handdator

Visa fullständig version : 3 splitt styrka- hur ser det ut? Förslag på ändringar?


berlin
2012-03-02, 14:33
Hej!
Jag är en tjej på 23 som är ganska ny i styrketräning. Har försökt få fram en 3-splitt som passar mig.

Hur tycker ni detta ser ut?

Pass 1

Utfall med hantlar 3*8
Benpress 2*8
Bencurl 2*8
Benspark 2*8
Crunches 3*15

Pass 2

Bänkpress 3*5
Sned hantelpress 2*8
Axelpress med hantlar 3*8
Liggande tricepspress 3*8

Pass 3

Marklyft 2*5
Latsdrag 3*8
Hantelrodd 3*8
Hantelcurl 3*8
Liggande benlyft 3*15

Har medvetet inte tagit med knäböj. Känns kanske helt puckat. Men jag är sjukt rädd för att göra fel. Har hört att just den övningen är otroligt hög skaderisk på vid fel utförande.

Uppvärmning sker på följande sätt:

Första övningen i varje pass enligt följande, 2*10 på 60% av det maximala vikten du ska träna på, 1*6 på 70%,1*3 på 80% och 1*1 på 90%.

Värm upp kommande muskelgrupper enligt följande 1*10 på 60% av av det maximala vikten du ska träna på, 1*6 på 70% (Fitnessguru)

Vad tycker ni om upplägget? Passen körs med 1 dags mellanrum.

Zorban
2012-03-02, 14:47
Tycker passen ser bra ut. Men jag skulle nog säga att marklyft och bänkpress har minst lika hög skaderisk som knäböj. Börja med bara stången och öka lite varje pass, till en början kommer det knappt påverka resten av övningarna.

berlin
2012-03-02, 17:00
Men va bra! Då är jag på rätt bana i alla fall!
Vad tror du om att lägga till 2-3 ggr med lätt löpträning de dagar jag inte styrketränar. Eller påverkar det musklernas återhämtning väldigt mycket negativt?

Zizou
2012-03-02, 17:06
Men va bra! Då är jag på rätt bana i alla fall!
Vad tror du om att lägga till 2-3 ggr med lätt löpträning de dagar jag inte styrketränar. Eller påverkar det musklernas återhämtning väldigt mycket negativt?

Det kan du mycket väl göra. Det lär inte påverka muskeltillväxten så mycket då det är lätt löpträning.
Äter du bara bra så kommer det att fungera utmärkt :)

I övrigt; Dina pass ser bra ut tycker jag. Och som zorban skrev, var noga med tekniken i marklyft annars kan man få tråkiga skador där.