handdator

Visa fullständig version : Hjälp med teknik i knäböj och marklyft


Kaangaas
2012-03-04, 23:03
Hej!

Jag har gymmat nu i 1,5 år ungefär och kommit upp på lite högre vikter, inget extremt men runt 1,6 och 2 gånger min kroppsvikt i böj och mark.

När jag var på gymmet häromdagen så kom en äldre herre fram till mig och talade om för mig att det inte såg bra ut när jag körde mina sista sett knäböj. Då varken hans svenska eller engelska var så bra så lyckades han inte riktigt tala om vad som var fel (något om att min rygg tar stryk tror jag) men rekommenderade att jag skulle filma mig själv för att kunna få lite kritik. Då det kändes som att han hade koll fast jag inte riktigt förstod vad han sa (:Virro) så tänkte jag ta hans råd.

Så därför vänder jag mig till er, gör jag något fel när jag böjer? Hur kan jag ändra det?

Tänkte även slänga iväg samma frågor fast rörande marklyft.

http://www.youtube.com/watch?v=KBAShOEXL8Y

EDIT. Verkar inte som jag fått YT taggarna att fungera, aja här är länken iaf
http://www.youtube.com/watch?v=KBAShOEXL8Y

Ser själv att djupet inte är det bästa i knäböjen så det ska jag jobba på.

Några fler tankar kring böjen och marken? Kanske bör tillägga att jag inte har fått ont i ryggen efter någon av övningarna.

Zizou
2012-03-04, 23:07
KBAShOEXL8Y

There you go :)

Kaangaas
2012-03-04, 23:10
Tack tack :)

Pjotor
2012-03-04, 23:11
Knäböjen är inte i närheten av fullt djup. Om du siktar på fullt djup (d.v.s. lårens översida under parallellt) så behöver du gå ner minst 1 decimeter till, antagligen mer.

Får man fråga vad du väger?

TREX
2012-03-04, 23:15
Ser ut som att du har satsat på att bara köra så mycket vikt som möjligt utan att tänka på teknik eller utförande/"Mapa" style.

Det är lugnt, du är på rätt forum för just precis det, MEN varför har du inte tänkt på det från början? Du borde ju själv inse att du inte går ner tillräckligt djupt?

Är inte elak, bara nyfiken.

ceejay
2012-03-04, 23:15
kan du sätta dig på huk med stången på ryggen?

Kaangaas
2012-03-04, 23:21
Knäböjen är inte i närheten av fullt djup. Om du siktar på fullt djup (d.v.s. lårens översida under parallellt) så behöver du gå ner minst 1 decimeter till, antagligen mer.

Får man fråga vad du väger?

Väger runt 67. Som jag sa så såg jag själv att det var väldigt dåligt djup och ska jobba på det.

Ser ut som att du har satsat på att bara köra så mycket vikt som möjligt utan att tänka på teknik eller utförande/"Mapa" style.

Det är lugnt, du är på rätt forum för just precis det, MEN varför har du inte tänkt på det från början? Du borde ju själv inse att du inte går ner tillräckligt djupt?

Är inte elak, bara nyfiken.

Har oftast tränat själv och är helt själv lärd. Har inte haft spegel när jag kör och har helt enkelt inte tänkt på det vilket i efterhand är otroligt dumt. Men som jag sa tidigare noterade även jag det dåliga djupet och ska jobba på det

kan du sätta dig på huk med stången på ryggen?

Testade precis med ett kvastskaft och det går bra. Vadå då?

Kaangaas
2012-03-04, 23:22
Då djupet redan är uppmärksammat från både mig och övriga är det något mer som behöver ändras? Kanske svårt att se då det inte är fullt djup förresten?

stromming
2012-03-04, 23:30
På marklyftet går stången en lite konstig bana, enligt mina ögon. Som att du måste kroka den framåt vid knäna, det tror jag inte är direkt "opti", vet inte hur du gör fel dock. Du ska antagligen fälla ryggen lite mer innan knäna böjs. Eller så ser/tycker jag helt fel, men då kommer någon rätta mig snart =).

Edit: Detta är dock mest tydligt på neråtvägen, och då spelar det kanske inte riktigt lika stor roll.


Edit 2, böjen: Har du testat att ha stången liiite lägre ner, vilandes på baksida axlar? Ser inte riktigt hur den ligger, men på några ställen (t.ex. 1:28) tycker jag att den ser lite hög ut. Och jag tror att du skulle tjäna på att hålla lite tätare med händerna, och köra med tumlöst (dvs tummen på samma sida stången som de andra fingrarna) grepp

Kaangaas
2012-03-04, 23:33
På marklyftet går stången en lite konstig bana, enligt mina ögon. Som att du måste kroka den framåt vid knäna, det tror jag inte är direkt "opti", vet inte hur du gör fel dock. Du ska antagligen fälla ryggen lite mer innan knäna böjs. Eller så ser/tycker jag helt fel, men då kommer någon rätta mig snart =).

Edit: Detta är dock mest tydligt på neråtvägen, och då spelar det kanske inte riktigt lika stor roll.

Tack tack, ska tänka på det!

TREX
2012-03-04, 23:36
Har oftast tränat själv och är helt själv lärd. Har inte haft spegel när jag kör och har helt enkelt inte tänkt på det vilket i efterhand är otroligt dumt. Men som jag sa tidigare noterade även jag det dåliga djupet och ska jobba på det

Alltså känner du inte om du sätter dig på dina hälar/vaderna går ihop med låren eller inte? Jag tycker det känns rätt mycket faktiskt.

Skoj att höra att du jobbar på det för jag vill se de här nästa gång,

http://bubbenochlinda.files.wordpress.com/2012/01/anatoly-pisarenko.jpg

Tänk på att gå ner så djupt så du inte får in ett finger mellan vaden och baksidan av låret så är det ju piano.

Kaangaas
2012-03-04, 23:47
Det känns självklart om vaden går emot låret eller ej. Bara det att jag inte tänkte på att man skulle så långt ner samt att jag inte trodde böjarna var så grunda som de faktiskt var. Har som sagt inte tänkt så mycket på mitt utförande tidigare vilket återigen var väldigt dumt...

Men ner i sån position kommer jag om jag går in för det (testar lite här hemma utan vikter). Men det drar en jävla massa i ljumsken skulle jag tro att det är, kanske lägga in någon form av stretchning för att komma ner till önskat djup enklare?

I övrigt ser det bra ut med ryggen eller? Det kändes som att det med var där jag gjorde mest fel enligt herrn på gymmet.

Kaangaas
2012-03-04, 23:53
På marklyftet går stången en lite konstig bana, enligt mina ögon. Som att du måste kroka den framåt vid knäna, det tror jag inte är direkt "opti", vet inte hur du gör fel dock. Du ska antagligen fälla ryggen lite mer innan knäna böjs. Eller så ser/tycker jag helt fel, men då kommer någon rätta mig snart =).

Edit: Detta är dock mest tydligt på neråtvägen, och då spelar det kanske inte riktigt lika stor roll.


Edit 2, böjen: Har du testat att ha stången liiite lägre ner, vilandes på baksida axlar? Ser inte riktigt hur den ligger, men på några ställen (t.ex. 1:28) tycker jag att den ser lite hög ut. Och jag tror att du skulle tjäna på att hålla lite tätare med händerna, och köra med tumlöst (dvs tummen på samma sida stången som de andra fingrarna) grepp

Ska kicka lite på Ripptoes video om stång placering och grepp imorgon tänkte jag, tack för hjälpen :)

http://vimeo.com/30763907

ceejay
2012-03-04, 23:56
börja med en smalare stance när du ska gå ned fulldjupt då det inte drar i ljumskarna lika mycket

Loke
2012-03-05, 00:28
Edit 2, böjen: Har du testat att ha stången liiite lägre ner, vilandes på baksida axlar? Ser inte riktigt hur den ligger, men på några ställen (t.ex. 1:28) tycker jag att den ser lite hög ut. Och jag tror att du skulle tjäna på att hålla lite tätare med händerna, och köra med tumlöst (dvs tummen på samma sida stången som de andra fingrarna) grepp

Han har stången på samma sätt som jag har, det går fint. Kanske inte optimalt för styrkelyft, men styrkelyftarna böjer ju rätt fult.

Sen undrar jag vad vitsen med att hålla tumlöst skulle vara?

Supermicke
2012-03-05, 00:44
tkre ser ut som ryggen är lite böjd på andra setet i slutet av marklyft, är osäker på dem andra.. även påvägen ner blev det lite böjt. Kanske inte gör något men varför riskera. Rotera upp bäckenet lite skulle jag tycka. f ö lol på mapa jämförelsen..

stromming
2012-03-05, 00:49
Sen undrar jag vad vitsen med att hålla tumlöst skulle vara?

1: Han slipper råka ta vikten med handlederna eller armarna

2: Om han väljer att hålla tätare, vilket jag tyckte, så kan det bli svårt att ha tummarna som han har nu (varierar säkert från person till person, men jag tycker att det låter obehagligt)

3: Ser ingen anledning till att ha tummarna på det sättet han har nu

Mapa
2012-03-05, 22:25
Ser ut som att du har satsat på att bara köra så mycket vikt som möjligt utan att tänka på teknik eller utförande/"Mapa" style.


du tror inte jag tänker alls på teknik? är det så du menar?

mikaelj
2012-03-05, 22:29
En knäböj med bra teknik är en där stången inte förflyttar sig i sidled. Exakt utförande är sekundärt.

TREX
2012-03-05, 23:05
du tror inte jag tänker alls på teknik? är det så du menar?

Jag tror du är medveten om det men med flit väljer att ignorera/skita lite i det bara för att lassa på.

Och jag tänker absolut inte döma dig för det heller då du gör precis som du vill samt att du tävlar!

Kaangaas
2012-03-06, 09:56
tkre ser ut som ryggen är lite böjd på andra setet i slutet av marklyft, är osäker på dem andra.. även påvägen ner blev det lite böjt. Kanske inte gör något men varför riskera. Rotera upp bäckenet lite skulle jag tycka. f ö lol på mapa jämförelsen..

Ska försöka tänka på det :)

I övrigt så testade jag lite lätta böj med bättre djup samt placering och grepp som stromming rekommenderade. Känns som att stången ligger mycket mer stabilt så blir att fortsätta med det.

Ny film med förbättringar kommer när jag har mitt ben pass :)

Tack för all hjälp!