handdator

Visa fullständig version : Kan man bygga muskler genom att bara spänna sig?


Barbastark
2012-03-05, 23:21
Hejhej

Undrar om man kan bygga muskler genom att bara sitta och spänna musklerna?

Det är ju ansträngande att spänna sig hårt, man blir lite smått mör i musklerna och det skapar ju anspänning i dem. Så känns ju som att det borde kunna resultera i muskeltillväxt?

Någon som har någon koll?

MVH

Eztermi
2012-03-05, 23:26
Detta påstår även en vän till mig. Låter mycket osannolikt i mina öron, men kanske vet någon bättre?

Pepz
2012-03-05, 23:27
nej

Grotesk
2012-03-05, 23:31
Såvitt jag vet så krävs det en belastning för att muskler ska växa. Hur fan skapar du belastning genom att spänna dig?

svenbanan
2012-03-05, 23:40
Det borde ju vara fullt möjligt. Isometrisk kontraktion. Dvs man kontraherar (spänner) muskeln, men något hindrar att muskeln böjer i leden... Jämför med att sitta nittiograder mot en vägg som man fick göra på gympan... Det är ju samma sak. Vem tror att detta inte kan utveckla benstyrka?

Ingen aning om hurpass effektivt det är dock.

jokem
2012-03-05, 23:44
Till en viss gräns tror jag. Jag läste tidigare en tråd på flashback (världens trollforum tbh) om en snubbe som alltid skulle spänna sig när han rökt på, alla muskler han hade, hade han fått från att spänna sig i spegeln efter att ha rökt en jolle. Han var inte muskulös alls, men det syntes att han hade tränat någonting iallafall, dvs strax över den ideala fotbollsspelarlooken!

justi
2012-03-05, 23:55
Men är inte det ganska lika med statiska övningar?

Man förstärker muskel i alla fall.

Vunnis
2012-03-06, 00:02
Såvitt jag vet så krävs det en belastning för att muskler ska växa. Hur fan skapar du belastning genom att spänna dig?

Med en antagonist eller två..? *jorgen*

Kaggsmurfen
2012-03-06, 00:12
Haha jag har frågat mig själv samma sak :P Men det krävs nog belastning som Grotesk säger ;)

Spartansk
2012-03-06, 00:14
Kan det vara en av anledningarna till att basövningarna räcker så långt? Småmuskler som inte verkar mot ett motstånd växer för att man spänner hela kroppen..? *jorgen*

krappen
2012-03-06, 00:47
Kan det vara så att statisk träning är det optimala sättet att bygga på, bara det att byggareliten inte upptäckt det än? *jorgen*

noob76
2012-03-06, 00:56
Kan det vara så att statisk träning är det optimala sättet att bygga på, bara det att byggareliten inte upptäckt det än? *jorgen*

Näe, så kan det inte vara för då hade många av killarna på gymet varit stora som hus. ;)

krappen
2012-03-06, 01:10
Näe, så kan det inte vara för då hade många av killarna på gymet varit stora som hus. ;)

Jag var inte jätteallvarlig...