handdator

Visa fullständig version : Träning fram tills sommaren


smackthat
2012-03-04, 17:57
Hej, jag kan börja med att berätta lite om mig själv.

Jag är en pojk på 14 år, tränar boxning 3ggr i veckan, på den senaste tiden har det inte blivit mycket mer utöver det. Visst händer det att man drar ut och springer några kilometer ibland. De enda träningsredskapen jag har just nu är mina dojjor, hopprepet och hanteln på 10kg vilket verkligen inte är speciellt mycket jag vet. Hade skivstång och träningsbänk med mycket fler vikter osv tidigare, men har ingen tillgång till det längre. Har inte häller tillgång till något gym pga åldern. Jag är någorlunda muskulös, de flesta skulle kalla mig biff. Men har ändå en del fett på magen som jag inte skulle tacka nej till att byta ut emot ett par rutor :)

Jo så här ligger det till..
Jag har bestämt mig för att gå in för träningen i kanske en lite kortare period, nämligen fram till sommaren från nu. Vad jag hade tänkt fokusera på är att minska kroppsfettet samt bygga muskler. Så vad jag behöver hjälp med är att lägga upp min träning och vilka övningar man kan göra i hemmet, eller utomhus då självklart. Träningen kommer alltså att utföras dels hemma eller i boxningslokalen, dvs inga gym maskiner som jag kan använda.
Angående att minska kroppsfett och bygga muskler så måste man väll ligga på ett underskott av kalorier för att minska kroppsfettet, men för att öka muskelmassan behöver man väll ligga på ett överskott?

Skulle vara hemskt tacksam om ni hjälpte mig att lägga upp ett tränings schema. :cool:
Boxning på mån,ons och tors.

Några mål jag har satt upp är att få bort underhudsfettet, få rutorna att sticka fram och att helt generellt öka muskelmassan.


Skrev detta på mobilen så ursäkta stavfelen.

LarsLasr
2012-03-04, 18:13
Här har du en pdf med flera träningar och en stor samling kroppsviktsövningar, kräver inga vikter eller maskiner dock ibland gymnastiska ringar eller en chinsstång/något du kan hänga ifrån. Vet du inte vad något är är det bara googla/youtuba.

Det är med crossfitupplägg så kommer troligen gynna kondition också.

Vid 14års ålder då din kropp växer en hel del vore det väldigt dumt att lägga sig på medvetet kaloriunderskott om du inte är överviktig.

Är någon av träningarna för tung, minska antalet repetitioner med hälften, fortfarande tungt, minska med hälften igen.

Behöver inget särskilt upplägg, har du tid över, välj en träning och kör!

crossfit kroppsvikt pdf (http://board.crossfit.com/attachment.php?attachmentid=5033&d=1251950189)

wcanka
2012-03-04, 18:17
Blev man ju sugen på själv hehe :D

smackthat
2012-03-04, 18:22
Här har du en pdf med flera träningar och en stor samling kroppsviktsövningar, kräver inga vikter eller maskiner dock ibland gymnastiska ringar eller en chinsstång/något du kan hänga ifrån. Vet du inte vad något är är det bara googla/youtuba.

Det är med crossfitupplägg så kommer troligen gynna kondition också.

Vid 14års ålder då din kropp växer en hel del vore det väldigt dumt att lägga sig på medvetet kaloriunderskott om du inte är överviktig.

Är någon av träningarna för tung, minska antalet repetitioner med hälften, fortfarande tungt, minska med hälften igen.

Behöver inget särskilt upplägg, har du tid över, välj en träning och kör!

crossfit kroppsvikt pdf (http://board.crossfit.com/attachment.php?attachmentid=5033&d=1251950189)

Hej och tack för ditt svar! Är varje "sida" i pdf filen ett träningspass eller är varje kolumn per sida ett träningspass? Och varför är det 2 spalter? Förklara gärna lite mer :)

Överviktig skulle jag inte kalla mig, visst jag väger ganska mycket men inte beror det på fettma, snarare muskelmasa :)

wcanka
2012-03-04, 18:26
Hej och tack för ditt svar! Är varje "sida" i pdf filen ett träningspass eller är varje kolumn per sida ett träningspass? Och varför är det 2 spalter? Förklara gärna lite mer :)

Överviktig skulle jag inte kalla mig, visst jag väger ganska mycket men inte beror det på fettma, snarare muskelmasa :)

Självförtroende like a boss!:thumbup:

LarsLasr
2012-03-04, 18:35
Hej och tack för ditt svar! Är varje "sida" i pdf filen ett träningspass eller är varje kolumn per sida ett träningspass? Och varför är det 2 spalter? Förklara gärna lite mer :)

Överviktig skulle jag inte kalla mig, visst jag väger ganska mycket men inte beror det på fettma, snarare muskelmasa :)

Varje ruta är ett träningspass, tycker du att det är för lite kör 2, eller dubbla antalet repetitioner. Vissa har fokus på överkropp, vissa underkropp, vissa kondition, vissa blander alla 3, kör det du är sugen på. Vissa kanske bara tar 10 minuter och andra kan säkert ta en timme.

Menade inte att jag trodde du var överviktig, bara att kaloriunderskott vore dumt för någon som fortfarande är 14 och växer. Därmed inte sagt att du ska vråläta och bli tjock. Ät dig mätt om du är hungrig helt enkelt, och mycket frukt och grönt även om det inte är din favorit, det tjänar du på i längden. Ät i skolan och det som mamma/pappa lagar.

Tränar man mycket och äter bra i din ålder så får man muskler utan att lägga på sig särskilt mycket fett, utan att behöva tänka på om man deffar eller bulkar.

AdrianP
2012-03-04, 18:41
Vad är väger "mycket" och hur lång är du?

smackthat
2012-03-04, 18:48
Varje ruta är ett träningspass, tycker du att det är för lite kör 2, eller dubbla antalet repetitioner. Vissa har fokus på överkropp, vissa underkropp, vissa kondition, vissa blander alla 3, kör det du är sugen på. Vissa kanske bara tar 10 minuter och andra kan säkert ta en timme.

Menade inte att jag trodde du var överviktig, bara att kaloriunderskott vore dumt för någon som fortfarande är 14 och växer. Därmed inte sagt att du ska vråläta och bli tjock. Ät dig mätt om du är hungrig helt enkelt, och mycket frukt och grönt även om det inte är din favorit, det tjänar du på i längden. Ät i skolan och det som mamma/pappa lagar.

Tränar man mycket och äter bra i din ålder så får man muskler utan att lägga på sig särskilt mycket fett, utan att behöva tänka på om man deffar eller bulkar.

Ah, bra att det finns många olika så man kan variera så slipper man kö samma pass varje dag i några månader ;) Tror jag kör på detta ett tag och ser hur det känns. Tack så mycket :)

smackthat
2012-03-04, 18:49
Vad är väger "mycket" och hur lång är du?

163-165cm lång, ca 63-65kg tung. Anser jag vara en ganska hög vikt för längden.

smackthat
2012-03-04, 18:59
Skulle det här vara en okej vecka, är det rekommenderat med 2 vilodag eller ska jag köra på vad jag känner att jag klarar av?

Mån: Boxning
Tis: Vilodag
Ons: Boxning
Tors: Boxning
Fre: Pass från pdf
Lörd: Vilodag
Sön: Pass från pdf

wcanka
2012-03-04, 19:01
163-165cm lång, ca 63-65kg tung. Anser jag vara en ganska hög vikt för längden.

Är inte det där en jättebra vikt om man tränar, säger man inte all längd över 1m som kroppsvikt? :)

LarsLasr
2012-03-04, 19:02
Ah, bra att det finns många olika så man kan variera så slipper man kö samma pass varje dag i några månader ;) Tror jag kör på detta ett tag och ser hur det känns. Tack så mycket :)

Lycka till, roligt att du uppskattade det!

Det kan vara väldigt intressant att hålla koll på hur lång tid en speciell ruta tar. Sedan 1 månad senare köra den igen och se om man kan göra det snabbare.

Eller på dom rutorna där man ska köra så många rundor som möjligt på tid, t.ex. Nicole på första sidan där man har 20minuter på sig så kollar man hur många rundor man klarar av dom övningarna som står och om man kan göra fler nästa gång man testar.

Då får man även progression i träningen och man kan se om man blir bättre.

Och på dom där det står t.ex. 100 pushups, klarar du inte av 100 armhävningar så är det bara köra typ 20, vila ett tag, köra 20 etc tills du nått 100. Vilan räknas även in i tiden det tar att slutföra passet.

LarsLasr
2012-03-04, 19:07
Skulle det här vara en okej vecka, är det rekommenderat med 2 vilodag eller ska jag köra på vad jag känner att jag klarar av?

Mån: Boxning
Tis: Vilodag
Ons: Boxning
Tors: Boxning
Fre: Pass från pdf
Lörd: Vilodag
Sön: Pass från pdf

Ser jättebra ut!

Kan vara nice att ta en kompis från boxningen eller vilken som helst som också är vältranad att köra passen med och tävla om vem som är snabbast/klarar flest rundor på en viss tid. Se till att göra övningarna riktigt och inte fuska med dåligt utförande bara.

smackthat
2012-03-04, 19:13
Ser jättebra ut!

Kan vara nice att ta en kompis från boxningen eller vilken som helst som också är vältranad att köra passen med och tävla om vem som är snabbast/klarar flest rundor på en viss tid. Se till att göra övningarna riktigt och inte fuska med dåligt utförande bara.

Tack för all din hjälp LarsLasr, en till fråga bara :) Hur mäter jag längden jag springer, finns det några slags stegräknare som mäter längd eller liknande? Eller hur gör du? :)

LarsLasr
2012-03-04, 19:22
Det var så lite så.

Min flickvän har en Iphone med någon löpningsapp som mäter hur långt man sprungit via GPS, så har lånat den och mätt lite olika löprundor.

På sommaren/när snön försvunnit kan man springa på en friidrottsarena där dom har 400meters bana.

Det är inte jätteviktigt att det ska vara rätt på metern, 800meter eller 900 gör ingen skillnad, det kommer vara jobbigt oavsett om du försöker springa på så bra tid som möjligt, hitta ett löpspår i närheten. Bor du i stan kan du fråga någon om något som ligger ca 500m från ditt hus/lägenhet, fram och tillbaka blir 1km. Spring inte i trafiken eller på sidan av vägen bara, bästa är gångväg/löpspår eller fotbollsplan där du inte riskerar att bli påkörd.

Om du ska jämföra två olika tider på samma pass är det dock viktigt att du springer samma sträcka :)

1mile är 1,6 kilometer.

smackthat
2012-03-04, 19:31
Smart! Finns appar för allt möjligt nuförtiden! Kanske finns något liknande för min droid också, ska kolla runt. Tur som jag har så ligger det ett spår som funkar bra att springa på! Lite uppförs och nerförsbackar här och där :) Ligger bara 100-200 meter från huset :D

AdrianP
2012-03-04, 19:34
Är inte det där en jättebra vikt om man tränar, säger man inte all längd över 1m som kroppsvikt? :)

Beror på hur mycket av det som är fett. Är själv på 168cm 68kg och tycker att jag är medelmåttig.

LarsLasr
2012-03-04, 19:48
Smart! Finns appar för allt möjligt nuförtiden! Kanske finns något liknande för min droid också, ska kolla runt. Tur som jag har så ligger det ett spår som funkar bra att springa på! Lite uppförs och nerförsbackar här och där :) Ligger bara 100-200 meter från huset :D

Det finns det garanterat! Kör hårt! :)

smackthat
2012-03-04, 20:00
Det finns det garanterat! Kör hårt! :)

Kom precis på en sak, finns det något smidigt sätt att avläsa pdfen i mobilen? Känns ju lite jobbigt att komma ihåg hela passet i början när man ger sig ut (:

LarsLasr
2012-03-04, 20:24
kan inte android men denna?

http://andpdf.sourceforge.net/

wcanka
2012-03-04, 20:26
Beror på hur mycket av det som är fett. Är själv på 168cm 68kg och tycker att jag är medelmåttig.

Okej var bara nått jag snappade upp på stronglifts hemsida :)

smackthat
2012-03-04, 20:56
kan inte android men denna?

http://andpdf.sourceforge.net/

Tack återigen! Som sagt det finns appar för allt!

smackthat
2012-03-04, 21:54
Funderade på sånna här push up stångar som man sätter fast i dörröppningen, finns det något alternativt liknande, har inget bra ställe att ha en sådan i hemmet :/. Kanske finns det stående sådana? :)

LarsLasr
2012-03-04, 23:58
Det brukar ju finnas något liknande i varje lekpark. Kör du på helger eller kvällar kan du ju ta dig till skola/dagis.

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/98/1113053_520_292.jpg

Tänk bara på att det är dålig stil att knuffa undan barn som leker i dom för att du ska gymma, men är dom lediga så är det ju fritt fram :p

och rätt ord är pullup stång, push up är armhävning. Inte meningen att vara besserwisseraktig, bara så du inte blandar ihop övningarna :)

smackthat
2012-03-05, 07:13
Det brukar ju finnas något liknande i varje lekpark. Kör du på helger eller kvällar kan du ju ta dig till skola/dagis.

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/98/1113053_520_292.jpg

Tänk bara på att det är dålig stil att knuffa undan barn som leker i dom för att du ska gymma, men är dom lediga så är det ju fritt fram :p

och rätt ord är pullup stång, push up är armhävning. Inte meningen att vara besserwisseraktig, bara så du inte blandar ihop övningarna :)

Hehe tack tack, funderade också lite på det, push up, pullup.. aja ungarna får hålla sig undan ;)