handdator

Visa fullständig version : ekonomitips: så får du rakbladen att hålla skärpan mycket mycket längre


sipufonatemo
2012-03-04, 15:12
Trött på att tillfredställa de giriga människorna på Gillette?

Gör så här för att få ett och samma rakblad att hålla skärpan mycket mycket längre:

Ta ett stycke jeanstyg och lägg på ett plant underlag.

Håll rakhyveln med rakbladen på tyget i en sådan vinkel att alla blad ligger mot tyget.

Pressa handen lätt mot tyget samtidigt som du drar rakbladen med en bestämd och rak rörelse från dig. Rakbladens eggar pekar mot dig.

Upprepa rörelsen 10-15 gånger.

Gör detta så ofta du vill. Förslagsvis innan du upplever rakbladen som slöa eftersom det lämpligen borde vara lättare att bibehålla en skärpa än att försöka återskapa en förlorad skärpa. Gör det till exempel innan varje rakning om du har kraftigt skägg och lite mer sällan om du har mindre kraftigt skägg.

Detta fungerar utmärkt.

Jag har haft samma rakblad i månader.

edit: Jag har inte märkt att jeanstyget slits av detta. Men jag använder mig för säkerhets skull av ett par byxor som jag inte har på mig.

Kafka
2012-03-04, 15:50
Skulle jeansen på något sätt vässa bladen? Är det verkligen möjligt (metall är väl hårdare än tyg)?

Jens.Andersson
2012-03-04, 15:52
Skulle jeansen på något sätt vässa bladen? Är det verkligen möjligt (metall är väl hårdare än tyg)?

Enligt det resonemanget skulle ju aldrig knivar bli slöare heller då metall är
hårdare än kött.

Kafka
2012-03-04, 16:08
Enligt det resonemanget skulle ju aldrig knivar bli slöare heller då metall är
hårdare än kött.

Touché.

hugok
2012-03-04, 16:09
Enligt det resonemanget skulle ju aldrig knivar bli slöare heller då metall är
hårdare än kött.

Och rakbladen skulle aldrig behöva bytas eftersom de är hårdare än skägg :)

PetterHultin
2012-03-04, 16:11
Kollos två klokaste människor.

snej
2012-03-04, 16:39
Fräsigt. Jag måste pröva. Får ta ett par sletna gamla jeans :) Mina hårda jävla strån sliter rakhyvlar på löpande band..

LoveMachine
2012-03-04, 16:48
Det kallas att strigla vilket är det man gör när man drar en rakkniv mot ett läderstycke. Det som har hänt är att när man rakar sig så böjs de yttersta kanten på eggen när man ska skära av stråna, eggen krullar ihop sig. När man striglar så skrapar man bort "krullet" så att eggen exponeras.

sipufonatemo
2012-03-04, 18:42
Det kallas att strigla vilket är det man gör när man drar en rakkniv mot ett läderstycke. Det som har hänt är att när man rakar sig så böjs de yttersta kanten på eggen när man ska skära av stråna, eggen krullar ihop sig. När man striglar så skrapar man bort "krullet" så att eggen exponeras.

Jag tänkte skriva något liknande. Vill tillägga att jag kör med jeanstyg men det är mycket möjligt att något annat material går lika bra. T.ex. läder.

Fishtank
2012-03-04, 18:57
Är väl lättare att köpa en safety razor där bladen kostar 2 kronor styck.
Betalar för sig själv fort.

sipufonatemo
2012-03-04, 19:04
Är väl lättare att köpa en safety razor där bladen kostar 2 kronor styck.
Betalar för sig själv fort.

Jag har aldrig ägt en safety razor men de kräver väl lite mer handlag och tålamod samt lite mer tid jämfört med flerbladiga hyvlar? Annars är det ju mer miljövänligt att använda samma blad i flera månader.

champion
2012-03-04, 19:08
Köp en rakkniv! Det är det bästa jag har gjort.

Åsberg
2012-03-04, 19:09
Jag har aldrig ägt en safety razor men de kräver väl lite mer handlag och tålamod samt lite mer tid jämfört med flerbladiga hyvlar? Annars är det ju mer miljövänligt att använda samma blad i flera månader.

Nej faktist inte.

sipufonatemo
2012-03-04, 19:12
Köp en rakkniv! Det är det bästa jag har gjort.

Det om något kräver väl tålamod och handlag? Och en rätt fet plånbok också väl om man ska köpa olika brynen och striglar? Det var ju ekonomi som den här tråden främst handlade om. Rakkniven kanske man har livet ut i och för sig så ekonomiskt kanske det blir i längden. Dock verkar det fullständigt livsfarligt. Jag skulle inte vilja ha en sån på strupen. Ser rätt badass ut dock.

champion
2012-03-04, 19:23
Det om något kräver väl tålamod och handlag? Och en rätt fet plånbok också väl om man ska köpa olika brynen och striglar? Det var ju ekonomi som den här tråden främst handlade om. Rakkniven kanske man har livet ut i och för sig så ekonomiskt kanske det blir i längden. Dock verkar det fullständigt livsfarligt. Jag skulle inte vilja ha en sån på strupen. Ser rätt badass ut dock.

Visst tar det tid innan man lär sig.

Finns rakknivar som du/ni kan byta blad på.
Rakkniv 129:-
blad(10st blad.) 39:-
summan 168:-

sipufonatemo
2012-03-04, 19:39
Visst tar det tid innan man lär sig.

Finns rakknivar som du/ni kan byta blad på.
Rakkniv 129:-
blad(10st blad.) 39:-
summan 168:-

Vad är fördelarna (om det finns några) med rakkniv och safety razor jämfört med flerbladig hyvel förutom att det kanske är mer ekonomiskt?

hugok
2012-03-04, 19:56
Ser rätt badass ut dock.

Detta är badassrakning
http://top-people.starmedia.com/tmp/swotti/cacheBMLRB2XHASB2YWX1ZXY=UGVVCGXLLVBLB3BSZQ==/imgnikolai%20valuev3.jpg

stolpskott
2012-03-04, 19:57
Visst tar det tid innan man lär sig.

Finns rakknivar som du/ni kan byta blad på.
Rakkniv 129:-
blad(10st blad.) 39:-
summan 168:-

Var kan man hitta så billigt? Googlade lite och hittade för 385:- som billigast.

Fishtank
2012-03-04, 20:00
Vad är fördelarna (om det finns några) med rakkniv och safety razor jämfört med flerbladig hyvel förutom att det kanske är mer ekonomiskt?

Bättre rakning.
Mindre irriterad hud.

panzerpig
2012-03-04, 20:23
Var kan man hitta så billigt? Googlade lite och hittade för 385:- som billigast.

Rakkniv med utbytbara blad heter shavette, googla på det.
Jag har en som heter bluebeards revenge, riktigt bra och prisvärd!

sipufonatemo
2012-03-04, 21:19
qwste6wlb0y

edit: jag får inte skiten att funka så här är länken:

http://www.youtube.com/watch?v=QWSTE6WLB0Y

Malone
2012-03-04, 23:25
Trött på att tillfredställa de giriga människorna på Gillette?

Gör så här för att få ett och samma rakblad att hålla skärpan mycket mycket längre:

Ta ett stycke jeanstyg och lägg på ett plant underlag.

Håll rakhyveln med rakbladen på tyget i en sådan vinkel att alla blad ligger mot tyget.

Pressa handen lätt mot tyget samtidigt som du drar rakbladen med en bestämd och rak rörelse från dig. Rakbladens eggar pekar mot dig.

Upprepa rörelsen 10-15 gånger.

Gör detta så ofta du vill. Förslagsvis innan du upplever rakbladen som slöa eftersom det lämpligen borde vara lättare att bibehålla en skärpa än att försöka återskapa en förlorad skärpa. Gör det till exempel innan varje rakning om du har kraftigt skägg och lite mer sällan om du har mindre kraftigt skägg.

Detta fungerar utmärkt.

Jag har haft samma rakblad i månader.

edit: Jag har inte märkt att jeanstyget slits av detta. Men jag använder mig för säkerhets skull av ett par byxor som jag inte har på mig.

Förstår jag rätt? Man ska alltså dra så att den slöa sidan dras mot tyget och handtaget är mot ens bröstkorg? Handen ifrån kroppen.

Jens.Andersson
2012-03-04, 23:32
Förstår jag rätt? Man ska alltså dra så att den slöa sidan dras mot tyget och handtaget är mot ens bröstkorg? Handen ifrån kroppen.

B3Kxiom83Js

Snobbe
2012-03-04, 23:35
Rakat mig i några månader me safety razer nu och kommer aldrig gå tillbaka till kassa gilette hyvlar. 5spänn bladet typ och e så mycket bättre än gilette. Enda jag skulle vilja ha är en grym rakapparat som ger mig en snygg stubb.

Tricce
2012-03-05, 01:37
det är ju det där blåa glidgrejjsimojjset som blir helt bortnött också ju

tjabon
2012-03-05, 01:46
Det kallas att strigla vilket är det man gör när man drar en rakkniv mot ett läderstycke. Det som har hänt är att när man rakar sig så böjs de yttersta kanten på eggen när man ska skära av stråna, eggen krullar ihop sig. När man striglar så skrapar man bort "krullet" så att eggen exponeras.

Men om man har krulligt hår, jämnar det inte ut sej då ??










:D

Lellan
2012-03-05, 01:58
Bra tips, tackar!

För övrigt är tjejhyvlar så mkt sämre än dem för män, jag hatar raksår på ben och är inte kär i rosa överprisade hyvlar i design som vore man reumatisk så mitt tips till tjejer är att hoppa dem och köpa killhyvlar. Over n out!

noob76
2012-03-05, 02:11
Bra tips !

Jag trodde jag var slug som körde med http://www.dealextreme.com/p/gillette-mach3-revolutionary-triple-blade-4-pack-9299 för bara 70:- spänn ink frakt, men nu tänker jag också skärpa om dem så det blir ännu billigare :D

hallar
2012-03-05, 05:41
Köpte en safetyrazor nu när jag var i London. Tycker inte att det är svårare på något sätt och billigare per blad som någon sade.

Var köper ni bra och billiga blad?

snej
2012-03-05, 06:53
Man måste ju ha hårväxt som en babyröv för att kunna raka sej med en engångshyvel. Så jävla sämst mot riktig skäggväxt..

Snobbe
2012-03-05, 08:31
Köpte en safetyrazor nu när jag var i London. Tycker inte att det är svårare på något sätt och billigare per blad som någon sade.

Var köper ni bra och billiga blad?

både grooming.se o gents.se säljer blad o raksaker generellt.

Jag har aldrig riktigt fattat vad det "blåa" på gilette hyvlar gör... inte fattat varför tjejhyvlar har typ samma sak fast 1cm bred istället för någon milimeter som killhyvlarna har. Någon som har en bra förklaring för detta?

Tricce
2012-03-05, 09:02
både grooming.se o gents.se säljer blad o raksaker generellt.

Jag har aldrig riktigt fattat vad det "blåa" på gilette hyvlar gör... inte fattat varför tjejhyvlar har typ samma sak fast 1cm bred istället för någon milimeter som killhyvlarna har. Någon som har en bra förklaring för detta?

Jag tror det är någon "glida lättare" thingy.

sipufonatemo
2012-03-05, 09:26
B3Kxiom83Js

precis så. Det var den videon jag fick idén från. Jag kör dock bara åt ett håll och det funkar bra så jag tror inte man behöver köra åt två håll som han gör.

Lellan
2012-03-05, 09:37
Jag har aldrig riktigt fattat vad det "blåa" på gilette hyvlar gör... inte fattat varför tjejhyvlar har typ samma sak fast 1cm bred istället för någon milimeter som killhyvlarna har. Någon som har en bra förklaring för detta?

Det ska vara "vårdande" och brukar innehålla aloe vera (iaf om den är grön), jävligt sugigt om man som jag är allergisk mot just aloe vera (tål allt annat, men just denna "lugnande" ingrediens får min hud att brinna..).

Hyvlar överlag är ju som mascarahypen, tandkrämshypen och tvättmedelsdito.. undrar just hur mkt extra man betalar för värdelösa extra boostande grejs som inte ger en promille men som tar en saftig nypa av priset. Fast nu funkar det ju inte så enkelt att de pengarna hade gått till cancerforskning annars, men iaf, provocerande.

reactin
2012-03-05, 09:38
Köpte för ett tag sen en Merkur Future, kostade runt 500kr, och jag måste säga att det är de bäst spenderade pengarna någonsin, har sparat tusenlappar och får en bättre rakning! tveka inte, köp!

haddock
2012-03-05, 12:36
B3Kxiom83Js

Tack och bock för att du hittade videon, för korkad för att förstå instruktionerna och vågade inte heller fråga trådskaparen om en mer detaljerad redogörelse:em:

Ska definitivt prova detta, finns det en video på internet kan det inte vara båg!

Zakath
2012-03-05, 17:31
Går även att göra genom att dra tummen över bladen enligt min kompis :)

Fishtank
2012-03-05, 18:26
både grooming.se o gents.se säljer blad o raksaker generellt.

Jag har aldrig riktigt fattat vad det "blåa" på gilette hyvlar gör... inte fattat varför tjejhyvlar har typ samma sak fast 1cm bred istället för någon milimeter som killhyvlarna har. Någon som har en bra förklaring för detta?

Lokala turkbutiken brukar också ha blad till bra pris.

blondyz
2012-03-05, 18:54
Dovo shavette, svart hållare, extra long blades.

Rikligt med Tabac original, väl inarbetat med en pure badgerborste.

Just sayin'

Morty
2012-03-05, 19:51
Rakkniv är en sån sak jag skulle vilja ha. Kollade på en med damaskusstål, då jag har köksknivar i det, men det var sjujävla kostsamt. När jag blir stor, kanske.