handdator

Visa fullständig version : Vänjer sig kroppen vid chili ?


LuThe
2012-03-04, 19:12
Hej jag har tillsatt torkad chili till varje måltid nu under deffen eftersom att chili förhöjer ens förbränning i kroppen (i ca 1 timme tror jag det var) tills kroppen brutit ned ämnet i chili.
I början då jag åt chili var det Väldigt starkt och man kunde faktiskt känna hut temperaturen i kroppen gick upp :)

Men nu får jag inte alls samma känsla av att äta chili eftersom att kroppen har vant sig. Tror ni detta även gäller den förhöjda förbränningen?

Kanske bör man sluta äta chili under en tid och på så sätt göra kroppen ovan igen... Eller vad tror/vet ni?

Apos78
2012-03-04, 19:48
Jag tror inte det är värt det vad gäller förbränningen. Res dig upp från stolen tre extra gånger och du har förmodligen åstadkommit samma energiåtgång.

Inte troll?

Alfers
2012-03-04, 20:46
Som överseriös kokbokssamlare har jag självklart en kokbok med/om chili och i den så står det att allt utom röven vänjer sig vid chili, så öka "dosen" så länge du står ut med att det som kommer ut..

Baboom
2012-03-04, 20:56
En rätt kul anekdot.

Jag var i Sri Lanka i 4 veckor och både med lokalbefolkningen. De använder väldigt mycket chili i sin mat. Självklart tyckte de att det var roligt att bjuda mig på maten och de gjorde den då lite svagare för att vara snälla. I princip varenda middag rann tårarna och ibland fick jag hicka av styrkan.

En dag bestämde jag mig för att bjuda dem på sushi. Då fick de smaka wasabi för första gången och de skrek rakt ut. De fattar inte hur jag kunde äta något som var så starkt haha. Hade iförsig ingenting med din fråga att göra men.. Ja, man vänjer sig vid stark mat.
Äter du det av enda anledningen att det höjer din förbränning, så kommer du inte uppleva några fantastiska resultat. Ät det om du tycker att det tillför maten något, så får du i alla fall ut något av det :)

Aping
2012-03-04, 22:45
(Det är möjligt att de heta isotiocyanaterna i ex wasabi inte påverkar receptorerna på samma sätt som de heta alkaloiderna i chili gör. Det skulle göra det troligt att lokalbefolkningen ballade ur av att bli utsatta för en kryddhetta de ännu inte byggt upp tolerans för. Också bidragande är att isotiocyanaterna i wasabin överlag är mer lättflyktiga än alkaloiderna i chili vilket gör att de tidigare kan nå andra, ovana områden (slemhinnorna i övre svalg och näsgångar)).

Apos78
2012-03-05, 08:30
Jämförelsen chili och wasabi är lite intressant. Jag upplever det som brutalare för sinnet att äta en överdos wasabi än att äta riktigt stark chilikryddad mat. Wasabin effekt försvinner snabbare men är som ett slag i ansiktet om det blir för mycket. Drog en gång ett djupt andetag ur en burk med färskriven wasabi (mängder) och det var nära på att man gick i golvet. Fruktansvärt.

Jode
2012-03-05, 09:14
Jag äter en hel del chili i min mat. Brukar handla på mig stora påsar thaichili som jag både har i och på maten. Helt klart vänjer sig smaklökarna sig vid mängden och det krävs mer och mer för att jag ska bli nöjd. Sen huruvida den kroppsliga effekten avtar har jag ingen aning om, jag äter enbart denna frukt för smakens skull!

Finns fan ingen godare "krydda" :)

Silveta
2012-03-05, 10:05
Jag äter en hel del chili i min mat. Brukar handla på mig stora påsar thaichili som jag både har i och på maten. Helt klart vänjer sig smaklökarna sig vid mängden och det krävs mer och mer för att jag ska bli nöjd. Sen huruvida den kroppsliga effekten avtar har jag ingen aning om, jag äter enbart denna frukt för smakens skull!

Finns fan ingen godare "krydda" :)

+1
Jag har nog chili och vitlök i 95% av den mat jag äter och man vänjer sig snabbt vid styrkan. (utom på utvägen sorgligt nog), finns ingen godare krydda i mina ögon som funkar till så mycket.

Det jag brukar göra är att använda olika typer av chili, av någon anledning så reagerar åtminstone jag olika på dem, även om de ligger i samma liga rent styrkemässigt.

www.jolokia.se är min nya favvo affär, många typer av chilis i torkad form du kan prova, inklusive Naga Jolokia.

Holabandola
2012-03-05, 10:47
Man vänjer sig.
Det verkar lite väl att plåga sig med chili bara för att bränna kanske 50kcal mer per dag.
Låter nästan lite anorektiskt/tvångsmässigt beteende tycker jag.

3bz
2012-03-05, 11:24
(Det är möjligt att de heta isotiocyanaterna i ex wasabi inte påverkar receptorerna på samma sätt som de heta alkaloiderna i chili gör. Det skulle göra det troligt att lokalbefolkningen ballade ur av att bli utsatta för en kryddhetta de ännu inte byggt upp tolerans för. Också bidragande är att isotiocyanaterna i wasabin överlag är mer lättflyktiga än alkaloiderna i chili vilket gör att de tidigare kan nå andra, ovana områden (slemhinnorna i övre svalg och näsgångar)).

Stämmer bra, wasabi (Allylisotiocyanat) är agonist av både TRPA1 och V1 medan chili (capsiacin) är agonist för enbart TRPV1, vilket kan förklara att desensitering som respons till intag av capsaicin inte behöver betyda att man blir desensiterad till wasabi.

Jode
2012-03-05, 12:58
+1
Jag har nog chili och vitlök i 95% av den mat jag äter och man vänjer sig snabbt vid styrkan. (utom på utvägen sorgligt nog), finns ingen godare krydda i mina ögon som funkar till så mycket.

Det jag brukar göra är att använda olika typer av chili, av någon anledning så reagerar åtminstone jag olika på dem, även om de ligger i samma liga rent styrkemässigt.

www.jolokia.se är min nya favvo affär, många typer av chilis i torkad form du kan prova, inklusive Naga Jolokia.

Mycket najs, får testa beställa från den siten. Brukar dock odla min egen chili och snart är det dags att se vad det blir för sorter iår. Hade en planta som jag övervintrade i 4 år, den blev ca 1,3m hög och gav jävligt mycket frukt varje år. Gav dock bort den när jag skulle ut och resa en längre tid.

Sorry off topic! :devil:

Silveta
2012-03-05, 13:02
Mycket najs, får testa beställa från den siten. Brukar dock odla min egen chili och snart är det dags att se vad det blir för sorter iår. Hade en planta som jag övervintrade i 4 år, den blev ca 1,3m hög och gav jävligt mycket frukt varje år. Gav dock bort den när jag skulle ut och resa en längre tid.

Sorry off topic! :devil:


Jag tänkte även jag påbörja chilisäsongen snart, inte bestämt vilka sorter det blir mer än habanero och scotch bonnet, två av mina favoriter både styrke och smakmässigt.

Spartansk
2012-03-05, 13:05
För mig är det självklart att man kan vänja sig vid stark kryddsmak. Det är ju smärta det handlar om, och all smärta går väl att vänja sig vid. Testa att slå dig själv i ansiktet 10 gånger varje morgon, jag vågar sätta min kaktus på att att det kommer göra mindre ont efter ett tag.

Apropå att vänja sig vid ämnen, visste ni att man kan vänja sig vid arsenik? Tycker det är rätt häftigt. Funderar på att göra det, kan vara praktiskt om nån försöker döda en.

ChrisDEFC
2012-03-05, 14:59
Hör nån stans att det ska va bra för kroppen med stark mat. Finns det någon forskning på kopplingen mellan stark mat och att man håller sig frisk eller något liknande?

LuThe
2012-03-05, 18:14
Jag äter en hel del chili i min mat. Brukar handla på mig stora påsar thaichili som jag både har i och på maten. Helt klart vänjer sig smaklökarna sig vid mängden och det krävs mer och mer för att jag ska bli nöjd. Sen huruvida den kroppsliga effekten avtar har jag ingen aning om, jag äter enbart denna frukt för smakens skull!

Finns fan ingen godare "krydda" :)

Håller med dig till 100 %
Chili är bästa kryddan man kan ha i mat :P passar till nästan allt