handdator

Visa fullständig version : Yngel lyfter tungt


stromming
2012-03-04, 15:21
Hej! Jag hade tänkt börja föra journal, vi får se hur länge det håller! För er som är intresserade tänkte jag introducera mig själv nedan, ni andra kan skippa till inläggen.

Vem är jag?
22-årig stockholmare som flyttade till Lund hösten 2011. Har hållit på en del med teater och använt kroppen som instrument där. Nu har fokus skiftat och jag går civilingenjör i maskinteknik på Lunds Tekniska Högskola och när jag inte böjer hade jag tänkt börja spexa på fritiden. Gymmar på Gerdahallen i Lund.

Träningsbakgrund
Discotränade med för lätta vikter till och från några gånger då jag var yngre. Jag har alltid varit riktigt spinkig (vid 18 år vägde jag 68 kg på 190 cm), men tog i december 2010 tag i träningen ordentligt. Målet var att från 25 december 2010 gå från 73 kg till 85 kg samma datum 2011. Med hjälp av högreps och nyfunnen träningsglädje (mest pga att jag då hade alldeles för lite att göra och ville fylla den fritiden med något meningsfullt) vägde jag den 25/12 året därpå 85.3 kg. Denna prestation är nog bland det jag är nöjdast med någonsin. Sedan dess har jag fortsatt gå upp i lagom takt, väger nu cirka 88 kg med självuppskattat 14% kroppsfett (postar kroppsviktshistorik nedan) och eftersom det första målet "Kom upp i en mänsklig kroppsvikt" är uppfyllt har jag tröttnat på att köra högreps och fjanta runt. Nu blev det banne mig dags för tyngre lyft.

Nuläget 4 mars 2012
Jag har hoppat på SL 5x5 för att få lite progression på vikterna på stången, något jag tidigare ignorerat helt. Jag har kört efter detta schema i två-tre veckor nu och vikterna börjar komma upp i en sån nivå att de känns tunga. Precis som många andra nybörjare har jag ignorerat benen alldeles för mycket, och har nu en alldeles extrem nykär känsla gentemot knäböj. Fick i förrgår hem Starting Strength (http://www.amazon.com/Starting-Strength-3rd-Mark-Rippetoe/dp/0982522738/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1330868543&sr=8-1) av Mark Rippetoe och har än så länge hunnit genom avsnitten om knäböj och press. Boken rekommenderas så varmt att jag knappt kan finna ord för hur pedagogisk och underbar den är. I Jean Banans heliga ord: Jävla bra.

Böj: Jag valde att börja på 40 kg för jag tänkte att det var lätt nog och är nu uppe på 65 kg (2.5 kg per pass), och vikterna känns lättare än när jag började. Skulle chansa på att jag kommer upp i cirka 90-100 kg utan problem (Jag har hyfsad benstyrka från teatern, där vi jobbade mycket med kroppskontroll och dans. Det bygger ben, fråga Fredrik S *kissass*.) Har för övrigt väldigt rörliga höfter, och böjer så djupt jag kan, vilket är någonstans mellan ass to grass och ass to floor.

Press: Börjar kännas riktigt tungt på dagens 45 kg, men jag har nog en bit kvar att plocka på den, framförallt vad gäller teknik.

Marklyft: Kanske den övning jag borde ha satt en lägre startvikt på. Insåg inte hur slut man är i ryggen efter knäböj med ordentligt höftdriv och press (där jag cleanar upp stången eftersom det oftast är kö till power racket och jag är en altruist) och 95 kg var nog lite tungt, även om jag "egentligen" klarar en femma på 110 kg. Nu uppe på 105 kg och jävlar vad jag tar i. Men å andra sidan tror jag att marklyft är den övning jag har bäst teknik i, så varför inte.

Stångrodd: Hade jag inte kört på det sätt stronglifts.com beskriver tidigare (Pendlay rodd? Horisontell rygg och stången i marken mellan varje rep) och började på 35 kg. Nu på 42,5 är den fortfarande hyfsat lätt och känns riktigt bra.

Bänkpress: Kör jag tyvärr inte. Jag vet, det är hemskt men jag har aldrig fått till handlederna. Jag ser dock inte fördelen med bänkpress jämför med hantelpress, framförallt inte då jag alltid gymmar själv och således inte har pass. Jag började på 20 kg (per hantel) och är nu uppe i 26.5 och det börjar kännas lite småtungt, men 30 ska jag nog kunna ta utan problem iallafall.

Mål

Långsiktigt att ta 150 kg mark och böj, och 45 kg hantelpress (5x5 alltså). Jag vet inte riktigt hur långt bort detta mål är, kommer antagligen komma med en modifierad variant när jag känner att alla vikter är nära mitt 5 RM.

I år är målet att väga runt 90 kg på en lägre kroppsfettsprocent, cirka 12.

För varje pass är mitt mål att ta i så jag gråter, och gå därifrån nöjd. Varje gång.

Mina hjälpmedel

Jag äter protein (Whey 80), D-vitamin, Omega-3 och antingen koffeintabletter (Dricker inte kaffe) eller kreatin, varvas i perioder. I övrigt är jag inte så petig med kosten. Försöker se till att få i mig åtminstone 1.5*kv gram protein, gärna mycket mer varje dag. Jag har tänkt investera i ett par rejäla böjskor, om någon har något tips får ni gärna säga till. Helst utan klack. Tills dess funkar mina extremt slitna, extremt tunna och hårda utedojor från stadium som jag köpte för 99:-. Jag använder ännu inga dragremmar eller bälten, och har inte tänkt göra det på ett bra tag. Jag vill ha tillräckligt bra grepp för att dra 150 kg*5 med pronerat själv. Har jag inte det vill jag inte lyfta sådana vikter. Men det kan hända att jag ändrar mig om jag stagnerar pga grepp. Mitt sista hjälpmedel är Android-appen "Lift Big!" som håller koll på vikter och historik åt mig och är specialanpassad för SL 5x5's standardschema. Har inte hunnit använda den särskilt länge, så det är lite oklart hur bra den funkar när man väl stagnerar. Än så länge är den dock väldigt användbar!

Vikthistorik för den intresserade:

Detta är de dagar jag har registrerade, har tagit ett par uppehåll med att hålla koll, då jag vet att jag inte rört mig nämnvärt. T.ex. väger jag mig bara någon gång i veckan nu och kontrollerar att jag inte rör mig något särskilt upp eller ner.

2011:
28/1 : 75,0
22/2 75,5
31/3 77,9
13/4 78,0
28/4 80,0

Här jobbade jag cirka 5-6 dagar i veckan, det var sommar och jag gymmade knappt. Därför den pyttelilla viktuppgången.

13/10 80.8
18/10 81.0
19/10 81.1
09/11 81.9
14/11 82.1
18/11 82.2
22/11 81.9
25/11 82.5
29/11 83.8
1/12 83.9
3/12 83.0
5/12 84.0
10/12 84.1
11/12 84.5
12/12 84.7

Uppehåll då jag var hemma över jul. Jag tycker inte om julmat (så skjut mig), och stod därför i stort sett still även här.

2012:
7/1 85.2
10/1 85.7
16/1 86.7
18/1 86.4
24/1 87.5
27/1 86.5
28/1 87.1
02/2 87.9
05/2 88.7
10/2 88.1
21/2 87.3
27/2 88.3
4/3 88.1

stromming
2012-03-04, 15:35
Jag kan inte längre ändra originalposten, men jag kom på att jag aldrig förklarade syftet med journalen. Syftet är främst att dela med mig av mina erfarenheter till folk som precis som jag kallat sig "Hard gainers" under sin uppväxt. Andra delsyften är att jag själv ska bli manad att ta i lite extra så jag får skryta, och att dela med mig av tankar kring träning, kroppsfunktioner (sluta fnissa) och människorna på andra sidan stången. Välkomna till min journal!


Squats: 65 kg*5, kändes väldigt lätt!
Press: 42.5 kg*5, tungt som i helvete
Mark: 102.5 kg*5, även detta tungt som fan

Dagens upplevelse var killen som frågade om han kunde ta power racket när jag började lasta av vikter efter att ha kört böj och skulle börja med press. Han hade lurkat runt lite under alla mina set, och jag antog att han väntade på power racket hela tiden och körde andra övningar bara för att ha något att göra. Givmild som man är när man är glad på gymmet sa jag att han kunde ta det, och att jag kunde cleana upp vikten istället. När jag kört mitt första sett press ser jag honom påbörja sitt första set böj. Han kör vad som bäst kan beskrivas som oktavböj, dvs åttondelsböj på 40 kg. Vettetusan om det ens kan räknas som att han böjde knäna. Efter det setet på 8reps är han nöjd med benträning och går därifrån. Nog för att jag också är nybörjare, men vad tusan.

Men jag kniper igen såklart, jag vet hur irriterande jag kan vara när jag precis lärt mig något och känner mig som ett proffs. Lite som att jag inte kan låta bli att fnysa åt folk som kör skull crushers mot pannan, även om de är dubbelt så stora som jag. Kanske bryr sig inte den 110 kg tunga byggaren så mycket om full ROM och att träffa triceps långa huvud som jag gör. Kanske sitter han inne på kunskap som jag aldrig kommer kunna begripa. Kanske dödar han folk som ser ner på honom på gymmet. Så jag kniper igen.

Zizou
2012-03-04, 15:46
Haha, lät som en lite rolig syn/upplevelse faktiskt :D

Mycket fina pressar måste jag få säga!

stromming
2012-03-04, 16:11
Haha, lät som en lite rolig syn/upplevelse faktiskt :D

Mycket fina pressar måste jag få säga!

Minst sagt. Tack så mycket! Ge det en vecka eller tre så ska du få se på fan!

Rakanichy
2012-03-04, 18:39
Kul med journal! kör så det ryker!

Latissimus Dorsi
2012-03-04, 18:56
Kör så de ryker förihelvete, lightweight!

stromming
2012-03-06, 13:12
Dagens pass var ett "Pass A";

*
Knäböj 70 kg - Känns ganska lätt. Har dock märkt att jag nog har stången lite högre än jag skulle vilja. Just nu ligger den precis ovanför nyckelbenet, känns som den skaver om den ligger på baksida axel

Hantelpress för bröst 26.5 kg - Det börjar bli rejält tungt, trodde inte jag skulle klara sista setet

Stångrodd 45 kg - Fortfarande hyfsat lätt
*


Borde egentligen tentaplugga men har svårt att motivera mig när det finns så mycket roligare saker att göra i vädret vi just nu har i Lund

Zizou
2012-03-06, 13:42
Testat low bar position i knäböjen? Ripptoe har en bra video om det här -> http://vimeo.com/30763907

Mycket skönare tycker jag personligen än high bar :)

Intressant att du kör hantelpress istället för bänkpress, men jag gillar det :) Ökningarna måste ju bli lite tyngre än dom man gör i bänkpress kan jag tänka mig?

stromming
2012-03-06, 13:49
Testat low bar position i knäböjen? Ripptoe har en bra video om det här -> http://vimeo.com/30763907

Mycket skönare tycker jag personligen än high bar :)

Intressant att du kör hantelpress istället för bänkpress, men jag gillar det :) Ökningarna måste ju bli lite tyngre än dom man gör i bänkpress kan jag tänka mig?

Som sagt, vill gärna ha den low bar men det känns inte alls bra. Ska försöka arbeta mig upp i det, kanske köra varannat pass lite lägre vikter med low bar för att vänja mig.

Hantelpressen är bara för att mina handleder vägrar låta mig köra bänk, jobbar på det dock =). Jag kör inga 2.5 kg ökning per vecka i hantlarna av uppenbara skäl. Nu körde jag 26.5 och nästa steg mitt gym har är 28, sedan är det 2 kg per höjning som gäller.

stromming
2012-03-08, 18:10
Hade tenta i fem timmar idag och gick direkt till gymmet efter det, med enbart en hemmagjord proteinbar (mums!) i magen. Riktigt mördarpass blev det.

*
Knäböj 72.5 kg - Jag lyckades köra low bar! Fick bara höja armbågarna lite så gick det galant. Att jag blev mör i ryggen ser jag bara som tårta på tårta! mmm... tårta..

Press 45 kg (failade sista setet, fick pusha lite. Har inte bestämt om jag ska höja nästa pass eller inte)

Marklyft 105 kg - Jag var verkligen helt slut när jag kom hit. Lyckades få upp femte reppen med god form, men det svartnade för ögonen ett tag. Kombination av lite väl mäktig Valsalva (http://en.wikipedia.org/wiki/Valsalva_maneuver) och ingen mat i magen. Lite läskigt, men det får man ta!
*

Efter gymmet blev det iväg till coop och köpa fiskpinnar. 15 små jävlar tryckte jag ner, sitter fortfarande halvdöd två timmar senare.

stromming
2012-03-12, 10:39
Tränade bakis, men det gick iallafall!

*
Knäböj 75 kg - Fortfarande lätt!

Hantelpress 26.5 kg - ingen ökning eftersom jag då måste hoppa upp hela 1.5 kg per hantel. Ska testa nästa pass, så får vi se. Snart uppe i 30!

Stångrodd 50 kg - Tycker vikterna ligger lite efter i denna övning, så jag ökade 5 kg. Kändes fortfarande lätt.
*

stromming
2012-03-14, 20:12
*
Böj: 77,5 - Lite tyngre nu, men fortfarande kilon att hämta!

Press - tre set på 47.5, ett på 45, ett på 40. Ska köra 45 nästa pass.

Marklyft 110 kg
*

stromming
2012-03-16, 00:58
*
Knäböj 80 kg - Bara 10 kg kvar till att jag kör på kroppsvikten, vilket får ses som någon slags milstolpe.

Bänkpress 60 kg - Första gången jag kör bänk på mer än ett halvår. Har alltid haft problem med handlederna, men testade nu att värma upp, ändra greppet lite och använda lindor och det kändes bra! Kanske kan jag köra detta som vanliga dödliga i framtiden!

Stångrodd 52.5 kg - Varierade teknik lite för att känna hur tungt det egentligen är. Försöker jag hålla torson och benen helt statiska så blir det riktigt tungt, men jag vettetusan var en bra balans mellan råstyrka och teknik ligger.
*

Latissimus Dorsi
2012-03-17, 14:26
Ett tips om du nu ska bänka, värm upp din axel och rotator cuff. Hjälper sjukt mycket, axel utåtrotationer samt inåtrotationer med kabel gör susen.

stromming
2012-03-20, 19:44
Ett tips om du nu ska bänka, värm upp din axel och rotator cuff. Hjälper sjukt mycket, axel utåtrotationer samt inåtrotationer med kabel gör susen.

Absolut, men det är inte det jag har problem med :P. Bara handlederna än så länge =(..

*
Böj 82.5 kg - lite problem med vissa reps, märks tydlig skillnad mellan tekniken ibland. Får jag till en konstant bra teknik är det långt kvar tills det tar stopp!

Press 45, 4*40 kg - Har bestämt mig för att vara mycket striktare med min form. Blev mycket bakåtlut när jag körde på 45 eller 47.5 kg och jag tar hellre i så jag storknar på en lägre vikt om jag kan hålla rak rygg. Blir lättare att mäta progression då imo.

Marklyft 115 kg - Med tanke på att 105 kg var så tungt att jag svimmade för bara nån vecka sen kändes det lätt =).
*

stromming
2012-03-20, 19:50
Detta blev ett väldigt långt pass. Var på gymmet i runt två timmar bara för mina förbannade handleder.

*
Böj 85 kg - Fortfarande fint =). Väger 88 just nu, så jag kommer få köra på min egen kroppsvikt för första gången den här veckan! Yay.

Bänk totalfail - körde bänk i säkert 50 minuter bara för att försöka fatta vad jag kan göra för att handlederna ska göra mindre ont. Testade att köra 60 kg, som gick galant med lindor förra passet. Detta pass lämnade jag lindorna hemma och det gick inte alls. 60 kg gjorde ont, 40 kg gjorde ont, och till slut även bara stången...

Hantelpress för bröst 28 kg - Bytte bort bänken efter all skit och lyckades med 5 reps i tre set på 28 kg. Mycket nöjd, med tanke på att det är det tyngsta jag kört och jag hade gjort säkert 100 rep bänkpress på bara stången innan.

Stångrodd 55 kg - Känns som jag hittade en bra balans mellan att hjälpa till litegrann med benen för att få upp stången, utan att "möta" den med överkroppen. Lyckades precis med alla reps, kanske tveksamt på den allra sista, men så ska det ju vara.
*

Liten note av stolthet bara: Har haft bristningar på vänster biceps i några veckor, och nu börjar det synas litegrann på höger också. Haha. Vissa blir oroliga, men jag gillar't!

Alleckz
2012-03-23, 13:33
Ser ju ut att gå bra med styrkan :D Pressarna är riktigt bra! Får se upp så att du inte kommer ikapp :P Har du funderat på att gå till sjukgymnast för handlederna?

Angående skor: Jag kör (som typ alla andra) adidas powerperfect II. Är grymt nöjd med dom faktiskt. Hade ett par Do-win innan men dom var långt ifrån lika bra, var rätt kass kvalité på dom också. Klacken är ganska mycket lägre på adidas än på do-win också så det är nice om man kör low-bar squats. Om du ska beställa så tänk på att adidas är små i storlekarna. Om du inte vill ha nån klack alls så vet jag att vissa kör med brottarskor. Dom ska tydligen vara stabila, ingen dämpning, och platt sula.

När kommer det upp filmer på när du lyfter? :D Eller lite formbilder kanske?

stromming
2012-03-24, 13:44
Ser ju ut att gå bra med styrkan :D Pressarna är riktigt bra! Får se upp så att du inte kommer ikapp :P Har du funderat på att gå till sjukgymnast för handlederna?

Angående skor: Jag kör (som typ alla andra) adidas powerperfect II. Är grymt nöjd med dom faktiskt. Hade ett par Do-win innan men dom var långt ifrån lika bra, var rätt kass kvalité på dom också. Klacken är ganska mycket lägre på adidas än på do-win också så det är nice om man kör low-bar squats. Om du ska beställa så tänk på att adidas är små i storlekarna. Om du inte vill ha nån klack alls så vet jag att vissa kör med brottarskor. Dom ska tydligen vara stabila, ingen dämpning, och platt sula.

När kommer det upp filmer på när du lyfter? :D Eller lite formbilder kanske?

Okej då kör jag nog på ett par powerperfect, har hört mycket gott om dom =).

Jodå styrkan går bra. Nästa pass kommer jag iaf över kroppsvikten i böj, börjar bli tungt. Har funderat på att lägga upp film på mark för jag vet att jag har bra form sett ur "Inte-skada-sig"-perspektiv, men antagligen ganska kass för kraft med tanke på att 1*5*120 var CP-tungt igår. Å andra sidan svimmade jag av att köra 105 för några veckor sen haha. Så det ger sig nog relativt fort.

Formbilder vettetusan hehe. Nu har jag nog samma bf% som den här tiden förra året, men väger 10kg mer. Så det är ju en förjävla förbättring, men det är inte något att skryta med än. Tror jag ska våga-vägra-deffa nu inför sommaren också, funderade på att försöka skala av 5 kg till i Juli, men jag ligger hellre på balans nu när jag satsar så mycket på styrka =), passen är tunga nog utan att jag ligger på minus.

P.S: Känner mig för övrigt fortfarande hyfsat liten, så det kanske är 95 kg till nästa år som gäller

stromming
2012-03-25, 00:00
*
Böj 87.5 kg - Jag väger någonstans mellan 88-90, så nästa pass kommer officiellt bli första gången jag böjer min kroppsvikt =)

Press 42.5 kg - Känns riktigt tungt om jag försöker hålla hyfsat rak rygg

Marklyft 120 kg - Herresketans vad jag tar i på dessa. Hade stora problem med 105 kg för någon vecka sen, och nu lyckades jag precis dra upp 5*120, känns riktigt bra. Ska nog skaffa magnesium snart dock. Vill inte köra mixat.
*

stromming
2012-03-26, 21:23
JA JÄVLAR AGDA. Två roliga milstolpar för mig idag!

*
Böj 90 kg! - Första gången jag officiellt kör över kroppsvikten! Har aldrig tagit en rep på så hög vikt förut (Det närmsta jag varit var 80 kg kvartsböj med oklart utförande. Om man inte räknar själva resan med SL 5x5 alltså ;)). Och jag har många kilon kvar att plocka, även om t.om. det första setet kändes tungt idag :P. 100 om lite mer än en vecka, ska bli spännande!

Hantelpress 30, 28, 24 - Lyckades med ett 5-rep set på 30 kg. Försökte ett till men failade efter 3 reps. Sänkte sedan vikten till 28, körde ett set och sist 24. Riktigt härligt att få upp den jäveln.

Stångrodd 55 kg - höjde inte från senast. Övre ryggen kändes lite stel efter sista knäböj, vet inte riktigt vad jag gjorde. Det känns fortfarande - inte direkt smärta men det känns som jag klämt hela serratus posterior eller något däromkring lite för tight. Lättare än sist var det iaf definitivt, så 57.5 på nästa pass.
*

Och så dagens upplevelse: En 40-ish gubbe som ser ut som en riktig gammal "StrongFat" SL-räv står och böjer och skriker i power racket. Jag antar att han gör någon slags maxning och tänker att det är okej, trots att han nog faktiskt lägger mer energi på att skrika än att lyfta vikt. Men när jag kollar närmre ser jag att han kör halva böjar och jag tänker för mig själv "Jaha, men han kör säkert någon slags halv övning för det är den delen han är svagast på, eller nått. Han slår ju trots allt Nordiskt rekord i böj."

Men sedan ser jag att det han stånkar så fruktansvärt över är en åtta på 110 kg. Min respekt för denna oformliga klump av muskler föll direkt. Tydligen är det inte bara starka, kunniga gubbar som skriker. Kanske är det just dessa som inte står och skriker så både satan och hans mosters städerska kan höra på ett av Sveriges största gym, mitt i friviktslokalen, under rusningstid. Dagens tankeställare.

http://i0.kym-cdn.com/photos/images/original/000/085/283/philosoraptor.jpg?1291090164

P.S: Har dessutom "Råkat" lägga på mig nått kilo, verkar det som. Det får vara okej, funderar på att skita i sommardeff och vara mysfet på 15%+ så jag kan fortsätta öka obehindrat. Det blir ju varmare att bada med lite hull också.

stromming
2012-03-30, 19:45
Körde ett discopass bara för att jag får.

Militärpress - 8 till 15 reps på 35kg i cirka 4 set
Triceps Pulldowns - 5 set på olika vikt och med olika antal reps.
Superset: Hantellyft åt sidan, Stångcurl - 4 kg hantlar, 28 kg stång, lite olika.

Nästa pass blir antagligen på söndag

stromming
2012-04-04, 12:37
Är uppe i stockholm på påsklov (lyxen med att plugga teknolog) och körde mitt första pass på sats, gratis dessutom.

*
Böj 95, 95, 95, 90, 90 kg - körde med ett par adidas powerperfect II för att känna om det är någon skillnad. Jag kör low bar så själva klacken är inte av stor betydelse för mig. Den laterala stabiliteten däremot kan jag tänka mig hjälper. Har dessutom införskaffat ett par fivefingers komodosport i veckan, ska testa böja med dom ett par gånger innan jag bestämmer mig för ifall jag vill ha lyftarskor. Höjde för övrigt 5 kg av misstag, och det var nog dumt.

Press 45 kg - denna gång utan överdriven brygga.

Marklyft 125 kg x 4 - så nära! Tar den jäveln nästa gång. Fortfarande pronerat grepp, mycket nöjd!
*

stromming
2012-04-06, 13:49
Även detta pass på sats i stockholm.

*
Böj 95 kg - inga problem! Körde i mina fivefingers komodosport, kändes riktigt bra. Bättre än power perfect.

Bänkpress 40 kg - jag vill verkligen kunna köra bänk. Sista(?) försöket att kunna köra det nu.

Stångrodd 57.5 kg - fick sänka sista 2 seten till 55
*

stromming
2012-04-08, 12:01
Fortfarande uppe i stockholm

*
Böj 97.5 - fortfarande inga problem. Har börjat studsa lite i botten, hjälper nog en hel del.

Press 47.5 - riktigt strikt denna gång, iallafall de första tre seten.

Marklyft 4x125 - tre första repsen är lätta, sen tappar jag fokus. Funderar på att sänka till tre reps och höja vikten till 130.

Chins (supinerat, axelbrett grepp) - tre set med typ en eller två reps, sedan ett par negativa. Jag är riktigt svag i chins, dags att göra nått åt det.
*

stromming
2012-04-10, 13:01
Sista passet på Sats stockholm innan jag åkte hem igen. Varannan dag är alldeles för ofta för mig, och jag började känna mig rejält övertränad. Drog ner lite på setten, och la in en magövning (Jag har tänkt köra 1-3 set chins efter Press-passet, och 1-3 set mage efter roddpasset).

*
Knäböj 100 kg - Yay, 100 kg! Dock bara 3 set. Tekniken var ganska kass, jag var alldeles för seg i huvet för att öka egentligen.

Bänkpress 45 kg - Ökar sakta men säkert. Hoppas på det bästa med min nya handledsposition, som än så länge känns bra.

Stångrodd 60 kg - 3 set, "fuskade" litegrann. Antagligen inte mer än vad som är rekommenderat. Lite måste man ju få ta i.

Cable Crunches 45 kg - 3 set, ska bli kul att se om detta förbättrar min böj.
*

Nu dags för 4 omtentor på en vecka. Första avklarad idag, och den kändes riktigt bra.

stromming
2012-04-14, 11:10
Alldeles för lite sömn senaste dagarna (pga tentor, som för övrigt gick skit), och jag hade inte med mina skor till gymmet så det blev ett lite lugnare pass och en till vilodag från böj. Istället körde jag marklyft först för en gångs skull. Tyvärr klarar jag inte riktigt samma vikt utan magnesium, som jag väntar på att få hem nu.

*
Marklyft 120 kg - fem reps ett set.

Bänkpress 50 kg - känningar i handlederna. Någonstans runt 45-50 blir vikten så tung att mina handleder går från dorsalflexion till någon slags SSJ2-utveckling av densamma. dvs, vinkeln hand-underarm blir typ 60 grader, vilket inte är så bra. Detta var som tur är utan lindor. Intressant sidonot är att det faktiskt kändes tungt och mina armar skakade lite, vilket är märkligt med tanke på hur lätt 45 kg var senast. Kanske råkade jag ha lite annan teknik idag.

Stångrodd 60 kg - Denna gång med mindre fusk.

Cable Crunches lite olika vikter - försöker hitta hur tungt jag vill köra utan att tappa på formen. De är till för böjen och inte någon slags estetik, så jag håller mig runt 3-5 reps.

Underarmscurls - Kan tänka mig att alla slags handledsövningar som ger lite mer styrka och kanske t.o.m. minskad rörlighet kan vara bra för mig. Körde på 30 kg, ända ut i fingerspetsarna, så 6 reps eller så blev hyfsat tungt.

*

stromming
2012-04-17, 13:38
*
Knäböj 100 kg 3 set - Slarvig teknik, lite orörlig då jag vilat benen för länge. Två böjdagar i veckan verkar hålla mig precis lagom varm i höfterna.

Press 50 kg 3 set, 40 kg 2 set - Nästan helt strikt på första setet, sedan mer och mer bakåtlutning. Sänkte till slut. Men riktigt nöjd!
*

Detta var allt, och det tog alldeles för lång tid ändå. Jag hade sovit och ätit dåligt hela helgen, så jag är ganska nöjd med det trots allt. Nu när vikterna börjar närma sig max blir det dock väldigt jobbiga pass, och de tar ofta upp till två timmar. Funderar på att byta till antingen 3x5 eller Madcow snart. Vi får se, ska köra på ett litet tag till. Ska äntligen få hem magnesiumkaka i veckan så jag kan marka ordentligt.

stromming
2012-04-20, 12:06
Är ganska förkyld som följd av förra helgens dåliga sömn (Jag är väldigt känslig för just för lite sömn), och körde mest teknikträning i bänk.

*
Bänkpress - 5x10 eller så på 50 kg (med lindor). Intressant är att jag skakade lite på första reppen varje set. Jag körde aldrig i närheten av fail, men sista reppen var precis lika tung som första i varje set. Gissar på att det har med vana att göra, och jag är glad att jag inte kände något alls i handlederna nu när jag körde med lindor

Stångcurl (<3) - 3x10-ish på 28 kg.
*

Efter passet fick jag någon slags feberchock, kände mig seg i alla leder, men så fort jag ätit var det lugnt igen. Ett gott tecken på att det inte var läge att köra ett maxböj-pass

stromming
2012-04-22, 17:22
Även detta pass mest bänkpressteknik, eftersom jag är förkyld.

*
Bänkpress 4x8-12 - 52.5 kg, det enda som känns tungt är att lyfta av stången.

Kabelrodd med V-handtag 4x8-12 - Lite olika vikter.

Tricepsextension 3x6 - Stång plus 20(?) kg.
*

stromming
2012-04-26, 22:57
Jag har varit väldigt lite på gymmet senaste veckan/veckorna och det beror dels på att jag har en herrans massa i skolan och sitter där största delen av min vakna tid. Men också för att mina lungor känns riktigt kassa. Har ingen feber eller ens en täppt näsa, men om jag tar ett djupt andetag "kittlar" det, fast på ett mycket mer obehagligt sätt i hela lungorna - framförallt framme vid sternum. Funderar på om det kan vara björkpollenallergi eller nått. Det eller lungcancer.

http://www.projectafterforums.com/uploads/post-303-1304977594.jpg


Fick för övrigt hem träningstights igår. Ska bli riktigt skoj att få böja utan att byxorna spänner åt i skrevet, stör mig som fan på det. Ska dessutom börja med ett nytt mer bygginriktat schema så fort jag är frisk, eftersom jag är alldeles för viktkåt för att klara av SL 5x5. Sitter också och meckar lite med en Android-app för lagring av gymschema och prestationer, blir den någonsin klar delar jag såklart med mig =)!

stromming
2012-04-28, 11:57
Efter två veckors märklig förkylning hostade jag nyss upp något som hade kunnat figurera i en Alien-film. Kanske är dags att uppsöka läkare. Fortfarande ingen feber dock.

http://www.shutupandmakemeasandwichbitch.com/images/giger/avp.jpg

stromming
2012-05-23, 17:04
Tillbaka upp på hästen. Har hostat en hel del på sistone, men fick förra veckan "Doxyferm" (Ingen aning om vad det är för något) utskrivet, och det kanske har hjälpt. Idag gick jag till gymmet och körde lite rörelser med stång utan vikt. Kändes nog så jobbigt. Förhoppningsvis är jag helt OK igen om nån vecka. Kroppsvikten för övrigt nere på 85 kg igen.

stromming
2012-06-05, 23:31
Har denna vecka kört lite lugnt typ varje dag, och det känns bra. Vilodag imorrn, sen ska jag hoppa på ett riktigt pass igen

stromming
2012-08-07, 21:45
Efter två månaders tystnad är jag åter med er, mina vänner. De två senaste månaderna har jag kört med kompisar i Stockholm (bor i Lund under terminerna) och ökat riktigt bra på det schema vi kört. Tänkte lägga upp några av passen här, framförallt för att jag själv ska ha något att titta på om några år när jag blickar tillbaka.

Schemat är vad som närmast kan kallas en halvkroppssplit;

Pass 1: Rygg, biceps, lår, röv (Marklyft på detta pass)
Pass 2: Bröst, triceps, axlar, mage, vader
Pass 3: Rygg, biceps, lår, röv (Böj istället för mark)
Pass 4: Som pass 2, men lite andra reps/set

Mina loggade pass (Allt skrivs på formen Set*Reps*Vikt, förutom när det skrivs på ett helt annat sätt because fuck you. Fetmarkerat är datum, kursivt är kommentarer.):

11/6 2012

Böj: 5*80 kg, 5*75 kg, 5*70 kg (Lätt)

Benspark i maskin: 2*8*50 kg

Chins: Nej. - Klarade inte en enda chin, och körde istället latsdrag.

13/6 2012

Bänk: 4*4*60

Press: 3*8*40

Liggande Tricepsextension: 1*8*20+Zstång kg - Använde lätta z-stången. Vet ej vad den väger. Kör för övrigt bakom huvudet och ganska ostrikt.

15/6 2012

Mark: 5*100, 5*90 - Körde lätt här, försökte lägga om tekniken. Teknikfilm kommer finnas i senare post

Lårcurl i maskin: 8*50, 8*45 - Väldigt lätt, första gången jag körde detta.

Sittande kabelrodd: 8*55,8*50 - Även här lätt. Kör med rumpan stilla men låter armarna/latsen sträckas ut och sen drar jag med hela kroppen tills jag rör bröstet med handtaget och axlarna är helt bakåt.

Curl: Ej noterat. Säkert fjanterier med bara stången.

17/6 2012

Bänk: 3*8*50

Press: 4*4*47.5 - Enda riktigt tunga övningen än så länge

Triceps: 6*20, 6*17.5, 6*15, 6*15 - All vikt i kg plus z-stången

Cablecrunches 3*8*40 - Aldrig kört mage innan i stort sätt. Det hjälper en hel del i både böj och mark har jag märkt på senare tid

19/6 2012

Böj 5*82.5, 5*77.5, 5*72.5 - Mesvikter, ville inte öka för fort. Kändes väldigt tungt faktiskt, antagligen för att jag inte kört tunga böj på länge.

Benspark: 8*65,8*60

Rodd 8*50, 8*45

Curl 8*20

Allmän kommentar: Hade inte ätit ordentlig frukost, tränade klockan 11 vilket är alldeles för tidigt för mig, speciellt på sommaren med dygnsrytmen ledighet innebär.

21/6 2012

Bänk: 4*4*62.5

Press: 3*8*40

Tricepsextensions: 8*22.5 + Z-stång

Vader: Smith+22.5kg - Ett ben i taget, får ont i svanken av vikten annars. I vissa pass kan jag missa att skriva upp vader, men då beror det oftast på att jag inte antecknat vikten eftersom jag inte direkt jagar vikter där.

Cablecrunches: 2*10*40

23/6 2012

Mark: 5*105 - Jag har SATS-kort på sommaren, och just det här passet körde jag på ett där det inte finns några lyftarflak. Blev konstigt och jag lackade ur. Tips till framtiden: yogamattor är inget substitut.

Lårcurl: 8*? - Även här misslyckades SATS täby leverera. Curlmaskinen kändes helmärklig.

Chins: 3*5 Negativa. - Nu var det banne mig dags att lära mig chins. Klarade inte en enda här. Jag menar för övrigt varianten med handflatorna mot ansiktet.

Rodd: 8*65, 8*60

Curls: 6*30, 6*27.5, 6*27.5, 6*27.5

26/6 2012

Bänk: 3*8*52.5

Press: 4*50,4*50,3*50,4*45 - Tungt som en jävel

Tricepsextensions: 6*22.5, 6*20, 6*20, 4*20

Vader&mage: Kördes. Ingen antecknad vikt.

30/6 2012

Böj: 5*85, 5*80, 5*70

Benspark: 8*70, 8*62.5, 8*55

Chins: 3*5 Negativa

Rodd: 8*70, 8*60

Curls: 6*32.5

2/7 2012

Bänk: 4*4*65

Press: 3*8*42.5

Tricepsextensions: 5*25+Z-stång

Vader: 2*10*20+Smith

Mage: 2*10*45

4/7 2012

Mark: 5*110, 4*100

Lårcurl: 8*55,8*55

Chins: 1,1,Negativa - Min första supinerade, strikta chin!

Rodd: 8*70, 8*65

Curls: Ej antecknat.

6/7 2012

Bänk: 3*8*55

Press: 3*4*50,4*40

Tricepsextensions: 6*22.5, 6*22.5, 6*22.5, 6*20

Mage&Vader: Ja.

12/7 2012

Böj: Nej. - Ont i vänster knä. Började bli orolig vid det här passet, men jag har börjat cykla lugnt innan böjpassen för att få igång knäna och det hjälper. Imorgon (8/8 2012) ska jag åka och köpa neoprenskydd.

Chins: 2,1,1,1, negativa - 1 minut vila mellan setten

Rodd: 8*75, 8*70

Curl: 7*32.5

13/7 2012

Bänk: 4*4*67.5

Press: 3*8*45 - Riktigt tungt. För tungt.

Tricepsextension: 6*25+Z-stång

Vader&Mage: Kördes. Ingen antecknad vikt.

15/7 2012

Mark: 5*100,5*100 - Tråcklade lite med nya tekniken. Håller knäna mer utåt än tidigare.

Lårcurl: 8*65, 8*60

Chins: 9x1 - 9 set med 1 rep, 1 min vila. Jävla nöjd.

Rodd: 8*75, 8*70

Curls: 3*6*32.5, 6*30

Böj: 3*100, 3*90 - Tränade med kompis som tog god tid på sig. Uttråkad. Köttade.

17/7 2012

Bänk: 3*8*57.5

Press: 4*4*50

Tricepsextensions: 6*25+Z-stång, 3*6*22.5+Z-stång

Mage&Vader: Kördes. Ingen antecknad vikt.

19/7 2012

Böj: Nej. - Ont igen, förstod inte riktigt sammanhanget här. Anledningen att det gick bra 15/7 var såklart att jag var bättre uppvärmd efter ett helt pass.

Benspark: 2*15*~40

Chins: 3*2,3*1 - 3 set med 2 chins, 3 set med 1 chin. En minut vila per set.

Rodd: 8*75, 8*75

Curls: 4*35

21/7 2012

Bänk: 4*4*70

Press: 3*8*45

Tricepsextensions: 8*22.5

Mage&Vader: Kördes. Ingen antecknad vikt.

24/7 2012

Snabbt pass på 30-40 minuter. Krockade med jobb.

Mark: 3*5*105

Chins: 7*2 - 7 set med 2 reps. 1 Minut vila

26/7 2012

Bänk: 3*8*60

Press: 4*4*52.5

Tricepsextensions: 4*6*25

Mage&Vader: Kördes. Ingen antecknad vikt.

28/7 2012

Böj: 4*102.5, 5*95, 4-5*85

Benspark: 8*75, 8*65

Chins: 4,3,2,2,2 - Cirka 2 min vila

Rodd: 8*80, 8*75

Curls: 7*35

30/7 2012

Bänk: 4*4*72.5

Press: 3*8*45

Tricepsextension: 8*25+Z-stång

Vader&Mage: Ja.

1/8 2012

Mark: 7*110,5*110

Lårcurl: Nej. - Var så sugen på chins att jag glömde

Chins: 4,3,2,1

Rodd: 8*80, 8*75

Curls: 2*6*35, 2*6*32.5

3/8 2012

Bänk: 3*8*62.5

Press: 2*4*55, 2*4*52.5

Tricepsextension: 4*6*25 - Bytte till en tyngre Z-stång. Känns bättre.

Mage&Vader: Ja.

5/8 2012

Böj: 4*102.5, 6*95, 6*85 - Inte lika grisigt som sist. Hade några reps kvar i sista

Benspark: 8*85,8*75

Chins: 5,4,4,3,2,1

Rodd: 8*80, 8*75

Curls: 3-4*37.5

6/8 2012

Ingen vilodag innan passet. Vill träna lite för mycket den här veckan eftersom jag sticker iväg på träningsfri semester på lördag. Jag skulle egentligen köra tung bänk och lätt press, men blandade ihop. Pressen var såklart tung som fan, men jag tvingar upp ett set till på 55 iaf.

Bänk: 3*8*65

Press: 3*4*55,4*52.5

Tricepsextensions: 6*27.5+Z-stång, 4*27.5+Z-stång, 5*25+Z-stång, 4*25+Z-stång

Vader: Ja.

Mage: Nej. - Körde tre dagar i rad och vill inte ha värk i magen inför marklyft.

7/8 2012 (Idag!)

Mark: 7*120, 3½*125 - PB är 4 på 125. Hade jag inte tröttat ut mig med första settet hade jag alltså kört på högre vikter än nånsin i alla övningar nu.

Lårcurl: 8*80, 8*75

Chins: 3,2,1 - Körde chins för två dagar sen, väldigt slut i greppet pga marklyft, och andra dåliga ursäkter.

Rodd: 8*85, 8*80

Curls: 4*5*35

---------------------------------------------------------------------------

På det stora hela en väldigt bra träningssommar. Har gått upp runt 1 kg, men antagligen bränt en hel del fett samtidigt. Recomp eller vad det nu är folk brukar säga nuförti'n. Nästa post kommer, om allt funkar, vara ett par filmer på lyft.

stromming
2012-08-07, 22:04
50 kg press, hyfsat ny:

ViTQDWfdYmE

Funkade inte riktigt. Håller några cm bredare nu och det ser mycket bättre ut, speciellt från sidan. Går inte riktigt så lågt på bröstet heller.




**

Gammalt marklyft 125 kg:

3VePj-VbIuk

Här syns tydligt varför jag var tvungen att lägga om tekniken lite. Dålig rygg och tyngdpunkt. Första reppen ser dock nästan OK ut. Och ja, det är fivefingers. Så slå mig.

**

Bonus: 55 kg press med den manligast lastade stången nånsin.

eXNw5SZBEuk

Här håller jag med det bredare greppet. Tycker just den här ser lite sned ut, men det var nog bara just det här settet.





Ska ladda upp ny film på marklyft snart, och böj såklart!

Ampere
2012-08-09, 13:15
Älskar vikterna i din militärpress, måste kännas sjukt taggande att pressa när stången ser så full ut :)

stromming
2012-08-09, 17:26
Älskar vikterna i din militärpress, måste kännas sjukt taggande att pressa när stången ser så full ut :)

Haha verkligen. En blick in i framtiden förhoppningsvis. Blev bara missnöjd att jag inte hittade en mer sliten böjd stång, så det såg extra tungt ut haha. :Virro

Edit: Värt att lägga till om just det klippet är att det där var första settet av tre, och att jag lät en hel del på det tredje men tyvärr har jag inte film på det

stromming
2012-08-09, 18:30
Whew. Ska åka på semester på lördag och tänkte därför passa på att maxa i bänken och ta ut mig rejält. Det gick sådär.

Bänk: 90*0 FAIL, 85*0 FAIL, 2*3*75, 8*70, 6*70 - Hade klarat 85 kg om jag inte failat på 90 innan, men fortfarande lite missnöjd.

Press: 3*8*40 - Slut efter bänken såklart, sänkte rejält. Sjuk pump.

Tricepsextensions: 2*8*25 - Samma här, helt slut i armarna.

Mage&Vader kördes - lite lägre vikt på vader, försöker få till en lite längre rörelsebana.


Film på 90 kg bänk:
4wGeU-t8yaw

Det ser kanske hopplöst ut, men det känns som att det borde gå ifall jag bara vänjer mig vid att köra tunga 1:or.

stromming
2012-09-24, 23:02
Jag har kört ett antal pass i höst som jag inte skrivit här, men jag orkar inte föra över dem. Höjdpunkten är att jag bänkat 80, även om det bara var 2 reps. Nästa bänkpass blir det 4x4 på 80. Idag:

Marklyft: 3*130, 3*120, 5*100 - Orkade inte köra 4*125 för fjärde gången. Så jag höjde istället, och det gick ju hyfsat.

Lårcurl: 5*45, 10*35 - 45 var tydligen för högt på den maskin jag har på gymmet i Lund, hade antecknat fel från förra passet.

Chins: 4,4,3 med 2 min vila (PB)

Rodd: 2*10*40 - Körde stångrodd bara för att maskinen var upptagen. Föredrar nog sittande maskinrodd på såna höga repsintervall

Stångcurl: 5*35, 5*32.5, 2*5*30 - hade hoppats på att klara 37.5, men var helt slut i armarna

stromming
2012-09-27, 17:19
Har haft lite dålig motivation på sistone, och det är antagligen en kombination av att:

*Jag tränar själv

*Jag är lite förkyld (precis som alla andra i Lund under nolleperioden)

*Jag inte längre kan öka 2.5 kg i varje övning varje pass, och känner mig misslyckad när jag inte gör det.

*Jag käkat lite mindre än vanligt, även detta en följd av allt ovan.

Och mellan vissa pass känner jag mig inte helt återhämtad, dvs ett tungt böjpass kan göra så jag inte är sugen på att bänka 2 dagar senare. Så nu i framtiden kommer jag dra ner litegrann på komplementövningarna (främst curls, tricepsextensions och lårspark) och äta lite mer.

P.S. Att mitt set i Chins senaste passet räknas som "PB" är för att jag räknade exakt 2 min mellan setten. Det tidigare på 5/4/x/x var säkert minst 3 min vila.

http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/09/every-day-is-upper-body-day.jpeg

stromming
2012-09-30, 21:16
Hej igen. Jag har varit lite slarvig med att anteckna på senaste tiden. Mest eftersom jag känner att det gått halvdant, och orkar inte skriva ner dåliga resultat. Nu börjar jag inse att det är ett dåligt sätt att tänka, det blir svårt att märka om det går bättre när jag inte har något att jämföra med. Så nu i framtiden är jag förhoppningsvis lite duktigare på att föra journal både IRL och här på kolo.


Idag tillämpade jag något skojigt. Läste nyligen i en tråd här på kolo att Arnold t.ex. föreställde sig att han lyfte himlavalvet i varje rep eller något sånt flummigt, så jag tillämpade en liknande "Mind over body"-metod idag. I lårsparken tänkte jag att varje rep gungade till ett stort fientligt vikingaskepp och kastade besättningsmän över bord. Förutom att det fick mig att känna mig som mäktig viking gjorde det också att jag fnissade över min mentala hälsa. Liknande tankesätt användes på andra övningar, och jag tror att det hjälpte mig mycket. Låter kanske helt sjukt, men jag har vana av att spela teater och det kan vara så att jag lärt mig att gå in i en roll bättre än de flesta, och varför då inte använda det på gymmet?

http://listverse.files.wordpress.com/2009/10/troll-berserker-final.jpg
Jag.




Dagens pass:

Böj: 3x100, 2x95, 5x80 - Skulle egentligen klarat 6 rep på första setet, men jag klantade mig rejält. Vi har två böjrack på mitt gym, och det ena har fasta safety pins som sitter bara någon cm för högt i böj. Idag var det bra racket upptaget, så jag testade förutnämnda rack med statiska pins. Till min glädje slog jag inte i, eftersom jag nu har bättre bålstabilitet och bröstar upp ordentligt. Tyvärr blev jag trött i bålen och slokade litegrann på tredje reppen, och slog i rejält i botten. Resultatet blev totalt kaos, och jag fick verkligen kämpa för att få upp stången. Men som sagt, jag hade klarat minst en sexa om jag inte klantat mig så. Alltså snart dags för PB!

Lårspark: 8x65, 8x70 - Lite för lätt, ska köra 75, 70 kg nästa gång.

Chins: 2x5 - Skulle klarat 4 på ett set till ifall det inte gjort ont i vänster axel. Får värma upp den ordentligt nästa gång, samtidigt som jag värmer upp biceps.

Rodd: 2x8x75 - Här ska definitivt höjas nästa gång.

Curls: 7x40, 8x35 - DÄR JA. Börjar få till en lagom svingig teknik nu. Det blir ju såklart tyngre om jag kör ett set till chins och höjer 5 kg i rodd, men jag ska försöka köra samma vikt nästa gång

stromming
2012-10-02, 01:01
Bänkpress: 2*80, 4*77,5, 2*4*75

Militärpress: 3*8*45