handdator

Visa fullständig version : Kombinera styrka och kondition


PoledanceM
2012-03-04, 20:34
Hej, har precis registrerat mig här på sidan och har en liten fundering gällande kondition och styrketräning tillsammans.

Har dansat Pole dancing i snart 3 år och började med styrketräning för ca 1 år sedan som komplement till min dans för att orka med tyngre trick samt att jag tycker det är väldigt roligt mer gym och se utvecklingen på kroppen. Tränar pole dancing ca 2-3 ggr/v samt styrketräning ca 3-4 ggr/v. Nu skulle jag vilja få in konditionsträning i mitt gymschema. Har tidigare haft ett 2-dagarsprogram på styrketräningen för att gå igenom hela kroppen men har nu utökat till ett 3-dagarsprogram.

Min fråga nu är hur lägger jag bäst in konditionspasset? Som ett eget pass/v eller kan man köra kondition innan eller efter styrketräningen. Vilket är bäst?
Gärna tips och idéer på hur jag ska göra samt tips på bra kondispass på typ crosstrainer eller roddmaskin.

Har ingen topp kondition (tycker kondis är lite tråkigt) men behöver det verkligen om jag ska kunna utveckla mig mer inom dansen och bli mer uthållig.

Tacksam för svar//Marie

svenbanan
2012-03-04, 21:04
Det allra bästa (för styrkeutvecklingen och muskeltillväxten) är ju om du håller konditionsträningen så mycket separerad från styrketräningen som möjligt. Du kan alltså få lite sämre resultat från styrketräningen om du kör kondition för nära inpå. Å andra sidan finns det (såvitt jag vet) inget riktigt svar på hur mycket sämre resultat man får.

Om du kan köra konditionsträningen en separat dag är ju det bättre än om du kör löpträning direkt efter gymet. Men å andra sidan ska det ju funka rent praktiskt också. Om du kör kondition en egen dag kan du ju få svårt att få in en hel vilodag, så då blir andra saker lidande. Alla sådana saker måste du ju försöka vikta mot varandra.

Om du kör kondition precis innan styrketräningen så kan det ju tänkas att du inte kan riktigt ge järnet på gymet och att du därför får ytterligare lite sämre resultat av styrketräningen. I så fall är det ju bättre att köra konditionsträningen efter styrketräningen. Ännu bättre är det ju mer tid som du kan sitta och löka innan du kör konditionsträningen efter gymet.

Angående valet av hur du ska köra konditionsträningen så får du kanske tänka lite på att konditionen är grenspecifik. Dvs om du vill bli uthålligare på löpning så ska du köra löpträning och inte cykling. Men det kan ju hända att du behöver komma upp på en högre konditionsnivå innan detta spelar in. Men det kan ju vara nåt att ha i bakhuvudet.

Rent konkrekt skulle jag annars föreslå att du kör morgonjogg som konditionsträning om du kan få ihop det. Kör du sedan gym på kvällen så har du ju lång tid mellan.

Annars låter ju både crosstrainer och roddmaskin bra. Välj det som du tycker är roligast, eller varför inte variera? Men att bli stark i ryggen som man ju blir av rodd är ju bra rent generellt. Du kan ju egentligen göra vad som helst som gör att du får upp pulsen lagom högt, och att du orkar hålla på en halvtimme typ. Men gör det efter du är klar med styrketräningen om du inte kan köra på egen dag, eller morgonen.