handdator

Visa fullständig version : Logiskt tankeförmåga och intelligens?


Bengtan
2012-03-03, 17:01
Jag har alltid varit dålig på matematik och blir lätt förvirrad av IQ-test eller krångliga tal där man ska klura ut något och vrider och vänder på det 5000 ggr och förvirrar mig själv. När man får se lösningen kopplar man det väldigt ofta direkt och förstår dock.


Min fråga är då, är man trög om man är dålig på logiskt tänkande? Har man låg IQ och är mindre smart än någon annan eller finns det fler dimensioner till ordet smart och intelligens? Eller är det främst logiskt tänkande man "ska" gå efter? Jag blir även trött väldigt snabbt om jag försöker klura på ett tal. Så snabbt som 10-15 minuter, vad tyder det på? ADHD?


Hur tillförlitliga är IQ-test på internet? Tänker mest på det här: http://www.intelligencetest.com/index.htm

En fråga fastnade jag på och fick slut på tid :If the day before yesterday is two days after Monday then what day is it today?

Kopplade direkt när jag såg svaret men innan förvirrade jag mig själv och svarade fel. Är jag trög? :smash: Kan man träna sig till att bli mer logisk eller är det något man föds med? Vad fick ni på testet? 12.an förstår jag inte någon som vill förklara?

Fredron
2012-03-03, 17:08
Jag kan berätta lite om min egna tankar angående att vara smart/intellektuell.
Dels finns det personer som har jättebra minne och därför kan upprepa det som de har läst/hört/lärt sig, men som ofta har problem då de stöter på en ny situation.
Eller så kan man vara bra på att förstå situationer och lista ut vad som är rätt, hur man bör göra, eller hur något fungerar. Men kanske har svårare att minnas och applicera alla detaljer senare.
Det bästa vore givetvis att vara bra på båda och det finns också personer som har svårt med att minnas och förstå.

Tricklew
2012-03-03, 17:13
Jag har alltid sett mig som rätt så smart, men jag börjar tvivla. Mitt minne är fruktansvärt och min hjärna jävlas med mig regelbundet. Jag har haft samma tandkräm i 2 månader, och plötsligt säger min hjärna till mig att den smakar målarfärg, var tvungen att avbruta borstandet halvvägs, det smakade för skumt. Skithjärna, sluta jävlas.


Gesendet unter Verwendung meines iPhone.

Eddie Vedder
2012-03-03, 17:18
Mitt minne är fruktansvärt och min hjärna jävlas med mig regelbundet.

Jag skulle vilja hävda (utan att orka leta belägg) att den där känslan av att inte riktigt fatta, att inte komma ihåg, att ha kaos i huvudet och framför allt att oroa sig för "Dagen då alla inser att jag bara är en bluff" är något som de allra flesta känner. Kanske till och med ännu oftare bland de som faktiskt presterar och/eller ÄR smarta.

mjölk-dryck
2012-03-03, 17:23
Det finns massvis med olika intelligenser! Det är en tråkig missuppfattning att IQ "is da shiet" tycker jag.

T ex: Visuell, spatial, emotionell, lingvistisk osv. Var ett tag sen jag läste om det men IQ är verkligen inte allt, och säger inte så mycket om föreställningen människor generellt har om intelligens tycker jag.

Exempelvis är EQ och lingvistisk intelligens sjukt viktiga för att funka ihop med andra människor!

kottovic
2012-03-03, 17:26
Det finns massvis med olika intelligenser! Det är en tråkig missuppfattning att IQ "is da shiet" tycker jag.

T ex: Visuell, spatial, emotionell, lingvistisk osv. Var ett tag sen jag läste om det men IQ är verkligen inte allt, och säger inte så mycket om föreställningen människor generellt har om intelligens tycker jag.

Exempelvis är EQ och lingvistisk intelligens sjukt viktiga för att funka ihop med andra människor!

Bra summering. Sen kan man även utesluta att man ÄR smart bara för att man har akademisk bakrund som många verkar tro. EQ is da shiet.

Eddie Vedder
2012-03-03, 17:32
...lingvistisk intelligens...

Det där måste jag kolla upp när jag kommer hem från gymmet. Det låter som mig i ett nötskal, för mitt IQ är nog inte mycket att komma med. :D Men jag tror väldigt få som känner mig skulle säga annat än att de uppfattar mig som intelligent.

312
2012-03-03, 17:33
Jag får pinsamma resultat på IQ-test, och jag framstår ganska ofta som totalt inkompetent, men jag vet att jag är smartare än så, men det kommer aldrig "ut".

mjölk-dryck
2012-03-03, 17:42
... Det är nog på sin plats att tillägga att den absoluta majoriteten av människor tror att de är smartare än genomsnittet.

See what I did there? :]]]]]]]]]]]]]]]]]]

Tolkia
2012-03-03, 17:58
Jag blir även trött väldigt snabbt om jag försöker klura på ett tal. Så snabbt som 10-15 minuter, vad tyder det på? ADHD?
Jag skulle säga att det tyder på att du är dålig på, alternativt väldigt ovan vid, matte. Och ja, sådant går att träna upp. Inte till den nivån att man blir lika bra som de som är äkta mattetalanger, men det går absolut att höja sig från "helt rudis" till "habil".

Mago
2012-03-03, 18:00
12.an förstår jag inte någon som vill förklara?

Vad var fråga 12? :)

Bengtan
2012-03-03, 18:01
Jag skulle vilja hävda (utan att orka leta belägg) att den där känslan av att inte riktigt fatta, att inte komma ihåg, att ha kaos i huvudet och framför allt att oroa sig för "Dagen då alla inser att jag bara är en bluff" är något som de allra flesta känner. Kanske till och med ännu oftare bland de som faktiskt presterar och/eller ÄR smarta.

Jag har alltid haft högra krav på mig själv och vill göra allt MINST lika bra som andra, helst bättre. Dock har man aldrig lyckats utan ofta kommit efter eller tyckt ens egna verk är sämre = dåligt sjävlförtroende = man blir rädd att förlora och vill alltid vinna ännu mer = om man förlorar något blir man alltid sur inombords och besviken = IQ test med dåliga resultat = rädd att man är dum och inkompetent och lägre stående än andra. Så går det runt sådär och man blir tävlingsinriktad och måste vinna allt för att inte bli sur eller tvivla på ens egna värde.

Hatar tanken att man skulle vara sämre än andra på logiskt tänkande (eftersom man blir rädd man är sämre) och andra intelligenstester speciellt om logiskt tänkande är det som man "ska" fokusera på. Jag blir alltid förvirrad av krångligare uppgifter där man måste vrida och vända på saker och blir bara sur och då har jag börjat fundera på om jag kanske är mindre mentalt kapabel än andra som kan se lösningar.

Ett exempel från verkliga livet: Just nu pluggar jag lite till högskoleprovet, om jag kommer få under en vissa summa kommer jag känna mig dålig och trög eftersom jag lagt ner tid på att förbereda mig på provet. Det är första gången och mycket stress men jag vill ändå komma över ett visst antal rätt för att kunna känna mig safe.

Hoppas ni förstår.

C.E.J.
2012-03-03, 18:01
Jag blir även trött väldigt snabbt om jag försöker klura på ett tal. Så snabbt som 10-15 minuter,

På gymnasiet kräver 99% av uppgifterna långt mindre insats än så, så det brukar betyda att man är helt fel ute om det tar så lång tid, och då blir man såklart trött. Tycker man om det så tröttnar man däremot inte, så slutsatsen får nog bli att du inte är så intresserad ;)

Bengtan
2012-03-03, 18:06
På gymnasiet kräver 99% av uppgifterna långt mindre insats än så, så det brukar betyda att man är helt fel ute om det tar så lång tid, och då blir man såklart trött. Tycker man om det så tröttnar man däremot inte, så slutsatsen får nog bli att du inte är så intresserad ;)

Jag blir mer slut i huvudet av allmän matematik men väldigt snabbt. Inte just ett enskilt tal men om man räknar så lite som 10-15 minuter.

Tolkia
2012-03-03, 18:06
Jag har alltid haft högra krav på mig själv och vill göra allt MINST lika bra som andra, helst bättre. Dock har man aldrig lyckats utan ofta kommit efter eller tyckt ens egna verk är sämre = dåligt sjävlförtroende = man blir rädd att förlora och vill alltid vinna ännu mer = om man förlorar något blir man alltid sur inombords och besviken = IQ test med dåliga resultat = rädd att man är dum och inkompetent och lägre stående än andra. Så går det runt sådär och man blir tävlingsinriktad och måste vinna allt för att inte bli sur eller tvivla på ens egna värde.

Hatar tanken att man skulle vara sämre än andra på logiskt tänkande (eftersom man blir rädd man är sämre) och andra intelligenstester speciellt om logiskt tänkande är det som man "ska" fokusera på. Jag blir alltid förvirrad av krångligare uppgifter där man måste vrida och vända på saker och blir bara sur och då har jag börjat fundera på om jag kanske är mindre mentalt kapabel än andra som kan se lösningar.

Hoppas ni förstår.
Jag tycker att det låter som att dålig självkänsla är ett långt mycket större problem för dig än dålig förmåga till logiskt tänkande. Du kommer garanterat aldrig att kunna vara bättre än alla på allt, så om det är vad som krävs för att du skall känna lugn i sinnet så förstår jag om det är lite jobbigt. Sådant går också att åtgärda; lösningen är dock sällan att försöka prestera mer.

Olegh
2012-03-03, 18:07
Till syvende och sist är det ju helt meningslöst att försöka kvantifiera hur 'smart' man är. Det som spelar roll är att man kan känna sig tillfreds med sin egen förmåga och att den räcker till för att göra ett bra jobb. I övriga fall skulle jag säga att det kan vara bra att känna till sina begränsningar, samtidigt som man i möjligaste mån försöker flytta dessa gränser i rätt riktning.

filmjölk
2012-03-03, 18:18
Jag har väldigt hög IQ (faktiskt), och fick väldigt bra resultat på just högskoleprovet. Det finns trots det nog ingen människa som skulle yttra "Åh vad intelligent du är!", (jag är ganska korkad) och jag skulle vara totalt chanslös på vilken högskoleutbildning som helst. Dessutom har jag ADD (tänk adhd, fast dagdrömma istället för att klättra på väggarna, och minus den nedsatta impulskontrollen). Jag är såpass usel på matematik att jag aldrig klarat skolmatteB trots Komvux.

Matematiken man gör i IQ-test och högskoleprov är mer, jaaa, vad skall man säga, det är något annat än matematik. Jag blir trött av att klura på ett tal i mer än en minut. Klarar du tio minuter är du i mina ögon en ubermensch till att ha tålamod. Det är en bra förmåga.

IQ-test och högskoleprov har väldigt lite med intelligens att göra. Kanske nån sorts intelligens, men den typen av intelligens som begränsas till att få höga poäng på ett IQ-test. Den typen av intelligens är rätt meningslös, och du är inte dum/sinnessjuk/hjärnskadad för att du saknar den.

Skön
2012-03-03, 18:43
Det låter exakt exakt som mig det du skriver. Gjorde nyligen ett liknande inlägg om det och fick lite råd. Har du btw extremt lätt för att lära dig namn och långa sifferkoder?

midwinterholes
2012-03-03, 18:55
IQ-tester på nätet är inte några IQ-tester enligt organisationer som sysslar med sådant. Gör provtestet på mensas hemsida för att få en uppfattning om hur ett riktigt IQ-test ser ut.
Det finns aldrig några ordvitsar som den där day before yesterday was monday eftersom det blandar in lingvistisk förmåga, och säkert andra förmågor, i uträkningen.

Jag var medlem i mensa en period. Jag är inte något matte-wiz, jag har usel taktkänsla och är inte oerhört bra på att uttrycka mig i skrift. Inte muntligt heller såvida jag inte får lite tid att förbereda mig.

Jag har en massa saker jag är duktig på och ett fåtal områden jag är extremt lättlärd inom, precis som de flesta.

Jag ställer mig väldigt matt och trött till diskussioner om "Vilken intelligens är bäst????" eller "EQ är viktigare än IQ!!1!".
Det är ungefär som att ställa en Mac mot en PC. Eller att säga att en hammare är sämre än en tång. Ingen pratar om vad som är uppgiften, ska man hamra eller ska man dra ut en spik?

Människan kan ha talang för olika saker. Hitta det du är bra på och ta det till max, och försök jobba på dina sämsta sidor så att du åtminstone inte är bedrövlig. Folk som diskuterar vilken intelligens som är överlägsen försöker bara fylla ett tomrum i sina liv.
Ska man hårddra det är de som är duktiga på IQ-test duktiga på att se samband mellan symboler på ett papper. Det är inte överförbart på precis allting annat i livet. Om jag hade fått välja hade jag hellre varit en jävel på elgitarr och haft en förbannat mäktig sångröst.

:hbang:

filmjölk
2012-03-03, 19:05
Det låter exakt exakt som mig det du skriver. Gjorde nyligen ett liknande inlägg om det och fick lite råd. Har du btw extremt lätt för att lära dig namn och långa sifferkoder?

Njae det vill jag inte påstå, namn glömmer jag efter nån minut efter att blivit presenterad, och siffror med.

mikaelj
2012-03-03, 19:07
Det låter exakt exakt som mig det du skriver. Gjorde nyligen ett liknande inlägg om det och fick lite råd. Har du btw extremt lätt för att lära dig namn och långa sifferkoder?

http://rdos.net/Aspie-quiz - vad fick du? Länka in bilden också.

JB12K
2012-03-03, 19:14
Det där måste jag kolla upp när jag kommer hem från gymmet. Det låter som mig i ett nötskal, för mitt IQ är nog inte mycket att komma med. :D Men jag tror väldigt få som känner mig skulle säga annat än att de uppfattar mig som intelligent.

Tja, har man "lingvistisk intelligens" så låter man ju iaf smart om inte annat.:thumbup:

filmjölk
2012-03-03, 19:23
Jävla MikaelJ, nu är jag Aspie med.

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=62&p2=89&p3=46&p4=57&p5=76&p6=65&p7=59&p8=53&p9=43&p10=69&p11=50&p12=52


Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie poäng : 129 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 81 av 200
Stor sannolikhet att du är Aspie

Yes
2012-03-03, 19:31
Jag föreslår att du letar upp en lärare(kanske genom privata kurser, om det finns) som kan få det att kännas enkelt, kul och intressant.

Jag tror inte ditt problem är varken låg intelligens eller koncentrationssvårigheter. Tror snarare problemen handlar om att du inte lärt dig göra på rätt sätt. Alla tycker det är jobbigt att stånga huvudet mot en mur. Lär man sig klättra över den istället blir det mycket lättare.

Kafka
2012-03-03, 19:39
http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=49&p2=29&p3=30&p4=51&p5=13&p6=57&p7=16&p8=19&p9=12&p10=2&p11=24&p12=17

Någon som har lust att förklara vad t.ex. jakt och perception avser?

Yes
2012-03-03, 19:50
Ladda ner pdf;en så får du en förklaring på vad som menas.

Eddie Vedder
2012-03-03, 20:07
Tja, har man "lingvistisk intelligens" så låter man ju iaf smart om inte annat.:thumbup:

Ja precis. :D Nej men som jag tolkar det så bygger det på en förståelse av språket också. Man inte bara kan läsa utan man reflekterar också och förstår så småningom va fan man läst.

Mental
2012-03-03, 21:37
Jag gör som många smarta

Fake it until you make it.

Jag intalar mig att jag kan, tills det fungerar. :D

mikaelj
2012-03-03, 22:33
Jävla MikaelJ, nu är jag Aspie med.

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=62&p2=89&p3=46&p4=57&p5=76&p6=65&p7=59&p8=53&p9=43&p10=69&p11=50&p12=52


Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie poäng : 129 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 81 av 200
Stor sannolikhet att du är Aspie

Pah, det var väl inget särskilt? Nästan helt normal, ju!


http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=91&p2=94&p3=90&p4=81&p5=81&p6=73&p7=80&p8=81&p9=67&p10=79&p11=58&p12=63

Aspie-poäng: 162/200
Neurotypisk: 64/200


;-)

Skön
2012-03-03, 23:39
Njae det vill jag inte påstå, namn glömmer jag efter nån minut efter att blivit presenterad, och siffror med.

Mitt inlägg syftade på ts första inlägg. Men det stämmer bra på ditt också. Jag får någon sorts panik/ilska/nedstämdhet när jag ser ett tal i matte jag inte fattar. Sitter själv och ska försöka plugga upp matte B men kommer inte riktigt igång. Är annars allmänbildad och relativt bra betyg. Värsta frågan är typ: Kalles brorsas syster plockade två päron mer än hans mammas systers antal plockade päron etc...ingen idé, suck.

Spartansk
2012-03-03, 23:53
Jag skiljer mig från majoriteten av Internettyckare i det att jag tycker mig se ett samband mellan IQ och "smart i vardaglig mening". Folk i min närhet som förstår vad man menar när man förklarar invecklade saker, fattar subtila skämt, och stavar felfritt är också samma personer som har hög IQ, bra poäng på högskoleprovet och höga betyg i skolan. Med vissa undantag; jag har en väldigt smart kompis med diagnosticerad dyslexi som skriver som ett dagisbarn.

Den här tråden bekräftar mina tankar om intelligens. Att filmjölk t ex har väldigt hög IQ förvånar mig inte ett dugg. Han är en av de roligaste medlemmarna på forumet, och en av de som formulerar sig bäst. Midwinterholes har jag ärligt talat aldrig lagt märke till innan inlägget ovan, men lo and behold: En Mensamedlem som behärskar stavning, styckeindelning och interpunktion. Go figure.

Jag kan bjuda på fler exempel, men jag pallar inte.

Och en sak till: Man ska vara försiktig med att ställa diagnoser på sig själv. Man har inte ADHD för att man är ointresserad av något och man har inte Aspergers för att folk i ens omgivning inte har vett att uppskatta ens humor.

Och ytterligare en sak till: TS undrade hur pålitliga Internet-IQ-test är. Jag har fått från 117 till 139 på olika IQ-test på nätet; under mitt enda riktiga IQ-test (Mensaprovet) fick jag 125. Så nättesten kanske pekar åt rätt riktning, men verkar långt ifrån pålitliga.

Ado2000
2012-03-04, 00:06
wwoooohhooo 101 en poäng över medel :D

Bengtan
2012-03-04, 00:37
Mitt inlägg syftade på ts första inlägg. Men det stämmer bra på ditt också. Jag får någon sorts panik/ilska/nedstämdhet när jag ser ett tal i matte jag inte fattar. Sitter själv och ska försöka plugga upp matte B men kommer inte riktigt igång. Är annars allmänbildad och relativt bra betyg. Värsta frågan är typ: Kalles brorsas syster plockade två päron mer än hans mammas systers antal plockade päron etc...ingen idé, suck.

Oh yes det där stämmer något så fruktansvärt bra. Man läser den om och om och om igen tills man blir förvirrad, sen läser man förklaring och så fattar man direkt. Hatar sådana uppgifter. :Virro

Spartansk: Jag tycker jag har lätt för att läsa av andra men just logiskt tänkade och att få något invecklat förklarat om man inte får det uppskrivet eller förenklat tappar jag lätt bort mig i alla detaljer man ska hålla reda på. Till exempel exemplet Skön drog.

Jag missar ofta detaljer och om jag ska lösa en uppgift så funderar man ett tag på den och vrider på't och sen kommer man på att man missade en detalj och sen kom man på att man tänkte fel i början och snurrar in sig i ett trassligt nät av funderingar och glömt bort vars fan man är. Vet inte om det finns några paralleller mellan detta och att jag är dålig på att söka saker a.k.a detaljseende. Missar ofta saker jag söker efter och efter 30 min går man tillbaka till första rummet och så hittar man prylen i lådan man kollat igenom 3 gånger.

Sen är jag nog helt okej på att skriva och formulera mig om jag får lite tid och orkar lägga ner tiden på att få fram flyt i texten men det händer inte så ofta :D

Har även läst att människor som är bra på språk ofta är dåliga på matematik?

Bengtan
2012-03-04, 00:50
Jag tycker att det låter som att dålig självkänsla är ett långt mycket större problem för dig än dålig förmåga till logiskt tänkande. Du kommer garanterat aldrig att kunna vara bättre än alla på allt, så om det är vad som krävs för att du skall känna lugn i sinnet så förstår jag om det är lite jobbigt. Sådant går också att åtgärda; lösningen är dock sällan att försöka prestera mer.

Behöver inte nödvändigtvis vara bättre, bara jag inte är sämre på fundamentala saker som att kunna lösa logiska problem och annat som alla andra klarar. Alla är olika men man känner sig inte duktig eller normal om man är underbegåvad inom t e x logiskt tänkande och känner att hjärnan blir överrumplad av alla information man ska ta in.

Som sagt så tycker jag inte att jag någonsin riktigt lyckats med något och lyckas alltid göra några fel i allt jag gör och då blir alla motgångar större än vad de behöver vara, eftersom att om man gång på gång lyckas göra fel blir man lätt frustrerad och börjar tvivla på sig själv. Fast som tur är brukar jag släppa det ganska snabbt.

Bengtan
2012-03-04, 01:15
Testade just mensas testprov och fick 96.. Hade gärna kommit över 100. Hann inte göra klart provet utan kom bara till fråga 18 på 10 minuter. :(

Edit: Kan man blir bättre på IQ-test på så sätt att man göra många även fast det är långt emellan och således förstör man resultatet genom att man får mer än vad som är tänkt egentligen?

Tolkia
2012-03-04, 07:12
Behöver inte nödvändigtvis vara bättre, bara jag inte är sämre på fundamentala saker som att kunna lösa logiska problem och annat som alla andra klarar. Alla är olika men man känner sig inte duktig eller normal om man är underbegåvad inom t e x logiskt tänkande och känner att hjärnan blir överrumplad av alla information man ska ta in.

Som sagt så tycker jag inte att jag någonsin riktigt lyckats med något och lyckas alltid göra några fel i allt jag gör och då blir alla motgångar större än vad de behöver vara, eftersom att om man gång på gång lyckas göra fel blir man lätt frustrerad och börjar tvivla på sig själv. Fast som tur är brukar jag släppa det ganska snabbt.
Det känns lite som om det du skriver här bekräftar min tes snarare än motsäger den. Vad menar du egentligen när du skriver "underbegåvad" (notera att "underbegåvad" i allmänhet syftar på en påtaglig skillnad relativt genomsnittet/normalbegåvning)? Har du något som stödjer detta, eller refererar du till din egen upplevelse av att inte vara "smart nog"? Jag är mycket skeptisk till att du verkligen "inte någonsin riktigt lyckas med något". Vilket givetvis inte diskvalificerar din UPPLEVELSE av att inte göra det.

Spelar det seriöst någon roll vilket resultat du får på MENSA:s internettest? Hade det känts bättre om du tagit dig över 100, allt övrigt oförändrat, och i så fall varför? Vad är det med dessa fyra (!) poäng som är så världsomvälvande?

MrBoris
2012-03-04, 07:22
Jag tycker TS har en bra inställning, blir man inte besvärad av att man gör fel o inte är tillräckligt duktig (relativt) o kämpar för att bli bättre, hur ska man någonsin bli bättre? Jag är likadan, gör jag minsta lilla mänskliga fel i mitt arbete är jag sur hela dagen. Perfektionism is the key

mikaelj
2012-03-04, 07:30
Perfektionism is the key

...så länge det inte är förlamande.

MrBoris
2012-03-04, 08:03
...så länge det inte är förlamande.

... men det skulle då hjälpa att inte vilja bli bättre? Att sluta ställa krav på sig själv? Då blir man som vilken medelsvensson som helst ju. Jag bara ser på mina nära kollegor som alla lyckats otroligt bra, hur skulle det se ut om de slutade vilja bli bättre? De skulle aldrig kunna uppehålla sin status för andra perfektionister skulle komma ikapp

mikaelj
2012-03-04, 08:07
... men det skulle då hjälpa att inte vilja bli bättre?

Japp. Är man en driven person hamnar man till slut i sinnesläget där man kan prestera igen, men att forcera det kan göra att man aldrig får nå't gjort. ("utmattningsdepression", tror jag?)

Att sluta ställa krav på sig själv? Då blir man som vilken medelsvensson som helst ju. Jag bara ser på mina nära kollegor som alla lyckats otroligt bra, hur skulle det se ut om de slutade vilja bli bättre? De skulle aldrig kunna uppehålla sin status för andra perfektionister skulle komma ikapp

Pratar du om status eller om att lyckas med saker? Två helt skilda saker.

Henchman
2012-03-04, 08:22
Jag tycker TS har en bra inställning, blir man inte besvärad av att man gör fel o inte är tillräckligt duktig (relativt) o kämpar för att bli bättre, hur ska man någonsin bli bättre? Jag är likadan, gör jag minsta lilla mänskliga fel i mitt arbete är jag sur hela dagen. Perfektionism is the key

Varför vara sur hela dagen? Det förbättrar ju knappast din självkontroll.

MrBoris
2012-03-04, 08:24
Varför vara sur hela dagen? Det förbättrar ju knappast din självkontroll.

Det handlar om att vara mer kritisk till en själv, kontrollera maniskt sitt arbete, ställa krav på sig själv, det tillkommer alltid fel o man bör göra allt för att inte dessa ska tillkomma. Blir man sur på sig själv gör man INTE om det misstaget igen. Det är i mitt tycke enda sättet att bli duktig (om man inte är ett geni från början).

MrBoris
2012-03-04, 08:26
Pratar du om status eller om att lyckas med saker? Två helt skilda saker.
Nja de går hand i hand, är man duktig får man status, presterar man inte får man mindre status

Fredron
2012-03-04, 08:28
Det handlar om att vara mer kritisk till en själv, kontrollera maniskt sitt arbete, ställa krav på sig själv, det tillkommer alltid fel o man bör göra allt för att inte dessa ska tillkomma. Blir man sur på sig själv gör man INTE om det misstaget igen. Det är i mitt tycke enda sättet att bli duktig (om man inte är ett geni från början).

Då förutsätter jag att "lyckas" får dig att känna dig lyckligt, annars ser jag få anledningar till att gå runt och försöka vara perfekt hela tiden.
En del mår faktiskt bra som medelsvensson medan andra måste känna att de är "bättre" än andra för att kunna vara nöjda.

MrBoris
2012-03-04, 08:31
Då förutsätter jag att "lyckas" får dig att känna dig lyckligt, annars ser jag få anledningar till att gå runt och försöka vara perfekt hela tiden.
En del mår faktiskt bra som medelsvensson medan andra måste känna att de är "bättre" än andra för att kunna vara nöjda.

Ja absolut säger inte att det ena är sämre än det andra, vissa blir lyckliga av att bara vara o ha sin fritid o prestera ändå, andra blir lyckliga av att försöka bli bättre o bättre för varje dag som går. Jag tillhör den senare delen

Henchman
2012-03-04, 09:04
Det handlar om att vara mer kritisk till en själv, kontrollera maniskt sitt arbete, ställa krav på sig själv, det tillkommer alltid fel o man bör göra allt för att inte dessa ska tillkomma. Blir man sur på sig själv gör man INTE om det misstaget igen. Det är i mitt tycke enda sättet att bli duktig (om man inte är ett geni från början).

Säg att man ska förbättra sitt tålamod, där hjälper det inte till att vara sur. Men visst ligger fokuset enbart på att bli bra på sitt jobb, då kanske man kan dra nytta av att straffa sig själv. Men det finns antagligen andra sätt att göra framgång med.

MrBoris
2012-03-04, 09:10
Säg att man ska förbättra sitt tålamod, där hjälper det inte till att vara sur. Men visst ligger fokuset enbart på att bli bra på sitt jobb, då kanske man kan dra nytta av att straffa sig själv. Men det finns antagligen andra sätt att göra framgång med.

Absolut. Men jag fick en känsla av att många ifrågasatte TS för att han ifrågasätter sig själv. Jag ser det som en bra egenskap för att lyckas, medan jag får en känsla av att andra ser det som att han borde nöja sig med mindre.

Eddie Vedder
2012-03-04, 09:16
Absolut. Men jag fick en känsla av att många ifrågasatte TS för att han ifrågasätter sig själv. Jag ser det som en bra egenskap för att lyckas, medan jag får en känsla av att andra ser det som att han borde nöja sig med mindre.

Asså det är en tunn linje mellan att få den där besvikelsen som motiverar en och att bara bli destruktiv. Att gräva ner sig i en tro att man är underbegåvad tycker jag inte verkar så konstruktivt ärligt talat.

Så jag håller med dig i sak men jag är också helt övertygad om att man kan passera en gräns där det bara knyter sig. Lite distans till sina misstag och brister tror jag också är en fördel.

Talar jag för egen del så gör jag bättre ifrån mig på flera plan om jag taggar ner kraven och faktiskt fokuserar på det jag ska fokusera på, inte bara på hur illa det går om jag misslyckas. Det tar sjukt mycket energi att fokusera på oron för misslyckande.

mikaelj
2012-03-04, 10:45
Nja de går hand i hand, är man duktig får man status, presterar man inte får man mindre status

Men vaddå status? Vad ska du med "status" till? (Vad _är_ status?)

Absolut. Men jag fick en känsla av att många ifrågasatte TS för att han ifrågasätter sig själv. Jag ser det som en bra egenskap för att lyckas, medan jag får en känsla av att andra ser det som att han borde nöja sig med mindre.

Ja, det är ju asbra? Hoppas på mer, nöj dig med mindre. Eller, som kanske är mer bekant: "sikt mot stjärnorna och nå trädtopparna".

MrBoris
2012-03-04, 11:01
Men vaddå status? Vad ska du med "status" till? (Vad _är_ status?)
...
Ja, det är ju asbra? Hoppas på mer, nöj dig med mindre. Eller, som kanske är mer bekant: "sikt mot stjärnorna och nå trädtopparna".
Precis sådär resonerar medelmåttor*popcorn* Det går faktiskt att nå högre än vad du tror pga ren vilja. Känner flera personer som håller med..

filmjölk
2012-03-04, 11:11
"Status" är ett slags botgöring/kompensation killar med liten penis strävar efter för att kompensera för bristande sexuell förmåga.

Kappman
2012-03-04, 11:13
Majoriteten av befolkningen har tillräckligt med intelligens för att nå högsta positionerna i samhället. Det hänger på egen motivation och omgivningens vilja och förmåga att utveckla .

MrBoris
2012-03-04, 11:23
"Status" är ett slags botgöring/kompensation killar med liten penis strävar efter för att kompensera för bristande sexuell förmåga.
Om allt hänger kring penisstorlek för dig så grattis till ett intelligent stimulerande
liv, antar att du trivs jättebra. I mitt tycke så folk som inte strävar framåt o trevar där på samma punkt i livet dag ut o dag in, är de intelligensbefriande eller lata människorna. O sådana personer vill jag inte gärna konversera med för det ger mig inte någon tillfredsställelse, så this is the last reply Filmjölk

Majoriteten av befolkningen har tillräckligt med intelligens för att nå högsta positionerna i samhället. Det hänger på egen motivation och omgivningens vilja och förmåga att utveckla .
+1

mikaelj
2012-03-04, 13:08
Precis sådär resonerar medelmåttor*popcorn* Det går faktiskt att nå högre än vad du tror pga ren vilja. Känner flera personer som håller med..

Det är bra att vi medelmåttor finns så att stjärnskott som du kan glänsa!

"Status" är ett slags botgöring/kompensation killar med liten penis strävar efter för att kompensera för bristande sexuell förmåga.

Som jag misstänkte. Tack.

MrBoris
2012-03-04, 13:26
Som jag misstänkte. Tack.
Dagisnivå på MikaelJ? Trodde du hade mognare tillhyggen än så

LarsLasr
2012-03-04, 13:42
Hur tillförlitliga är IQ-test på internet? Tänker mest på det här: http://www.intelligencetest.com/index.htm

En fråga fastnade jag på och fick slut på tid :If the day before yesterday is two days after Monday then what day is it today?

Kopplade direkt när jag såg svaret men innan förvirrade jag mig själv och svarade fel. Är jag trög? :smash: Kan man träna sig till att bli mer logisk eller är det något man föds med? Vad fick ni på testet? 12.an förstår jag inte någon som vill förklara?

Jag skulle säga att det är ganska bra utformat, sen tror jag inte resultatet är alltför tillförlitligt för en person som inte är van att göra iqtest då det går att träna upp förståelsen för många av uppgifterna och veta vad man ska leta efter, samt hoppa över uppgifter om man fastnar. Det är även väldigt få frågor på dom olika områdena.

Det kräver även kunskap om engelska språket och litegrann om histora/geografi, något som inte är riktigt förenligt med IQ även om det kanske räknas till allmänbildning i många fall, men om man saknar den nödvändiga kunskapen blir vissa uppgifter omöjlliga att klara. T.ex. att azteker är till mexico som incas till.... Vill inte spoila svar :)

På 12an gäller det att inte stirra sig blind på den totala rörelsen utan att se varje kloss som en individuell enhet som rör sig i ett rutnät. Varje kloss följer ett eget mönster.

Fick 138, 29 rätt, har aldrig testat ett riktigt men brukar hamna mellan 135-140 på dom på internet, har gjort många :)

Yes
2012-03-04, 13:46
Jag ser det som en självklarhet att sträva efter att förbättra sig. Samtidigt ger det onödigt mycket stress och ångest om man hela tiden drivs av negativ motivation.

Frågor om huruvida man är smart eller efterbliven är helt irrelevanta. Om man straffar sig själv varje gång man misslyckas med något löper man risken att bli rädd för misslyckande, och då riskerar man även att bli rädd för att försöka.

En bättre inställning är att alla problem går att lösa. I regel krävs det många misslyckanden och snedsteg innan man når fram till målet, men ett misslyckande är ändå ett steg i rätt riktning. Misslyckas man har man som minst lärt sig hur man inte ska göra.

Att något är svårt och man misslyckas gång på gång behöver inte säga någonting om ens faktiska förmåga. Man är inte dum i huvudet för att man gör fel på en matteuppgift, man är inte omusikalisk för att man inte kan skriva en bra melodi, man är inte oattraktiv för att man blir dissad av en tjej och man är inte dyslektiker om man har svårt för Shakespeare.

Allt handlar egentligen om att ta sig från punkt A till punkt B. Frågan därefter handlar om hur mycket det är värt i förhållande till den tid och energi som krävs. Det är viktigt att ha rätt prioriteringar.

Om jag förstått det hela rätt handlar det här om gymnasiematte. Det är min bestämda uppfattning att alla som har problem med den kan bli duktiga under rätt förutsättningar. Om det ska skyllas på något är det isåfall undervisningen. Det löser dock inte problemet att peka finger åt något håll.

En bättre lösning är att skaffa den hjälp som behövs. Det kan t.ex. handla om att hitta en bättre lärare, se om det finns kurser utanför skolan och kolla om det går att köpa bättre studiematerial. Ett tips är även att inte bara fokusera på uppgiften i sig, utan reflektera även över din interna process när du försöker lösa ett problem. Kan du strukturera ditt tänkande på ett bättre sätt? Kan du visualisera, i mer konkreta termer, vad uppgiften innebär? Har du irrelevanta och störande tankar som kommer i vägen när du står inför ett problem?

Jag hade för övrigt själv svårt för både Matte B och C i gymnasiet. Det tycktes för mig lite förbryllande då jag var bra i fysik och teknologi. Efter jag hittade en annan lärare gick det lekande lätt och jag fick tillslut bra betyg. För mig handlade det om att formlerna lärdes ut som någonting helt abstrakt och läraren kunde inte förklara det ordentligt. När det ändrades kunde jag koppla ordentligt och det framstod istället som helt logiskt och självklart.

mikaelj
2012-03-04, 13:49
Dagisnivå på MikaelJ? Trodde du hade mognare tillhyggen än så

Förklara vad status är istället, för oss (i dina ord) medelmåttor [som inte strävar efter status över allt annat] så att vi vet vad du menar. Du hade en chans att svara på det förut men valde att inte göra det. Filmjölk gjorde det, så därför är hans definition det enda jag har att gå efter.

Du får gärna göra ett nytt försök.

Scratch89
2012-03-04, 13:56
Förklara vad status är istället, för oss (i dina ord) medelmåttor [som inte strävar efter status över allt annat] så att vi vet vad du menar. Du hade en chans att svara på det förut men valde att inte göra det. Filmjölk gjorde det, så därför är hans definition det enda jag har att gå efter.

Du får gärna göra ett nytt försök.

Social status, sociologiskt begrepp tillämpningsbart på människor och ibland djur. Statusen avgör individens plats i den hierarkiska rangordningen. Social status har likheter med social position, men en person kan ha flera sociala positioner, dock bara en social status.


En individs status är inte permanent utan kan variera både över tiden och vara avhängig av det sociala sammanhanget. Generellt sett är det de faktorer som anses viktiga för en grupp som ger en individ hög status i gruppen eller det sociala sammanhanget. En bilmekaniker har exempelvis hög status i sin verkstad, men troligen låg status på en nobelmiddag. Social status bland djur kan vara avhängigt av kön, ålder, och styrka.

Social status bland människor kan vara avhängig av position i arbetsmarknaden, yrke, egendom, inkomst, utbildning, levnadsförhållande och tillgången till materiella och kulturella gods.

Inom sociologin är begreppet status kanske främst förknippat med Max Weber.

mikaelj
2012-03-04, 14:07
en person kan ha flera sociala positioner, dock bara en social status.

En individs status är inte permanent utan kan variera både över tiden och vara avhängig av det sociala sammanhanget. (...) En bilmekaniker har exempelvis hög status i sin verkstad, men troligen låg status på en nobelmiddag.

Då kan man ha flera olika statusar(?), ju.

Nu har vi alltså en skolboksdefiniton av ordet status. Nu undrar jag vad Mr. Boris egna definition är av den ack så åtråvärda status, som alltid skall strävas efter, han pratar om.

Asdf
2012-03-04, 14:46
Kul test!

http://rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=82&p2=46&p3=54&p4=59&p5=40&p6=32&p7=42&p8=24&p9=35&p10=23&p11=25&p12=10

Skön
2012-03-05, 00:28
http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=45&p2=49&p3=34&p4=38&p5=17&p6=30&p7=15&p8=24&p9=16&p10=29&p11=17&p12=20

Verkar ju ganska "normal" då även om jag tar detta test med en nypa salt.

Petoria
2012-03-05, 01:15
Fick 129 på IQ testet, har fått högre på såna innan men är ganska trött nu :D

och sen detta på det andra:

http://rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=49&p2=17&p3=22&p4=39&p5=21&p6=11&p7=10&p8=21&p9=8&p10=4&p11=7&p12=21

MrBoris
2012-03-05, 01:16
Då kan man ha flera olika statusar(?), ju.

Nu har vi alltså en skolboksdefiniton av ordet status. Nu undrar jag vad Mr. Boris egna definition är av den ack så åtråvärda status, som alltid skall strävas efter, han pratar om.

Kan säga att du har för låg status för att jag ska känna att jag orkar slösa tid på att skriva ett svar åt dig*popcorn*

Andreas Guiance
2012-03-05, 02:03
Jag skulle vilja hävda (utan att orka leta belägg) att den där känslan av att inte riktigt fatta, att inte komma ihåg, att ha kaos i huvudet och framför allt att oroa sig för "Dagen då alla inser att jag bara är en bluff" är något som de allra flesta känner. Kanske till och med ännu oftare bland de som faktiskt presterar och/eller ÄR smarta.

Isf är jag korkad för jag går aldrig och oroar mig för att folk ska inse att jag är en bluff:D Jag ungefär samma skrot och korn som jag utger mig för att vara. Att inte fatta eller inte komma ihåg är inte heller något som oroar mig – inte för att det inte kan hända dvs, utan för att jag inte bryr mig. Vem fan kommer ihåg allt eller fattar allt direkt liksom?:)

Här är mitt testresultat btw:

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=19&p2=3&p3=19&p4=20&p5=9&p6=2&p7=7&p8=6&p9=7&p10=4&p11=13&p12=4

Zhang
2012-03-05, 06:16
Jag har problem med att öppna PDF'en för att se vad de olika kategorierna innebär, så kan någon vänlig själv beskriva vad neurotypisk innebär?

Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie poäng : 41 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 171 av 200
Stor sannolikhet att du är neurotypisk


http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=55&p2=38&p3=15&p4=16&p5=20&p6=18&p7=14&p8=11&p9=17&p10=11&p11=17&p12=22

Eddie Vedder
2012-03-05, 06:58
Isf är jag korkad för jag går aldrig och oroar mig för att folk ska inse att jag är en bluff:D Jag ungefär samma skrot och korn som jag utger mig för att vara. Att inte fatta eller inte komma ihåg är inte heller något som oroar mig – inte för att det inte kan hända dvs, utan för att jag inte bryr mig. Vem fan kommer ihåg allt eller fattar allt direkt liksom?:)

Fast det finns ingen motsättning mellan det fetstilta och det jag pratade om. Vad man känner behöver inte stämma överens med verkligheten och man kanske har en tendens att övervärdera vad andra gör.

Men i övrigt får jag väl gratulera. :D

mikaelj
2012-03-05, 08:10
Jag har problem med att öppna PDF'en för att se vad de olika kategorierna innebär, så kan någon vänlig själv beskriva vad neurotypisk innebär?

"normal"

Tack för att du svarat på frågorna.

Din Aspie poäng : 41 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 171 av 200
Stor sannolikhet att du är neurotypisk

Våra resultat är nästan helt spegelvända.

Här är mitt testresultat btw:

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=19&p2=3&p3=19&p4=20&p5=9&p6=2&p7=7&p8=6&p9=7&p10=4&p11=13&p12=4

Hur fick du till ett resultat som är mitt i prick NT? Byggt URL:en manuellt? :-)

Kan säga att du har för låg status för att jag ska känna att jag orkar slösa tid på att skriva ett svar åt dig*popcorn*

Heh. Från vilka aspekter av min person bestäms den statusen? Från vad har du bildat din uppfattning av min status?

BelowAverage
2012-03-05, 10:12
Kan säga att du har för låg status för att jag ska känna att jag orkar slösa tid på att skriva ett svar åt dig*popcorn*

Eftersom detta är ett träningsforum och mikaelj är både stark och kunnig så borde det ge honom rätt hög status.
*popcorn*

Spartansk
2012-03-05, 10:15
Hur fick du till ett resultat som är mitt i prick NT? Byggt URL:en manuellt? :-)


Inte prick NT. Hade du varit aspie hade du sett att det fattas lite.

Andreas Guiance
2012-03-05, 10:20
Hur fick du till ett resultat som är mitt i prick NT? Byggt URL:en manuellt? :-)


Jag tyckte själv det såg rätt fejkat ut:D

filmjölk
2012-03-05, 10:28
Jag tycker att det är lite kul att mitt resultat är som MikaelJs fast mindre extremt. Det gör mig till en mental light-version av MikaelJ, eller MikaelJ till en uppskruvad version av mig.

hurril
2012-03-05, 10:48
Vill minnas att jag gjort det här förut och fått ett resultat som ser ut mer eller mindre som Mikael J:s.

tano
2012-03-05, 10:54
Jag tycker inte man ska stirra sig så blint på tester eller ens ämnesområden. Det mesta handlar om intresse och vara kunnig på sin sak. Även om det kanske inte är så i teorin, men i praktiken blir kunnig = smart/intelligent. Som det redan påvisats, man har lättare för olika saker mycket beroende på var ens intresse finns (oavsett om talangen eller intresset kom först). Har man ett intresse kan man definitivt bli kunnig inom det.

Själv har jag alltid varit i topp betygsmässigt, mycket säkert för att man helt enkelt pluggade noggrant som liten. Gick även med i Mensa.
Men jag känner ändå att man inte är så kunnig i allt. Inte på något sätt som Eddie att jag går och oroar mig att jag skulle vara dålig, men man inser att det finns många som är bättre i nästan varje område. Helt enkelt för att de haft passionen att lägga ner mer tid i dessa områden. Hade man själv haft ett sådant brinnande intresse för dessa område hade man säkert själv kunnat vara på deras nivå. Men det finns helt enkelt inte tid eller möjlighet att vara kunnig i allt. Det bästa blir väl att prioritera på något/några områden utifrån var ens talang och intresse finns.

Patriarch K
2012-03-05, 10:57
Klart det finns många olika intelligenser. Jag står fast vid Gardners teori:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Howard_Gardner

Den känns ju ganska klockren om man ser till verkligheten.
Du har troligtvis brister i den logisk/matematiska intelligensen vilken är den som definieras som IQ, men om du kikar på alla de andra så finner du nog ditt område!

Yes
2012-03-05, 11:12
Enligt det där testet är jag nästan onormalt normal. Det faller ju på sin egen orimlighet.

Snafu
2012-03-05, 11:35
Jag minns hybrisen i gymnasiet - fan jag måste vara rätt smart!
Mönstringen: Okey, mer än normalbegåvad enligt provet men inte smartast.
Universitet: fan jag är helt efterbliven!
Jobba: goddamnit jag är normalbegåvad.

Visst är IQ viktigt men den viktigaste förmågan är nog att ha driv.

Minimjölk
2012-03-05, 16:05
Olika intelligenser antingen var för sig eller i kombination tillsammans utgör hur pass enkelt det är för dig att utföra en uppgift. Sedan tillkommer motivation. Med motivation kan du kompensera för en hel del brister men om uppgiften uteslutande är upphängd på en intelligens inom ett område där du saknar tillräcklig beskaffenhet så blir det troligtvis kämpigt.

Jag ser olika intelligenser som kategorier med olika värden likt ett stapeldiagram i Excel. När du ställs inför en uppgift väljer du instinktivt de intelligenser du tror hjälper dig mest.
Logisk intelligens i sig är bra när du skall lösa logiska pussel. Logisk intelligens har även ofta ett samband till många andra typer av intelligens det ofta (men inte alltid) sammanfaller att de som presterar bra på ett IQ-test även kan framstå som intelligenta i andra sammanhang.

Jag ser även dagligen hur folk som är medvetna om sina brister ibland kompenserar för dessa genom att använda en annan intelligens. Detat kan enligt mig både stjälpa och hjälpa.

Bra humor, bra minne och kvicktänkthet är till exempel alltid något som man har nytta av, speciellt om man ställs inför en uppgift som till att börja med verkar oöverkomlig.

Mantus
2012-03-05, 16:15
Då kan man ha flera olika statusar(?), ju.


Jag förstår hur du tänker men scratchs information tyder väl snarare på att vi har en status men att den statusen skiftar beroende på vilken situation vi befinner oss i. Man har alltså inte flera olika status utan enbart en som skiftar beroende på social kontext.

Tricklew
2012-03-05, 16:22
jag minns hybrisen i gymnasiet - fan jag måste vara rätt smart!
Mönstringen: Okey, mer än normalbegåvad enligt provet men inte smartast.
Universitet: Fan jag är helt efterbliven!
Jobba: Goddamnit jag är normalbegåvad.

Visst är iq viktigt men den viktigaste förmågan är nog att ha driv.

:laugh:

shadowfire
2012-03-05, 16:42
Jag brukar inte tillhöra vänstern, men nu vart jag visst det.

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=46&p2=5&p3=47&p4=26&p5=17&p6=16&p7=20&p8=16&p9=2&p10=6&p11=12&p12=6

filmjölk
2012-03-05, 17:10
Vad är det det där testet med sju olika typers intelligens heter? Det är ett slags självtest med påstående man svarar sanningsenligt på, jag fick 0poäng i "social intelligens", 0 i "musikalisk intelligens" och lågt på allt utom "intrapersonell intelligens" (vilket jag inte ens vet vad det är).

MathiasF
2012-03-05, 17:14
Personalized IQ report for Mathias !

Your age adjusted IQ score is 141 and the average score of all test takers is 100.

Your IQ score is the result of a formula based on the number of questions answered correctly on the test. This score has been further adjusted to account for the differences in capabilities among various age groups.




General statistics

Total number of questions: 30
Questions answered: 30
Questions not answered: 0
Questions answered correctly: 30
Questions answered incorrectly: 0
Percentage correct answers: 100 %

regus
2012-03-05, 17:17
Vad är det det där testet med sju olika typers intelligens heter? Det är ett slags självtest med påstående man svarar sanningsenligt på, jag fick 0poäng i "social intelligens", 0 i "musikalisk intelligens" och lågt på allt utom "intrapersonell intelligens" (vilket jag inte ens vet vad det är).

Du är då Freud, typ.

mikaelj
2012-03-05, 17:35
Jag tyckte själv det såg rätt fejkat ut:D

Inte prick NT. Hade du varit aspie hade du sett att det fattas lite.

Klart jag såg det. Om jag minns rätt (har inte tittat på grafen sedan sist) var det en bit i övre hörnet som saknades, eller hur? Det har tagit mig några år att vänja mig av att ge svar av typen "Förutom biten upp till vänster skulle du haft en helt neurotypisk profil."

Jag brukar inte tillhöra vänstern, men nu vart jag visst det.

Du måste också ha trixat med siffrorna! Hur kan du ha nästan inga poler i högra halvplanet?

Jag tycker att det är lite kul att mitt resultat är som MikaelJs fast mindre extremt. Det gör mig till en mental light-version av MikaelJ, eller MikaelJ till en uppskruvad version av mig.

Vill minnas att jag gjort det här förut och fått ett resultat som ser ut mer eller mindre som Mikael J:s.

Det är därför jag tycker om er två så mycket.

Jag förstår hur du tänker men scratchs information tyder väl snarare på att vi har en status men att den statusen skiftar beroende på vilken situation vi befinner oss i. Man har alltså inte flera olika status utan enbart en som skiftar beroende på social kontext.

Jag accepterar inte förklaringen. Det är alltså en fråga om semantik huruvida man har "en status som skiftar" eller "flera status"? (båda beskrivningarna är avhängiga "olika sociala kontexter", så den faktorn är samma)

shadowfire
2012-03-05, 17:37
LOL, men tack för denna "Sannolikheten att du kvalificerar dig för medlemskap i Mensa är liten." ... HMPF!

Jag måste nog gå tillbaka till det andra testet för jag uppvisade kraftig aspie när jag gjorde mensatestet (blev stressad och pratade med mig själv samt viftade på benen lol). Var för långsam på mensatestet, första 10-15 figurerna var nobrainers men sedan fastnade jag och tänkte för länge... fick chansa på sista 5-6 frågorna och ta blixtsnabba beslut på vad som kändes bäst istället för att vattentätt säkra svaren genom logik. Blärk.

shadowfire
2012-03-05, 17:44
Märkte en annan detalj på mensatestet. Cirklar, trianglar, kuber osv hade jag lätt för, men de två bilderna jag fastnade längst på var en med något som såg ut som nycklar vridna åt olika håll och med olika antal "taggar" på samt en annan serie där varje figur bestod av en line + små punkter och små fyrkanter. Märkligt att jag upplevde en högre svårighetsgrad på dem än på de andra.

MilkmaN
2012-03-05, 18:12
Epic fail test utan klocka! Hann bara 20 frågor :O

I övrigt är jag komplett värdelös på rymdgeometri och liknande, dvs när man skall vika figurer och se på dem ur olika vinklar för att bestämma "nästa steg" och liknande. Ord och siffror är avsevärt enklare. Gjorde 125 på gamla goda mensatestet.

I övrigt, stor sannolikhet för att jag är neurotypisk:

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=27&p2=4&p3=17&p4=12&p5=19&p6=1&p7=18&p8=14&p9=11&p10=11&p11=10&p12=3

Mantus
2012-03-05, 19:02
Jag accepterar inte förklaringen. Det är alltså en fråga om semantik huruvida man har "en status som skiftar" eller "flera status"? (båda beskrivningarna är avhängiga "olika sociala kontexter", så den faktorn är samma)

Filosofi ses väl ofta som just semantik om man inte är insatt. Jag ser inte heller skillnaden utifrån det begränsade materialet men om jag fick en djupare förståelse kanske jag kunnat peka på situationer där skillnaden blir avgörande. I nuläget tillämpar jag enbart en exegetisk tolkning av Scratchs text.

Andreas Guiance
2012-03-05, 20:40
Det är därför jag tycker om er två så mycket.


Det lustiga är att även jag, som då är raka motsatsen, brukar uppskatta människor med er profil. Oklart huruvida det omvända gäller dock:D

Kassler
2012-03-05, 20:47
135 på iq-testet.

Normal på det andra.

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=22&p2=19&p3=10&p4=24&p5=19&p6=14&p7=15&p8=27&p9=5&p10=9&p11=5&p12=6

mikaelj
2012-03-05, 21:14
Det lustiga är att även jag, som då är raka motsatsen, brukar uppskatta människor med er profil. Oklart huruvida det omvända gäller dock:D

Skönt avslappnat och totalt obegripligt. ;-)

(närå, jag gillar ditt & Alex snack i Body Radio)

TommyBoy
2012-03-05, 23:06
Här blir det riktigt klurigt

Genius Test (http://www.kluras.se/idiot-test/genius-test.htm)

Skall det publiceras rätta svar här så gör det med motivering/beräkningar. Det går ju att köra trial och error.

Spartansk
2012-03-05, 23:27
Här blir det riktigt klurigt

Genius Test (http://www.kluras.se/idiot-test/genius-test.htm)

Skall det publiceras rätta svar här så gör det med motivering/beräkningar. Det går ju att köra trial och error.

Okej, innan jag blir galen: Vilken är "the different smiley"?

Jens.Andersson
2012-03-05, 23:29
Okej, innan jag blir galen: Vilken är "the different smiley"?

Den enda som inte ler?

Liven
2012-03-05, 23:56
135 på iq-testet.

Normal på det andra.

http://www.rdos.net/Aspie-quiz/poly12c.php?p1=22&p2=19&p3=10&p4=24&p5=19&p6=14&p7=15&p8=27&p9=5&p10=9&p11=5&p12=6

I Sverige ligger väl medelvärdet runt 100 i IQ, då är du långt över med andra ord, inte illa. Jag själv är väldigt lik trådskaparen vad det gäller den typen av frågor, skulle förmodligen få under medel.

Länken till aspie-tester fungerar ej.

Spartansk
2012-03-05, 23:57
Den enda som inte ler?

Ologiskt. Man skulle lika gärna kunna utesluta "den enda som har tungan utanför munnen" t ex.

Jens.Andersson
2012-03-06, 00:14
Ologiskt. Man skulle lika gärna kunna utesluta "den enda som har tungan utanför munnen" t ex.

Jag tror aldrig han som gjort den påstod att det skulle vara logiskt :-)

Tricklew
2012-03-06, 00:27
Ologiskt. Man skulle lika gärna kunna utesluta "den enda som har tungan utanför munnen" t ex.

Var inte ledsen för att du misslyckades, inför framtida tester så rekommenderar jag 2 säsonger av 5 myror är fler än 4 elefanter.

Spartansk
2012-03-06, 00:30
Var inte ledsen för att du misslyckades, inför framtida tester så rekommenderar jag 2 säsonger av 5 myror är fler än 4 elefanter.

Trodde jag hade sett alla säsonger av det...

Tricklew
2012-03-06, 00:32
sEWlSFripyY

Vilket djur hör inte dit?

Spartansk
2012-03-06, 00:35
Vilket djur hör inte dit?

Enligt principen om parsimoni så blir det abborren.

Bengtan
2012-03-06, 01:12
Ologiskt. Man skulle lika gärna kunna utesluta "den enda som har tungan utanför munnen" t ex.

Fastnade också på den. Fick chansa för att komma vidare. Fattar dock inte hur tråden hamnade från IQ-test till aspie-test till genius-test? Fastnade på figurerna, vad är det man ska kolla efter?

TommyBoy
2012-03-06, 09:51
Fastnade också på den. Fick chansa för att komma vidare. Fattar dock inte hur tråden hamnade från IQ-test till aspie-test till genius-test? Fastnade på figurerna, vad är det man ska kolla efter?

Ja, vissa av de första frågorna är lite löjliga, men framåt halva testet blir det riktigt intressant, riktigt IQ-stuk. Satt o räknade en bra stund igår... Jag har klurat ut lösningarna på en hel del av frågorna. Vissa förbryllar fortfarande.