handdator

Visa fullständig version : Kravanalys ?


94aN
2012-03-04, 14:07
Jag har i uppgift att skapa en kravanalys gällande gym. Gym är en väldig bred "sport?" där det inte finns något krav egentligen, men jag tänker utgå från en vanlig person som bara tränar endast för att få en hälsosam och stark kropp, inte en tävlande atlet.

Kraven är alltså; teknik, styrka, anaerobt, aerobt och rörlighet. Hur skulle ni skatta varje krav i en skala från 1-10 gällande gym?

Motivering skulle uppskattas.

mini
2012-03-04, 14:07
Gör din egen läxa.

94aN
2012-03-04, 14:10
mini

Visste att jag skulle få ett sådant bemötande av någon, jag har redan gjort detta men jag skulle vilja se hur andra personer skulle tänker och tycker då det skulle vara intressant. Skrev här eftersom Kolozzeum handlar just om träning och det finns många kunniga inom träning.

mikaelj
2012-03-04, 14:12
Du kan börja med ställa en korrekt fråga. "kraven är alltså - hur skulle ni skatta varje krav i en skala gällande gym". Va?

94aN
2012-03-04, 14:19
mikaelj

"Kraven är alltså; teknik, styrka, anaerobt, aerobt och rörlighet. Hur skulle ni skatta varje krav i en skala från 1-10 gällande gym?"

Vad är det som är fel?

LarsLasr
2012-03-04, 14:25
Kopiera in din analys och berätta om dina slutsatser, visa att du gjort din läxa. Sedan kanske folk blir mer motiverade att diskutera/bidra med sina åsikter.

Det här blir ju som att du frågar en polare:
"Ska du med till kiosken och köpa något gott?"
"Aa, visst, sjukt sugen på en dricka"
"Bra, kan inte du köpa din dricka och samtidigt fixa någon choklad åt mig så kan jag stanna här och göra ingenting"

Respektlöst! :D

94aN
2012-03-04, 14:31
LarsLasr

Haha så långt har jag endast skattat dem 6 olika kapaciteterna :) Vill endast få se hur andra personer som tränar skulle skatta dessa 6 olika delkapaciteter... motivering skulle bara vara ett plus om någon skulle skriva det :)

LarsLasr
2012-03-04, 14:32
Hur har du skattat dom då? :D
Och vilken är den 6e kapaciteten? Kan bara se 5 i din första post.

Ge oss något att jobba med!

mikaelj
2012-03-04, 14:38
mikaelj

"Kraven är alltså; teknik, styrka, anaerobt, aerobt och rörlighet. Hur skulle ni skatta varje krav i en skala från 1-10 gällande gym?"

Vad är det som är fel?

Frågan. Vad undrar du över? "skatta i en skala gällande gym". Det är helt obegripligt.

Jr.
2012-03-04, 14:46
Frågan. Vad undrar du över? "skatta i en skala gällande gym". Det är helt obegripligt.

+1 Fattade inte heller vad du ville få svar på. Du skulle inte kunna bifoga uppgiften så att vi lättare vet vad det handlar om?

LarsLasr
2012-03-04, 14:52
Han undrar över kraven på dom olika aspekterna.

Det aeroba krävet är t.ex. högre vid långdistanslöpning än bänkpress.

Det rörliga lägre vid marklyft än balettdans.

mikaelj
2012-03-04, 14:56
Han undrar över kraven på dom olika aspekterna.

Det aeroba krävet är t.ex. högre vid långdistanslöpning än bänkpress.

Men det står inget om långdistanslöpning eller bänkpress.

Gnusram
2012-03-04, 14:59
Han undrar över kraven på dom olika aspekterna.

Det aeroba krävet är t.ex. högre vid långdistanslöpning än bänkpress.

Det rörliga lägre vid marklyft än balettdans.

Jag läste det som att kravet gällde gymmet, alltså utrustningen eller vad han nu är ute efter?

LarsLasr
2012-03-04, 15:01
Men det står inget om långdistanslöpning eller bänkpress.

Är väl lite dåligt formulerat av TS som inte verkar vara den typen som anstränger sig, men det är så jag tolkar uppgiften.

Att kraven på dom olika förmågorna är olika vid olika fysiska aktiviteter, han undrar över kraven vid gymmande, självklart beror det på hur man gymmar, men jag tror vi alla kan vara överens om att det aeroba kravet är lägre vid gym än mycket annat.

Dock tänker jag inte börja diskutera/ranka något föräns TS själv ansträngt sig lite då jag inte ser mig själv som läxhjälp :)

Silencer
2012-03-04, 15:50
Kan du formulera frågan på korrekt svenska så man förstår vad det är du vill ha svar på?

z_bumbi
2012-03-04, 16:18
Jag är mer intresserad av vad TS redan har kommit fram till, eftersom han/hon gjort redan gjort läxan så finns det ju något att utgå ifrån och kommentera.

stromming
2012-03-04, 16:26
Vad är "Anaerobt"? Och hur skiljer det sig från "Styrka"?

LarsLasr
2012-03-04, 16:49
Vad är "Anaerobt"? Och hur skiljer det sig från "Styrka"?

Man brukar skilja på aerobt och anaerobt muskulärt arbete.

Aerobt är då muskeln får god syretillförsel och förbränningen sker med hjälp av syre i citronsyracykeln, t.ex. långdistanslöpning eller skidåkning.

Anaerobt är då muskeln saknar tillräckligt med syre för att tillverka tillräckligt med energi i endast citronsyracykeln och även måste använda glykolysen, detta leder till mjölksyraskuld, T.ex 400meter eller uppförslöpningar nära max.

Styrka har lite med aerobt/anaerobt arbete att göra.

emi23j
2012-03-04, 16:54
Du kanske skall börja med att definiera "Gym". hur fan gör man en kravanalys för ett sådant diffust begrepp. Vad menar du med gym? Gym är ingen sport. Styrkelyft, tyngdlyftning, athletic fitness, bodybuilding, etc är exempel på sporter där man spenderar mycket tid i gymmet och alla dessa har olika kravprofiler. Men vette fan hur man skriver en kravprofil för ett gym? Är det en kravprofil på vad som skall finnas för att man skall få kalla det gym?

Peter.B
2012-03-04, 16:55
Alltså haha. Idrotten eller sporten "gym"? Wtf? Menar du styrketräning, och i så fall hur då? Man kan styrketräna på 1000 olika sätt. Eller förresten, skit i att svara. Din fråga var ändå helt obegriplig så det spelar ingen roll.

krubkungen
2012-03-04, 16:57
Obegripligt.