handdator

Visa fullständig version : Kaloriunderskott


Nisseg
2012-03-05, 01:08
Har kommit ur en ca 6 månaders lång sjukdomsperiod med dålig träning och viktökning (ca 6-7kg)av olika orsaker. Denna vikt har alltså inte bestått av muskelökning.
Jag känner dock att jag har bibehållit någorlunda styrka i de flesta muskelgrupperna och jag svarar överraskande bra på träningen igen nu när jag kört igång igen.

Min längd är 174cm och vikt ca 80kg (innan viktökningen alltså ca 73-74kg). Jag har börjat deffa nu då jag vill ha bort övervikten, dels för att jag inte alls trivs med min kropp då den förändrats snabbt på kort tid men också för att jag ska kunna börja bygga igen från grunden och kanske satsa på en bulk senare. Jag väger maten och har beräknat mitt kcal-behov är ca 2900-3100. Jag ligger idag på ca 1000 kcal i underskott och trivs hittills med det, men, tycker ni att det är för lågt? Eftersom att jag inte tränat mycket de senaste 6 månaderna och lagt på mig mycket "dödvikt", kommer jag rentav kunna öka i styrka och muskelmassa nu när jag kör igång igen trots underskottet eller är det att hoppas på för mycket? Har även ökat proteinintaget markant jämfört med tidigare (nu ca 2-2,5 g protein/kg kroppsvikt, tidigare= ingen aning, men för lite).

Har läst deffguiden, och den har hjälpt mig otroligt då detta är min första riktiga deff. Jag vet att 500 kcal i underskott är optimalt för att bibehålla muskeltillväxten, men då jag inte dragit på mig några muskler under viktökningen känns detta onödigt. Är jag fel ute?

vicarious
2012-03-05, 07:26
men då jag inte dragit på mig några muskler under viktökningen känns detta onödigt. Är jag fel ute?

Ja. Du har väl ändå lite muskler på kroppen som du riskerar att tappa oavsett hur senaste viktökningen såg ut?

-1000kcal är ett vågspel men kan gå bra. Beror på flera faktorer, bland annat hur fet man är, hur stort proteinintaget är och hur smart man tränar under perioden. Man får väga fördelar mot nackdelar och försöka ta ett beslut. Är du otålig, kör på -1000 kcal. Tänk bara på att bara för att du tror att din energiförbrukning är 2900-3100 är det inte säkert att det stämmer i praktiken. Så det du tror kan vara ett -1000 kcal underskott kanske bara i själva verket är -500 ändå.

Nisseg
2012-03-05, 07:54
Jo jag har ju muskler kvar ändå, detta märker jag inte minst då jag i de flesta muskelgrupper lyfter lika mot vad jag gjorde innan uppehållet.

Det ang. "hur fet jag är". Idag är jag ganska fet. I alla fall utseendemässigt kring buken. Vågen stannade på 80 kg som mest och nu har jag på 7 dagars deff sjunkit ca 1,2 kg. Jag tror jag kör på samma upplägg och ser hur jag utvecklas i styrka. Det konstiga är att jag under deffen inte känner mig hungrig. Visst, det har blivit mycket kyckling, tonfisk och torsk som ju är kcal-snålt och man hinner äta ganska mycket innan man fått i sig många kcal, men det kan mycket väl vara så att min förbrukning egentligen ligger lite under det jag räknat ut.