handdator

Visa fullständig version : misstänkt navelbråck


kimme
2012-03-05, 10:47
Hej!

Är en kille på snart 25 år som tränar simning 3 ggr/vecka
och lättare styrketräning 2 ggr/vecka.

Har haft problem med smärta i underarmarna i snart 2 år så kör ganska
lätt styrketräning.

Väger 67 kg.
Längd 176cm.

Har senaste halvåret noterat att det är som ett hål strax över naveln
men mest trott det berott på att jag blivit ännu smalare pga träningen.

Fick hur som helst rejält ont i magen en lördag kväll för 2-3 veckor sedan.
på dagen på lördagen efter mitt vanliga träningspass så kändes något konstigt runt naveln
men tänkte inte jättemycket på det.
Lyckades tillslut somna på natten och dagen efter så hade jag en liten superöm knöl/kula precis över naveln. (precis mellan magrutorna)
knölen är stenhård och går ej att pressa tillbaka in.

Gick naturligtvis till vårdcentralen och de förstod ingenting.
och bad mig äta dikloflenak några dagar så skulle den gå bort.
Detta hjälpte såklart inte, och ringde i fredags 1177 och de trodde definitivt navelbråck.
Ringde då till min VC igen men hon jag var hos var inte anträffbar.

VC ska ringa upp mig idag och jag ska försöka få dem att skicka remiss till kirurgen.

Just nu känns det lite spänt och konstigt runt magen hela tiden och ibland ont.

känns som jag har 100 frågor om detta.

Har läst om det och verkar ju bli träningsförbud länge efter ev. operation.
Känns riktigt tråkigt när jag äntligen är uppe i samma nivå som innan jag fick problem med mina underarmar. (även om de problemen är ungefär desamma fort)

Är det någon här som opererat navelbråck?
vad bör jag tänka på?
Kan jag träna på som vanligt innan besöket hos kirurg?
verkar vara 2-3 månaders uppehåll från styrketräning?
kanske kan man träna simning något tidigare än 2-3 månader?

Mycket tacksam för hjälp!

Mvh

Kim

Troll
2012-03-06, 00:43
Jag tränade fram till operationen, man ska dock vara vaksam så bråcket inte blir inklämt (blodkärlen till tarmen som putar ut kläms) svullnar och börjar ömmar samt att du kan bli yr.
Då måste du in och akutopereras!!

Var ifrån träningen i 6 veckor, tog det lite lugnt i början och undvek tuffare mag / bålövningar ytterligare någon månad.

Samt har jag nästan helt slutat med mark och böj, i varje fall riktigt tunga sådana.
Vill inte riskera att råka ut för ett nytt bråck! (fick antagligen mitt av marklyft/böj)


Ärret la dom snyggt under och längsmed naveln så det är inte mycket att tala om.


Hoppas detta hjälper!!

grimfish
2012-03-06, 22:43
Av din beskrivning att döma låter det troligare att det är ett så kallat lipom, det vill säga en godartad fettknöl i underhuden, även om det inte går att utesluta navelbråck.

kimme
2012-03-07, 10:23
Jag tränade fram till operationen, man ska dock vara vaksam så bråcket inte blir inklämt (blodkärlen till tarmen som putar ut kläms) svullnar och börjar ömmar samt att du kan bli yr.
Då måste du in och akutopereras!!

Var ifrån träningen i 6 veckor, tog det lite lugnt i början och undvek tuffare mag / bålövningar ytterligare någon månad.

Samt har jag nästan helt slutat med mark och böj, i varje fall riktigt tunga sådana.
Vill inte riskera att råka ut för ett nytt bråck! (fick antagligen mitt av marklyft/böj)


Ärret la dom snyggt under och längsmed naveln så det är inte mycket att tala om.


Hoppas detta hjälper!!

tack för svar!

hur stor var din knöl?
fick du ett nät inlagt eller sydde de ihop "hålet" utan?

om man ser till din bild så har vi ganska lik kropp, så min knöl syns mellan magrutorna precis ovan naveln. runt 1 cm stor skulle jag säga att den är.
Stenhård.

hur länge sedan var din operation? har du ont av ärret eller känner av det på något sätt?
bortsett från mark & böj så tränar du på som tidigare?
Läste någonstans att man skulle tejpa ärret för bästa resultat, har du gjort det?

Mvh

Kim

kimme
2012-03-07, 10:25
Av din beskrivning att döma låter det troligare att det är ett så kallat lipom, det vill säga en godartad fettknöl i underhuden, även om det inte går att utesluta navelbråck.

Ok, vad innebär det?
öppnar man och skär bort den, eftersom den minst sagt stör mig.
både estetiskt och pga ömhet/smärta.

Men den har väl ändå kommit ut genom ett hål i buken?

Mvh

Kim

Troll
2012-03-08, 13:03
tack för svar!

hur stor var din knöl?
fick du ett nät inlagt eller sydde de ihop "hålet" utan?

om man ser till din bild så har vi ganska lik kropp, så min knöl syns mellan magrutorna precis ovan naveln. runt 1 cm stor skulle jag säga att den är.
Stenhård.

hur länge sedan var din operation? har du ont av ärret eller känner av det på något sätt?
bortsett från mark & böj så tränar du på som tidigare?
Läste någonstans att man skulle tejpa ärret för bästa resultat, har du gjort det?

Mvh

Kim

Min kändes också som runt 1cm men satt precis över naveln / nästa i naveln, så den var inte så visuellt synlig.
Jag upptäckte den av en händelse när jag kände på magen vid naveln.
Syntes som sagt inte så tydligt men ömmade kraftigt när jag klämde på den.

Var först på vårdcentralen och läkaren sa att jag inte behövde göra något så länge den inte ömmade eller blev större.
Anledningen att jag sedan åkte till kirurgen ca 1 år efter vårdcentralsbesöket var att den började svullna upp och ömma mer under vissa träningspass, samt även när jag klippte gräsmattan.


Opererades för 1,5 år sedan och bortsett från att operationen var ganska jobbig, så hade jag inga större smärtor dagen efter och behövde inte ens ta Alvedon.
Opererades under lokalbedövning.
Läkaren bedömde att operationen skulle ta 15 - 20min men tog över 1,5 timma och var ganska smärtsam stundvis då dom inte lyckades bedöva vissa områden!!

Mitt bråck var lite konstigt och ovanligt sa han, var mycket längre och större när dom väl öppnade upp..

Dom la snittet under naveln, har läkt mycket bra och är inget man lägger märke till om man inte vet om det.
Jag tejpade ej ärret men tror det kan vara bra om man ska vistas i solsken.

Ja annars tränar jag precis som vanligt!
Läkaren menade på att jag kunde träna som förut, men att det inte var uteslutet att ett nytt bråck kunde dras upp, därav beslutade jag själv att skippa tunga mark och böj.

Kunde spänna och dra lite runt området vid vissa övningar typ dragonflags ibland inom första halvåret, sattes nät glömde jag säga.
Så känns fortfarande lite knöligt och hårt runt operationsstället men inte som tidigare och syns inte heller.

Holmeros
2012-03-09, 16:27
Jag har också, fast har inte sökt för det. Jag har inga problem med det, det bara är där. Emellanåt stenhårt, emellanåt lite mjukare och jag kan trycka in det så det försvinner. Spänner jag då magen så "ploppar" det ut igen.
Syns inte direkt på mig pga för mycket fett I guess. Om jag vore pinnsmal så hade det nog synts.

Man kanske borde söka för det? Emellanåt kan det ömma lite, men generellt är det lugnt. Fått lite som en ful ovana att trycka in skiten då och då :P

kimme
2012-03-12, 07:44
Min kändes också som runt 1cm men satt precis över naveln / nästa i naveln, så den var inte så visuellt synlig.
Jag upptäckte den av en händelse när jag kände på magen vid naveln.
Syntes som sagt inte så tydligt men ömmade kraftigt när jag klämde på den.

Var först på vårdcentralen och läkaren sa att jag inte behövde göra något så länge den inte ömmade eller blev större.
Anledningen att jag sedan åkte till kirurgen ca 1 år efter vårdcentralsbesöket var att den började svullna upp och ömma mer under vissa träningspass, samt även när jag klippte gräsmattan.


Opererades för 1,5 år sedan och bortsett från att operationen var ganska jobbig, så hade jag inga större smärtor dagen efter och behövde inte ens ta Alvedon.
Opererades under lokalbedövning.
Läkaren bedömde att operationen skulle ta 15 - 20min men tog över 1,5 timma och var ganska smärtsam stundvis då dom inte lyckades bedöva vissa områden!!

Mitt bråck var lite konstigt och ovanligt sa han, var mycket längre och större när dom väl öppnade upp..

Dom la snittet under naveln, har läkt mycket bra och är inget man lägger märke till om man inte vet om det.
Jag tejpade ej ärret men tror det kan vara bra om man ska vistas i solsken.

Ja annars tränar jag precis som vanligt!
Läkaren menade på att jag kunde träna som förut, men att det inte var uteslutet att ett nytt bråck kunde dras upp, därav beslutade jag själv att skippa tunga mark och böj.

Kunde spänna och dra lite runt området vid vissa övningar typ dragonflags ibland inom första halvåret, sattes nät glömde jag säga.
Så känns fortfarande lite knöligt och hårt runt operationsstället men inte som tidigare och syns inte heller.

Tack igen för din hjälp!

Jag ska på ultraljud redan på onsdag, så får vi se vad det verkligen är för knöl.

Om operation blir aktuell så ska jag definitivt bli sövd, då jag har kraftig sjukhusskräck och har svimmat där inne ganska många gånger.

Återkommer när jag varit på ultraljud.

Mvh

Kim

kimme
2012-03-12, 07:45
Jag har också, fast har inte sökt för det. Jag har inga problem med det, det bara är där. Emellanåt stenhårt, emellanåt lite mjukare och jag kan trycka in det så det försvinner. Spänner jag då magen så "ploppar" det ut igen.
Syns inte direkt på mig pga för mycket fett I guess. Om jag vore pinnsmal så hade det nog synts.

Man kanske borde söka för det? Emellanåt kan det ömma lite, men generellt är det lugnt. Fått lite som en ful ovana att trycka in skiten då och då :P

Kan ju alltid vara bra att kolla upp det så det inte är något annat!

Mvh

Kim

Troll
2012-03-14, 22:02
Tack igen för din hjälp!

Jag ska på ultraljud redan på onsdag, så får vi se vad det verkligen är för knöl.

Om operation blir aktuell så ska jag definitivt bli sövd, då jag har kraftig sjukhusskräck och har svimmat där inne ganska många gånger.

Återkommer när jag varit på ultraljud.

Mvh

Kim

Var så lite så!

Hoppas det går bra, och ja! Kräv att bli sövd om du inte gillar det där med sjukhus!!
Det var inte långt ifrån att jag bad dom däcka mig där mot slutet faktiskt, å då tycker ändå jag det kan vara lite mysigt med sjukhus.. . ;)

kimme
2012-03-15, 13:11
Åkte på vinterkräksjukan (tror jag) i måndagskväll så fick tyvärr avboka min tid på ultraljudet igår :-(

Återkommer när jag fått ny tid helt enkelt.

Tack igen för er hjälp!

kimme
2012-03-26, 10:39
Hej igen!

Har precis varit på ultraljud nu.

han som "körde" ultraljuds instrumentet sa att det var ett bråck runt 1 cm stort.
trodde det var fett som trängt ut och gör ont.

Han skulle skicka ärendet vidare men trodde inte de ville öppna upp för detta.

Men den diskutionen får jag väl ta med kirurgen antar jag?

men eftersom den stör mig och jag vågar inte köra några magövningar så känns det som det vore bra att operera.

För annars riskerar jag väl bara att det blir större med tiden när jag tränar på?

Mvh

Kim

King Grub
2012-03-26, 11:21
Ja, ett bråck kan bara blir större av sig självt, inte mindre.

kimme
2012-03-26, 12:09
måste ju vara bättre att operera förr än senare då risken för komplikationer bör vara mindre ju mindre själva bråcket är?

Troll
2012-03-27, 17:58
måste ju vara bättre att operera förr än senare då risken för komplikationer bör vara mindre ju mindre själva bråcket är?

Håller med fullt, framförallt eftersom du redan känner av den och att det ömmar ibland också!!

sodomizer
2012-04-14, 22:45
Tjena Kimme, och sorry - jag missade ditt meddelande... Hur har det gått?

Jag fick mitt bråck (som visade sig vara ett magbråck, men som satt strax över naveln - en definitionsfråga antar jag) på gymmet och såg det direkt i spegeln i omklädningsrummet. Det störde mig i träningen eftersom jag kände att jag inte kunde/vågade ta i som jag ville, och dessutom fick jag vänta på operationen i nästan tre månader tror jag det var. Operationen gick hur smidigt som helst. Jag sövdes, vaknade, drack kaffe och gick därifrån. Nästa dag var jag på jobbet igen. Jag minns inte hur lång tid jag gick innan jag var tillbaka på gymmet, men jag tror jag väntade ca fyra veckor innan jag började köra lite lätt. Ärret jag har nu sitter ovanför naveln och är lodrätt och ca tre-fyra centimeter långt. De snörde ihop bråcket och använde tyvärr inget nät. Jag säger tyvärr för nu misstänker jag att skiten har gått upp igen, eller så är det ett nytt bråck. Den här gången putar det ut inne i naveln, men det är inte alls samma obehagskänslor som förra gången och jag känner mig inte hindrad i träningen. Ibland så ömmar det dock, så jag ska ta mig till doktorn... nån gång, har jag tänkt.
Förra gången så syntes bulan tydligt, men då vägde jag ca 15 kilo mindre än i dag, så risken finns att den här också syns ordentligt vid senare viktminskning.
Hoppas det ordnar till sig för dig. Hör av dig om hur det går.

kimme
2012-04-16, 07:17
Hej Sodomizer!

Tack för svar!

Jag har varit på ultraljud och det visade ett bråck, dock sa han bara bråck och inte navelbråck.
Så det kanske är ett "magbråck" eftersom det är precis mellan magrutorna cirka 2cm över naveln. Så det är verkligen inte precis i naveln.

Har pratat med läkaren på VC igen och hon säger att hon skickat remiss till kirurgen men det har inte kommit något papper hem än?
Verkar ta tid, suck har inte varit och tränat många ggr sedan detta nu.
tappat fart. segt då jag var i bra form och tränade på mer än på länge innan detta kom.

hur länge sedan var det du opererades?
Antar att man inte får själv be om nät?
har för mig någon skrev att nätet kan ge obehag också, speciellt om man knappt har något underhudsfett som jag.

kanske ska man diskutera nät med kirurg och se vad de säger?

sodomizer
2012-04-16, 23:34
Jo, hör med dem vad de tycker om nät eller inte. Jag vet inte om det håller bättre, utan jag tror att det handlar om bråckets storlek.
Oj... Jag och tidsuppfattning... Jag tror det var förrförra sommaren som jag opererades.
Just när det här hände så började jag få till en hyfsat god form, men jag tappade sugen lite när bråcket dök upp eftersom jag tyckte att magen såg... kollapsad ut på nåt vis. Naveln hängde liksom som ett vågrätt streck bara. Fokus försvann från rutorna som började komma fram ;)

kimme
2012-04-17, 09:11
är nog som du säger att nät eller ej beror på storleken av bråcket.
mitt är lite över 1cm (än sålänge) så nät är nog inte aktuellt.

Var och körde ett pass i bässängen igår 45 min och det faktiskt ganska bra.
Kände inte av det så mycket.
Men gymmet har jag helt lagt ner pga detta tyvärr.

Hoppas jag iallafall kan få en bekräftelse på remissen snart!
verkar ju inte vara bråttom att hjälpa en direkt.

Även om det inte är på samma ställe som du fått ett nytt bråck så var det ju tyvärr
inte länge sedan du åtgärdade det första :-(
Varför drabbas visa av detta egentligen?

sodomizer
2012-04-18, 22:54
Det kan man fråga sig. Jag misstänker att en del har svagare "väv" innanför magen som därmed också är känsligare. Det första tror jag att jag fick när jag körde tricepspressar i kabel, men det andra har jag ingen aning när eller varför det dök upp.

kimme
2012-04-19, 07:40
är nog en medfödd svagare väv som du säger.

tror jag fick mitt när jag körde plankan men är inte säker.
Dagen efter ett magpass kändes det konstigt runt naveln och nästa morgon
var knölen där.

kimme
2012-06-11, 09:41
har fått remiss i slutet av denna månaden till kirurg för att titta på det.
det går verkligen inte snabbt i svenska vården..

Bråcket sitter cirka 1 cm över naveln men nu har det kommit en till knöl cirka 1.5 cm
över den första knölen.
Känns ju mindre roligt då det lär bli ett stort jätte fult ärr av detta.

Får diskutera detta med nät med kirurgen också, men det kanske blir problem pga att
jag har minimalt med underhudsfett?

kimme
2012-08-21, 19:39
Nu ringde de från kirurgen och de har fått ett återbud så det blir operation i övermorgon!!

Så måste hämta någon svamp och lite papper på sjukan imorgon får de hinner inte skicka det.

Blir givetvis att bli sövd annars så hade jag svimmat ändå så kanske spelat mindre roll egentligen.

Ibland kan man i spegeln se att det är en till liten knöl över den första knölen.
Dock försvinner den in igen om man trycker på den, men känns egentligen inte med fingret (så inte alls hård). utan är bara en konstig känsla precis där. svagt kan man nog förklara det som.
Under den första knölen är även en väldigt liten hård knöl om man trycker.

Får försöka förklara det innan operationen så de kan ordna det med så det inte blir ett likadant nytt bråck om ett halvår.
Hoppas verkligen de lyssnar och försöker titta på detta!

har ni andra också fått fler "små bråck" i väntan på operation eller efter operationen?

är det något jag bör tänka på innan eller efter operationen så vore jag tacksam för eventuella tips och råd.

Mvh

Kimme

kimme
2012-08-27, 15:29
opererades i torsdags (måndag idag)
gick bra men var lite väntetid så var väl det som var jobbigt med min sjukhus skräck.

gick nog hem 30 min efter jag vaknade och var öm och väldigt svullen i magen.


Byte förbandet igår och såg inte så mycket mer än att såret var tejpat med massa sårtejp.

Tjejen är genom förskyld och jag har tyvärr också börjat snora och har nysst till 3-4 gånger.
sista nysningen idag så gjorde det rejält ont vid såret och det kändes som att något pressades ut mot såret eller vad man ska säga.
Så nu gör det ungefär lika ont som precis efter operationen.
Hoppas verkligen inte bråcket gick upp nu pga detta?!
antar att det är väldigt svagt där nu och en nysning ger ju tyvärr väldigt tryck i buken.

Dessa nyssningar kom väldigt plötsligt igår och idag så hann inte fundera något innan
de kom.
men vid nästa är det nog en bra ide att hålla emot händerna hårt mot såret för stöd.

de använde tyvärr inte nät vid operationen vilket verkar vara mer effektivt av vad jag läst innan.

Hur går det för er andra med era navelbråck?

Mvh

Kimme

tntballe
2012-08-27, 15:39
Har inga som helst negativa följder från förra årets operation. Var orolig några gånger direkt efter då jag både råkat sträcka mig mer än magen tillåtit och fick ett
knytnävsslag där några dagar efter operationen.
Men inget verkar ha varit värre än att det gjorde ont.
Postat via en mobil enhet

kimme
2012-08-27, 16:11
tack för snabbt svar!

Roligt att höra att allt är bra nu!!

Får hoppas att mina nysningar inte dragit upp bråcket igen, skulle vara riktigt jävla ledsamt!

Vid din "sträckning" samt slaget kändes det då lite som jag beskriver med att något pressades ut mot såret?


var det ett slag "på skoj" eller var det ett rejält slag du fick förresten?!

tntballe
2012-08-27, 16:40
Kändes som att huden drogs isär, en brännande känsla.
Slaget var av en son som sprang och skulle hälsa på ett inte så optimalt sätt.

kimme
2012-08-27, 16:52
precis så kändes det för mig med vid den kraftiga nyssningen.
för att klargöra så kändes det mer som huden drogs isär inuti (vid själva bråcket) och inte i såret längst ut på magen om du förstår vad jag menar.

som sagt inte så optimal hälsning ;-)

kimme
2012-09-26, 09:45
Nu har det gått cirka 1 månad efter operationen.

Ärret är inte så snyggt runt 4 cm långt vågrätt strax över naveln.
Ser lite ut som en våg på havet att det går utåt som en liten kant/våg om ni förstår hur jag menar då.

Om jag trycker lite försiktigt på ärret och runt om så känner man tydligt att det är svullet / hård knöl där inne. känns i storlek som en ahlgrens godis bil ungefär.

Är detta normalt?

aijou
2012-10-08, 20:07
Hej, ni som har erfarenhet av bråck. Jag lånar tråden lite.

Det är så att jag misstänker att jag har ett bråck på bukväggen i höjd med diafragman några cm till vänster om kroppens mittlinje precis under bröstkorgen.

Som jag har förstått det så är enda sättet att åtgärda bråcket en operation.

Det det som gör mig fundersam är att mitt "bråck" bara märks av väldigt sällan. Det har "poppat ut" tre ggr under ca två års tid och det har gått tillbaka in efter någon minut. De gånger jag har märkt av det har varit efter tunga träningspass när jag har försökt sträcka ut ryggen (som en böjd räka ungefär). Nu på senare tid så har jag undvikit att göra denna rörelse.

Vart jag vill komma med det här inlägget är om ni tror att det är någonting som en läkare kommer vilja göra någonting åt? Jag har hört att de kanske inte gör något ingrepp om man inte besväras nämnvärt av bråcket. Samtidigt så har jag hört att ett bråck inte kan självläka utan troligtvis bara kommer bli värre med tiden.

Ni som behandlats för bråck. Har det då varit ett bråck som "poppat ut" någon gång ibland eller har det varit ett bråck som har varit konstant utbuktat?

Sista frågan: Var det ett stort ingrepp att åtgärda bråcket? Det låter som att era operationer har gått bra, vilket är skönt att höra.

Jag förstår om ni inte kan svara på alla frågor. Det jag borde göra är såklart att kontakta läkare. Men jag är typen som drar mig för att söka vård så länge jag inte lider av något akut. :D

Hoppas att ni inte får några fortsatta problem.

MVH

sodomizer
2012-10-14, 11:44
Nu har det gått cirka 1 månad efter operationen.

Ärret är inte så snyggt runt 4 cm långt vågrätt strax över naveln.
Ser lite ut som en våg på havet att det går utåt som en liten kant/våg om ni förstår hur jag menar då.

Om jag trycker lite försiktigt på ärret och runt om så känner man tydligt att det är svullet / hård knöl där inne. känns i storlek som en ahlgrens godis bil ungefär.

Är detta normalt?

Tjena Kimme. Skönt att operationen är gjord och att det gick bra. Den där svullnaden hänger i ganska länge, och eftersom du gjorde inlägget för ett tag sedan misstänker jag att det nu har gått ner en aning. Mitt ärr är lodrätt och ser inte mer ut än ett ljust streck från naveln och några centimeter upp.

sodomizer
2012-10-14, 12:18
Ni som behandlats för bråck. Har det då varit ett bråck som "poppat ut" någon gång ibland eller har det varit ett bråck som har varit konstant utbuktat?

Sista frågan: Var det ett stort ingrepp att åtgärda bråcket? Det låter som att era operationer har gått bra, vilket är skönt att höra.



MVH

En del får bråck som går att tillfälligt trycka tillbaka men det finns fortfarande en bristning som gör att de poppar ut igen då och då. Ingreppet är i regel ganska litet men det trista är att man måste ligga lågt med träningen efteråt, och sen ge sig på det försiktigt igen. Jag hade besvär med mitt även innan operationen så det fick bli ett långt träningsuppehåll där. Det är väl därför jag också drar mig för att hälsa på farbror doktorn och visa upp mitt senaste bråck ;)
Gå till läkaren och hör vad han säger är mitt tips.

aijou
2012-10-15, 15:36
Tack för det ditt svar. :)

Jaa, det är väl lite det som gör att jag drar mig för att söka hjälp. Så länge bråcket inte påvärkar min vardag nämnvärt så känns det lite som att man kan förtränga att det existerar.

Men du har självklart rätt. Jag ska ta tag i det så småningom. ;)

Sjukt tråkigt att inte kunna träna dock. :( Hur länge var ni borta från träningen efter operationen?