handdator

Visa fullständig version : Hur ska en bra kontorsstol vara?


TheBigBlueberry
2012-03-03, 01:56
Hur hård ska sittdynan vara?
ska man ha stöd för svanken osv.

Tack på förhand! =)

Grotesk
2012-03-03, 11:49
Helst ryggstöd och hjul.

hallar
2012-03-03, 12:02
Har du ingen soffa på ditt kontor så skall den kunna tippas bakåt så att man bekvämt kan sluta ögonen ett par minuter.

burkmannen
2012-03-03, 12:28
Helst ingen alls vad jag läst mig till eftersom vi sitter hela dagarna ändå. Det är bättre att stå upp och inköpa ett höj och sänkbart skrivbord än att köpa en bra stol.

Åsberg
2012-03-03, 12:29
Jeff klappstol från IKEA. 50 spänn.

TheBigBlueberry
2012-03-05, 01:08
Helst ingen alls vad jag läst mig till eftersom vi sitter hela dagarna ändå. Det är bättre att stå upp och inköpa ett höj och sänkbart skrivbord än att köpa en bra stol.

Ja, det har jag också hört talas om, min farsa har nån super-ergonomisk stol utan ryggstöd som ser ut såhär i princip.http://www.ergonomiskstol.se/ergonomisk-stol.jpg

Anledningen till att jag frågar det är att jag precis haft en del problem med ryggen, gått till sjukgymnasten och fått övningar för att fixa det, och det funkar bra. Men han säger att sittställningen är det som gör så att mina problem håller i sig, så jag vill vara säker på att jag har en bra stol, har iofs bytt nu till min förra stol, men tänkte ändå rådfråga. Men stöd för svanken, ut med bröstet, typ som när man står upp verkar dom flesta samtycka om att man ska ha.
Stolen jag har haft fram tills nu är av den här typen: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10145192/ , men inte just den modellen men sak samma.

aijou
2012-03-05, 07:00
Har man oändlig budget så rekommenderar jag den här:
http://www.hermanmiller.com/products/seating/work-chairs/aeron-chairs.html

Använder en av deras modeller på jobbet. Fantastiskt skön och man kan sitta i den hur länge som helst utan att känna av något i ryggen. Tyvärr så kostar den ju skjortan, så det är kanske inget man köper som privatperson om man inte är oförskämt rik. ;)

mangemani
2012-03-05, 07:24
fick ta farsans gamla kontorsstol och den har jag haft i jag vet inte hur många år pga att den är så skön och bra och sitta i.
skön och mjuk sitt dyna, inte så höga armstöd men inte för korta heller, brett och högt rygg stöd med perfekt stöd för nedre delen utav ryggen.
vet dock inte om den här modellen säljs längre, men jag skulle bli förvånad om det inte säljs någon liknande.
kostade inte mycket, typ 150 spänn har jag för mig.

Morrris
2012-03-05, 07:54
Här har du ditt svar, TS. Manges farsas gamla kontorsstol som kanske kostade 150 spänn är den bästa.

Kabuto
2012-03-05, 08:01
Jag håller med, riktigt bra stol det där mangemani!

raQblad
2012-03-05, 08:35
Bara sætta en kudde/trøja i korsryggen så du inte har den i flexion (vad ær det svenska ordet før fleksjon?) hela arbetsdagen. Och så ær det ju som sagt bættre ju mer du står, går och stræcker på dig. Opti vore att sætta ett litet gåband framfør ditt højbara skrivbord, men man får kanske nøja sig med att ta sig några turer med axlar, knæ och tå nær man tar toalettpaus.

TheBigBlueberry
2012-03-06, 13:18
Morris/Mange: Har ingen aning om vad stolen heter, skulle nån av er kunna länka den? =)

Zizou
2012-03-06, 13:20
http://0.tqn.com/d/gojapan/1/0/S/p/dietbuilding-lobby3.jpg

Madame
2012-03-06, 13:23
Helst ingen alls vad jag läst mig till eftersom vi sitter hela dagarna ändå. Det är bättre att stå upp och inköpa ett höj och sänkbart skrivbord än att köpa en bra stol.

Man ska inte ha stol för att man sitter hela dagarna, ok! Men.. om man inte har nån stol, då blir det ju att man står hela dagarna istället :O Och använder man samma argument så blir det ju att man bör skaffa en stol eftersom man annars står hela dagarna!!

TheBigBlueberry
2012-03-06, 18:23
Zizou: Ähh, en sån har jag redan står o skräpar. =P

Tricce
2012-03-06, 18:51
Försökte hitta Manges farsas stol för 150:- idag. Slut överallt :(

burkmannen
2012-03-06, 19:57
Man ska inte ha stol för att man sitter hela dagarna, ok! Men.. om man inte har nån stol, då blir det ju att man står hela dagarna istället :O Och använder man samma argument så blir det ju att man bör skaffa en stol eftersom man annars står hela dagarna!!

Nej, orkade bara inte förklara just då varför man inte ska sitta hela dagarna.

Om man sitter ner mycket och långa stunder så är höftböjarna i en förkortad position medan rövmusklerna är i en förlängd position. På grund av det så kan man få hållningsproblem som i sin tur kan ge massa olika problem. Sen så är det sämre att sitta ner än att stå eftersom trycket på ryggen blir större, dock vet jag inte om detta har motbevisats(?). Sen har du säkert märkt att det inte är så skönt att sitta ergonomiskt eftersom vi inte är skapta för att sitta, folk tenderar därför även att sitta väldigt dåligt som ytterligare ökar trycket på diskarna och ligament förslappas.

Vi sitter när vi äter frukost, till jobbet, på jobbet, hem från jobbet, hemma när vi äter, när vi sitter vid datorn, när vi tränar. You do the math ;)

TheBigBlueberry
2012-03-06, 23:58
BurkMannen: Ridställning ska tydligen vara mycket bättre, då har man ju inte heller lika mycket tryck på ryggen, är ju nästan som att stå liksom, f**k it, köper en sadel istället. ^^