handdator

Visa fullständig version : Boktips på tränings/näringslära


KevinWest
2012-03-03, 15:18
Det finns en hel del böcker där ute, och det är jag helt medveten om. Beställt en del från Lyle McDonald och har precis läst ut Nicklas & Guddis bok. Har ni några boktips med relevant fakta som kan göra någon nytta? Gärna lite mer ingående böcker. Lyle rekommenderade från Alan Aragon så jag håller på att kolla upp litteratur från honom. Kikar också på boktipsen som Martin lämnade på leangains men de böckerna jag var intresserad av har inte fått den bästa kritiken.

Tack på förhand!

KevinWest
2012-03-03, 15:22
Såg att det fanns diverse gamla trådar, men det kanske har kommit ut något nytt, så ge inte svaret "använd sönfunktionen" :)

willtjam
2012-03-03, 15:50
Physiology of Sport and Exercise innerhåller i stort sett allt du behöver veta. Sen brukar väl Näringslära för högskolan rekommenderas också. Inga böcker som man direkt plöjer igenom, utan mer som uppslagsböcker ifall man undrar nåt.

Annars så rekommenderade McDonald en bok av Robert M Sapolsky som heter "Why Zebras don't get ulcers" som ska vara riktigt bra om stress, kortisol m.m.. Jag har den i hyllan men har inte hunnit läsa den än.

Eddie Vedder
2012-03-03, 17:15
Sen brukar väl Näringslära för högskolan rekommenderas också.

Om man inte ska börja läsa Kostvetenskap på högskolan (eller annan kurs som kan tänkas ha den som kurslitteratur) snart och därför måste köpa den inför kursstart så skulle jag ha lite is i magen faktiskt. Manuset för den nya upplagan är nästan klart, några av författarna har inte riktigt skickat in sin del än. Den kommer innehålla en hel del som nuvarande upplaga inte har så jag tror den kommer bli riktigt bra. Vet inte hur mycket jag får säga om detaljer (det är liksom information från "fikarumssnack" med redaktören för boken :D) så jag säger bara att det blir mer och, vad jag tror, bättre helt enkelt. :)

willtjam
2012-03-03, 17:24
Vilken tur att jag inte har köpt den än då. Har bara tittat i den hos min svägerska än så länge. Tack för tipset! :)

z_bumbi
2012-03-03, 17:42
Näringslära för högskolan finns å andra sidan på majoriteten av alla bibliotek och om den inte finns kan man beställa hem den för mindre än fikapengar så vill man kolla på den är det ju bara att göra det.

Sen beror det självklart på vad man är mest intresserad så exakt vad letas det efter?

Eddie Vedder
2012-03-03, 17:43
om den inte finns kan man beställa hem den för mindre än fikapengar så vill man kolla på den är det ju bara att göra det.

Menar du hem till biblioteket eller har du väldigt lyxigt fika?

KevinWest
2012-03-03, 22:37
Fint att du svarar Nicklas! Du är faktiskt min förebild. Kommer väl beställa den nya upplagan av NFH när den kommer. Jag planerar att utbilda mig inom kost så den verkar vara ett bra val. Ska kika in den boken du rekommenderade Will, sitter också och kollar på boken Exercise Physiology som Grubben länkade i en tråd, kostar 900~ med frakt men det är som lärarna sa i lågstadiet sa "Kunskap är ovärderligt".

OT: Nicklas, jag jobbar med webbdesigners, förstaklassiga Art Directors som jobbar med Bure, Aberdeen m.m. samt copywrighters. Behöver ni hjälp med hemsidan eller vill ha visitkort som går på 50-60 papp (ni får dem gratis såklart) så är det bara att langa ett PM.

KevinWest
2012-03-03, 22:41
Näringslära för högskolan finns å andra sidan på majoriteten av alla bibliotek och om den inte finns kan man beställa hem den för mindre än fikapengar så vill man kolla på den är det ju bara att göra det.

Sen beror det självklart på vad man är mest intresserad så exakt vad letas det efter?

Nu blir det en dubbelpost, men i princip allt som bidrar med relevant kunskap man kan tänkas behöva om man jobbar inom kost/näring. Lyles bok the ketogenic diet innehåller t.ex. sjukt mycket fakta om hormoner och hur fettceller fungerar även fast det inte är en diet jag själv tänker följa. Intressant att dieten är ett botemedel för epilepsi!

Scratch89
2012-03-04, 13:54
Nu blir det en dubbelpost, men i princip allt som bidrar med relevant kunskap man kan tänkas behöva om man jobbar inom kost/näring. Lyles bok the ketogenic diet innehåller t.ex. sjukt mycket fakta om hormoner och hur fettceller fungerar även fast det inte är en diet jag själv tänker följa. Intressant att dieten är ett botemedel för epilepsi!

Använd inte Lyles bok som en faktabok om hormoner. Hans äldre verk har en jobbig känsla av bro-science över sig, och det är egentligen inte särskilt djup fysiologi. Läs hellre lite kurser på universitetet, så förstår du varför saker fungerar som de gör.

willtjam
2012-03-04, 15:08
Använd inte Lyles bok som en faktabok om hormoner. Hans äldre verk har en jobbig känsla av bro-science över sig, och det är egentligen inte särskilt djup fysiologi. Läs hellre lite kurser på universitetet, så förstår du varför saker fungerar som de gör.

Har du några exempel? Jag har alltid litat på Lyle, men det är väl som vanligt ett misstag. :P

Player
2012-03-04, 15:27
Fint att du svarar Nicklas! Du är faktiskt min förebild. Kommer väl beställa den nya upplagan av NFH när den kommer. Jag planerar att utbilda mig inom kost så den verkar vara ett bra val. Ska kika in den boken du rekommenderade Will, sitter också och kollar på boken Exercise Physiology som Grubben länkade i en tråd, kostar 900~ med frakt men det är som lärarna sa i lågstadiet sa "Kunskap är ovärderligt".


Det finns mängder med hemsidor där begagnad kurslitteratur säljs billigt. Sök på kurslitteratur så hittar du. Annars kan Ebay ge riktiga fynd.

Exdiaq
2012-03-04, 15:54
Pavel Tsatsouline - Power To The People
Pavel Tsatsouline & Dan John - Easy Strength
Dr. William Kraemer & Dr. Vladimir Zatsiorsky - Science and Practice of Strength Training

Leifallan
2012-03-04, 17:24
Idrottsnutrition för bättre prestation. A. Jeukendrup, M. Gleeson.

Apos78
2012-03-07, 11:49
Idrottsnutrition för bättre prestation. A. Jeukendrup, M. Gleeson.

Den är bra. Kan ses lite som en svensk variant av Clinical Sports Nutrition av Louise Burke. Upplägget är annorlunda med Jeukendrups svenska bok är förmodligen mer passande för den breda massan.

Även Burkes är dock mycket bra.

Nitrometan
2012-03-07, 12:40
Om ingen har rekommenderat Eddies och Guddis bok än så gör jag det: Forma kroppen, mycket bra information om både kost och träning.

Bra skriven bok också.

http://www.ngruppen.se/?page_id=631
http://desmond.imageshack.us/Himg818/scaled.php?server=818&filename=framsidaformakroppenoch.jpg&res=medium

mysglenn
2012-03-07, 12:57
Om ingen har rekommenderat Eddies och Guddis bok än så gör jag det: Forma kroppen, mycket bra information om både kost och träning.

Bra skriven bok också.

http://www.ngruppen.se/?page_id=631
http://desmond.imageshack.us/Himg818/scaled.php?server=818&filename=framsidaformakroppenoch.jpg&res=medium

han hade ju redan läst den?

Scratch89
2012-03-08, 21:14
Har du några exempel? Jag har alltid litat på Lyle, men det är väl som vanligt ett misstag. :P

Olika idrottsnutritionsböcker är bra, på förra sidan var det en bra rekommendation. Orkar du läsa på engelska så finns det hur mycket som helst.

willtjam
2012-03-08, 21:17
Olika idrottsnutritionsböcker är bra, på förra sidan var det en bra rekommendation. Orkar du läsa på engelska så finns det hur mycket som helst.

Jag menade konkreta exempel på bro-science i hans böcker. Jag har baserat mycket av min kunskap (den lilla jag har) på hans verk så jag måste ju veta vad som inte stämmer. :em:

Scratch89
2012-03-08, 21:19
Jag menade konkreta exempel på bro-science i hans böcker. Jag har baserat mycket av min kunskap (den lilla jag har) på hans verk så jag måste ju veta vad som inte stämmer. :em:

Ah, det var så länge sedan jag läste en hel bok av honom, senaste var väl UD 2.0. Det jag menar är, vad jag kommer ihåg i alla fall, är att han drar långt dragna slutsatser av saker som inte riktigt är bekräftat.

willtjam
2012-03-08, 21:25
På så vis. Jag får väl läsa med ett extra granskande öga nästa gång jag läser nåt då.

samsam
2012-03-08, 21:58
Four hour body, allt du behöver!

RobinEH
2013-05-02, 13:59
Om man inte ska börja läsa Kostvetenskap på högskolan (eller annan kurs som kan tänkas ha den som kurslitteratur) snart och därför måste köpa den inför kursstart så skulle jag ha lite is i magen faktiskt. Manuset för den nya upplagan är nästan klart, några av författarna har inte riktigt skickat in sin del än. Den kommer innehålla en hel del som nuvarande upplaga inte har så jag tror den kommer bli riktigt bra. Vet inte hur mycket jag får säga om detaljer (det är liksom information från "fikarumssnack" med redaktören för boken :D) så jag säger bara att det blir mer och, vad jag tror, bättre helt enkelt. :)

Något nytt om detta eller kan man traska iväg och köpa upplaga 5 utan att vakna imorgon och se att en ny upplaga har släppts?