handdator

Visa fullständig version : Smärta i höftböjarna vid knäböj


McCoy
2012-03-04, 10:48
Jag har börjat få ont i höftböjarna när jag kommer ner mot 90 graders böj, eller ännu tidigare än så egentligen. Har aldrig haft problem med det tidigare. Brukar gå ganska djupt annars. Har inte förändrat något direkt i utövandet. Höjer smått gradvis. Kanske att jag har stått något bredare på sistone. Sitter annars väldigt mycket på dagarna. Cyklar till och från. Springer några gånger i veckan. Men brukar stretcha ut höftböjarna varje kväll.

Vad kan det beror på? Jag känner inte samma smärta i marklyften. Är de bara överansträngda eller är någon annan muskel kort eller svag?

Algstrand
2012-03-04, 14:39
Har precis samma problem. Känns lite surt att man inte kan öka just för att det gör ont. Jag har nyligen börjat stretcha höftböjarna och quadsen. Får se om det hjälper.

9109
2013-08-04, 23:04
Tänkte bumpa tråden litegranna eftersom jag lider, (troligtvis i alla fall) av samma problem som trådskaparen troligtvis har/hade. Så fort jag kommer ner lite djupare i böjen så smärtar det på vänster sida, höftböjaren måste det då ändå vara. Alltså om du böjer benet mot kroppen så gör det ont precis inne där vecket mellan ben och magen är.

Det gör inte ont på väldigt lätta vikter men så fort jag börjar lägga lite belastning, säg bara 40-50 kg så börjar det smärta. Har haft det ett tag och kört på litegranna ändå men vågar inte gå fullt ut. Så fort det börjar bli tungt och jag måste ta i litegranna smärtar det och jag misstänker att jag troligtvis belastar högerbenet mer då för att kompensera. Har försökt att inte göra det men känns lite som att det är lite av en reflex eftersom man inte brukar sträva efter att få ont.
Extremt frustrerande att inte kunna köra ordentligt i alla fall och undrar om någon av er har tips på vad jag kan göra för att förhindra detta, tex stretch, någon form av rehab eller dylikt.

Kan påpeka att det även kan smärta litegranna om jag kör benpress, blir dock skonad från den värsta smärtan då.