handdator

Visa fullständig version : Lukta svett på gymmet


Brunfel
2012-03-03, 14:09
Hej,
Detta kanske hör hemma i allmänt forum, men men :)

Var på gymmet idag. Har precis kört 3-4 set axlar när en random byggare öppnar några fönster.
Killen bredvid mig ber honom att stänga, eftersom det blir korsdrag.

"Ja, det är poängen. Vissa luktar så jäkla illa" säger han. Nåja, han stänger iaf efter lite diskussion. Han går sedan fram till mig och säger: Du, vill du ha ett tips? Ta på dig lite parfym. Du kanske inte känner det själv, men du luktar.

Jag garvade bort honom lite, i stil med: Ja, jag ska tänka på det.

Folk kom sedan och bad honom stänga även det andra fönstret eftersom det blev kallt, och han gick då omkring och drog samma förklaring och hänvisade till mig.

Frågan är då, gör man så här?
Jag hade fräscha kläder och så, och det är inget jag hört förut.
I vilket fall som helst, ska man inte vara lite finkänslig när man påpekar sånt?
Är man inte på fel ställe om man inte tål svettlukt?

Lillleif
2012-03-03, 14:12
Aldrig hört talas om något liknande. Luktar det inte svett på alla gym?

Thrower
2012-03-03, 14:15
Hade total-iggat och fortsatt med vikterna. Eller bett honom sluta störa under ens träning och istället fortsätta med vad han nu kom dit för att göra (förutom att öppna fönster).

Nutrid
2012-03-03, 14:16
Jag blir arg bara jag läser detta.

Hade det där hänt mig så hade han fått en rejäl utskällning

mini
2012-03-03, 14:17
Man kan lukta mer eller mindre. Jag tycker inte att gymmet är en fristad för att lukta illa utan man ser till att ha rena kläder och någorlunda fräscha armhålor. Svettas kan man ju göra men det är gammal svett eller svett i kontakt med otvättade eller sura kläder som luktar generellt.

lanzal
2012-03-03, 14:17
Vilket jävla stolpskott.

Ta dig dock en funderare på att använda deo luktfri perspirant kanske, om du nu luktar illa ;P Är faktiskt jobbigt med folk som stinker på gymmet, jag svettas som fan, men inte luktar jag.

Tuban
2012-03-03, 14:22
Du skulle flätat till idioten..

312
2012-03-03, 14:58
Vad fan, vill han att det ska lukta blommor och mild honung eller? Fan vad manligt, sikken fjant. Det ska lukta testo, svett och kött på gym.

Slurf
2012-03-03, 14:59
Klart det ska få lukta svett på ett gym, men det finns vissa personer på mitt gym som luktar så jävla äckligt.

Speciellt en lite tjockare herre vars svettlukt luktar så in i helvette äckligt, överdriver inte när jag säger att man är tvungen att andas genom munnen för det sticker i näsan. Då kan det väl vara smart att tipsa om att använda deo? vilket en äldre person gjorde när han fick nog av tjockisens lukt. Sen dess har det inte luktat så vidrigt när han tränat längre.

Ado2000
2012-03-03, 15:22
bara för det nästa gång du ska till gymmet så häll över dig en halv flaska parfym så får vi se vafan han säger då :D

Nyström
2012-03-03, 15:24
Ha inte skorna på samma plats som dina andra kläder i din bag?

emi23j
2012-03-03, 15:30
Hellre svettlukt än att någon stinker av parfym som jag var med om förra helgen.

Dock så är det ju extremt oförskämt av någon att säga att nån annan luktar dåligt, okej om det är ens kompis eller någon man känner bra. Men någon helt okänd?? Wtf liksom?

Håller givetvis med mini om att man inte behöver träna med svettiga kläder som legat i bagen en vecka, men om man gör det valet så är det ju i ofs upp till en själv. Jag hade då aldrig velat gå omkring med den lukten. Nästan hellre att jag kört med baröverkropp då.

wcanka
2012-03-03, 15:32
Att vissa ens försöker ge honom tips på att minska svettlukten.
Tränar man svettas man och svett luktar rätt illa, problem? :)

svenbanan
2012-03-03, 15:33
Det hör väl till allmänt hyfs att ha rena träningskläder på gymet. Har man haft dem ett par ggr så stinker det aset. Har du rena kläder på dig kan du gärna be han dra åt h... nästa gång tycker jag.

För övrigt kan man ju inte göra så mkt åt hur man luktar. Deo verkar ju meningslöst. Hellre svettlukt än jävla parfym. Det sticker ju bara i ögonen. Hur många duschar innan träning? ;-)

wcanka
2012-03-03, 15:35
Jag har samma kläder varje gympass!
Inte fan bryr jag mig om jag luktar svett under ett träningspass, att andra ens orkar anmärka.. löjligt.

kamel2
2012-03-03, 15:37
Se till så att kläderna inte luktar innan du går på gymmet. Att man lökar där inne kan man ju däremot inte göra något åt :). Sen så är det väl inte själva svetten i sig som luktar utan bakterier för man inte har tvättat sig. Man luktar väl knappast om man duschar och sen eftersvettas?

mini
2012-03-03, 15:38
Vad ger er svettlobbor rätten att förpesta andras träningspass med er stank?

gQLLe
2012-03-03, 15:44
Vad ger er svettlobbor rätten att förpesta andras träningspass med er stank?

+1 dock så agerade han ju helt fel. Man kommer alltid längst med att vara trevlig.

Brunfel
2012-03-03, 15:47
Mja, som sagt, nu var jag ju inte i gamla svettiga trasor, precis. Och gymskorna har jag i påse så de inte "smittar av sig". Hade han sagt det privat hade det varit en sak, men han gick omkring och gör en offentlig grej av det så man undrar ju hur han är funtad.

Kan lätt bli lite lustig stämning nästa gång jag ser honom där.

wcanka
2012-03-03, 15:53
Mja, som sagt, nu var jag ju inte i gamla svettiga trasor, precis. Och gymskorna har jag i påse så de inte "smittar av sig". Hade han sagt det privat hade det varit en sak, men han gick omkring och gör en offentlig grej av det så man undrar ju hur han är funtad.

Kan lätt bli lite lustig stämning nästa gång jag ser honom där.

JAG hade bara kört mitt schema som vanligt, säger han nått så skäll ut honom! *flex* :devil:

stromming
2012-03-03, 16:04
Han kanske hade fisit själv?

Brunfel
2012-03-03, 16:06
Man kan ju undra :)
Alternativt hade jag väl käkat något som osade ut, men man kan sköta det lite snyggare, hur som helst.

Det kan ju vara en case av "Haters gonna hate".

svenbanan
2012-03-03, 16:14
Jag har samma kläder varje gympass!
Inte fan bryr jag mig om jag luktar svett under ett träningspass, att andra ens orkar anmärka.. löjligt.

Då är du äcklig och egoistisk med andra ord.

wcanka
2012-03-03, 16:16
Ärligt talat vem fan bryr sig hur det luktar på gymmet....

kaffe_psykos
2012-03-03, 16:18
När dushade du senast? Svettas får man ju, men någorlunda hygien får man ha tycker jag. Lät ju som du stank enligt byggaren på gymmet, men han kanske var irriterad o känslig!

Deo funkar ju annars.

mini
2012-03-03, 16:23
Ärligt talat vem fan bryr sig hur det luktar på gymmet....

Rätt många.

Robbmeister
2012-03-03, 16:24
Ärligt talat vem fan bryr sig hur det luktar på gymmet....

Det beror väl på. Vissa luktar som att dom badat i avföring och då kan det bli smått störande tills man vant sig vid lukten, men man ska ändå inte vara oförskämd mot den som luktar för den personen kan kanske inte rå för det.

limenka
2012-03-03, 16:25
Ärligt talat vem fan bryr sig hur det luktar på gymmet....

Alla som har ett normalt luktsinne.

wcanka
2012-03-03, 16:26
Att det luktar svett på ett gym är normalt.

mini
2012-03-03, 16:27
Att det luktar svett på ett gym är normalt.

Att det luktar illa är det inte.

Åsberg
2012-03-03, 16:28
Man kan lukta mer eller mindre. Jag tycker inte att gymmet är en fristad för att lukta illa utan man ser till att ha rena kläder och någorlunda fräscha armhålor. Svettas kan man ju göra men det är gammal svett eller svett i kontakt med otvättade eller sura kläder som luktar generellt.

+1

Kunde inte sagt det bättre själv. Skillnad på svett och svett helt enkelt. Killen ifråga verkade dock sköta det ganska barnsligt.

limenka
2012-03-03, 16:35
Att det luktar svett på ett gym är normalt.

Nja. Svett luktar man när man inte tvättar kläderna på tre veckor men envisas med att använda dem ändå.

Pepz
2012-03-03, 16:35
svett som kommer från en ren kropp med rena kläder på luktar knappast illa

vicarious
2012-03-03, 16:43
Man kan lukta mer eller mindre. Jag tycker inte att gymmet är en fristad för att lukta illa utan man ser till att ha rena kläder och någorlunda fräscha armhålor. Svettas kan man ju göra men det är gammal svett eller svett i kontakt med otvättade eller sura kläder som luktar generellt.

+1 på detta. Vissa luktar ju rent ut förjävligt på gymmet. Fräsch svett luktar oftast ingenting, det är gammal svett som stinker apa. Det beror oftast då på otvättade kläder eller bristande hygien.

svenbanan
2012-03-03, 16:49
svett som kommer från en ren kropp med rena kläder på luktar knappast illa

+1

Det som luktar illa är om man som wcanka kör i samma mögliga catsuit varje gång (och låter den ligga i väskan däremellan). ;-)

wcanka
2012-03-03, 16:50
+1

Det som luktar illa är om man som wcanka kör i samma mögliga catsuit varje gång (och låter den ligga i väskan däremellan). ;-)

Är du tankeläsare? *drool*

svenbanan
2012-03-03, 16:52
Blodhundsnäsa.

mn8eii
2012-03-03, 17:03
Att det luktar svett på ett gym är normalt.

Jag tog en titt i din journal. Ärligt talat tycker jag inte det såg ut som att du satt din fot i tillräckligt många gym för att uttala dig kring vad som är normalt där eller ej. Ungefär som att jag skulle påstå att det är normalt att det luktar ost på månen.

wcanka
2012-03-03, 17:07
Jag tog en titt i din journal. Ärligt talat tycker jag inte det såg ut som att du satt din fot i tillräckligt många gym för att uttala dig kring vad som är normalt där eller ej. Ungefär som att jag skulle påstå att det är normalt att det luktar ost på månen.

Det var en jävla tjat. får jag inte ha mina egna åsikter utan att ha tillräckligt med muskler?

Eddie Vedder
2012-03-03, 17:10
Det var en jävla tjat. får jag inte ha mina egna åsikter utan att ha tillräckligt med muskler?

Läs inlägget du citerar. Han drar slutsatser om dina erfarenheter från gym baserat på din kroppsstorlek och ifrågasätter baserat på frånvaron av erfarenhet. Inte baserat på frånvaron av muskler.

kottovic
2012-03-03, 17:17
Spelar ingen roll om personen är ren eller inte. Svett yttrar sig på olika sätt beroende på individ. Kost, stress och allmän livsstil påverkar till skillnad från tvål och rena kläder.

Brunfel
2012-03-03, 17:19
När dushade du senast? Svettas får man ju, men någorlunda hygien får man ha tycker jag. Lät ju som du stank enligt byggaren på gymmet, men han kanske var irriterad o känslig!

Deo funkar ju annars.

Efter jobbet, dagen innan. Detta var på morgonen.

Som sagt, klart jag kan testa deo, men det kan skötas snyggare. Detta var ingen "kille" heller. Uppskattar det till 35ish år. Såg ut att ha gymmat en hel del också.

cirkelrak
2012-03-03, 17:20
Ungefär som att jag skulle påstå att det är normalt att det luktar ost på månen.

http://i442.photobucket.com/albums/qq141/cirkelrak/15561829.jpg

Rova
2012-03-03, 18:43
Jag bryr mig inte om någon annan luktar på gymmet, men om jag drar på mig en tröja jag har använt tidigare och jag märker att det börjar lukta så går jag och drar på mig en ny, både för min egen del och andras.

Är dock en helt annan femma om jag kör i rena kläder och det börjar lukta för att jag kör hårt och svettas mycket.

zamuel96
2012-03-03, 18:55
Vad fan, vill han att det ska lukta blommor och mild honung eller? Fan vad manligt, sikken fjant. Det ska lukta testo, svett och kött på gym.

haha +1

wo0ord
2012-03-03, 19:08
Håller faktiskt med killen som skällde ut dig. Självklart svettas man, men det betyder inte att man behöver lukta äckligt. Finns nog inget värre en folk som luktar apa på ett gym.

Röda Björnen
2012-03-03, 19:14
Tvätta träningskläder när du tvättar annat, ska du använda träningskläder flera dagar i rad tycker jag är okej sålänge man inte har haft de svettiga i väskan. Då kan de börja mögla, vädra de under natten så luktar de okej nästa dag :)

MVH

exor
2012-03-03, 19:31
God hygien bör man hålla på gymmet.

Raschmus
2012-03-03, 19:42
Inte lukta usch, stå högt i kurs, för det är glassigt!

SvingarN
2012-03-03, 19:45
Respektlöst att säga högt och peka på dig att du svettas. Tycker det är drygt att gå fram och säga att nån luktar svett också. Svettlukten kan väl inte sprida sig mer än 1-2 meter i diameter? I så fall är det väl bara att ställa sig längre bort för honom?

Själv luktar jag inte svett för att jag duschar varje dag och tycker att det är lite neandertalar-varning om man går och luktar surt svett, är inte direkt svårt att inte lukta.

Tolkia
2012-03-03, 19:56
Inte snyggt att peka ut folk som luktar svett på gymmet (eller någon annanstans). Å andra sidan inte heller snyggt att återanvända skitiga gymkläder så att man är en sanitär olägenhet. Som flera redan påpekat uppstår luktproblem främst när man svettas i kläder som borde ha fått dejta tvättmaskinen innan de sattes på kroppen igen. Visst luktar ens svett mer i vissa sammanhang (t.ex. brukar "nervös-svett" lukta mer än vanlig ansträngingssvett), men det är ändå parentetiskt i jämförelse.

svenbanan
2012-03-03, 20:08
En sak som jag hörde talas om för ett tag sedan var att sådana "moderna" funktionskläder som innehåller silvernitrat eller vad det är som ska hålla dem antibakteriella tydligen kräver att man tvättar dem superofta. Låter man dessa ligga till sig lite så är det till och med så att de kommer lukta as även efter att man tvättat dem. Det låter ju helt bakvänt tycker jag. Vad är vitsen med det där antibekteriella om man ändå måste tvätta dem stup i ett?

Nån som kan bekräfta detta, eller är det nån som dragit ett aprilskämt för mig?

wcanka
2012-03-03, 20:12
Respektlöst att säga högt och peka på dig att du svettas. Tycker det är drygt att gå fram och säga att nån luktar svett också. Svettlukten kan väl inte sprida sig mer än 1-2 meter i diameter? I så fall är det väl bara att ställa sig längre bort för honom?

Själv luktar jag inte svett för att jag duschar varje dag och tycker att det är lite neandertalar-varning om man går och luktar surt svett, är inte direkt svårt att inte lukta.


Är man 17 år och utsöndrar det mesta så räcker det med att gå till skolan så har man ringar på t-shirten :(

Peter.B
2012-03-03, 20:15
En sak som jag hörde talas om för ett tag sedan var att sådana "moderna" funktionskläder som innehåller silvernitrat eller vad det är som ska hålla dem antibakteriella tydligen kräver att man tvättar dem superofta. Låter man dessa ligga till sig lite så är det till och med så att de kommer lukta as även efter att man tvättat dem. Det låter ju helt bakvänt tycker jag. Vad är vitsen med det där antibekteriella om man ändå måste tvätta dem stup i ett?

Nån som kan bekräfta detta, eller är det nån som dragit ett aprilskämt för mig?

Vet inte alls vad det beror på och kan inte annat än bekräfta det med ett stort gäng personliga anekdoter. MMA-klubb, många män som svettas i rashguards eller liknande i funktionsmaterial. Duschas inte dessa av typ "direkt" efter passet luktar de apa sen, oavsett om man tvättar de eller inte.

SvingarN
2012-03-03, 20:18
Mina "funktionella" tröjor luktar piss även efter tvätt :S gäller icke mina vanliga träningströjor

Kräket
2012-03-03, 20:39
Inte snyggt att peka ut folk som luktar svett på gymmet (eller någon annanstans). Å andra sidan inte heller snyggt att återanvända skitiga gymkläder så att man är en sanitär olägenhet. Som flera redan påpekat uppstår luktproblem främst när man svettas i kläder som borde ha fått dejta tvättmaskinen innan de sattes på kroppen igen. Visst luktar ens svett mer i vissa sammanhang (t.ex. brukar "nervös-svett" lukta mer än vanlig ansträngingssvett), men det är ändå parentetiskt i jämförelse.

Kanske inte. Ibland dock nödvändigt.

På mitt gym har jag varit med om ett par killar som luktat så pass illa att man blivit tvungen att flytta sig. En lukt som närmast kan liknas vid sur gammal filmjölk, som sticker i näsan.

Att hålla sig ren (som tidigare påpekats, en ren kropp luktar inte trots svett) och byta kläder tycker jag tillhör vanligt sunt förnuft. Bara för man är på ett gym behöver man inte stinka mest för att vara tuffast...

krokodille
2012-03-03, 20:40
asså lite svettlukt måste man ju lära sig att leva med om man har tänkt infinna sig på ett gym några timmar varje vecka. men som vissa redan nämnt så betyder det ju inte att man ska SKIPPA deo eller använda samma träningskläder 20 träningspass.

det är skillnad på svettlukt och lukten från någon som inte duschat på 1 vecka eller som har samma kläder på sig dag in o dag ut.

känner jag personligen att jag luktar lite unket under armarna så drar jag direkt på mig en tjocktröja eller går på toaletten och sköljer rent lite för att bespara alla andra min goda odör.

handlar nog mest om sunt förnuft.

Tolkia
2012-03-03, 20:43
Kanske inte. Ibland dock nödvändigt.
Jo, men om det man vill är att åstadkomma något, och inte bara att vädra sina egna aggressioner, så kan man ju göra det på ett snygg sätt. Att man gör det mellan fyra ögon och inte semioffentligt är t.ex. obligat.

Fridajohansson
2012-03-03, 22:24
Ärligt talat vem fan bryr sig hur det luktar på gymmet....

Precis. Känns lite ovärt att stå och lukta på folk när man borde träna.

svenbanan
2012-03-03, 22:31
Svårt att stänga av näsan dock om någon ligger och osar unk därinne...

Fridajohansson
2012-03-03, 22:51
Har du problem med svettlukt fastän du har rena kläder osv så är det troligtvis smuts i armhålan som är problemet låter det som. Ta en skrubbvante/-svamp, blöt den och ta på duschkräm, skrubba sedan hårt i armhålan så ska smutsen som luktar illa försvinna. Det är ju inte svetten i sig som luktar:)

wcanka
2012-03-03, 22:53
Precis. Känns lite ovärt att stå och lukta på folk när man borde träna.

Weeeho 1 poäng till mig :D

Absolut torr är det bästa som hänt, använd det sen gå luktfri i ca 1 vecka :D

Fridajohansson
2012-03-03, 22:56
Absolut torr är det bästa som hänt, använd det sen gå luktfri i ca 1 vecka :D

Haha kanske man borde prova då.. Förutsatt att man inte tvättar sig i armhålan under tiden så att deon försvinner.. ;D

svenbanan
2012-03-03, 22:56
Har du problem med svettlukt fastän du har rena kläder osv så är det troligtvis smuts i armhålan som är problemet låter det som. Ta en skrubbvante/-svamp, blöt den och ta på duschkräm, skrubba sedan hårt i armhålan så ska smutsen som luktar illa försvinna. Det är ju inte svetten i sig som luktar:)

Han kanske har glömt att tömma sin stomipåse som svämmar över... Hur skrubbar man då?

wcanka
2012-03-03, 22:57
Haha kanske man borde prova då.. Förutsatt att man inte tvättar sig i armhålan under tiden så att deon försvinner.. ;D

När jag inte använder absolut torr så luktar jag liksom direkt efter duschen... Vad kan det bero på? :/

Fridajohansson
2012-03-03, 22:57
Han kanske har glömt att tömma sin stomipåse som svämmar över... Hur skrubbar man då?

Haha ja det kan man ju verkligen fråga sig!

Fridajohansson
2012-03-03, 22:59
När jag inte använder absolut torr så luktar jag liksom direkt efter duschen... Vad kan det bero på? :/

Haha inte vet jag, du kanske bara svettas ovanligt mycket.

mikaelj
2012-03-03, 23:01
Mina "funktionella" tröjor luktar piss även efter tvätt :S gäller icke mina vanliga träningströjor

Lägg dem i ättikslösning.

wcanka
2012-03-03, 23:02
Haha inte vet jag, du kanske bara svettas ovanligt mycket.

Ja vem vet, men vad var det du sa om att skrubba sig? :D

svenbanan
2012-03-03, 23:02
När jag inte använder absolut torr så luktar jag liksom direkt efter duschen... Vad kan det bero på? :/

Med tanke på ditt användarnamn borde du ju lukta lemon-fresh kan man tycka...

wcanka
2012-03-03, 23:03
Med tanke på ditt användarnamn borde du ju lukta lemon-fresh kan man tycka...

Fyndigt... lite kul såhär på kvällen :D

Fridajohansson
2012-03-03, 23:04
Ja vem vet, men vad var det du sa om att skrubba sig? :D

Skrubba dig i armhålan med en svamp så försvinner smutsen och så luktar du inte svett, done!:)

wcanka
2012-03-03, 23:05
Skrubba dig i armhålan med en svamp så försvinner smutsen och så luktar du inte svett, done!:)

Nån speciell svamp o tvål eller? :smash:

svenbanan
2012-03-03, 23:05
Jo jag är ju rätt rolig av mig.
Men förjävla trött också. Gonatt era stinkisar.

Fridajohansson
2012-03-03, 23:06
Nån speciell svamp o tvål eller? :smash:

Nä, take what you have:)

wcanka
2012-03-03, 23:08
Nä, take what you have:)

Går diskborste bra?

Nä nu börjar "tråk-humorn" spåra! *screwy*

Fridajohansson
2012-03-03, 23:08
Haha ah, kör med diskborste och diskmedel så får du väl se vad som händer;D

Brunfel
2012-03-03, 23:45
Denna tråd deraila lite :)

Matsa
2012-03-04, 01:21
Under de lite mer än 15 år som jag har tränat på gym så har det ytterst sällan hänt att någon har luktat så pass mycket att det har stört mig (jag är rätt okänslig för sådant). Senast var någon gång förra året, det var sent på natten och gymmet var tomt sånär som jag själv och en annan kille. Att jag överhuvudtaget reagerade är anmärkningsvärt då en odör av liniment, svett och väderspänning hör till normen på det gymmet men han luktade så fruktansvärt surt att jag inte kunde komma närmre än ca 10 meter utan att stanken satte sig som en äcklig smak i halsen. Jag övervägde faktiskt på fullt allvar att kasta ut honom handgripligen, dessvärre är jag för snäll för sådant.

Jag har samma kläder varje gympass!
Inte fan bryr jag mig om jag luktar svett under ett träningspass, att andra ens orkar anmärka.. löjligt.

Beroende på graden av stank så kan du eventuellt förtjäna ett kok stryk. Vanligt jävla hyfs gäller fortfarande på gym, vet sjufalt hut och idka vanlig jävla personhygien.

Latissimus Dorsi
2012-03-04, 02:09
På gymmet svettas man, och då luktar man svett. Luktar du inte svett är du en fjolla. End of story.

zink1
2012-03-04, 03:56
haha! deo löser problemet!

vicarious
2012-03-04, 09:24
På gymmet svettas man, och då luktar man svett. Luktar du inte svett är du en fjolla. End of story.

Fräsch svett luktar inte illa. Det är gammal svett och smuts som luktar. Luktar man gammal svett har man otvättade träningskläder eller så har man inte duschat på ett tag, alternativt glömt att använda deodorant.

Niveus
2012-03-04, 09:34
Svaret heter antiperspirant, inte deoderant.

Sheogorath
2012-03-04, 09:53
haha! Sheo löser problemet!

Fixed. Lösning: enligt Vicarious. Rena träningskläder, ren kropp, deo om det behövs. Man svettas på gymmet, men man luktar inte svett. Punkt.

Pepz
2012-03-04, 09:59
märkligt att vissa verkligen försöker vara macho.
-öhhh jag luktar svett hur möcke ja vill. svett och spyor ska man ju lukta annars tar man ju inte iiiii...

Sheogorath
2012-03-04, 10:01
märkligt att vissa verkligen försöker vara macho.
-öhhh jag luktar svett hur möcke ja vill. svett och spyor ska man ju lukta annars tar man ju inte iiiii...

"Ni kanske borde prova att träna istället för att sitta här på ett forum och tvätta kläder. Hö hö."

stridis
2012-03-04, 10:08
Mina "funktionella" tröjor luktar piss även efter tvätt :S gäller icke mina vanliga träningströjor

Tvättar du dem i 60°? Annars ifall du tvättar dem i endast 40° så kan det uppstå sådana problem.

wcanka
2012-03-04, 10:08
Under de lite mer än 15 år som jag har tränat på gym så har det ytterst sällan hänt att någon har luktat så pass mycket att det har stört mig (jag är rätt okänslig för sådant). Senast var någon gång förra året, det var sent på natten och gymmet var tomt sånär som jag själv och en annan kille. Att jag överhuvudtaget reagerade är anmärkningsvärt då en odör av liniment, svett och väderspänning hör till normen på det gymmet men han luktade så fruktansvärt surt att jag inte kunde komma närmre än ca 10 meter utan att stanken satte sig som en äcklig smak i halsen. Jag övervägde faktiskt på fullt allvar att kasta ut honom handgripligen, dessvärre är jag för snäll för sådant.



Beroende på graden av stank så kan du eventuellt förtjäna ett kok stryk. Vanligt jävla hyfs gäller fortfarande på gym, vet sjufalt hut och idka vanlig jävla personhygien.


Jag har ju aldrig sagt att jag själv luktar illa?
Vädrar mina kläder efter varje pass och duschar varje dag :)

Röda Björnen
2012-03-04, 10:27
Jag har ju aldrig sagt att jag själv luktar illa?
Vädrar mina kläder efter varje pass och duschar varje dag :)

Tycker ändå det är rätt äckligt att du inte tvättar dem när de andra kläderna tvättas, vädra funkar som jag tidigare sagt men inte i flera veckor.
Men det är lugnt, du vet iallafall att du gör fel genom att försöka rättfärdiga dig själv med att säga "annars luktar jag ju bra".

Arnoldski
2012-03-04, 11:06
Svett är inte lika med skit.

Är man ren och svettas så luktar det mindre än om man är skitig/har skitiga kläder och svettas oavsett induviduell varians.

Man kan tjoa och tjimma om hur macho det ska vara i en sån här tråd oh det är ju fint och så, men vi talar ju inte om huruvida man ska anstränga sig när man tränar eller inte, utan om huruvida det är ok att stinka ordentligt på en offentlig plats där andra måste vara när en.

Vissa människor luktar väldigt kraftigt och jag anser det vara deras skyldighet att tvätta sig själv och sina kläder oftare än andra om de tex gymmar. Hänsyn kallas det.

Exempel var en snubbe på löpbandet en gång, säkert 2 meter ifrån mig som luktade så vidrigt direkt han kom in i gymet (ergo inte svettats ännu) så jag var tvungen att byta träningsplats.

Jag har en kompis som svettas ganska lätt och han luktar genast mycket illa. Det är en god vän så jag har sagt det till honom och han känner till problemet. Många gånger har vi suttit ett gäng i en bil och åkt långt tillsammans, då tar han med sig ett par extra t-shirts, så går han in på nån mack och sköljer av sig emellanåt och byter t-shirt. Det är väl kanske rätt extremt, men samidigt en enkel och hänsynsfull handling mot sina medmänniskor. Kanske har trådskaparen kraftig kroppsodör och inte vet om det, då kan det vara bra att få reda på det, men så klart på ett vänligt sätt.

Till syvende och sist handlar det om självkännedom och hänsyn. Utsätt inte andra för din dåliga hygien, det finns ingen anledning.

Matsa
2012-03-04, 17:52
Jag har ju aldrig sagt att jag själv luktar illa?
Vädrar mina kläder efter varje pass och duschar varje dag :)

Du skrev:

Inte fan bryr jag mig om jag luktar svett under ett träningspass

Då är det underförstått att du faktiskt luktar svett, annars känns den kommentaren en smula ologisk. Fast du kanske egentligen inte menade det utan mest försökte vara lite tuff?

Jag kan inte låta bli att irritera mig lite på alla som inbillar sig att det är tufft och hardcore att vara äcklig. Träna hårt och låt resultaten stå för hardcorestämpeln i stället.

stromming
2012-03-04, 17:56
Jag kan inte låta bli att irritera mig lite på alla som inbillar sig att det är tufft och hardcore att vara äcklig. Träna hårt och låt resultaten stå för hardcorestämpeln i stället.

Detta <3

JJOHANSSON
2012-03-04, 17:59
Man dricker pwo, använder deo, går till gymmet i vinterjackan och börjar redan här koka av allt koffein i pwon, och efter det ska man köra 40 set rygg. Man blir att lukta svett när man tränar.


Shut up and squat.




Nu är jag visserligen inte en sån som luktar, stör mig inte heller på folk som gör det. Det är deras val att lukta illa men kom igen, folk ska väl inte behöva att smita iväg under passet för att byta tröja och smeta på mer deo.

Supermicke
2012-03-04, 18:10
1. axe
2. på med gamla träningskläderna, börja spraya överallt
3. när det blivit ett moln ut med händerna och snurra runt lite i det.
4. upprepa

wcanka
2012-03-04, 18:23
Man dricker pwo, använder deo, går till gymmet i vinterjackan och börjar redan här koka av allt koffein i pwon, och efter det ska man köra 40 set rygg. Man blir att lukta svett när man tränar.


Shut up and squat.




Nu är jag visserligen inte en sån som luktar, stör mig inte heller på folk som gör det. Det är deras val att lukta illa men kom igen, folk ska väl inte behöva att smita iväg under passet för att byta tröja och smeta på mer deo.

http://faajoos.blogg.se/images/2011/fuck_yeah_re_not_the_sexy_post_id_promised_but-s400x317-164482-535_181723991.jpg

krappen
2012-03-04, 18:27
Man dricker pwo, använder deo, går till gymmet i vinterjackan och börjar redan här koka av allt koffein i pwon, och efter det ska man köra 40 set rygg. Man blir att lukta svett när man tränar.


Shut up and squat.




Nu är jag visserligen inte en sån som luktar, stör mig inte heller på folk som gör det. Det är deras val att lukta illa men kom igen, folk ska väl inte behöva att smita iväg under passet för att byta tröja och smeta på mer deo.


Det är väl knappast det som det handlar om, som folk tidigare nämnt så är det inte så mycket begärt att man ska tvätta sina träningskläder, det råder väl samma hyfs som på vilken offentlig plats som helst? Som många sagt innan, nytt svett luktar inte på samma sätt som gammalt svett.

svenbanan
2012-03-04, 18:29
Vissa är egocentrerade/sociopater och skiter i att andra får lida, bara de själva har det bra...

Matsa
2012-03-04, 18:56
Man dricker pwo, använder deo, går till gymmet i vinterjackan och börjar redan här koka av allt koffein i pwon, och efter det ska man köra 40 set rygg. Man blir att lukta svett när man tränar.


Shut up and squat.




Nu är jag visserligen inte en sån som luktar, stör mig inte heller på folk som gör det. Det är deras val att lukta illa men kom igen, folk ska väl inte behöva att smita iväg under passet för att byta tröja och smeta på mer deo.

Nej, det ska man inte behöva och det du beskriver helt normalt svettande som inte ger upphov till någon lukt som stör annat än på ganska nära håll. Det är inget som orsakar behov att öppna några fönster.

Jag är själv en person som svettas ganska mycket men inte fan stinker jag annat än på sin höjd en viss odör om man står på fel sida när vinden ligger på. Jag har bekanta som har sjukdomstillstånd som gör att de svettas extremt mycket men trots att deras tröjor är konstant dyngsura under armarna och på större delen av ryggen så luktar de faktiskt inget särskilt. Om man stinker så pass mycket att det stör normalkänsliga på flera meters håll så har man antingen gravt försummat sin hygien eller så lider man av ett onormalt tillstånd som man borde överväga att söka hjälp för.

*memefjanteri*

Du verkar vara ganska mån om din rätt att lukta illa för att vara någon som säger sig vara luktfri.
1. axe
2. på med gamla träningskläderna, börja spraya överallt
3. när det blivit ett moln ut med händerna och snurra runt lite i det.
4. upprepa

Att lukta som om en hel jävla parfymfabrik har exploderat över en är snudd på ännu värre än att stinka gammal sur brottarbyxa. :D

SteelPulse
2012-03-04, 20:48
Luktar man svett så ska man skippa böj och nöja sig med enbart shrugs. Alt sluta träna och ta en protteshake då och då. Try hard=svettlukt

Xtronal
2012-03-04, 22:49
Det är väll inte så svårt att bara ta fräscha kläder varje gång?
- Man kan väll använda samma shorts/byxor ett tag men t-shirt nää.

Eller så klistrar man fast två wunderbaum under armhålorna.

Mr.Sjöborg
2012-03-04, 22:55
Är de så att du luktar om dig, vilket de verkar som iomed att han t o m var tvungen att skapa orkanvindar i hela gymmet förtjänar du de och han gjorde helt rätt.

Folk som svettar ner och förpester gymmet med deras stank borde bannlysas. Jävla djur.

Till alla er som säger att svettlukt=träna hårt ....nee, har man normal hygien betyder inte svett per automatik stank

Shark
2012-03-04, 23:18
Är de så att du luktar om dig, vilket de verkar som iomed att han t o m var tvungen att skapa orkanvindar i hela gymmet förtjänar du de och han gjorde helt rätt.

Folk som svettar ner och förpester gymmet med deras stank borde bannlysas. Jävla djur.

Till alla er som säger att svettlukt=träna hårt ....nee, har man normal hygien betyder inte svett per automatik stank

Instämmer till fullo.

Fy fan vad vidrigt när det är äcklig snubbe stinker så att hela jävla rummet blir förpestat. Det är inte normalt. Gör något åt det.

Självklart är helt normalt att lukta lite svett på ett gym. Men när hela rummet stinker lååångt efter att du har varit där så borde du nog fundera på att göra något åt det.

Stanna hemma.

shoulder87
2012-03-05, 09:10
Som typ alla säger, killen var en idiot, man kan göra det på ett snyggt sätt också. Däremot luktar man inte svett om man har rena kläder samt god hygien, "nytt" svett luktar, men det stinker normalt inte.

Whoopie
2012-03-05, 09:24
Det är ju för fan ett gym, klart som fan man kan få lukta svett...

Håller också med ovanstående att man kan ju dock byta kläder så man inte stinker svett.

Brunfel
2012-03-05, 09:33
Nu känner jag att jag får en oförtjänt stämpel som äcklo :D

Som sagt, jag tränade på morgonen och hade duschat efter jobbet dagen innan. Alla kläder minus skorna och byxorna var fräscha från lådan. Dessa låter jag hänga och lufta mellan passen.
Jag hade precis påbörjat passet (4 set) och hade knappt en svettdroppe i pannan. Allt det här faller in under vad jag skulle kalla normal hygien.

Oavsett om han helt enkelt hade näsan för nära munnen eller vad det nu var så tycker jag bara att det var så dålig stil att outa någon på ett så offentligt vis. Som grädde på moset gick han sedan omkring och tog i hand med de som klagat på honom och bad om ursäkt att han hade fönstrena öppna, men den enda han faktiskt förolämpat gick han inte fram till.

Om något så blev jag snarare sugen på att jävlas med honom :)

nHz
2012-03-05, 09:47
Jag stod på löpbandet en gång då det kom en snubbe och ställde sig på bandet bredvid. Efter två minuter kom min första kväljning (jag är inte direkt känslig) och efter fem minuter (och tredje kväljningen) kunde jag inte fortsätta springa. Jag stängde av och skyndade mig där ifrån för att inte kräkas. *spy*

Svettlukt är en sak men att stinka gammal surost, där går gränsen. Det är ganska lätt att hålla sig fräsch. Tvätta era kläderna efter träningen, lägg inte kläderna på skorna i väskan, duscha och använd deo.

Knatcharn
2012-03-05, 11:01
Jag stod på löpbandet en gång då det kom en snubbe och ställde sig på bandet bredvid. Efter två minuter kom min första kväljning (jag är inte direkt känslig) och efter fem minuter (och tredje kväljningen) kunde jag inte fortsätta springa. Jag stängde av och skyndade mig där ifrån för att inte kräkas. *spy*

Svettlukt är en sak men att stinka gammal surost, där går gränsen. Det är ganska lätt att hålla sig fräsch. Tvätta era kläderna efter träningen, lägg inte kläderna på skorna i väskan, duscha och använd deo.

Illa! Håller med dig helt. Där jag tränar är det dock ofta AXE-doften som ger andningssvårigheter.. men föredrar nästan det.

nHz
2012-03-05, 11:22
Å när vi ändå är igång, vad ni än har gjort där inne. Tvätta händerna när ni har varit på toaletten!

z_bumbi
2012-03-05, 11:54
En sak som jag hörde talas om för ett tag sedan var att sådana "moderna" funktionskläder som innehåller silvernitrat eller vad det är som ska hålla dem antibakteriella tydligen kräver att man tvättar dem superofta. Låter man dessa ligga till sig lite så är det till och med så att de kommer lukta as även efter att man tvättat dem. Det låter ju helt bakvänt tycker jag. Vad är vitsen med det där antibekteriella om man ändå måste tvätta dem stup i ett?

Nån som kan bekräfta detta, eller är det nån som dragit ett aprilskämt för mig?

Syntetunderställ etc stinker väldigt fort. Det är delvis därför folk som gör saker under längre perioder och som inte kan tvätta kläderna under tiden använder ull (det är också bättre på andra sätt). Eftersom du ändå måste tvätta/skölja rent kläderna så fort du använt dem så behöver du ingen extra bakteriedödande effekt då bakterierna inte hinner växa på den korta tiden du använder kläderna så det enda silvret gör är att vara miljöfarligt.
Om du fått lukt i kläderna är det som en del redan påpekat ättika som kan vara lösningen. Om man sen blötlägger eller bara slår ättikan i tvättmaskinen, t ex förtvätt 60 grader, är något man får prova själv.

ARMSTARK
2012-03-05, 13:27
Att tvätta träningskläderna efter varje pass borde väl vara en självklarhet?
Kanske bara jag som är fjollig, vad vet jag... :confused:

hidden
2012-03-05, 14:39
Det räcker med att vädra kläderna efter varje pass så slipper man äckellukten...