handdator

Visa fullständig version : Ska bli slapp först och sedan hårdträning!


Maoxi
2012-03-04, 16:44
Tjena! Kommer att åka till Australien om cirka en månad och därmed inte bry mig så mycket om min träning eller kost där! Kommer bara ha roligt och leva livet(tjejer, party, surfa, äta gott osv).. Detta kommer antagligen göra mig ganska slapp och lite fläskig men det ska tas tag i när jag kommer hem igen om 6-12 månader!

Just nu ser jag ut som nedan och ligger på cirka 15% kroppsfett enligt en mätare på gymmet. Kommer fläska till mig på resan men ska bli ännu bättre efteråt och satsa på att nå 10% kroppsfett.

http://forumbilder.se/images/52201233740PMc37f.jpg (http://forumbilder.se)

På grund av mitt stora intresse för träning har jag redan nu börjat tänka på hur träningen ska läggas upp när man väl är hemma igen. Det kommer ske en del förändringar då jag inte tänkt fortsätta med brottning efter resan.

Mitt mål är inte att bli stor! Det är att bli stark för min vikt/ bli starkare i hela kroppen(basövningar med friavikter, gymnastiska/atletiska saker) samtidigt som jag behåller/utvecklar min uthållighet. Det ju alltid ett plus att få till en snygg kropp(fitnessmodell) men det kommer ganska naturligt när fettet försvinner känns det som.

Längd: 182cm
Vikt: 83kg
Marklyft: 130kg mål: 200kg
Knäböj: Finns inte frivikt för det på 24/7 som jag tränar på..
Bänkpress: 100kg mål: 130kg
Chins: 19st mål: 30st
Dips: 35st mål: 50st

Vill redan nu påpeka att jag älskar att träna väldigt hårt(spyträning), är van vid det och tycker det känns väldigt dåligt med mycket vila. En vecka för mig de senaste månaderna sett ut som följande:

Måndag: Jogging 6km och Bröst/Triceps på kvällen
Tisdag: Brottning
Onsdag: Jogging 6km och Axlar/Biceps på kvällen
Torsdag: Brottning
Fredag: Jogging 4km och Ben/Bål på kvällen
Lördag: Vila
Söndag: Helkropps skivstångskomplex och Rygg/underarmar på kvällen

Detta har inte passat mig då jag byggt på mig muskler väldigt snabbt,tappat uthållighet och inte blivit mycket starkare.

Så jag har funderat på några olika sätt att lägga upp träning på när jag kommer hem för att nå mina mål. Har läst runt på forumet och hittat mycket nyttig information men också väldigt varierande svar så klart. Hade hoppats någon kunde hjälpa mig att se viket av dem som skulle kunna fungera bäst för mig eller komma med något annat förslag.

Alternativen jag tänkt på är(alla är tänka att köras med basövningar och komplement övningar för att göra det jobbigare):

Halvkroppspass med lätt:supersets och 4x15reps, tungt: 5x5 eller 6x3. En vecka skulle kunna se ut så här:
Måndag: jogging, överkropp tungt
Tisdag: vila
Onsdag: jogging, underkropp tungt
Torsdag: jogging
Fredag: överkropp lätt
Lördag: vila
Söndag: helkropps skrivstångskomplex och underkropp lätt

Helkroppspass med basövningar(Marklyft, knäböj, militärpress och bänkpress) lätt: 4x16 explosivt, tungt: 6x5
Måndag: jogging, lätt
Tisdag: vila
Onsdag: tungt
Torsdag: vila
Fredag: jogging, lätt
Lördag: vila
Söndag: helkropps skivstångskomplex, tungt

Cirkelfys med basövningar som grund..
Måndag: Jogging, Bänkpress 4x6 - 2x3 sedan cirkel med övningar för överkroppen med 12-18reps på övningarna
Tisdag: Jogging
Onsdag: Marklyft 4x6 - 2x3 - 2x2, sedan cirkel med övningar för hela kroppen med 12-18reps på övningarna
Torsdag: Jogging
Fredag: Knäböj 4x6 - 2x3, sedan cirkel med bara benen med 12-18reps på övningarna
Lördag: vila
Söndag: skivstångskomplex

Det är lite vad jag funderat över! Skivstångskomplexet har jag med för att det är grymt för att behålla uthålligheten och mjölksyretålighet.

benacii
2012-03-04, 16:47
Tycker du ska leta upp ett gym i Australien och iaf köra några gånger i veckan för att inte tappa styrkan om det nu är den du vill behålla/öka när du sen är hemma.

krubkungen
2012-03-04, 17:04
Tjena!Kommer att åka till Australien om cirka en månad och därmed inte bry mig så mycket om min träning eller kost där! Kommer bara ha roligt och leva livet(tjejer, party, surfa, äta gott osv).. Detta kommer antagligen göra mig ganska slapp och lite fläskig men det ska tas tag i när jag kommer hem igen om 6-12 månader!]

Det där kommer innebära med stor sannolikhet att du kommer tappa det mesta i form av din nuvarande styrka/volym.

Åk till Australien och njut av livet, men bara för att du åker dit måste du väl inte sluta att träna och äta vettigt?

Paperbasket
2012-03-04, 17:16
Leta upp ett gym eller ta med en trx så du får någon sorts träning. Man kan festa, surfa och njuta ändå =)

Maoxi
2012-03-04, 17:29
Det blir väldigt svårt att köra på ett gym då jag och min polare kommer resa runt.. Får vi chansen att köra på något gym gör vi det och annars kommer vi ha med löparskor så vi kan löpa lite och köra lite styrketräning med kroppen. Men det kommer ju inte bli i närheten av lika mycket träning som nu och kommer bli rätt mycket festande vilket förstör lite extra. Vi kommer försöka äta så nyttigt det går så länge det är billigt.

Vet att jag kommer förlora en hel del av min nuvarande form och därför jag redan nu funderar på hur jag ska lägga upp träningen när jag kommer hem.

Maoxi
2012-03-04, 17:30
Tror surfing kan vara rätt bra träning och det kommer nog bli en hel del av det iaf!

JimmyT
2012-03-04, 17:31
Nej du ska inte åka iväg och supa bort dina fina resultat i 6-12 månader.

Skärp dig för fan.

Det går säkert att träna hyfsat även i Australien. Du kommer ångra dig sen.

Leifie
2012-03-04, 17:31
Snicksnack med tanke på vilken nivå du är på idag så kommer inte mycket att hända om du inte blir sängliggande i oz. Äter du någorlunda bra/mycket mat och rör på dig/ har ett fysiskt jobb kommer det nog inte hända mycket. Troligen blir du bara lite rundare i semaforhöjd och klenare. Du är ju för bövelen inte femtio bast.
Konditionen kan nog tänkas bli helt åt helvete dock mycket beroende på vad du gör.

entropy
2012-03-04, 17:45
Hitta någonstans att köra chins, gör armhävningar med belastning och gör böj/frontböj med din kompis :D

Maoxi
2012-03-04, 18:57
Haha lugn nu grabbar! Ska inte förstöra mig själv. Som Leifie skrev kommer jag nog bara förlora en del kondition, bli lite rundare och klenare vilket jag räknar med men ska försöka motarbeta så klart. Kan köra riktigt hårda pass med kroppsvikten och att bära runt varandra, det har vi gjort mycket på brottningen.

Tanken med inlägget var mer med inriktning på hur jag ska lägga upp min träning när jag kommer hem för att bäst nå mina mål. Så hjälp mig gärna med det. Hade varit kul att börja testa det lite innan resan också!