handdator

Visa fullständig version : Råd om variation Hel/halvkropp


Robert L
2012-03-04, 16:52
En fråga till er som kör hel/halvkroppsschema.

Bör man köra samma övningar på varje pass i ca 4-6 veckor och sen byta till nya? Eller bör det gå bra att ha 2 scheman som rullar varannat pass?!

Kanske är hugget som stucket?!

Peter.B
2012-03-04, 16:56
Vilket som går bra. Jag hade hellre valt alternativ två för det mesta, mestadels för att det känns roligare att få variera sig lite.

kottovic
2012-03-04, 16:59
Du kan ju välja 2 övningar per muskelgrupp som du gillar mest och variera antalet reps, vila, dropset, pyramid, osv varje pass. Behöver inte byta övningar stup i kvarten utan det räcker att utföra nuvarande övningar annorlunda.

LarsLasr
2012-03-04, 17:50
Finns inget behov av att byta övningar så ofta som efter 4-6 veckor.

Hel/halvkropps schema med mark böj bänk chins militärpress ryck och stöt kombinerat med några bålövningar och lite kondition om man är lagd åt det hållet kan du nog köra resten av livet utan att behöva byta för en schysst kropp.

Robert L
2012-03-25, 14:34
Lite funderingar:

Om jag kör ett halvkroppsupplägg kan jag tänka mig att rygg behöver en vertikal övning och en horisontal övning per pass. Och ben behöver 2 övningar, en för framsida och en för baksida per pass. Biceps och triceps max 1 övning var. Men axel och bröst har jag ingen aning om. Räcker exempelvis bänk alt. hantelpress eller bör man ha med lutande också? Och räcker militärpress alt. hantelpress för axlarna, eller bör man ha sidolyft också?

Robert L
2012-03-25, 14:52
Kanske ska påpeka att jag tänkte köra antingen sön tis tors varannan gång övre varannan gång undre, eventuellt sön,mån vila ons,tors vila vila.

skeletron
2012-03-25, 15:11
Någon som har något bra program för halvkroppspass? Tänkte köra 2 gånger i veckan i kombination med löpträning :)