handdator

Visa fullständig version : Påskynda ämne att lämna kroppen (kortison)


Nisseg
2012-03-02, 23:32
Har fått kortison under en period men har slutat med det nu (ej särskilt hög dos, endast intravenöst). Har efter detta gått upp i vikt (vilket jag gissar i princip endast är vattenansamlingar), speciellt i ansiktet. Ser inte ut som vanlig viktuppgång, utan har fått runda kinder och glansig, utdragen och rynkfri hud vilket tyder på att det är kortisonet som ligger bakom det. Jag vill gärna tappa detta så fort som möjligt nu när jag lagt av med det och undrar om det finns något sätt att påskynda processen.

Jag själv har tänkt på ett par möjliga sätt som exempelvis
* svettning (bastu, träning mm.),
* dra ned på vätska alt. dra upp vätskemängden för att därefter sluta
* dra ned på saltet (har hört teorier om att kortisonet omfördelar saltet på kroppen. Saltet i sin tur binder vätskan.) osv.

Någon kunnig får gärna bidra med sina kunskaper.

Sverker
2012-03-03, 06:12
Eftersom jag inte kan läkemedelskinetik så sökte jag på kortisol och elimination.

Fanns inget direkt i de första träffarna på Google. Längre ned hittade jag denna:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1463590/pdf/brjclinpharm00158-0101.pdf

Eftersom jag inte begriper allt, ANTAR jag att kortisol har en rätt kort livstid i kroppen. Elimineras under några timmar. Vilket verkar rimligt eftersom man tar kortison kontinuerligt;)

Rahf
2012-03-03, 06:23
Mixtra inte med det. Du kommer förmodligen få pissa en hel del.

Sverker
2012-03-03, 06:29
Behövs inte göra någonting alls, ifall jag förstått allt rätt. Kortinsonen är redan ur kroppen.

Vätskan i kroppen fördelas rätt igen under något dygn med "normal" aktivitet och drickande.

z_bumbi
2012-03-03, 09:32
Jag märker skillnad på några få dagar när jag slutat med kortison. Har du fått det intravenöst så tvivlar jag på att det är något långtidsverkande (det sätter man intramuskulärt?) och det kommer att fixa sig på kort tid. Om du fått så stora doser att du fått en förändrad fettinlagring kan det ta lite längre tid men t ex på nacken märker jag att även det försvinner på en vecka.

Det borde också ha betydelse varför du har fått det då sjukdomar i sig kan förändra kroppens reaktioner.

Alkro
2012-03-03, 09:52
Det beror ju lite på vilket läkemedel du fått exakt men för betapred iv ser det ut såhär:

"Betametason tillhör gruppen långverkande steroider. Plasmahalveringstiden är av storleksordningen ca 5 timmar, medan den biologiska aktiviteten i vävnaderna är mer än 48 timmar. Endast 5% av en intravenös dos återfinns inom 24 timmar i urinen, vilket indikerar en omfattande extrarenal utsöndring."

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19680314000019&DocTypeID=3&UserTypeID=0#pharmacodynamic

Morrris
2012-03-03, 10:02
Du kan ju som sagt börja med att berätta vilket preparat och vilken åkomma du fått det mot.

Nisseg
2012-03-03, 10:11
Jag har fått betapred, mot vad är ganska oviktigt.

Så det verkar ju ha lämnat min kropp för ganska längesedan. Jag har sett stor skillnad i mitt utseende samma dag som jag fått kortisonet, och bara några dygn efteråt. Svullnaden i ansiktet minskar rejält. Dock finns det kvar en liten svullnad, men ändå märkbar, kvar i minst två veckor (har fått sprutorna i två-veckors cycler). Att få ämnet att lämna kroppen verkar då alltså inte vara problemet, utan att återställa fettfördelningen.

LunaSpice
2012-03-03, 10:28
Det är inte oviktigt mot vad, då grundproblemet kan påverka farmakokinetiken hos preparatet (inflammation i lever, njurar, magtarmkanalen etc). Kortison/kortisol i alla dess former bryts ner snabbt i kroppen då det är ett snabbt energi- och immunmobiliserande hormon. Således också Betapred... om det intas per oralt tror jag att eliminationen är något långsammare än i.v. men det är marginellt. Efter drygt ett dygn är plasmakoncentrationen obefintlig vid i.v. Effekterna av kortisonet i vävnader finns dock kvar även om ämnet i sig inte gör det. Låt det ha sin gång även om det är jobbigt. Att börja mixtra med att få bort biverkningarna för bara onda ting med sig och du riskerar andra och allvarligare komplikationer istället.

Nisseg
2012-03-03, 12:03
Men om ämnet lämnat kroppen så borde det ju inte skada om jag tar till åtgärder för att försöka återfå mitt tidigare utseende. Jag är väldigt nyfiken på veta vad som egentligen händer i kroppen, då man kan se en markant skillnad på mitt utseende idag, och innan jag fick kortisonbehandlingen. Omfördelas saltet i kroppen? Omfördelas fettet? Jag har ingen aning...

LunaSpice
2012-03-03, 12:16
Ja, kortison skapar obalans mellan natrium och kalium. Högt natrium och/eller lågt kalium och detta leder till vävnadssvullnad. Fettet omfördelas också och det syns dessvärre tydligast i ansiktet. Detta kallas för Cushingsyndrom, sk. månansikte. Jag förstår att du upplever det jobbigt men mitt råd är ändå att inte laborera med detta utan låta klinga av (vilket det gör naturligtvis) för du vet aldrig vilka andra effekter som isf kan komma.

Nisseg
2012-03-03, 12:26
Ok, tack för hjälpen. Det är väl bara att bita i det sura äpplet. Har inte fått ett riktigt svar av läkaren när det kan försvinna, så det lär väl visa sig. Har gått dryga veckan nu och ingen märkbar skillnad syns.

Sverker
2012-03-03, 14:22
Ja, kortison skapar obalans mellan natrium och kalium. Högt natrium och/eller lågt kalium och detta leder till vävnadssvullnad.

Jag trodde att kortisolen ökade permiabiliteten/genomsläppligheten av vatten genom blodkärslväggarna. Att vattnet helt enkelt läckte ut från blodet och spädde ut vätskan i underhuden.

LunaSpice
2012-03-03, 14:53
Nja, det är inte nån av dess primära funktioner men den effekten kanske det har, jag är lite osäker. Hypokalemi i plasma bidrar ju till det du beskrev så indirekt fungerar det så. :)

Alkro
2012-03-03, 17:53
Huruvida kortison påverkar natrium/kalium-balanser beror på om det har en mineralkortikoideffekt eller inte. Om man t.ex. har en primär binjuresvikt vill man substituera med ett kortisonpreparat som har en mineralkortikoideffekt. (T.ex. vid addisons sjukdom behandlar man med hydrokortison och inte prednisolon)

Prednisolon har låg mineralkortikoideffekt och skall således ej påverka natrium/kalium-balansen nämnvärt.

LunaSpice
2012-03-03, 18:08
Yes, och den aktiva substansen i Betapred är väl ett derivat av Prednisolon har jag för mig? Så det borde ha minimal effekt gällande just natrium/kalium-balans. Även preparat med låg mineralkortikoid effekt kan ge dessa biverkningar efter en viss tid och mängd. Vid all kortisonbehandling så är känsligheten för biverkningar väldigt individuell dock.

Vi gav gastropatienter med akut inflammation i magtarmkanalen Precortalon i.v. och där var denna typen av biverkan inte särskilt vanlig.

Alkro
2012-03-03, 18:14
Yes, och den aktiva substansen i Betapred är väl ett derivat av Prednisolon har jag för mig? Så det borde ha minimal effekt gällande just natrium/kalium-balans. Även preparat med låg mineralkortikoid effekt kan ge dessa biverkningar efter en viss tid och mängd. Vid all kortisonbehandling så är känsligheten för biverkningar väldigt individuell dock.

Vi gav gastropatienter med akut inflammation i magtarmkanalen Precortalon i.v. och där var denna typen av biverkan inte särskilt vanlig.

Både prednisolon och betapred har väl i princip ingen mineralkortikoideffekt, men som du säger så är det kanske möjligt med tillräckligt höga doser och lång tid.

Dock är det ju så att inte äns hydrokortison har tillräckligt stark mineralkortikoideffekt utan man brukar även behöva ta till fludrokortison(mineralkortikoid) vid t.ex. addison.

LunaSpice
2012-03-03, 18:20
Jo, precis. Oavsett vad så har trådskaparen iaf biverkningar av just Betapred. :)

Nisseg, finns som sagt inte så mkt att göra här. Snacka med din VC-läkare om du inte tycker det blir bättre alls.