för tableten?

Precis så.

Doctor Snuggles
2012-03-07, 20:22
Ja.
Annars bör du kunna dela ut internet från mobilen via wifi (eller kabel kanske direkt till ipaden?).

Ja, det går att dela från båda numer om jag förstått det rätt.
Har sett deals också där man får samma abonnemang för paddan och fånen.

Madame
2012-03-07, 20:25
Ja.
Annars bör du kunna dela ut internet från mobilen via wifi (eller kabel kanske direkt till ipaden?).

Nån som kör denna metod och tycker det funkar bra? Vore ju gött att spara en slant båden på paden och ett abb mindre, men om det inte funkar till belåtenhet känns det ju riktigt surt att ha varit dumsnål!
Är lite i valet och kvalet hur jag själv ska göra. Vet att den utan 3G inte har gps (om upplägget är samma för nya som för 2:an), hur funkar det att orientera med ipaden om man har den hookad mot telefonens 3G? (som har gps. Fast det kanske kvittar)

Hur fungerar egentligen 3G-varianten, måste man ha ett abonnemang för telefonen och ett för tableten?

Ja. Om man inte har företagsabbonnemang, då kan man skaffa tvillingkort hos de flesta operatörer (?) men det går som sagt inte med privatabb. Tror jag. Sist jag kollade upp detta. :)

Doctor Snuggles
2012-03-07, 20:31
Jag har testat med att köra ipad via mobilen, och det funkar hyffsat. Enda var att man ibland måste manuellt dela ut nätet igen. Automatiken kanske funkar bättre i ios 5.1.
Som sagt så har jag sett att man kan dela abonnemang också. Minns inte vem det var. Kanske telia.

Xtronal
2012-03-07, 20:33
varför köpa en Ipad när man kan köpa en dator :O?

Doctor Snuggles
2012-03-07, 20:34
varför köpa en Ipad när man kan köpa en dator :O?

Lawl, frågar verkligen folk detta fortfarande? Trodde det dött ut efter marknaden för paddor faktiskt exploderat.

Xtronal
2012-03-07, 20:37
Lawl, frågar verkligen folk detta fortfarande? Trodde det dött ut efter marknaden för paddor faktiskt exploderat.

Vet inte ens vad man gör på en padda... är det ens en skillnad på en padda om man jämför med Iphone? eller en android.. mobil *popcorn*

Doctor Snuggles
2012-03-07, 20:39
Vet inte ens vad man gör på en padda... är det ens en skillnad på en padda om man jämför med Iphone? eller en android.. mobil *popcorn*

Trolleri trollera. Eller menar du att du är så fantasilös att du inte kan föreställa dig vad en tablet är bra till, även om du aldrig använt en?
Vad är det för skillnad mellan en laptop och en stationär dator?

Xtronal
2012-03-07, 20:41
Trolleri trollera.

Jaja.. Jag googlar det då! :em:

Madame
2012-03-07, 20:42
Jaja.. Jag googlar det då! :em:

googla det från din mobil. den är ju lika smidig att använda som något med större skärm ;)

Trance
2012-03-07, 20:42
Fudbois är de som sprider bs (FUD - fear, uncertainty, deception) om något för att ge intryck av att produkten är sämre än den är. Jämför fanbois som gör precis tvärtom.

Fear, uncertainty and doubt. Jag jobbar med Microsoft-produkter så vi fick det intrimmat under cermonin precis innan vi offrade en Linux-användare till Ballmers ära.

Xtronal
2012-03-07, 20:43
googla det från din mobil. den är ju lika smidig att använda som något med större skärm ;)

Har en oanvänd iphone 4s.. men jag har inte ett telenor micro sim kort :(.. och min gamla sony eriksson är seg att använda (knappar) :)

Men det ända som är bättre med en Surfplatta är att man bara behöver slå på den (smidigare att ta fram och använda) ? tycker dom ser ut som min matvåg :D

Doctor Snuggles
2012-03-07, 20:44
Jaja.. Jag googlar det då! :em:

Fine, jag ska inte vara grinig.
Jag använder min till att surfa och titta video på hemma, vid frukostbordet, när jag diskar, i tv-soffan, läsa bok på i sängen o dyl.
Den är bekväm för sådant iom att den är mindre än en laptop, och större än en iphone.
Utöver det så är upplevelsen från i jämförelse en iphone förhöjd, även om vissa saker (som t.ex. att skriva) fortfarande suger.
Finns en massa trevliga spel till den också.
Ja, att den är snabb att få igång, lätttillgänglig osv är en stor del av det. Sk "activation potential" är väldigt låg, på samma sätt som för en iphone, men upplevelsen är mycket, mycket bättre.
Gå in i en affär och pröva, det är det enda sättet att riktigt greppa vad den är bra för.
Det är inget man "behöver", det är något som kompletterar ens övriga arsenal av elektroniska mackapärer.

Madame
2012-03-07, 20:46
upplevelsen när man spelar Fruit ninja är också fantastisk om man jämför mot att lira det på nallen :P

Xtronal
2012-03-07, 20:52
Fine, jag ska inte vara grinig.
Jag använder min till att surfa och titta video på hemma, vid frukostbordet, när jag diskar, i tv-soffan, läsa bok på i sängen o dyl.
Den är bekväm för sådant iom att den är mindre än en laptop, och större än en iphone.
Utöver det så är upplevelsen från i jämförelse en iphone förhöjd, även om vissa saker (som t.ex. att skriva) fortfarande suger.
Finns en massa trevliga spel till den också.
Ja, att den är snabb att få igång, lätttillgänglig osv är en stor del av det. Sk "activation potential" är väldigt låg, på samma sätt som för en iphone, men upplevelsen är mycket, mycket bättre.
Gå in i en affär och pröva, det är det enda sättet att riktigt greppa vad den är bra för.
Det är inget man "behöver", det är något som kompletterar ens övriga arsenal av elektroniska mackapärer.
tack för svaret :thumbup:

Kimball
2012-03-07, 20:53
Inga roliga nyheter som sagt. Fine, retinaskärmen kommer bli najs, men annars vettifasen.

Olegh
2012-03-07, 21:01
Inga roliga nyheter som sagt. Fine, retinaskärmen kommer bli najs, men annars vettifasen.

Jag har kanske dålig fantasi, men t.ex. vad hade varit en rolig nyhet? Gör den liksom inte redan typ allt den borde?

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:02
Inga roliga nyheter som sagt. Fine, retinaskärmen kommer bli najs, men annars vettifasen.

Vad hade du förväntat dig?
Finns inte så mycket nytt man kan hitta på med en padda, förutom att förbättra hårdvaran och göra den lättare och smalare.
Hårdvaran verkar vara prio just nu. Personligen skulle jag helst se att den blir smal som en tidning, böjbar, och att man kan sitta i solen med den. Men det kommer nog ta några år till.
EDIT: Skrivupplevelsen borde förbättras också. Som det är nu är den frustrerande, och inte bara pga att man måste skriva på touchscreenen.

Andreas Guiance
2012-03-07, 21:05
Vad hade du förväntat dig?
Finns inte så mycket nytt man kan hitta på med en padda, förutom att förbättra hårdvaran och göra den lättare och smalare.


http://www.sweclockers.com/nyhet/15157-apple-kan-anvanda-kanselskarm-i-ipad-3

Det hade jag hoppats på. Inte för att jag hade köpt den till mig själv ändå (jag tillhör ju kategorin av människor som hurril så kärleksfullt beskriver:D), men det hade varit coolt.

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:08
http://www.sweclockers.com/nyhet/15157-apple-kan-anvanda-kanselskarm-i-ipad-3

Det hade jag hoppats på. Inte för att jag hade köpt den till mig själv ändå (jag tillhör ju kategorin av människor som hurril så kärleksfullt beskriver:D), men det hade varit coolt.

Ah, det har du rätt i, det vore onekligen coolt. Mycket möjligt att de redan tänkt på det, men att tekniken i skrivande stund var för buggig, omogen, eller/och för svår att rulla ut i massmängder.

Exdiaq
2012-03-07, 21:09
Retar mig på att jag börjar se ett behov utav att införskaffa en iPad. Har redan en iPhone och MacBook Pro som fungerar utmärkt.

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:15
Retar mig på att jag börjar se ett behov utav att införskaffa en iPad. Har redan en iPhone och MacBook Pro som fungerar utmärkt.

Give in to the dark side.
Faktum är att retina skärmen nog kommer vara rätt underbar att titta på.
44% större färgmättnad hjälper också en del.

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:18
http://www.engadget.com/2012/03/07/apple-new-ipad-hands-on/

Fishtank
2012-03-07, 21:20
Nah inget behov ännu.
Fortfarande dåligt videostöd även fast processorn utan problem har nog med kraft för allt man kastar på den i videoväg.

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:21
Nah inget behov ännu.
Fortfarande dåligt videostöd även fast processorn utan problem har nog med kraft för allt man kastar på den i videoväg.

Finns appar som klarar det mesta i videoväg, vad gäller codecs etc.

Madame
2012-03-07, 21:21
men vadfalls! Den nya ipaden heter rätt å slätt "the new ipad". Inte ipad3, inte ipad hd. LåL!

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:24
Ja, det känns lite väl förskoleaktigt, även för apple. Men de brukar vara såpass grymma på marknadsföring att det säkert funkar över förväntan.
Jag vill redan ha den nya, trots att jag för inte många minuter sedan deklarerade att 2:an räcker gott och väl. :D

Madame
2012-03-07, 21:29
eventet:

http://events.apple.com.edgesuite.net/123pibhargjknawdconwecown/event/index.html

Andreas Guiance
2012-03-07, 21:31
http://www.engadget.com/2012/03/07/apple-new-ipad-hands-on/

Vilken icke-imponerande video – han lyckas inte med något känns det som:D

Halldin
2012-03-07, 21:31
Tanken är väl att dom ska ducka från den annars oundvikliga konsekvensen att släppa en iPhone XVII och en iPad MCXII etc. MacBook, iMac et al. heter ju bara vad dom heter.

312
2012-03-07, 21:34
Har du en touchdator som går att förvara i en större ficka?

Nej? Vad i helskotta ska jag med det till? Om jag vill sitta vid datorn så gör jag det hemma, är jag ute så har jag bättre saker för mig.


Datorn gör ju i princip allt bättre. Saken med surfplattan är ju smidigheten. Den är liten och väger inte mycket - dvs. du drar dig inte att ta med den. När du behöver göra något är den alltid påslag och du är igång på två klick.
Jag behöver inte ta med den. Jag måste inte vara uppkopplad 24/7 på Facebook för att få reda på om Johanna har nattat sitt barn eller om Magda har bakat bullar.

Jag ser inget som är så bråttom/viktigt att jag måste koppla mig upp när jag är utomhus.

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:40
Vilken icke-imponerande video – han lyckas inte med något känns det som:D

Har du testat en ipad (2)?

astrodog
2012-03-07, 21:41
Varför skulle någon vilja köra inlåst, förutbestämd, oflexibel, stängd, skyddad, äcklig mjukvara från apple... usch fy satan alltså.

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:43
eventet:

http://events.apple.com.edgesuite.net/123pibhargjknawdconwecown/event/index.html

Var du hitta? Finns den i HD än?

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:45
Varför skulle någon vilja köra inlåst, förutbestämd, oflexibel, stängd, skyddad, äcklig mjukvara från apple... usch fy satan alltså.

65 människor miljoner det första kvartalet?
För att den funkar bättre, smidigare, löjligt mycket bättre produktionskvalitet, är roligare att använda osv?
Just att apple kontrollerar hela kedjan gör överlag att produkterna blir märkbart mycket bättre än allt annat i jämförelse.

Andreas Guiance
2012-03-07, 21:45
Har du testat en ipad (2)?

Jafan, köpte en till min mamma när den kom. Den där såg snygg ut dvs; det var bara komiskt att spelet tog en timme att ladda och att han inte alls lyckades med redigeringen av fotona osv;)

astrodog
2012-03-07, 21:46
65 människor miljoner det första kvartalet?
För att den funkar bättre, smidigare, löjligt mycket bättre produktionskvalitet, är roligare att använda osv?
Just att apple kontrollerar hela kedjan gör överlag att produkterna blir märkbart mycket bättre än allt annat i jämförelse.

Svaret är: för att de inte vet bättre och lurats av massan samt marknadsföringen.

Inget av det du skriver stämmer.

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:48
Jafan, köpte en till min mamma när den kom. Den där såg snygg ut dvs; det var bara komiskt att spelet tog en timme att ladda och att han inte alls lyckades med redigeringen av fotona osv;)

Undrar om de blitt antialias nu, eller om retinaskärmen är såpass bra att det inte ens behövs. Just kantiga polygoner i spel är lite irriterande med ipad 2.

Olegh
2012-03-07, 21:49
Svaret är: för att de inte vet bättre och lurats av massan samt marknadsföringen.

Inget av det du skriver stämmer.

65 människor miljoner det första kvartalet?
För att den funkar bättre, smidigare, löjligt mycket bättre produktionskvalitet, är roligare att använda osv?
Just att apple kontrollerar hela kedjan gör överlag att produkterna blir märkbart mycket bättre än allt annat i jämförelse.

Men för faa-an.

Doctor Snuggles
2012-03-07, 21:51
Svaret är: för att de inte vet bättre och lurats av massan samt marknadsföringen.

Inget av det du skriver stämmer.

Jo, allt det jag skriver stämmer. Att du är en fudboi ändrar inte på det.
Notera att jag tycker mycket fortfarande inte är bra med deras produkter. Bara att alla andra produkter är ännu sämre.
Marknadsföringen betyder absolut ingenting om produkten i grunden inte är bra. Skulle apples produkter vara pet rocks så skulle de inte sälja bättre, och bättre hela tiden.
Men du är bara polemisk pga irrationellt hat eller bara för att trolla, så jag vet inte varför jag argumenterar mot dig egentligen.

Madame
2012-03-07, 22:07
Var du hitta? Finns den i HD än?

på apple.com, in på ipaddelen och så klickade jag på "watch the keynote" till vänster under huvudbilden.

noob76
2012-03-07, 22:27
vad är en ipad?


+68060 !

TKDman
2012-03-07, 22:37
Skärmen (http://images.anandtech.com/doci/5655/Untitled-1.jpg) verkar ganska saftig :D (bilden var stor, ville inte lägga in den direkt i posten)

Har velat köpa surfplatta länge och den nya iPaden verkar leva upp till mina krav. Den 23 mars kan gärna få komma lite snabbare...

agazza
2012-03-07, 22:40
Varför får alla mens när det gäller just märket Apple?

Dom är inte unik, dom är inte bättre. Dom har sin egen grej, precis som mycket annat.

eternallord
2012-03-07, 22:50
Nån som kör denna metod och tycker det funkar bra? Vore ju gött att spara en slant båden på paden och ett abb mindre, men om det inte funkar till belåtenhet känns det ju riktigt surt att ha varit dumsnål!
Japp, jag gör så hela tiden. Har ett telenor-gör-vad-fan-du-vill-abonnemang så jag använder det hela tiden för internetdelning till både paddan och datorn. Funkar felfritt.

Madame
2012-03-07, 22:52
Japp, jag gör så hela tiden. Har ett telenor-gör-vad-fan-du-vill-abonnemang så jag använder det hela tiden för internetdelning till både paddan och datorn. Funkar felfritt.

ok najs! vad har du för telefon?

eternallord
2012-03-07, 22:54
ok najs! vad har du för telefon?

iphone 4

Kimball
2012-03-07, 23:44
Varför skulle någon vilja köra inlåst, förutbestämd, oflexibel, stängd, skyddad, äcklig mjukvara från apple... usch fy satan alltså.

För det är ju svårt för de som faktiskt nu känner sig "inlåsta" att jailbreaka och kunna tweaka the hell out of it?

Fishtank
2012-03-08, 00:03
Finns appar som klarar det mesta i videoväg, vad gäller codecs etc.

Inte sett något där du inte behöver konvertera eller ha en viss kompression på filerna tyvärr.
För iPaden är onekligen en väldigt bra platta även om nyaste transformern ger den en bra match för pengarna.

astrodog
2012-03-08, 00:03
För det är ju svårt för de som faktiskt nu känner sig "inlåsta" att jailbreaka och kunna tweaka the hell out of it?

Du skämtar med mig va?

Doctor Snuggles
2012-03-08, 00:13
Inte sett något där du inte behöver konvertera eller ha en viss kompression på filerna tyvärr.
För iPaden är onekligen en väldigt bra platta även om nyaste transformern ger den en bra match för pengarna.

Då har du nog inte letat särskilt effektivt. Finns ett flertal appar som spelar alla populära format utan restriktioner, så vitt jag vet (upp till 720p, den nya spelar 1080p, om jag förstått det rätt).

Fishtank
2012-03-08, 00:44
Då har du nog inte letat särskilt effektivt. Finns ett flertal appar som spelar alla populära format utan restriktioner, så vitt jag vet (upp till 720p, den nya spelar 1080p, om jag förstått det rätt).

Länka mig någon i appstore.
Dragit några snabba googlingar då och då men säger alltid samma sak.
Iaf sen vlc försvann.

Mkv filer är det främst vi pratar om här antar jag att du förstått.

Ska jag köpa en padda för mer än mobilen vill jag självklart ha mer kräm under huven på mediasidan då det är enda saken jag kan se nöje i med en padda.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Doctor Snuggles
2012-03-08, 01:00
Bara leta efter video och avi eller mkv i appstore.
Playable, Azul media player, Cinexplayer?
Finns ju andra lösningar också, som att strömma video från pc:n.

Fishtank
2012-03-08, 01:19
Men snuggles ska jag strömma från datorn så gör jag väl det mycket hellre till min tv med både bättre ljud och bild.
Nu vill vi vara portabla.

Nej ingen av de apparna klarar av det om du läser lite mer noga.
Kan spela Mkv men bara i 480p typ och vem ser 480p numera?
Får se om apple fixar vettigt codecstöd snart.
Att min stenålderslur klarar 1080p utan problem är lite kul.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Doctor Snuggles
2012-03-08, 01:48
Playable pro står att den spelar 720p, står inget om vilket format.
Azul verkar bara spelar HD i xvid, ja.
CineX verkar inte kunna spela mkv alls, nä.
Men denna verkar klara mkv i hd på ipad 2:
http://itunes.apple.com/us/app/oplayer-hd/id373236724?mt=8

Denna också, tror jag:
http://itunes.apple.com/us/app/avplayerhd/id407976815?mt=8
EDIT: Verkar vara bäst. Spelar utan lagg.
http://www.philmug.ph/forum/showthread.php?t=69538

Jag brukar f.ö. kolla i 480p på min 27 tummare, så... ;)
Tror inte det är så stor skillnad i en ipad 2. I en ipad 3 blir det nog större skillnad mellan hd och icke-hd.

Doctor Snuggles
2012-03-08, 02:00
Man kan ju också jailbreaka och köra XBMC eller vad den heter.

Kimball
2012-03-08, 09:42
Du skämtar med mig va?

Ponera att jag inte skämtar med dig aprillo, vad är det exakt som gör att du känner dig inlåst på ett negativt sätt? I form av slutanvändare dvs.

Nitrometan
2012-03-08, 09:54
iMad

http://verydemotivational.files.wordpress.com/2012/03/demotivational-posters-untitled5.jpg

Halldin
2012-03-08, 10:01
Ponera att jag inte skämtar med dig aprillo, vad är det exakt som gör att du känner dig inlåst på ett negativt sätt? I form av slutanvändare dvs.

Han kan inte skapa en filintegritetsdatabas över viktiga filer som han sedan varje midnatt jämför disken mot den databasen och även kör chkrootkit.

PowPow
2012-03-08, 10:06
Men snuggles ska jag strömma från datorn så gör jag väl det mycket hellre till min tv med både bättre ljud och bild.
Nu vill vi vara portabla.


Du kan streama även om du vill vara portabel.

Fishtank
2012-03-08, 10:28
Du kan streama även om du vill vara portabel.

Du menar över 3G.
Ja det funkar fint, synd att de flesta streams jag ser är flash :/

En spelare som precis klarar av 720p med all grafisk kraft i ipad2
Bådar inte gott det här.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

PowPow
2012-03-08, 10:30
Du menar över 3G.
Ja det funkar fint, synd att de flesta streams jag ser är flash :/


Jag menade streama filmerna som ligger på din dator. Du skrev att du ville kunna göra det portabelt. Vilket du kan.

snej
2012-03-08, 10:34
Klart man kan. Om man har igång datorn 24/7, eller en NAS typ.

PowPow
2012-03-08, 10:36
Klart man kan. Om man har igång datorn 24/7, eller en NAS typ.

Ja, en förutsättning för streaming är ju att servern det streamas från är igång :D

Fishtank
2012-03-08, 10:41
Jag menade streama filmerna som ligger på din dator. Du skrev att du ville kunna göra det portabelt. Vilket du kan.

gl hf att streama materialet över vårat enormt bra 3g nät här uppe i 720p
Men vet att det går om man vill.

snej
2012-03-08, 10:44
Ja, en förutsättning för streaming är ju att servern det streamas från är igång :D

Jo :)

Jag tror dock fisktanken syftar på, och jag kan hålla med om det, att vara i behov av att en dator/server hemma är igång inte är portabelt nog. Det kommer mao en yttre variabel in i bilden som man inte kan påverka, om man sitter i sommarstugan tex.

PowPow
2012-03-08, 10:55
gl hf att streama materialet över vårat enormt bra 3g nät här uppe i 720p
Men vet att det går om man vill.

Det behövs inte. Brukar gå bra ändå :) (edit: här nere iaf. vet inte var du bor).

Men du skrev ju själv att du följde streams (som var flash). Det har väl inte att göra med att det är en ipad. Att 3g nätet är för långsamt där du finns gäller ju för alla enheter.

PowPow
2012-03-08, 10:56
Jo :)

Jag tror dock fisktanken syftar på, och jag kan hålla med om det, att vara i behov av att en dator/server hemma är igång inte är portabelt nog. Det kommer mao en yttre variabel in i bilden som man inte kan påverka, om man sitter i sommarstugan tex.

Då får man väl lägga över filerna lokalt på ipaden. Eller streama från någon annans server som är igång. Ser inte problemet här.

snej
2012-03-08, 11:06
Då får man väl lägga över filerna lokalt på ipaden. Eller streama från någon annans server som är igång. Ser inte problemet här.

Det är inget problem så länge man är medveten om att streaming alltid är ett osäkrare alternativ pga detta . Och diskussionen började väl vid problem av uppspelning av vissa filtyper lokalt på surfplattan?

PowPow
2012-03-08, 11:12
Det är inget problem så länge man är medveten om att streaming alltid är ett osäkrare alternativ pga detta . Och diskussionen började väl vid problem av uppspelning av vissa filtyper lokalt på surfplattan?

Ja, problem med lokal uppspelning nämndes och snuggles svarade och förklarade att det inte alls var ett problem.

Då nämndes problemet att streaming från datorn var ett problem eftersom man inte kunde vara portabel då, varpå jag svarade att det kunde man visst (och självklart är man beroende av att datorn/servern är igång och att man har en tillräckligt snabb lina.. streaming som funktion fungerar ju så).

Nitrometan
2012-03-08, 11:16
Här är Apples reklam för New iPad

DJxZ0HVQXo8

snej
2012-03-08, 11:26
Ja, problem med lokal uppspelning nämndes och snuggles svarade och förklarade att det inte alls var ett problem.

Då nämndes problemet att streaming från datorn var ett problem eftersom man inte kunde vara portabel då, varpå jag svarade att det kunde man visst (och självklart är man beroende av att datorn/servern är igång och att man har en tillräckligt snabb lina.. streaming som funktion fungerar ju så).

Ok jag läste inte snuggles text så noga men det verkade ju vara lite delade åsikter kring hur bra det där fungerade, men men det spelar ingen roll då det var diskussionen kring streaming och att vara portabel som jag hakade med på. Jag kör lite streaming till min telefon själv, och visst är det är jättesmidigt, om allt fungerar som det ska och uppkopplingen är bra osv. Men i mina ögon är det inte särskilt portabelt att vara beroende av uppkoppling och andra datorer.

Nu säger jag inte att det är det alltså, då jag inte har insikt i hur bra uppspelning av vissa lokala filer fungerar på Ipad. Men oavsett vad man har för leksak, platta, laptop, smartphone så är inte det portabelt i mina ögon att behöva köra streaming för att kunna t.ex se på film, då det finns för mycket som kan strula.

PowPow
2012-03-08, 11:32
Ok jag läste inte snuggles text så noga men det verkade ju vara lite delade åsikter kring hur bra det där fungerade, men men det spelar ingen roll då det var diskussionen kring streaming och att vara portabel som jag hakade med på. Jag kör lite streaming till min telefon själv, och visst är det är jättesmidigt, om allt fungerar som det ska och uppkopplingen är bra osv. Men i mina ögon är det inte särskilt portabelt att vara beroende av uppkoppling och andra datorer.

Nu säger jag inte att det är det alltså, då jag inte har insikt i hur bra uppspelning av vissa lokala filer fungerar på Ipad. Men oavsett vad man har för leksak, platta, laptop, smartphone så är inte det portabelt i mina ögon att behöva köra streaming för att kunna t.ex se på film, då det finns för mycket som kan strula.

Okidok.
Min bild av portabel är inte samma. För att vara riktigt portabel så tycker jag man ska komma åt vad som helst var som helst. Inte behöva åka hem och koppla in sin tablet/telefon till datorn, eller hur man nu löser det. Inte behöva föra över filerna i förväg, utan alltid ha tillgång till allting. Men jag förstår poängen. Vi behöver bättre 3g (eller motsvarande) i hela landet för att det ska fungera felfritt!

snej
2012-03-08, 11:43
Okidok.
Min bild av portabel är inte samma. För att vara riktigt portabel så tycker jag man ska komma åt vad som helst var som helst. Inte behöva åka hem och koppla in sin tablet/telefon till datorn, eller hur man nu löser det. Inte behöva föra över filerna i förväg, utan alltid ha tillgång till allting. Men jag förstår poängen. Vi behöver bättre 3g (eller motsvarande) i hela landet för att det ska fungera felfritt!

Jag håller helt med det är ju trådlöst det ska vara, allt ska finnas tillgängligt överallt varsomhelst. Det är avsaknaden av att heltäckande 3G nät (eller mer) som gör att jag resonerar som jag gör. Runt storstäderna klarar man sej galant med allt trådlöst, men räcker att komma ett par mil utanför för att få riktigt dålig 3G täckning, och ska man upp i fjällen eller ut på sommarlandet kanske så är det i princip bara att glömma.. Om 20år kanske det finns ett globalt 4G nät, då kommer streaming vara portabelt på riktigt i mina ögon :D

r3mpuh
2012-03-08, 11:51
Hur skriver ni som har en Surfplatta? Med pekfingrarna? Med Tummarna?
Kan man få in en Svorak A5 tangentbords-layout på en Ipadda?
Vad motsvarar typ 90+ wpm mekaniskt i = XX? wpm på touch?
Måste man kolla på skärmen när man skriver? Har fått den dåliga vanan av att skriva skolarbeten och hålla ögonkontakt med den jag pratar med samtidigt.
Känns bara lite otrevligt om man skulle sitta och glo på någon padda/skärm medan man skriver och talar med någon istället för att ha ögonkontakt?

Timme
2012-03-08, 13:00
Andrioid telefon och ipad 3, Kan det kanske vara årets svenskaste sak? Den ultimata neutraliteten mot något os.

det är en del som kör så :D Fett nice ju ;)

Doctor Snuggles
2012-03-08, 14:24
Ja, man kan nog inte lita på att det strömmas helt felfritt alltid, särskilt om man kör i HD. Men det är bekvämare att inte behöva kopiera över filmerna till paddan.
I vilket fall så ville jag bara säga att det bara tog mig ca 5 minuters googlande att hitta en mk hd spelare. ;)

Halldin
2012-03-08, 16:04
Vet inte om den har varit uppe, men GPlayer: http://itunes.apple.com/se/app/gplayer/id438402174?mt=8

★ File management is official supported.
★ Supports up to 720P mkv file on iPad 2.
★ GPlayer was honored as "app of the Week" in the Appcast.

★ Supported File Format Extension

✔ XVID/DIVX AVI, WMV, RMVB, ASF, H264, MKV, TS, M2TS... most of all movie file formats.
✔ MP3, WMA, WAV, OGG, FLAC... most of all audio file formats.
✔ SMI, ASS, SUB, SRT, TXT... most of all subtitle file formats. [build in subtitle is also supported]

★ Extra Features

✔ USB Sync: Use itunes to fast sync movies to GPlayer.
✔ WIFI Upload: Upload movie even you don't have the cable.
✔ File Management: Support New/Rename/Cut/Paste/Delete.
✔ Movie Thumbnail: Easy to find the movie you want to view.
✔ Different Play Mode: Support Loop off/Loop One/Loop all.
✔ Screen Lock: View your movie even on the bed.
✔ Dynamically Menu: Dynamically choose audio/subtitle channel and encoding method.
✔ Gesture support: Easier way to do seek while playing the movie.
✔ Resume Function: Don't worry about closing your application suddenly.
✔ TV Out: Both cable TV out and AirPlay are supported.
✔ iTunes Backup: By default, we will not backup media data when you do iTunes sync or iCloud backup, and you can't see the files in iTunes, you can enable it in the settings page to backup your media data.

astrodog
2012-03-08, 18:28
Ponera att jag inte skämtar med dig aprillo, vad är det exakt som gör att du känner dig inlåst på ett negativt sätt? I form av slutanvändare dvs.

Ta exemplet med att använda apparaten som en musikspelare och hantera din musiksamling. Du erbjuds endast iTunes som är föga användbart. Bara en så enkel sak som att sköta två apparater från samma dator är omöjligt - för att den är direkt kopplad till din installation av iTunes. Löjligt skit som bara Apple hade kunnat komma på. Hela konceptet kring iTunes är så jävla förvirrande och kasst att det är omöjligt att hantera något annat än färdigpaketerad musik med den. Försök sedan få den att förstå vad som är en kompilering, vad som är ett album, vad som är ett album med flera artister osv och presentera detta korrekt. Det går bara inte, för att Apple bestämt sig för det.

Ett annat intressant exempel är hur TV-ut är implementerat. Går helt enkelt inte att få ut de flesta kanaler, trots att du har dem i fullskärm.

Sök på nätet så kan du säkert hitta långa listor på frustrationer med skiten, antar att "vanligt" folk accepterar det för att de inte vet ett skvatt om bra interfacedesign, mjukvarudesign, DRM, inlåsning, osv.

stafh
2012-03-08, 18:32
Ta exemplet med att använda apparaten som en musikspelare och hantera din musiksamling. Du erbjuds endast iTunes som är föga användbart. Bara en så enkel sak som att sköta två apparater från samma dator är omöjligt - för att den är direkt kopplad till din installation av iTunes. Löjligt skit som bara Apple hade kunnat komma på. Hela konceptet kring iTunes är så jävla förvirrande och kasst att det är omöjligt att hantera något annat än färdigpaketerad musik med den. Försök sedan få den att förstå vad som är en kompilering, vad som är ett album, vad som är ett album med flera artister osv och presentera detta korrekt. Det går bara inte, för att Apple bestämt sig för det.

Uhm, det går visst. Inte ens svårt.

astrodog
2012-03-08, 19:13
Uhm, det går visst. Inte ens svårt.

Det gick inte, jag undersökte det grundligt.

Doctor Snuggles
2012-03-08, 19:56
Kompilering? Jag brukar inte använda itunes för att kompilera kod. Kanske där det gått fel?
För övrigt går alla saker som du beskriver extremt enkelt att göra. Man måste nog vara lätt förståndshandikappad för att inte förstå itunes.
Apple är dessutom det enda företaget som erbjuder smidig synkning mellan alla sina prylar, och lättare/bättre blir det hela tiden.

astrodog
2012-03-08, 20:03
Kompilering? Jag brukar inte använda itunes för att kompilera kod. Kanske där det gått fel?
För övrigt går alla saker som du beskriver extremt enkelt att göra. Man måste nog vara lätt förståndshandikappad för att inte förstå itunes.
Apple är dessutom det enda företaget som erbjuder smidig synkning mellan alla sina prylar, och lättare/bättre blir det hela tiden.

Du verkar ha problem att förstå skriven text.

agazza
2012-03-08, 20:53
Jag hade lätt köpt en Ipad 3 och jailbreakat ifall der fanns en tangentbordsdocka med batteri och en 2.5 tums expansionsplats.

Går det att överclocka appleprylar?

Doctor Snuggles
2012-03-08, 21:00
Du verkar ha problem att förstå skriven text.

Jaså? Vad är det jag inte förstått? Du har INTE problem med itunes? Då är du ganska dålig på att göra dig förstådd.

Doctor Snuggles
2012-03-08, 21:03
Jag hade lätt köpt en Ipad 3 och jailbreakat ifall der fanns en tangentbordsdocka med batteri och en 2.5 tums expansionsplats.

Går det att överclocka appleprylar?

Finns väl flera tangentbordsdockor till ipad?

hurril
2012-03-08, 21:04
Jag hade lätt köpt en Ipad 3 och jailbreakat ifall der fanns en tangentbordsdocka med batteri och en 2.5 tums expansionsplats.

Går det att överclocka appleprylar?

Köp en dator.

snej
2012-03-08, 21:26
Jag hade lätt köpt en Ipad 3 och jailbreakat ifall der fanns en tangentbordsdocka med batteri och en 2.5 tums expansionsplats.

Går det att överclocka appleprylar?

Återigen, vänta på win8 plattorna. Q4 bör dem komma

agazza
2012-03-08, 21:27
Finns väl flera tangentbordsdockor till ipad?

Nja, det finns massvis med fodral med tangentbord dock. Finns det med batteri och riktigt fäste?

Köp en dator.

Jag har några stycken redan, jag gillar prylar och har enormt köpbegär just nu.

Plus kan man peta på den så händer det saker.

Doctor Snuggles
2012-03-08, 21:54
Nja, det finns massvis med fodral med tangentbord dock. Finns det med batteri och riktigt fäste?




Jag hittade några stycken efter några sekunders googlande.
Funderar faktiskt på om jag själv inte ska köpa en.
Det går väl att använda det trådlösa mac tangentbordet också.
Man kan ju ha paddan stående via apples egna snillriga fodral.

Har du ingen ipad redan så skulle jag köpa den nya bara pga skärmen. Det är det enda (förutom skrivandet) som jag stör mig på hos min. En retinaskärm måste vara en ren fröjd att läsa på.

Fishtank
2012-03-09, 01:09
Jaså? Vad är det jag inte förstått? Du har INTE problem med itunes? Då är du ganska dålig på att göra dig förstådd.

Snuggles nu är det faktiskt du som inte förstår astrodog tyvärr.

Ni med paddor får gärna pröva spela upp en Mkv filer på någon av spelarna och rapportera hur det flyter.
Gärna 1080p när någon gör skaffar den nya också.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Doctor Snuggles
2012-03-09, 01:41
Snuggles nu är det faktiskt du som inte förstår astrodog tyvärr.

Ni med paddor får gärna pröva spela upp en Mkv filer på någon av spelarna och rapportera hur det flyter.
Gärna 1080p när någon gör skaffar den nya också.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Men lol. Berätta. Att han INTE tycker det är rörigt med itunes? För det var det enda jag "svarade" på, och jag var inte särskilt specifik.
I den tråden som jag länkade till så verkade flest tyckt AVPlayer HD flöt på. Latmask.

agazza
2012-03-09, 15:30
Återigen, vänta på win8 plattorna. Q4 bör dem komma

Finnemang. Hoppas apple nu släpper sin "tunn ram runt skärmen" patent och designpatent som är lite löjlig så andra kan vara mer fria med utformandet.

snej
2012-03-09, 15:36
Finnemang. Hoppas apple nu släpper sin "tunn ram runt skärmen" patent och designpatent som är lite löjlig så andra kan vara mer fria med utformandet.

Du behöver ju inte åka till Tyskland och köpa en :D. Hoppas på lika högupplösta skärmar i de kommande win8-plattorna som på den nya paddan, verkar riktigt läckert. Kompisen ska köpa en på releasedagen, ska bli extra kul att se just skärmen!

stafh
2012-03-09, 15:53
Det gick inte, jag undersökte det grundligt.

Första resultatet fran google: http://www.mac-forums.com/forums/os-x-apps-games/224769-compilation-albums-itunes.html

Doctor Snuggles
2012-03-09, 15:59
Du behöver ju inte åka till Tyskland och köpa en :D. Hoppas på lika högupplösta skärmar i de kommande win8-plattorna som på den nya paddan, verkar riktigt läckert. Kompisen ska köpa en på releasedagen, ska bli extra kul att se just skärmen!

Blir nog svårt med amoled(?) skärmar i samma upplösning, med samtidigt bra batteritid, prestanda och hyffsat pris. Frågan är om något motsvarande hinner dyka upp förrn i slutet på året, om ens. Men vi får la se.

Halldin
2012-03-09, 16:23
iPhone 4 är ju sisådär 2 år gammal och har fortfarande högre ppi än någon annan smartphone, såatté...

snej
2012-03-09, 16:31
Blir nog svårt med amoled(?) skärmar i samma upplösning, med samtidigt bra batteritid, prestanda och hyffsat pris. Frågan är om något motsvarande hinner dyka upp förrn i slutet på året, om ens. Men vi får la se.

Står inget om vad för typ av skärmar eller högsta upplösning, men i Microsofts hårdvaruspec. för win8 plattor så skrivs iaf ''The requirements include high-definition screen''

http://www.xbitlabs.com/news/other/display/20120118203205_Microsoft_Sets_Windows_8_Tablet_Des ign_Requirements.html

Blir väl som tidigast i slutet av året som win8 plattorna dyker upp iaf då win8 inte släpps förens då.. Ska bli mycket intressant att följa!

Doctor Snuggles
2012-03-09, 17:33
Mao så när ms et al lyckas hinna ikapp så kommer apple antagligen redan släppt en ny ipad. Nu är jag lite nyfiken vad som kommer komma i den versionen. Touch-feedback? Amoled? Tunnare? Ny design? Ingen bezel?

Väntar som sagt ivrigt på tidningstunna, böjbara, plattor som är snälla för ögat och som man kan ha i solen utan problem. Hur många år till tippar ni att det tar?

hurril
2012-03-09, 17:39
Tycker faktiskt att Microsofts Metro-pryttlar ser mycket bra ut. Google kommer aldrig att lyckas få ur sig något som är i någon särskilt kvalitet. Microsoft kanske kan...

snej
2012-03-09, 17:55
Mao så när ms et al lyckas hinna ikapp så kommer apple antagligen redan släppt en ny ipad. Nu är jag lite nyfiken vad som kommer komma i den versionen. Touch-feedback? Amoled? Tunnare? Ny design? Ingen bezel?

Väntar som sagt ivrigt på tidningstunna, böjbara, plattor som är snälla för ögat och som man kan ha i solen utan problem. Hur många år till tippar ni att det tar?

Att win8 inte släpps förens Q4 påverkar ju knappast utvecklingen på plattorna dock, det ryktas redan om plattor som kommer till våren/sommaren som kommer vara förberedda för win8 när det släpps. Även efter win8 släppts så kommer det pumpas ut plattor från alla möjliga håll efter det, alla håller ju på med tillverkning känns det som, Nokia, Samsung, HTC, Dell... Hybriden dator/surfplatta tippar jag kommer slå igenom rejält. Det är något som jag har undrat personligen när det ska komma, enda sen första gången jag la mina vantar på Ipad 1.

Tidningstunna böjbara plattor lär väl få en annan publik, när dom kommer, då det inte ryms i närheten samma prestanda i en sån som i en surfplatta. Kan jag aldrig tänka mej iaf..

Doctor Snuggles
2012-03-09, 17:59
Det är klart prestandan kommer finnas i böjbara också. Moore's lag går ju om något snabbare o snabbare. Vi börjar dessutom redan nå gränsen för vad som "behövs" i en platta för vardaglig användning, så även om böjbart alltid kommer ha sämre prestanda så spelar det inte så stor roll. Jag tror målgruppen är exakt samma, det är ingen som använder en padda som en arbetsstation.

Tablets har funnits länge och Gates trott på dem länge. De floppade totalt. Kanske nu efter apple visat att det faktiskt finns en marknad, så kanske den nya varianten kommer ta en liten andel så småningom.
Visst finns det fördelar med att ha samma OS överallt, men jag vet inte riktigt hur bra win 8 lyckats med detta. Av vad jag läst så finns det fortfarande en användarmässig skillnad mellan metro och det underliggande desktop OS:et, och man kommer använda olika appikationer till båda - som det nu är med paddor också. Ökad "seamless" integration är dock framtiden. Ser fram emot nästa mac os av den anledningen.

snej
2012-03-09, 18:04
Det är klart prestandan kommer finnas i böjbara också. Moore's lag går ju om något snabbare o snabbare. Vi börjar dessutom redan nå gränsen för vad som "behövs" i en platta för vardaglig användning, så även om böjbart alltid kommer ha sämre prestanda så spelar det inte så stor roll. Jag tror målgruppen är exakt samma, det är ingen som använder en padda som en arbetsstation.

Mjaaa, jag undrar det.. Folk är kräsna, de vill ha sin super högupplösta retina skärm, kunna spela upp 1080p filmer och spela tyngre och tyngre spel. Kommer allt detta bli möjligt på en papperstunn böjbar surfplatta? Vem fan vet, inte jag :) Men det låter långt bort..

snej
2012-03-09, 18:09
Tablets har funnits länge och Gates trott på dem länge. De floppade totalt. Kanske nu efter apple visat att det faktiskt finns en marknad, så kanske den nya varianten kommer ta en liten andel så småningom.
Visst finns det fördelar med att ha samma OS överallt, men jag vet inte riktigt hur bra win 8 lyckats med detta. Av vad jag läst så finns det fortfarande en användarmässig skillnad mellan metro och det underliggande desktop OS:et, och man kommer använda olika appikationer till båda - som det nu är med paddor också. Ökad "seamless" integration är dock framtiden. Ser fram emot nästa mac os av den anledningen.

Det där får man ju bara vänta och se när väl plattorna börjar komma ut på marknaden. Såpass länge kvar så kan ju hända vad som helst fortfarande.. Läste idag att kommande Android OS ska vara dual-boot kompatibla med win8 för att kunna köra dem simultant på t.ex en surfplatta. Den som lever får se helt enkelt :)

Doctor Snuggles
2012-03-09, 18:10
Mjaaa, jag undrar det.. Folk är kräsna, de vill ha sin super högupplösta retina skärm, kunna spela upp 1080p filmer och spela tyngre och tyngre spel. Kommer allt detta bli möjligt på en papperstunn böjbar surfplatta? Vem fan vet, inte jag :) Men det låter långt bort..

Datorrelaterat teknik dubblerar prestandan ca varje år i dagsläget. Det innebär att om 10-15 år så kommer vi ha ca 1000 ggr bättre prestanda (jag använder ordet "prestanda" rätt löst här).

snej
2012-03-09, 18:28
Datorrelaterat teknik dubblerar prestandan ca varje år i dagsläget. Det innebär att om 10-15 år så kommer vi ha 100 ggr bättre prestanda (jag använder ordet "prestanda" rätt löst här).

Haha, det är så sant som det är sagt.. Å andra sidan borde väl något tak nås snart vad gäller dagens teknik, om inte något banbrytande händer. Kvantdatorer är ju ''nära'' t.ex enligt IBM..

Doctor Snuggles
2012-03-09, 18:41
1000 gånger. Skrev fel, så rättade. Exponentiell tillväxt är svår att föreställa sig.
Lyckas man med kvantkretsar så är nog en böjbar platta en busenkel grej i jämförelse. 250 qubits kan ju innhålla mer bits av information än vad som finns i hela universum och utföra operationer parallellt på alla dessa bitar samtidigt. :D

eternallord
2012-03-09, 19:09
Datorrelaterat teknik dubblerar prestandan ca varje år i dagsläget. Det innebär att om 10-15 år så kommer vi ha ca 1000 ggr bättre prestanda (jag använder ordet "prestanda" rätt löst här).
Är det inte lite problematik för tillfället på processorfronten? Man är väl lite "fast" där, åtminstone om man jämför med tidigare stormsteg.

Halldin
2012-03-09, 19:20
Är det inte lite problematik för tillfället på processorfronten? Man är väl lite "fast" där, åtminstone om man jämför med tidigare stormsteg.
Problemet ligger väl i krympningen för att få plats med mer transistorer, men det kompenserar man för med att ha fler kärnor.

eternallord
2012-03-09, 19:22
Problemet ligger väl i krympningen för att få plats med mer transistorer, men det kompenserar man för med att ha fler kärnor.Men blir inte det lönlöst efter typ 6-8 parallella kärnor?

Doctor Snuggles
2012-03-09, 19:52
Är det inte lite problematik för tillfället på processorfronten? Man är väl lite "fast" där, åtminstone om man jämför med tidigare stormsteg.

Nja, andra tekniker/sätt tar över. Finns redan en hel del möjliga "ersättare".
Nu var jag lite mer generell och inkluderade t.ex. Koomeys law, som kanske är lite mer relevant för just mobila prylar.

http://www.economist.com/node/21531350

Men blir inte det lönlöst efter typ 6-8 parallella kärnor?

Hur så?

eternallord
2012-03-09, 20:04
Jag är inte särskilt insatt i ämnet, men vi tenterade nyss datorteknik där vi studerade en del sånt här och vår lärare pratade kort om problematiken med flera parallella kärnor. Vill minnas att det var svårigheter att få mjukvaran att utnyttja så många kärnor som var svårt, men jag kan ha fel.

HMB
2012-03-09, 20:35
Nja, andra tekniker/sätt tar över. Finns redan en hel del möjliga "ersättare".
Nu var jag lite mer generell och inkluderade t.ex. Koomeys law, som kanske är lite mer relevant för just mobila prylar.

http://www.economist.com/node/21531350

Hur så?
Du är helt vilsen, processorutvecklingen har inte gått fram speciellt mycket senaste tiden. Att lägga till några extra processorkärnor och påstå att denna nya processor är mycket bättre är en nödlösning. Kika på hur mycket problem AMD har med att få ut en vettig processor för tillfället.

Jag är inte särskilt insatt i ämnet, men vi tenterade nyss datorteknik där vi studerade en del sånt här och vår lärare pratade kort om problematiken med flera parallella kärnor. Vill minnas att det var svårigheter att få mjukvaran att utnyttja så många kärnor som var svårt, men jag kan ha fel. Det finns i princip ingen fördel med en cpu med flera processorkärnor, det optimala kommer alltid vara en enkelkärnig snabb processor.

Problemet processortillverkarna har är att dom inte fått upp klockfrekvensen till den nivå de har velat, Pentium 4 var tänkt att skala upp mot 10GHz men Intel stötte på rejäla problem och hastighetsracet slutade på 3,8GHz om jag inte missminner mig. Man fick tänka om helt och all fokus hamnade på att höja IPCn (instructions per cycle) samt eventuellt lägga till fler processorkärnor (nödlösning egentligen).

eternallord
2012-03-09, 20:38
Ja där ser man :)

Doctor Snuggles
2012-03-09, 21:02
Du är helt vilsen, processorutvecklingen har inte gått fram speciellt mycket senaste tiden. Att lägga till några extra processorkärnor och påstå att denna nya processor är mycket bättre är en nödlösning. Kika på hur mycket problem AMD har med att få ut en vettig processor för tillfället.
Det finns i princip ingen fördel med en cpu med flera processorkärnor, det optimala kommer alltid vara en enkelkärnig snabb processor.


Det är inte jag som hittat på detta; alla grafer av moores lag o dyl som jag sett visar på en konstant ökning, d.v.s mängden transistorer fördubblas varje 1-2 år fortfarande. All teknik som är beroende av datorkraft verkar också följa lagen, t.ex. dna-sekvensiering. Visa gärna något som påstår motsatsen, jag är intresserad.
(Vad som är mest intressant i sammanhanget är dock egentligen energiförbrukning/storlek, vad gäller paddor.)

CPU scaling kommer dock sannolikt avstanna så småningom. Parallell computing är antagligen vartåt det barkar. Att vi fortfarande inte riktigt har lärt oss att utnyttja kraften mjukvarumässigt o dyl i vanliga pc:s, är en separat fråga - även om resultatet för slutanvändaren delvis hänger på detta.
Nej, en enkelkärning snabb processor är inte optimalt för allt. Faktorisering t.ex. görs mycket effektivare parallellt.

Doctor Snuggles
2012-03-09, 21:16
Märk vidare att jag egentligen väldigt generellt talade om prestanda, inte specifikt om processorkraft. Som en helhet så verkar allt teknologiskt ha en exponentiell förbättringstakt. Nya teknologier uppstår dessutom att ta vid där de gamla slutar. Jag tror inte detta kommer sluta i det närmsta taget.

snej
2012-03-09, 21:20
Märk vidare att jag egentligen väldigt generellt talade om prestanda, inte specifikt om processorkraft. Som en helhet så verkar allt teknologiskt ha en exponentiell förbättringstakt. Nya teknologier uppstår dessutom att ta vid där de gamla slutar. Jag tror inte detta kommer sluta i det närmsta taget.

Knappast. Men en avmattning/flaskhals borde vara att vänta snart, om inte något banbrytande inträffar inom den närmsta framtiden. Kan jag tycka!

Doctor Snuggles
2012-03-09, 21:23
Knappast. Men en avmattning/flaskhals borde vara att vänta snart, om inte något banbrytande inträffar inom den närmsta framtiden. Kan jag tycka!

Jag tycker det verkar ske banbrytande saker mest hela tiden, och mer för varje år. För tillfället verkar fokus vara på energisnålhet och storlek och nya sätt att interagera med data.

HMB
2012-03-09, 21:27
Det är inte jag som hittat på detta; alla grafer av moores lag o dyl som jag sett visar på en konstant ökning, d.v.s mängden transistorer fördubblas varje 1-2 år fortfarande. All teknik som är beroende av datorkraft verkar också följa lagen, t.ex. dna-sekvensiering. Visa gärna något som påstår motsatsen, jag är intresserad.
(Vad som är mest intressant i sammanhanget är dock egentligen energiförbrukning/storlek, vad gäller paddor.)

CPU scaling kommer dock sannolikt avstanna så småningom. Parallell computing är antagligen vartåt det barkar. Att vi fortfarande inte riktigt har lärt oss att utnyttja kraften mjukvarumässigt o dyl i vanliga pc:s, är en separat fråga - även om resultatet för slutanvändaren delvis hänger på detta.
Nej, en enkelkärning snabb processor är inte optimalt för allt. Faktorisering t.ex. görs mycket effektivare parallellt. Sluta prata om antalet transistorer, det är väldigt lätt att smälla på två processorkärnor på en silikonbit och få en cpu med dubbelt så många transistorer. Självkraft dubblas den teoretiska datorkraften, men att kunna utnyttja den prestandan är väldigt svår jämfört med om man hade en cpu med en kärna i dubbla hastigheten. Du har köpt all "marketing" med hull och hår.

Kischen
2012-03-09, 21:32
det var 467 dagar mellan lanseringen av iPhone 4 och 4S och 381 dagar mellan 3GS och 3G. Problem? ;D


Skulle vara att DET ÄR SAMMA TELEFON MED EN LITEN UPPDATERING och folk är dumma nog att kasta pengar på apple för den. Mjölka mjölka mjölka och isheep klagar inte.

Halldin
2012-03-09, 21:33
Skulle vara att DET ÄR SAMMA TELEFON MED EN LITEN UPPDATERING och folk är dumma nog att kasta pengar på apple för den. Mjölka mjölka mjölka och isheep klagar inte.
Liten uppdatering? 4S är fortfarande bland de snabbaste smartphonesen som finns. :)

snej
2012-03-09, 21:34
Jag tycker det verkar ske banbrytande saker mest hela tiden, och mer för varje år. För tillfället verkar fokus vara på energisnålhet och storlek och nya sätt att interagera med data.


Men någonstans borde peaken mattas av, i väntan på något riktigt banbrytande. En får se som sagt.

Doctor Snuggles
2012-03-09, 21:36
Sluta prata om antalet transistorer, det är väldigt lätt att smälla på två processorkärnor på en silikonbit och få en cpu med dubbelt så många transistorer. Självkraft dubblas den teoretiska datorkraften, men att kunna utnyttja den prestandan är väldigt svår jämfört med om man hade en cpu med en kärna i dubbla hastigheten. Du har köpt all "marketing" med hull och hår.

Moore's lag handlar i grunden om transistorer.
Sen marknadsföring? Du säger själv att den teoretiska datorkraften fördubblas. Att folk inte kan uttnyttja den helt och hållet ÄN, för de är vana vid det seriella enkelkärnesparadigmet, ändrar inte på det faktumet.
Nu talade jag, för tredje gången, inte specifikt om processorutveckling, utan om teknikutveckling i allmänhet.

Doctor Snuggles
2012-03-09, 21:41
Men någonstans borde peaken mattas av, i väntan på något riktigt banbrytande. En får se som sagt.

Det mest banbrytande vore nog som sagt kvantdatorer (även om användningsområdena i dag är få). Framsteg på mjukvarusidan som http://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_parallelization
också, kanske.

Kischen
2012-03-09, 21:42
Har du en touchdator som går att förvara i en större ficka?

Well yes, Samsung galaxy s2 ;) Vissa kallar den också telefon.

hurril
2012-03-09, 21:46
Skulle vara att DET ÄR SAMMA TELEFON MED EN LITEN UPPDATERING och folk är dumma nog att kasta pengar på apple för den. Mjölka mjölka mjölka och isheep klagar inte.

De bytte ut hela innehållet men det är bara en liten uppdatering? Vad vore en stor uppdatering för dig?

För övrigt är det så mycket fail i de senaste i läggen om CPU:er och deras utveckling. För fan gott folk: snacka inte om sådant ni inte kan väl.

HMB
2012-03-09, 21:52
De bytte ut hela innehållet men det är bara en liten uppdatering? Vad vore en stor uppdatering för dig?

För övrigt är det så mycket fail i de senaste i läggen om CPU:er och deras utveckling. För fan gott folk: snacka inte om sådant ni inte kan väl. Varsågod och kliv in med lite insikt isåfall.

astrodog
2012-03-09, 22:39
Det är inte jag som hittat på detta; alla grafer av moores lag o dyl som jag sett visar på en konstant ökning, d.v.s mängden transistorer fördubblas varje 1-2 år fortfarande. All teknik som är beroende av datorkraft verkar också följa lagen, t.ex. dna-sekvensiering. Visa gärna något som påstår motsatsen, jag är intresserad.
(Vad som är mest intressant i sammanhanget är dock egentligen energiförbrukning/storlek, vad gäller paddor.)

Mobilt är en annan arena...

A15 förväntas ha cirka 40% fler DMIPS/MHz och cirka 5 ggr mer prestanda totalt. Inget är släppt kring storlek, men man kan förvänta sig en stor ökning i komplexitet med tanke på alla nyheter och att inget är borttaget. Viss kompensation med mer gating i pipelinen, men över det hela en strömhungrigare processor när allt annat är likadant. Sedan så kommer en ny process ovan på det, men det är inget revolutionerande och frekvensen kommer ändå att styra upp förbrukningen rejält. Sparse/Idle scenarion kommer dock vara energieffektiva tack vare vad vi kan kalla Tegra-3 modellen med low-leak modern A7 samt som konsekvens av högre klockfrekvens i sig.

Här är alltså det största hoppet att helt sonika anamma frekvenser inte så långt ifrån nuvarande gränser, på PC-marknaden... Sedan lite roliga trick för att uppnå en fin lågnivå. Utöver detta så fanns där alltså inga ytterligare stora tekniker i sig, på den rent logiska nivån. Så när det tas till sådana till synes banala trick, även om det såklart är implementationsmässigt komplext, tror du där finns fler äss i kortärmen?

CPU scaling kommer dock sannolikt avstanna så småningom. Parallell computing är antagligen vartåt det barkar. Att vi fortfarande inte riktigt har lärt oss att utnyttja kraften mjukvarumässigt o dyl i vanliga pc:s, är en separat fråga - även om resultatet för slutanvändaren delvis hänger på detta.
Nej, en enkelkärning snabb processor är inte optimalt för allt. Faktorisering t.ex. görs mycket effektivare parallellt.

Är man verkligen intresserad av att faktorisera så gör man det inte med en CPU, på samma sätt som man inte hanterar 264,mp3,AES,FFT usw. med en CPU. Parallelisering är nästan linjärt i kostnad, ytmässigt, men faktisk upplevd prestanda knappast så. Endast fåtal algoritmer och några tillfällen som slutanvändare när du har något bakgrundsjobb som tuggar är scenarion där det faktiskt kommit till nytta. Fast jag tror ändå att inom några år så kommer de största vardags-mjukvarorna att anamma paradigmet och även ge en märkbar skillnad där. Men one does not simply walk into multi-core... där är en jävla mjukvarumässig skillnad. Kapabla mjukvaruorganisationer som Google kommer leda med Chrome och Android - men i princip så är det ändå stiltje på samma sätt som allt utöver 2 cores är på en PC för icke-gamers.

snej
2012-03-09, 23:26
För övrigt är det så mycket fail i de senaste i läggen om CPU:er och deras utveckling. För fan gott folk: snacka inte om sådant ni inte kan väl.

Olagligt att skriva sådär utan att utveckla sej själv! :) Jag blir nyfiken.

Olegh
2012-03-09, 23:42
Olagligt att skriva sådär utan att utveckla sej själv! :) Jag blir nyfiken.

Vad han säger är att det är ett alldeles för komplext och omfattande område, för att lite löst påstå det ena och det andra.

Madame
2012-03-10, 00:45
hur fasen kan den på 64 gb och wifi+4g kosta hela 4000 kr mer på webhallen än på proshop?
överlag skiljer det mycket pengar mellan samma modell om man kollar proshop vs webhallen. Är webhallen oförskämt dyra? Är proshop för billiga? jag fattar inte hur det kan skilja så pass mycket *jorgen*

Doctor Snuggles
2012-03-10, 01:04
Jag är förvånad att apple tillåter sådan skillnad i prissättning om det stämmer.

Halldin
2012-03-10, 09:17
En gissning är att det rör sig om import för de som inte kan vänta 13 (?) dagar extra på den svenska releasen.

Löpsko
2012-03-10, 10:39
Finns det något datum när man kan börja förboka?

Doctor Snuggles
2012-03-10, 13:12
En gissning är att det rör sig om import för de som inte kan vänta 13 (?) dagar extra på den svenska releasen.

Så är det nog, ja.

chidde
2012-03-10, 14:28
puh, blir helt somnig av allt nordsnack om processorer och dyl

jag ska iallafall kopa en nar den slapps har i London, jag hoppas det finns plattor till alla for jag vet hur det var senast nar de slappte 2an. folk koade utanfor applestore 2 dagar innan bara for att vara saker pa att de skulle fa en platta

en 4G blir det i vilket fall som helst, fragan ar vilken harddisk som ar mest vard? ni som har surfplattor idag, hur mkt utrymme anvander ni till apps och spel? musik och film gor ju att det latt springer ivag

Larsson
2012-03-10, 14:45
puh, blir helt somnig av allt nordsnack om processorer och dyl

jag ska iallafall kopa en nar den slapps har i London, jag hoppas det finns plattor till alla for jag vet hur det var senast nar de slappte 2an. folk koade utanfor applestore 2 dagar innan bara for att vara saker pa att de skulle fa en platta

en 4G blir det i vilket fall som helst, fragan ar vilken harddisk som ar mest vard? ni som har surfplattor idag, hur mkt utrymme anvander ni till apps och spel? musik och film gor ju att det latt springer ivag

Jag har en iPad2 med 32gb lagringsminne. Just nu är det 6gb ledigt. Många spel tar mellan 1-2gb så det springer lätt iväg om man har många spel. Så snåla inte på minnet.

Explosiven
2012-03-10, 15:10
mFzJxGwqpOU

Trance
2012-03-10, 15:17
Tycker faktiskt att Microsofts Metro-pryttlar ser mycket bra ut. Google kommer aldrig att lyckas få ur sig något som är i någon särskilt kvalitet. Microsoft kanske kan...

Prova gärna en Nokia Lumia 800. Jag är väldigt imponerad både av hårdvara och mjukvara och gillar gränssnittet mer än iPhone/Android-stilen.

Fast jag har ju inte använt den tillräckligt länge eller avancerat för att hitta alla småsaker man brukar störa sig på. Jag är inte heller något app-användare av rang så det kan man ju sakna då utbudet är mycket mindre.

Doctor Snuggles
2012-03-10, 15:28
Jag har en iPad2 med 32gb lagringsminne. Just nu är det 6gb ledigt. Många spel tar mellan 1-2gb så det springer lätt iväg om man har många spel. Så snåla inte på minnet.

Jag har 16 gb. Visst, det är lite knapert efter man dragit ner en massa appar, så man måste skyffla runt lite ibland, men tycker ändå det funkar så länge man inte trycker in en massa musik och videos.

Kimball
2012-03-10, 16:09
Jag har 16 gb. Visst, det är lite knapert efter man dragit ner en massa appar, så man måste skyffla runt lite ibland, men tycker ändå det funkar så länge man inte trycker in en massa musik och videos.

Tycker också 16gb räcker gott såvida man inte lägger in massa videor och offlinespellistor!

chidde
2012-03-11, 22:17
sag nyss priserna for ipaden har i London, skiljer blott £79 pa 16GB+4G och 32GB+4G sa det kanns givet att inte vara dumsnal

Madame
2012-03-11, 23:19
...fast mellanskillnaden från 32 upp till 64 är väl ännu mindre, så det är lika bra att ta den med 64..?! :D

Frantic
2012-03-11, 23:24
Hur motiverar de såna prisskillnader när minne är så pass billigt som det är?

hurril
2012-03-12, 00:09
Prova gärna en Nokia Lumia 800. Jag är väldigt imponerad både av hårdvara och mjukvara och gillar gränssnittet mer än iPhone/Android-stilen.

Fast jag har ju inte använt den tillräckligt länge eller avancerat för att hitta alla småsaker man brukar störa sig på. Jag är inte heller något app-användare av rang så det kan man ju sakna då utbudet är mycket mindre.

Jag hoppas på den plattformen. Det behövs nya idéer och sätt. Android är prutt.

ceejay
2012-03-12, 00:21
Hur motiverar de såna prisskillnader när minne är så pass billigt som det är?

med att de vill tjäna mer pengar? ;)

http://techcrunch.com/2011/07/29/apple-has-more-money-than-our-government/

Doctor Snuggles
2012-03-12, 00:56
Hur motiverar de såna prisskillnader när minne är så pass billigt som det är?

Prissättningen är relativ till hela produktlinjen, och inte bara en specifik produkt?
Du jämför med att själv bygga ihop en pc-burk, tror jag. Inte riktigt samma grej.

Doctor Snuggles
2012-03-12, 00:57
Jag hoppas på den plattformen. Det behövs nya idéer och sätt. Android är prutt.

Om inte annat så att Apple kan sno dem och göra dem bättre. ;)
Tycker dock att det på något sätt är skrämmande att de snart är världens högst värderade företag.

chidde
2012-03-12, 03:42
...fast mellanskillnaden från 32 upp till 64 är väl ännu mindre, så det är lika bra att ta den med 64..?! :D

nan matta far det va!
lite sjukt att ingangsmodellen startar pa £399 (16GB wifi)
vill man sen ha 4G sa far man lagga till 100 pix, vilket ju ar givet
sen vill man som sagt inte vara dumsnal och lagga sig pa ynka 16GB nar tyngre program slapps, sa ytterligare £79

men som du sager, om det nu ar "lika bra" att ga pa 64GB da far man punga ut £100 till och da skiljer det helt plotsligt £280 :D

man far inte glomma att iOS tar upp lite utrymme bland dem 16GB ocksa sa effektiv lagring blir val runt 14GB? eller?
naval, tyckte iallafall det var lite snalt av apple att erbjuda samma harddiskstorlekar som sina foregangare, de kunde val atminstone erbjudit 32GB-128GB ? fattar de inte att HD-material tar plats eller ?!

pragmatist
2012-03-12, 10:09
Jag har en iPad 1 32gb 3G. Finns det egentligen någon objektiv anledning att byta, annat än bragging-rights för att man har det senaste?

hurril
2012-03-12, 10:19
Om inte annat så att Apple kan sno dem och göra dem bättre. ;)
Tycker dock att det på något sätt är skrämmande att de snart är världens högst värderade företag.

Sno/ låna får/ bör man göra (från alla håll) så länge man inte direkt kopierar någon annans stil helt tycker jag.

Innovation kräver verklig konkurrens helt enkelt. Metro tycker jag ser helt nytt och annorlunda ut och redan utan att ha ens sett det i verkligheten antar jag att det finns fullt av fräna idéer och varianter där i användbarhet.

Doctor Snuggles
2012-03-12, 15:03
Jag har en iPad 1 32gb 3G. Finns det egentligen någon objektiv anledning att byta, annat än bragging-rights för att man har det senaste?

Redan 2:an är en väsentlig förbättring. Det beror på om du vill ha en bättre skärm, mer ramminne, att den är typ 8 ggr snabbare, mindre osv.

Doctor Snuggles
2012-03-12, 15:06
nan matta far det va!
lite sjukt att ingangsmodellen startar pa £399 (16GB wifi)
vill man sen ha 4G sa far man lagga till 100 pix, vilket ju ar givet
sen vill man som sagt inte vara dumsnal och lagga sig pa ynka 16GB nar tyngre program slapps, sa ytterligare £79

men som du sager, om det nu ar "lika bra" att ga pa 64GB da far man punga ut £100 till och da skiljer det helt plotsligt £280 :D

man far inte glomma att iOS tar upp lite utrymme bland dem 16GB ocksa sa effektiv lagring blir val runt 14GB? eller?
naval, tyckte iallafall det var lite snalt av apple att erbjuda samma harddiskstorlekar som sina foregangare, de kunde val atminstone erbjudit 32GB-128GB ? fattar de inte att HD-material tar plats eller ?!

Ja, det är lite snålt, men det kanske är en teknisk fråga? Om jag förstått det rätt så tar batterit upp det mesta av utrymmet. Kom ihåg att de behållt samma batteritid, trots att gpu:n är 4 ggr så snabb och att de har 4g i den.

chidde
2012-03-12, 17:52
Ja, det är lite snålt, men det kanske är en teknisk fråga? Om jag förstått det rätt så tar batterit upp det mesta av utrymmet. Kom ihåg att de behållt samma batteritid, trots att gpu:n är 4 ggr så snabb och att de har 4g i den.

jag gissar mer pa att det var en ekonomisk fraga (las snalhet) snarare an det tekniska, de har trots allt behallt samma prisnivaer som sina foregangare

daremot hatten av for att de lyckats behalla samma battaritid, men tjockleken har ocksa okat med 0.5 mm :D

edit: kommer du kopa den nya ipad 3 Snuggles?

agazza
2012-03-12, 18:56
Vad är det för typ av minne i surfplattor?
Varför vill inte apple använda expansionskort? Det tar ju inte direkt supermycket plats.

Ett 32gb class 10 minneskort till en telefon kostar ju 350spänn

Doctor Snuggles
2012-03-12, 19:02
Vad är det för typ av minne i surfplattor?
Varför vill inte apple använda expansionskort? Det tar ju inte direkt supermycket plats.

Ett 32gb class 10 minneskort till en telefon kostar ju 350spänn

De skulle bli tvungna att kompromissa med designen (Jobs hatade knappar och expansionsslots), samt inte kunna prissätta sina modeller på samma sätt och eventuellt skulle det också leda till att folk inte skulle uppgradera sina mackapärer lika ofta = mindre pengar tjänade.

agazza
2012-03-12, 19:09
De skulle bli tvungna att kompromissa med designen (Jobs hatade knappar och expansionsslots), samt inte kunna prissätta sina modeller på samma sätt och eventuellt skulle det också leda till att folk inte skulle uppgradera sina mackapärer lika ofta = mindre pengar tjänade.

jobs är dö.

Det är nog mest en pengafråga gissar jag, då dom flesta skulle köpa en instegsmodell och minneskort.

Har ipads möjlighet för hdmi?

Doctor Snuggles
2012-03-12, 19:11
jag gissar mer pa att det var en ekonomisk fraga (las snalhet) snarare an det tekniska, de har trots allt behallt samma prisnivaer som sina foregangare

daremot hatten av for att de lyckats behalla samma battaritid, men tjockleken har ocksa okat med 0.5 mm :D

edit: kommer du kopa den nya ipad 3 Snuggles?

Snålhet är nog fel ord. Apple har en produktfilosofi som går ut på att de försöker göra fantastiska produkter först och främst, pengar är sekundärt. Du tänker på de flesta andra företag som är styrda av kontorsråttor. Det var iaf så Apple/Jobs såg sig själva om man ska tro hans biografi. Jobs hade många karaktärsfel, men girighet var inte ett av dem.
Även om ekonomiska frågor förstås är en faktor, så gissar jag på att en annan faktor var att de inte tyckte att minnena kunde levereras/integreras tillräckligt bra, i tillräckligt stora volymer, och att de ville ha något mer att erbjuda nästa uppdatering?

Kommer inte f.n. köpa en ipad 3. Min 2:a räcker än så länge.

Doctor Snuggles
2012-03-12, 19:15
jobs är dö.

Det är nog mest en pengafråga gissar jag, då dom flesta skulle köpa en instegsmodell och minneskort.

Har ipads möjlighet för hdmi?

Tror du att han var den enda på företaget som hade samma filosofi, eller kanske att han knöt till sig en massa människor som var likasinnade? Det går inte att styra ett sådant stort företag utan hjälp. Det är inte heller så att bara för att han är död, att hux flux förändras hela produktlinjen. Apple är en ENORM logistisk apparat, som finslipat varenda detalj av produktkedjan.
Huvuddesignern Ives t.ex. är nog dessutom ännu petigare än Jobs, och de flesta idéer som vi ser i apple-produkter idag var hans. Artister/designers har oftast ett annat slags tänk.

Ja, Apple gör expansionskablar för HDMI.

HMB
2012-03-19, 12:28
iox5Q2nWi-Q#!

Rätt komiskt ändå.

Intellektuell
2012-03-19, 12:29
Så vidrigt överhypad.

chidde
2012-03-19, 14:16
kopte den i fredags nar den kom ut i butik, kotid: 0 minuter pa Selfridges (http://www.selfridges.com/)

tyckte lite synd om idioterna som redan tva dagar innan hade satt upp talt utan Apple store pa Regent street i vantan pa att fa kopa en, en kollega till mig koade i 4 timmar och blev rasande nar han fick reda pa att jag fick min utan att koa

har aldrig agt en ipad innan, eller en apple produkt overhuvudtaget (forutom ipod shuffle) och jag maste saga att skarmen ar en klass for sig, den kanns valdigt kvick och snabb, aftonbladet.se med massa banners, reklam etc laddas pa ett nafs! det enda negativa jag kan papeka just nu ar att ljudet bara kommer ut fran ett stalle, vilket paverkar upplevelsen nagot nar man vander och vrider pa plattan

webtv flyter pa valdigt bra, storigt att jag inte kan se nanting forutom big brother pa tv4play pga rattighetsskal, men det ar ju inte plattans fel

http://chidde.blogg.se/images/2012/i_194355377.jpg

Doctor Snuggles
2012-03-19, 16:02
iox5Q2nWi-Q#!

Rätt komiskt ändå.

De flesta kollade ju ändå från ett rätt långt avstånd. Jag skulle definitivt märka skillnad, även om den är minimal, då man tydligt kan se pixlar/suddighet i hörnen på ikoner o på rundade linjer. Märker en tydlig skillnad mellan min touch och ipad t.ex.
Jag tittade mest på tjejen som höll i plattorna dock. Fin. :)

Olegh
2012-03-19, 17:22
De flesta kollade ju ändå från ett rätt långt avstånd. Jag skulle definitivt märka skillnad, även om den är minimal, då man tydligt kan se pixlar/suddighet i hörnen på ikoner o på rundade linjer. Märker en tydlig skillnad mellan min touch och ipad t.ex.
Jag tittade mest på tjejen som höll i plattorna dock. Fin. :)

Tänkte inte ens på att det var en tjej... Jag kanske är bög ändå. *mini


Jag tror ju säkert att man märker en jäkla skillnad på skärmen efter lite riktig användning. Men som någon skrev i youtube-kommentarerna så är det en överväldigande majoritet av apples kundbas som ger blanka fan i hur många pixlar skärmen har. Och om man bortser från upplösningen, som faktiskt är den enda riktigt stora nyheten, så blir plattan ett enda stort "meh" för det stora flertalet.

Doctor Snuggles
2012-03-19, 17:36
Ja. Känns verkligen som en lyx att uppgradera till 3:an från 2:an.

Kräket
2012-05-29, 06:48
Bump! Hoppas beställa en ny IPad snart. Har lite frågor. Såg bl.a. att det finns olika ritprogram. Hur funkar det? Går det att beställa nån form av penna eller är det fingret man använder?

Doctor Snuggles
2012-05-29, 14:43
Bump! Hoppas beställa en ny IPad snart. Har lite frågor. Såg bl.a. att det finns olika ritprogram. Hur funkar det? Går det att beställa nån form av penna eller är det fingret man använder?

Det finns en hel del 3:e parts pennor. Ska du göra något mer detaljerat är nog det lite jobbigt med finger, om du inte specifikt gillar att göra fingermålningar.
Ritprogrammen i sig är varierade, vissa är bra, vissa inte. I allmänhet är det mycket trevligt att rita på paddan, även om det även i de bästa programmen är en aning fördröjt (har dock inte testat de dyraste).

Här är några recensioner:
http://www.theverge.com/2012/4/10/2925937/best-stylus-ipad-review

Finns också sådana som har "brush-tips" som vissa anser är mer känsliga.
Finns också blootooth-pennor som jag antar bara funkar med vissa appar, men också nog är ännu nogrannare

dream_theater_
2012-05-29, 17:47
Haha skön video. Indiern med glasögon kollar 0,5 sekunder innan han kan avgöra vilken som är den nya :D

MasterChief
2012-05-31, 13:55
Nu har jag en iPad3. Ska bli kul. Några favoritappar som man måste ha?

Doctor Snuggles
2012-05-31, 14:03
Nu har jag en iPad3. Ska bli kul. Några favoritappar som man måste ha?

Flipbook.

Vad ska du använda den till?

Madame
2012-05-31, 14:09
Nu har jag en iPad3. Ska bli kul. Några favoritappar som man måste ha?
Mina favoritappar:

Skitch från evernote

Soulcalibur spelet, jäkligt najs!

Paper från fiftythree

Din internetbank

Rumble

Virtual trainer

Luminance bildbehandlingsapp

MasterChief
2012-05-31, 14:30
Flipbook.

Vad ska du använda den till?

Japansk tentakelporr. Går det att använda Flipbook till det?

MasterChief
2012-05-31, 14:31
Mina favoritappar:

Skitch från evernote

Soulcalibur spelet, jäkligt najs!

Paper från fiftythree

Din internetbank

Rumble

Virtual trainer

Luminance bildbehandlingsapp

Tack, verkar vara bra tips!

MasterChief
2012-05-31, 14:32
Den ska användas som filmvisare (köpte nyss AVPlayer HD som verkar smidigt) , surfa och spela spel. Samt troligtvis fjärrkontroll i biosalongen. Och fjärrstyra iTunes/Spotify.

PowPow
2012-05-31, 14:46
Spot remote kör jag för att fjärrstyra spotify. Funkar ganska bra.

Doctor Snuggles
2012-05-31, 14:50
Japansk tentakelporr. Går det att använda Flipbook till det?

Det finns en hyffsad browser som man kan kolla på flash med.
Minns inte vad den heter.

Det är annars roligt att testa en massa appar, för att få en känsla för paddan.
Finns en massa listor på nätet, på gratisappar, t.ex.
http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/top-60-best-free-ipad-apps-2012-692418

Spel är också kul förstås.
Infinity blade 1 o 2 har jag slösat en massa timmar på.

http://www.techradar.com/news/mobile-computing/tablets/50-best-free-ipad-games-692690
http://www.nowgamer.com/features/1292108/ipad_3_the_best_games_optimised_for_apples_new_ipa d_retina_screen.html

MasterChief
2012-05-31, 15:00
Tack!

Ignatius72
2012-05-31, 16:42
Är det möjligt att styra tex en IPhone som är kopplad till en stereo med en Ipad eller vice versa?

Kräket
2012-06-10, 10:59
Någon som känner till något bra och gratis bildredigeringsprogram till iPad?