handdator

Visa fullständig version : Min Träning


Jepson
2012-03-06, 14:14
Hej, Jag är en kille på 17 år väger ca 77 kg runt 13% kroppsfett på 179 cm. Jag har gymmat nu i sen ca 10 december och desto mer påläst jag blir desto mer tveksam blir jag på så som jag byggt upp mitt schema.
Har alltså inte gymmat särskilt länge men innan jag började med gymmandet så har jag sysslat med annan sport i 9 år.

Läste runt på forumet och som jag förstod de så är de inte bra att träna för många gånger i veckan som nybörjare.

Så som jag kört nu är ca 5 pass i veckan, 3-4 set per övning och 8-12 reps per set. Innan passen brukar jag även springa på band i ca 12 min.

Har kört dessa övningar

Måndag - Axlar:
Hantelpress.
Hantellyft åt sidan.
Sittande framåtlutande hantellyft.
Baksida axel i cable.

Tisdag - Mage, Traps, Biceps:
Mage
Cablecrunches
Cyklande sittups
Traps
Hantelshrugs
Biceps
Hammercurl
Cablecurl
Sittande curl

Onsdag - Bröst:
Bänkpress/Hantelpress (Beror på om jag har pass)
Lutande Bänkpress
Flyes
Cable Cross Over

Torsdag - Ben:
Benböj
Benpress
Sittande lårcurl
Benspark
Vader:
Stående vadpress i maskin.

Fredag - Rygg, Triceps
Pushdowns
Enarms hantelextention
En till triceps i maskin

Marklyft
Hantelrodd
T-Bar
Hyperextensions

Borde jag byta ut mina 5 pass mot ett 3-split pass istället?
Att jag kört 5 pass i veckan har de blivit överträning och därför inte gett lika mycket nytta som ett 3-split?
Borde jag byta ut vissa övningar?

Tack på förhand!

Wessen
2012-03-06, 18:32
Du borde inte bli övertränad, däremot har du splittat lite lustigt enligt mig iaf. Kan du träna på helger?

stålrasta
2012-03-06, 18:35
Har du ökat bra på ditt nuvarande upplägg?

Jepson
2012-03-06, 19:35
Du borde inte bli övertränad, däremot har du splittat lite lustigt enligt mig iaf. Kan du träna på helger?

Tog splitten från ett MAX-OT som jag hittade bland de fastklistrade trådar på flashback dock så användes de andra övningar än de jag valde men samma muskelgrupper.
Om jag kör 5 dagar i veckan hur borde jag splitta tycker du?
Jadå jag kan träna helger.

Har du ökat bra på ditt nuvarande upplägg?
I vissa muskelgrupper har jag ökat bra såsom axlar, biceps/triceps + ben.
Dock har jag inte ökat lika mycket på vissa övningar t.ex. Bänkpress till brösten.
Rygg är jag lite osäker på hur jag ligger till eftersom jag har bytt till visa övningar t.ex. marklyft

SvingarN
2012-03-06, 19:56
Med en 5 split är det nog svårare att bli övertränad med än en 3-split om du tränar lika många gånger i veckan. Men jag antar att du kanske menar en 3 split så det endast blir 3 pass per vecka?

Jepson
2012-03-06, 20:16
Med en 5 split är det nog svårare att bli övertränad med än en 3-split om du tränar lika många gånger i veckan. Men jag antar att du kanske menar en 3 split så det endast blir 3 pass per vecka?

Aha okej, jag läste någonstans att de inte var bra för nybörjare att köra många pass men då kanske dom syftade till många 3-split pass?

Jag tycker nämligen att de är jävligt gött att dra ner till gymmet och tycker därför att de passar bra med 5-split pass, läste att de inte är optimalt för nybörjare att köra 5-split och de var de jag va nyfiken på borde jag byta eller fungerar de lika bra att köra som jag kör nu?

När jag undrar om att byta 5-split till 3-split menar jag som du säger att isåfall köra 3 dagar/veckan på 3-split,

SvingarN
2012-03-06, 20:54
Aha okej, jag läste någonstans att de inte var bra för nybörjare att köra många pass men då kanske dom syftade till många 3-split pass?

Jag tycker nämligen att de är jävligt gött att dra ner till gymmet och tycker därför att de passar bra med 5-split pass, läste att de inte är optimalt för nybörjare att köra 5-split och de var de jag va nyfiken på borde jag byta eller fungerar de lika bra att köra som jag kör nu?

När jag undrar om att byta 5-split till 3-split menar jag som du säger att isåfall köra 3 dagar/veckan på 3-split,

3-split är nog det vanligaste och det syftar endast på hur många pass man delat upp kroppen i, har inget med antal pass i veckan. Själv kör jag:

Dag 1: Rygg/biceps
Dag 2: Bröst/triceps
Dag 3: Ben/axlar
Dag 4: Vila
Repeat.

Så det blir 5-6 pass i veckan :)

Jepson
2012-03-06, 20:58
3-split är nog det vanligaste och det syftar endast på hur många pass man delat upp kroppen i, har inget med antal pass i veckan. Själv kör jag:

Dag 1: Rygg/biceps
Dag 2: Bröst/triceps
Dag 3: Ben/axlar
Dag 4: Vila
Repeat.

Så det blir 5-6 pass i veckan :)

Jo, så jag tänkte när jag sa 3-split :)
Tror du att de hade varit bättre att köra på ditt schema än så som jag kör för mig som är inte gymmat mer än ett par månader?

SvingarN
2012-03-06, 22:13
Jo, så jag tänkte när jag sa 3-split :)
Tror du att de hade varit bättre att köra på ditt schema än så som jag kör för mig som är inte gymmat mer än ett par månader?

Aa det tror jag, att dela upp träningen i 5 olika pass är nog ingen bra idé att börja med. Skulle rekommendera antingen 3 split eller halvkropp. Försöker att träna varje muskel 2 ggr i veckan så en 3-split funkar bra då jag gillar att träna mkt (6 ggr i veckan). Hade jag tränat 3-4 ggr i veckan hade jag lätt kört på halvkroppspass (2-split).

Jepson
2012-03-06, 22:26
Aa det tror jag, att dela upp träningen i 5 olika pass är nog ingen bra idé att börja med. Skulle rekommendera antingen 3 split eller halvkropp. Försöker att träna varje muskel 2 ggr i veckan så en 3-split funkar bra då jag gillar att träna mkt (6 ggr i veckan). Hade jag tränat 3-4 ggr i veckan hade jag lätt kört på halvkroppspass (2-split).

Tack för svar, får börja med detta!