handdator

Visa fullständig version : Frågor kring träning, sarkoplastisk, myofibrillär‏


Tolus
2012-03-04, 19:24
Hej,
Jag har lite funderingar om styrketräning som jag undrar om ni skulle kunna hjälpa mig med.
Om jag har uppfattat det rätt så ger sarkoplastisk träning (ca. 10-15 reps) mer muskelmassa, men inte nödvändigtvis mer styrka, och myofibrillär träning (4-6 reps) mer styrka, men inte nödvändigtvis volymökning. Stämmer det?
Undrar också hur det är med vikt vid myofibrillär träning, hur mycket muskelfibrer väger jämfört med vätskan från sarkoplastisk träning samt hur det kommer sig att kampsportare som t.ex. gör 100 armhävningar inte blir stora, var går gränsen till uthålligthetsträning?
Undrar sist men inte minst hur jag som 16-åring ska lägga upp min träning, om det är okej att blanda sarkoplastisk träning och myofibrillär träning, excentrisk och koncentrisk träning?

Tacksam för svar

Mvh

En kille med många funderingar

Pjotor
2012-03-04, 19:35
Om jag har uppfattat det rätt så ger sarkoplastisk träning (ca. 10-15 reps) mer muskelmassa, men inte nödvändigtvis mer styrka, och myofibrillär träning (4-6 reps) mer styrka, men inte nödvändigtvis volymökning. Stämmer det?

Det är missvisande att kalla det "sarkoplastisk/myofibrillär träning". Använd högreps/lågreps eller dylikt istället. Sarkoplastisk och myofibrillär är i första hand benämningar på typer av muskelhypertrofi och inget annat.

Träning på 10-15 eller 4-6 reps ger både ökad styrka och volym, fast i olika proportioner. Mer styrka vid 4-6 och mer muskelvolym vid 10-15, men det är inte svart eller vitt. Det beror också till stor del på träningsmängd och träningsvolym.

hur mycket muskelfibrer väger jämfört med vätskan från sarkoplastisk träning
Det beror vad "vätskan" består av och andelen muskelfibrer (röda eller vita). Det går inte att ge ett enkelt svar.

hur det kommer sig att kampsportare som t.ex. gör 100 armhävningar inte blir stora, var går gränsen till uthålligthetsträning?
Kampsportarna ifråga är redan så starka att 100 armhävningar inte överbelastar musklerna på ett sätt som ökar deras kontraktila (sammandragande) förmåga.

Undrar sist men inte minst hur jag som 16-åring ska lägga upp min träning, om det är okej att blanda sarkoplastisk träning och myofibrillär träning, excentrisk och koncentrisk träning?

Det beror på vilka träningsmål du har.

SvingarN
2012-03-04, 19:53
Lågreps på basövningar och 8-12 på resten så får du det bästa av båda världar.

Tolus
2012-03-04, 21:18
Tack för de snabba svaren :)



Träning på 10-15 eller 4-6 reps ger både ökad styrka och volym, fast i olika proportioner. Mer styrka vid 4-6 och mer muskelvolym vid 10-15, men det är inte svart eller vitt. Det beror också till stor del på träningsmängd och träningsvolym.


Kan du specificera vad du menar menar, menar du att man inte nödvändigtvis behöver öka i volym vid högrepsträning om man inte tränar ofta eller att man redan nått en såpass hög volym att man inte längre ökar?



Det beror vad "vätskan" består av och andelen muskelfibrer (röda eller vita). Det går inte att ge ett enkelt svar.



Kan du ge något svar på hur det är om det handlar om vita muskelfibrer (som innebär att det är snabba, explosiva muskler, eller hur?)?



Det beror på vilka träningsmål du har.

Jag har som mål att bli så stark som möjligt, men ändå ha en fin kropp, alltså att inte bara se stark ut. Hur ska jag gå till väga då? Är det okej för någon i min ålder att köra på ordentligt? (ska ju inte finnas någon forskning som talar emot det, eller finns det?)

Lågreps på basövningar och 8-12 på resten så får du det bästa av båda världar.

Maximal styrka? Är det inte bättre att lägga upp det i faser med lågreps och högreps?

Pjotor
2012-03-04, 21:39
Kan du specificera vad du menar, menar du att man inte nödvändigtvis behöver öka i volym vid högrepsträning om man inte tränar ofta eller att man redan nått en såpass hög volym att man inte längre ökar?

Lite svepande sagt: På 4-6 reps blir du huvudsakligen starkare utan att bli så mycket grövre. På 10-15 reps blir du huvudsakligen grövre utan att bli så mycket starkare. Setvila och tempo är faktorer som kan förskjuta dessa påståenden åt endera hållet. Dina sista frågor är följdfrågor som jag inte riktigt begriper eller bara går att besvara med mer bakgrundsinformation.

Kan du ge något svar på hur det är om det handlar om vita muskelfibrer (som innebär att det är snabba, explosiva muskler, eller hur?)?
Andelen vita/röda fibrer är genetiskt betingad, så det är en variabel. Dessutom är andelarna olika i olika muskelgrupper, så beroende på vilka muskler du tränar mest blir det olika tillväxt. Det går inte att ge exakt svar utan mer bakgrundsinformation.

Jag har som mål att bli så stark som möjligt, men ändå ha en fin kropp, alltså att inte bara se stark ut. Hur ska jag gå till väga då?
"Fin kropp" är väldigt subjektivt. Du behöver vara mer specifik än så.

Är det okej för någon i min ålder att köra på ordentligt?
Ja.

Maximal styrka? Är det inte bättre att lägga upp det i faser med lågreps och högreps?
Det beror på hur långt du har kommit i din träning. De som är nybörjare kan träna med större friheter och ändå öka. De som har kommit längre måste vara mer selektiva och träna mer genomtänkt. Vad som är bäst beror därmed i högsta grad på individen.

Tolus
2012-03-04, 21:59
Lite svepande sagt: På 4-6 reps blir du huvudsakligen starkare utan att bli så mycket grövre. På 10-15 reps blir du huvudsakligen grövre utan att bli så mycket starkare. Setvila och tempo är faktorer som kan förskjuta dessa påståenden åt endera hållet. Dina sista frågor är följdfrågor som jag inte riktigt begriper eller bara går att besvara med mer bakgrundsinformation.


Du råkar inte möjligtvis känna till någon bra tråd om setvila och tempo?


"Fin kropp" är väldigt subjektivt. Du behöver vara mer specifik än så.


Ja, det är det. Råkade av en händelse komma in på en tråd du kommenterat, där Ako Rahim (http://cdn.fitnessplay.tv/wp-content/uploads/2010/03/Fitnessplay_013_3-300x400.jpg) nämndes. En sådan kropp har jag nu på sistone börjat se mer önskvärd än en sådan: (http://cdn103.iofferphoto.com/img/item/102/326/917/zWPgv9jYGG8eJNC.jpg) kropp.
Hannibal (http://cs4646.vkontakte.ru/u4565689/video/m_0c57018a.jpg) är också ett bra exempel.

Vill bara inte att min träning försämras för att jag inte kan ta i tillräckligt då det skulle leda till att jag skulle bli för stor, vill kunna köra rejält.

Vill bara än en gång tacka så mycket för all tid och energi du lägger ner på det här, hjälper verkligen!

Pjotor
2012-03-04, 22:11
då det skulle leda till att jag skulle bli för stor

Det kommer inte att hända. Det är inte så att du en morgon vaknar upp och ser ut som Arnold – att bygga massa tar flera år av hård och målmedveten träning.

Träna så hårt du orkar, kan och vill och förändra träningsmetoderna när du är nöjd med hur du ser ut.

filmjölk
2012-03-04, 22:23
Du har potential att bygga dig jättegrov och jättestark oavsett om du baserar din träning på lågreps eller högreps. Med massa följer styrka, och med styrka följer massa.

Inte linjärt, men du kommer att bli grov och stark oavsett, bara du tränar hårt och mycket under lång tid. Sedan finns det givetvis bättre metoder för att bli grov, och bättre metoder för att bli stark, men det är närapå omöjligt att bli speciellt stark utan att få större muskler, och detsamma att misslyckas med att bli stark trots att man lyckats få stora muskler.

För en hobbytränande nybörjare har det en ganska liten skillnad om du kör femmor på 6rm eller tior på 12rm. tex. Du kommer att få större muskler och bli starkare oavsett.

Extremexempel: Branch warren kör oftast över 10 reps och han reppar på 140kg över huvudet. Dvs jättestark. Stan Efferding, förmodligen världens bästa raw-lyftare, kör oftast lågreps och har en raw-sl total på 1007kg och en stenhård deffad 117kgs fysik.

Tolus
2012-03-04, 22:31
Du har potential att bygga dig jättegrov och jättestark oavsett om du baserar din träning på lågreps eller högreps. Med massa följer styrka, och med styrka följer massa.

Inte linjärt, men du kommer att bli grov och stark oavsett, bara du tränar hårt och mycket under lång tid. Sedan finns det givetvis bättre metoder för att bli grov, och bättre metoder för att bli stark, men det är närapå omöjligt att bli speciellt stark utan att få större muskler, och detsamma att misslyckas med att bli stark trots att man lyckats få stora muskler.

För en hobbytränande nybörjare har det en ganska liten skillnad om du kör femmor på 6rm eller tior på 12rm. tex. Du kommer att få större muskler och bli starkare oavsett.

Extremexempel: Branch warren kör oftast över 10 reps och han reppar på 140kg över huvudet. Dvs jättestark. Stan Efferding, förmodligen världens bästa raw-lyftare, kör oftast lågreps och har en raw-sl total på 1007kg och en stenhård deffad 117kgs fysik.

Aa, tack för infon :)

Pjotor: Haha nej, jag tror inte att det kommer hända :p

Tolus
2012-03-05, 16:33
Förresten, när jag fortfarande håller på (så jag slipper skapa en ny tråd, hoppas det är tillåtet med dubbelpost :)), har börjat fudera kring hur det är med antagonistträning, trott att det var negativt för uppbyggningen av muskler, och att man inte ska träna två motsatta muskelgrupper under samma pass, men har inte kunnat finna någon info om det när jag söker. Så hur är det? Har det någon negativ inverkan och bör det undvikas?