handdator

Visa fullständig version : Vilket tillskott ger effekten?


Erik_Hellström
2012-03-03, 00:16
Har fått en intressant upplevelse i veckan som gått, och kan troligtvis se lite långsökt ut att söka ett svar på min frågeställning men jag är glad för all respons jag kan få.

Saken är den att jag haft ett par burkar liggandes hemma ett tag med en del tillskott som antingen följt med ordinarie beställningar som bonusprodukter eller som jag av annan anledning bara råkat fått i min ägo. Mitt under pågående kaloriunderskott bestämde jag mig för att rensa upp lite hemma och började av bekvämlighetsskäl inta alla tre tillskott samtidigt, (till skillnad mot hur jag gör i vanliga fall när jag tror/hoppas på effekt, och kör en sak i taget för att eventuellt märka av den marginella effekt som kan uppnås...)

Och nu till det underliga, trots identiskt kostschema, tränings- samt vardagsrutiner och helt utan förväntningar (som annars ofrånkomligt kan uppstå om man aktivt köper ett tillskott så att säga) så tycker jag mig känna ett ökat driv i vardagen, träningspassen går väldigt bra trots underskott och styrkan känns tom på uppgående. Bara på en veckas tid har jag fått en (vad jag upplever) märkbar skillnad.

Om man ska beskriva det med en fysisk känsla så får jag intrycket av att vara på kaloriöverskott trots att jag vet att jag ligger på underskott (tryck i kroppen, hög energi, motivation, bra driv i gymmet osv, sånt som hör dagar med kaloriöverskott till om ni förstår vad jag menar...)

Så, har jag bara drabbats av en släng av multipel placebo, trots att jag de facto ärligt inte hade några som helst förväntningar (som sagt, rensa upp i skåpen...)?
Eller är det någon som törs spekulera i tillskotten i fråga?

Det handlar om:
DAA (sodium D-aspartate) i pulverform, 3g till 1a måltid CLA 1000mg kapslar, 3st till 1a måltid Heat-ox, någon termogen produkt innehållande koffein och Flavonoider


Gillar känslan jag har nu, speciellt eftersom dagarna går så pass lätt framåt och träningspassen går bra, men kan som sagt inte sätta fingret på vad som gett upphov till detta.
Om någon har åsikter/erfarenheter så vore det intressant att höra, om nu denna effekt kan härledas till en produkt, eller om det helt enkelt "bara" är en fin placebo.

Inget ändrat i övrigt i vardagen, tillskott jag redan tar:
EAA, Whey, kreatin, Omega3, D-vitamin, koffein.

Snorkelfarsan
2012-03-03, 01:27
låter som effekten av en termogen produkt, eller pre workout osv, fokus, motivation, "driv".

Men det enda sättet att ta reda på det är att plocka bort alla produkter förutom en, och sen testa en i taget och känna efter. Vetenskap, typ...

Erik_Hellström
2012-03-05, 00:12
låter som effekten av en termogen produkt, eller pre workout osv, fokus, motivation, "driv".

Men det enda sättet att ta reda på det är att plocka bort alla produkter förutom en, och sen testa en i taget och känna efter. Vetenskap, typ...

Kan nog stämma, får helt enkelt försöka sålla ut steg för steg vad som ger effekten.
Som en liten sidnot kan nämnas att jag idag gick lite wild and crazy och provade 6g (dubbel dos) DAA för skojs skull, och tillfällighet eller ej men trots kaloriunderskott med låg andel kolhydrater har kroppen haft ett förvånansvärt tryck dagen igenom.

Ska fortsätta prova mig fram, och se hur träningen i veckan går. Alltid intressant när något ger en märkbar effekt, om än väldigt liten...