handdator

Visa fullständig version : Träna inför GMU


jnystrom
2012-03-05, 11:30
Hej hopp!

Är medveten om alla trådar med träningsscheman men hittar inte riktigt vad jag söker.

Jag skulle vilja få hjälp med att lägga upp min träning inför GMU. Det jag anser vara av störst vikt är min kondition och ben/rygg. Tanken är att lägga in två ben/rygg pass + två eller tre dagar med kondition i veckan. Detta tillsammans med resten av kroppen. Hur ska jag göra detta så det blir så bra som möjligt? Hur många vilodagar? Kan konditionsträning ligga samma dag som ett gympass så länge orken finns?

Jag har tränat till och från, olika hårt, i två års tid. Mest med fria vikter.

Hjälp uppskattas verkligen!

Med vänlig hälsning, Jimmy

willtjam
2012-03-05, 11:32
Det finns väl färdiga schemaförslag på deras hemsida?

Annars kanske du hittar något här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=134665
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=36985
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=99471
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157014

jnystrom
2012-03-05, 13:20
Tack för ditt svar.

Det finns exempel på deras hemsida men de känns lite mesiga på något vis. Endast två dagar styrka. Jag vill ha två dagar ben/rygg plus någon dag för resten av kroppen.

Länkarna leder inte heller riktigt till det jag söker tyvärr :-/

Sniggel
2012-03-05, 13:41
Det jag tyckte var fysiskt jobbigast var marscher så du bör lägga in någon typ av träning där du promenerar snabbt med packning på ryggen, och tunga kängor (ej bekväma joggingskor) under 1-2 timmar i sträck (vad hade man nu, 15 kg packning eller överdriver jag då?). Joggning/löpning är nog inte i närheten av lika viktigt (och detta kommer från någon som är usel på löpning, riktigt jäkla usel alltså). Och du kommer att få rätt bra kondition av marscher, iaf den typen av kondition som är viktig.
Styrketräning är nog inte lika viktigt men det skadar ju definitivt inte, speciellt om du anser dig vara under medel i styrka.


Jag hade iaf tränat marscher som prio 1 och styrketräning som prio 2. Om mer tid över så träna ännu mer styrka eller marsch, eller lägg till löpning.

Mina 2 örtugar


edit: om du tränar upp dig inför mönstring för att få bra resultat där så gäller dock ett annat upplägg.
edit: fan vad jag editerar :P

lindb
2012-03-05, 13:42
crossfit är alldeles utmärkt, eller nån form av cirkelträning kombinerat med konditionsträning.
när jag tränade inför det militära körde jag mycket högreps med lite vila mellan setten. och mycket fokus på bålen och axlar.

dddanne
2012-03-05, 13:49
Marscherna är väl det mest krävande, lite längre pass med stegrande packning. Börja inte för tungt!

Även löpning med packning är riktigt bra träning och kommer ge dig ett litet försprång till allt när det sätter igång, när rycker du in och vart?

Sniggel
2012-03-05, 13:52
crossfit är alldeles utmärkt, eller nån form av cirkelträning kombinerat med konditionsträning.
när jag tränade inför det militära körde jag mycket högreps med lite vila mellan setten. och mycket fokus på bålen och axlar.

Hade du så mycket nytta av den konditionen du fick då? Jag tror som sagt att löpningskondition och liknande inte är superviktigt utan det behövs en grundläggande kondition. Men det som är viktigt är muskeluthållighet i benen och kroppen. Man behöver inte supermycket syre när man marscherar men man kommer att bli trött i benen och kroppen iaf. Den grundläggande konditionen får man på köpet när man marschtränar och därför tror jag att extra konditionsträning kan vara överflödigt om man nu inte har tid att avsätta för det också. Men jag tror det är ett misstag att prioritera "löpningskondition".

Risken är att om man satsar på att t ex sänka sin tid på milen så långt det går så att man får en jättebra tid. Så hjälper det inte jättemycket när man som (förmodligen lättviktare) fullt utrustad ska ut och marschera och helt plötsligt inte alls är lika lätt som man är van vid när tränade.

lindb
2012-03-05, 14:04
den tiden jag varit i försvarsmakten, så känner jag att jag personligen presterar bättre på jobbet de perioder jag tränat kondition än perioder då jag inte alls tränat kondition. personligen föredrar jag en kombination av konditionsträning och styrketräning, som det är nu försöker jag köra 2-3 konditons pass i veckan och runt 3-4 styrkepass. marschträning får jag arbetstid.

framför allt har jag haft nytta av konditionen när vi haft stridsskjutningar.

Zonks
2012-03-05, 14:52
http://www.fallskarmsjagare.se/index.php/fjs/traningstips

enkelt och vettigt schema som funkade perfekt innan jag gjorde min värnplikt på amf1. Fokus på bål, rygg och benstyrka.

efter ett tag bör du byta ut "gå i kängor" mot regelrätt marschträning med packning.

MrPowa
2012-03-05, 15:35
Jag tränar inför en karriär i Armén och det schema jag följer är mycket löpning, flera timmars march pass med ryggsöck ca 25 kg, och så träning med kroppsvikten.
Sen så får man tänka på att träna för den tjänst man söker.

Baskagge
2012-03-05, 15:54
Kustjägarnas grundläggande träningsprogram: http://dl.dropbox.com/u/2381501/lopt.pdf

justi
2012-03-05, 16:22
Min kompis (tjej) körde mycket mage/bål/rygg + löpning genom skogen med en ryggsäck minst 30 kg tung och vikter i händerna.

lei
2012-03-05, 16:32
Jag gillar hur kustjägarnas schema förutsätter att en otränad individ som inte tränar alls skall börja med att springa 3,5km i 5min/km tempo 3 gånger i veckan från första veckan...

stålrasta
2012-03-05, 17:15
Jag gillar hur kustjägarnas schema förutsätter att en otränad individ som inte tränar alls skall börja med att springa 3,5km i 5min/km tempo 3 gånger i veckan från första veckan...

Det är väl en ganska mjukstart?

Kallsone
2012-03-05, 18:26
kondition och uthållighet är att träna. Jag gillar att springa hinderbana bland annat. Har själv inte stora problem med att gå långt med packning, men det är värt att träna, och det gör ont.

Men konditionen är det man måste ha, mer än att kunna lyfta tungt.

dalmas
2012-03-05, 18:38
Som Sniggel påpekat så är väl marschträning prio ett, dels för att det är den typ av kondition/uthållighet som är mest önskvärd men också för att vänja kroppen med den typ av belastning. Det beror väl på också vilken tjänst man söker, men jag personligen tyckte att marschträning och långdistanslöpning gav en riktigt bra grund inför när jag gjorde lumpen.

Det jag skulle gjort annorlunda idag är nog att blanda in lite mer intervallträning, typ fälttestet-aktig träning (springa 2 km med diverse packning) och motsvarande. Skulle heller inte skippa gymmet, men dock bara satsa på böj, mark, bänk och chins.

simper02
2012-03-05, 19:16
Löpning med belastning är det du kommer ha nytta utav. Du måste vänja kroppen. Börja med löpning med kängor sedan med ryggsäck. sen ut och gå med tung ryggsäck. Gå inte ut för hårt och ha tålamod öka belastningen i lagom takt. Många belastnings skador sker under gmu:n dessa drabbar nästan alltid "gymfolket".

Mackan58
2012-03-05, 19:24
Hej hopp!

Är medveten om alla trådar med träningsscheman men hittar inte riktigt vad jag söker.

Jag skulle vilja få hjälp med att lägga upp min träning inför GMU. Det jag anser vara av störst vikt är min kondition och ben/rygg. Tanken är att lägga in två ben/rygg pass + två eller tre dagar med kondition i veckan. Detta tillsammans med resten av kroppen. Hur ska jag göra detta så det blir så bra som möjligt? Hur många vilodagar? Kan konditionsträning ligga samma dag som ett gympass så länge orken finns?

Jag har tränat till och från, olika hårt, i två års tid. Mest med fria vikter.

Hjälp uppskattas verkligen!

Med vänlig hälsning, Jimmy

http://mackansvarar.blogg.se/2012/february/angaende-kondition-infor-gmu.html

moppepojken
2012-03-05, 20:26
grymt bra tips i den bloggen, rekommenderas :D