handdator

Visa fullständig version : Fokusera på marklyft, upplägg


hugok
2012-03-05, 16:34
Jag hade tänkt bli riktigt stark i mark, så jag ska börja köra det mycket nu. Dessutom får jag lite ont på ett ställe av böj för tillfället så jag ligger lågt där. Jag har tränat ungefär 5 år, är 21 år, 195 cm lång och ~124 kg tung. Har maxat 240 kg i mark och 200 i böj utan bälte givetvis. Jag vill ha hjälp med att få fram ett bra markprogram med 2 markpass eller fler i veckan. Min svaga punkt i är när jag har stången precis under knäna. Jag har provat att maxa 250 kg vid två tillfällen. Båda gångerna lyfte stången från marken men stannade snart. Jag är med andra ord ganska bra i starten men sämre i slutet. Jag har precis börjat köra ungefär såhär för böj och mark:

Måndag:
Vanliga mark ca 5 set tungt (>90% av max på i princip alla lyft)
Mark där jag står på en platta 2 set(~ 200 kg)

Onsdag:
Böj, varierande tyngs ibland tungt och ibland lätt

Fredag:
Kronlyft, med stången vid min stickypoint (ungefär samma vikt som vanliga mark på måndag)


Till detta kör jag en del shrugs, nacke, benspark etc som komplement. Men inte speciellt mycket.

Så, någon som har ett bra förslag på hur jag borde lägga upp markträningen, förbättringar på det jag för tillfället kör eller färdiga program där man bara skriver in sin maxvikt och får ut vad som ska göras? Ska jag öka till 3 gånger i veckan med mark när jag vant kroppen vid 2?

luderlasse
2012-03-05, 17:02
Hej, jag har provat detta upplägg, tyckte det fungerade rätt hyfsat

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5385130&postcount=12

hugok
2012-03-05, 17:32
Tack! Precis sånt jag är ute efter.

*Edit: Hur länge körde du på detta sättet och hur mycket ökade du?

luderlasse
2012-03-05, 20:05
Problemet var att jag hade knäproblem så har blivit lite av och till har t.ex. inte kunnat köra djupa mark eller djupa böj så därför har jag inte ökat så mycket, den övningen som jag har ökat i mest är därför raka marklyft :p