handdator

Visa fullständig version : "dorsalflexerade"?


AdrenalineRush
2004-01-18, 02:46
Jag satt o kollade på Best of Kolozzeum och läste i Arnes Triceps träning...
När man ska utföra Liggande tricepsextension med skivstång ska man ha handlederna "dorsalflexerade"... Vad menas med detta? :confused:

EDIT: Hittade det själv lite längre upp i Triceps tråden... :notme:

tenchi
2004-01-18, 11:23
ha handen i neutralt läge, böj den bakåt. då blir den dorsalflekterad.

AdrenalineRush
2004-01-18, 12:43
Där stod nått om att man skulle böja handryggen... fattade inte riktigt, men tackar tenchi för din förklaring!


:thumbup:

tenchi
2004-01-18, 13:16
Originally posted by AdrenalineRush
Där stod nått om att man skulle böja handryggen... fattade inte riktigt, men tackar tenchi för din förklaring!


:thumbup:

det var så lite så :)

Arne Persson
2004-01-18, 13:34
Skulle kunna skicka in artikeln med bilder och allt till någon moderator som kan scanna in bilderna.

AdrenalineRush
2004-01-18, 13:42
Originally posted by Arne Persson
Skulle kunna skicka in artikeln med bilder och allt till någon moderator som kan scanna in bilderna.

Det hade varit schysst om du gjort de. :thumbup:
"En bild säger mer än 1000 ord" eller hur var det nu det hette? :D

Karl_alfred
2004-01-18, 17:24
Originally posted by Arne Persson
Skulle kunna skicka in artikeln med bilder och allt till någon moderator som kan scanna in bilderna.

skulle vara mer än kanon:thumbup:

Pontus
2004-01-18, 23:36
Okej, jag är fortfarande lite tveksam till hur det ska vara, ska det se ut enligt någon av dessa två bilder? Jag gissar på bild ett...

Pontus
2004-01-18, 23:37
Bild 2:

Arne Persson
2004-01-18, 23:40
Originally posted by Pontus
Okej, jag är fortfarande lite tveksam till hur det ska vara, ska det se ut enligt någon av dessa två bilder? Jag gissar på bild ett...

Korrekt!

AdrenalineRush
2004-01-18, 23:46
Jag testade övningen innan lite lätt... men jag tyckte man fick ont i tricepsfästet vid armbågen... + att det kändes lite i handlederna... så ska de väl inte vara? :confused:

Arne Persson
2004-01-18, 23:50
Beror till största delen på dålig smidighet i handleder och triceps samt möjligen lite tunga vikter nu i början. Kom ihåg att handleden skall vara dorsalflexerad HELA tiden.

AdrenalineRush
2004-01-18, 23:55
Okej... får testa den igen.. osmidiga handleder tror ja faktiskt inte, har utövat nån såndär handleds stretching då o då... Brukar bli av med alla handledsproblem när ja gör dom... :cheers:

RobbeliRobban
2004-01-19, 00:04
:confused: Nu blir jag bra ilsk, jag som slitit som ett djur med platecurls i det oändliga för att orka ha raka handleder när jag kör tungt:cryout:

Arne Persson
2004-01-19, 00:05
Inte några raka handleder i triceps i alla fall.;)

RobbeliRobban
2004-01-19, 00:12
Originally posted by Arne Persson
Inte några raka handleder i triceps i alla fall.;)


Du menar väl bara i extensions o pushdowns o liknande, inte i dips och smalbänk?

Arne Persson
2004-01-19, 00:19
Dips och smal bänk är det också lika viktigt med dorsalflexerade handleder.

Arne Persson
2004-01-19, 00:21
Undantag är när man kör vissa triceps övningar med hantel och med rep och tex en tricepsbomber.

RobbeliRobban
2004-01-19, 00:23
Skadar man inte handleden då? Själv får jag skitont om jag skulle böja handleden, vid 120kg smalbänk, likadant i dips skulle jag nog inte våga mig på det.

Arne Persson
2004-01-19, 00:31
Om man inte har gått på det där PT-stolleriet med raka handleder vid pressövningar (tex bänkpress o. dyl = totalt livsfarligt!), så kör man alltid med dorsalflexerade handleder. Du tror väl inte att tex Göran Rosén skulle bänka 300 kg med raka handleder. Jag har mkt svårt att tänka mig att du skulle balancera en stång på raka handleder, du har nog dom dorsalflexerade, eller hur? Jag tror att du är lite stel vad det gäller triceps.

RobbeliRobban
2004-01-19, 00:38
Originally posted by Arne Persson
Om man inte har gått på det där PT-stolleriet med raka handleder vid pressövningar (tex bänkpress o. dyl = totalt livsfarligt!), så kör man alltid med dorsalflexerade handleder. Du tror väl inte att tex Göran Rosén skulle bänka 300 kg med raka handleder. Jag har mkt svårt att tänka mig att du skulle balancera en stång på raka handleder, du har nog dom dorsalflexerade, eller hur? Jag tror att du är lite stel vad det gäller triceps.

PT-stolleriet har jag nog svalt med hull och hår, jag försöker alltid hålla handleden rak. tack för att jag motbevisats:hbang:

Äntligen slipper jag den förhatliga platecurlsfrenesi jag plågat mig med:hbang:

tenchi
2004-01-19, 08:22
Originally posted by Arne Persson
Om man inte har gått på det där PT-stolleriet med raka handleder vid pressövningar (tex bänkpress o. dyl = totalt livsfarligt!), så kör man alltid med dorsalflexerade handleder. Du tror väl inte att tex Göran Rosén skulle bänka 300 kg med raka handleder. Jag har mkt svårt att tänka mig att du skulle balancera en stång på raka handleder, du har nog dom dorsalflexerade, eller hur? Jag tror att du är lite stel vad det gäller triceps.

inte nog med att det kan vara livsfarligt. fördelen med dorsalflekterade handleder är att handleden är starkare i det läget än i neutralt. Det säger ju allt :)

Visst är det så Arne att man inte ska gå mot pannan när man kör liggande tricpesext. med stång?

jim
2004-01-19, 09:46
Originally posted by AdrenalineRush
Okej... får testa den igen.. osmidiga handleder tror ja faktiskt inte, har utövat nån såndär handleds stretching då o då... Brukar bli av med alla handledsproblem när ja gör dom... :cheers:




handledsstretching? detaljer tack :smokin:

Arne Persson
2004-01-19, 10:37
Originally posted by tenchi


inte nog med att det kan vara livsfarligt. fördelen med dorsalflekterade handleder är att handleden är starkare i det läget än i neutralt. Det säger ju allt :)

Visst är det så Arne att man inte ska gå mot pannan när man kör liggande tricpesext. med stång?

För mig är mot pannan bannlyst.

tenchi
2004-01-19, 11:03
Originally posted by Arne Persson


För mig är mot pannan bannlyst.

har det med skjuvkraften att göra? Kan tänka mig att den blir ganska kraftig.

Arne Persson
2004-01-19, 11:15
Tricepsfästet utsätts för mycket stora vridmoment. Även pannan utsätts för viss risk.

Karl_alfred
2004-01-19, 12:55
blir det några bilder till triceps artikeln?

AdrenalineRush
2004-01-19, 15:39
Originally posted by jim

handledsstretching? detaljer tack :smokin:

Jepp.. lärde mig det när jag gick aikido (som jujitsu fasst mesigare) ;)
Man töjjer på handlederna på olika sätt... svårt att förklara :MrT: