handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid vänta tills mat efter träning?


BiffKriminell
2012-03-03, 23:37
Jag brukar träna kl 3 på dagen. Innan träningen har jag ofta bara käkat frukost, ibland en lätt lunch runt kl 1. Börjar träna kl 3, är klar med gymmandet och duschandet kl halv 5. Tar en proteindrink direkt efter träningen (30 g protte, 150kcal ~). Efter det här har jag en 45 minuters resväg hem och sen tar det 25-30 min attt laga mat, klockan är då kvart i 6. Min måltid käkar jag alltså runt 3 timmar efter att jag börjat lyfta vikter, och runt 1 timme och en kvart efter att jag gymmat klart.

Finns det några studier på när man ska käka efter träning för att få optimalt upptag? Är det stor skillnad på att käka typ 30-40 minuter efter träning och över en timme? Och i vilken grad är tiden som gått sen jag började lyfta vikterna relevant för mitt näringsintag? Om jag kör ett monsterpass i uppemot 2h kommer det ju säkert ha tagit minst 3 timmar från att jag börjar lyfta en vikt tills att jag käkar.

312
2012-03-03, 23:38
Det där låter bra. ~1h efter träningen är ett bra riktmärke för att äta, sen EAA/BCAA/Proteinpulver direkt efter, vilket du gör.

Peter.B
2012-03-04, 12:14
Tänk om det inte är optimalt att vänta så länge? Ska du köpa en helikopter och ta dig hem snabbare då? Eller alltid ta taxi? Eller kanske laga all din mat i förväg och konstant äta micrad mat?

Äh, vad jag försöker säga är att det inte är någon idé att optinoja. Ät så fort du kan när du kommer hem, utan att för den sakens skull stressa. Du får ju dessutom i dig en del från din protteshake som du sa, så det är lugnt.

Victuhh
2012-03-04, 12:24
Har du inte ätit mer än frukost när du tränar klockan 3?
Låter inte optimalt om du frågar mig..

Jag käkar iallafall 1-2 timmar innan träning för att ha energi och inte känna mig hungrig under passet, sen tar träningen mellan 1-2 timmar då tar jag min proteinshake. Direkt efter passet är jag sällan hungrig, men lagar min mat ändå och äter den ca en halvtimme senare.