handdator

Visa fullständig version : Slem/tjock i halsen


moberg92
2012-03-02, 11:27
Hejsan! Jag vet att det finns hur många av dessa trådar som helst.. men varje är ju individuell så jag startar en egen då ingen riktigt stämmer in.

Det är inte så att jag är dösjuk, jag har haft tjock, slemmig och lite irriterande halsont i 3 dagar, även snorig. Idag är det bättre, bara slemmig och liiiiite lite tjock, knappt märkbart. Halsen gör inte ont.. men när jag hostar så svider det till.

Jag trodde att jag hade blivit smittad av min kollega då han hade ont i halsen men även feber, något jag inte haft. Jag kan tillägga att jag har lite lätt huvudvärk till och från, knappt märkbart dock, inget som stör mig direkt. Men eftersom jag inte fått feber så anser jag att jag har bara en mildare version som håller på att gå över.

Så till frågan, tycker ni att det går att träna fullt idag? Om jag ska träna så tränar jag ju stenhårt som varje gång, annars skiter jag i det. Så tycker ni att det anses vara en smart idé?

Om ni tycker att jag inte ska träna, är det okej att träna dagen efter det är över? eller ska man ha en "frisk" dag innan?

Inga löjliga "dra och träna fö-fan" svar bara, isåfall motivera varför.

Pretorian
2012-03-02, 11:49
Jag själv har haft ont i halsen (och tjock) och det slemmas till lite där men ändå tränat. Däremot så gjorde det lite väl ont i början när jag fick detta och då höll jag mig hemma 3-4 dagar. Då kände jag mig för övrigt ganska seg så det var nog rätt.

Jag kan inte rekommendera dig att träna (fått för mig att man ska vara lite försiktig med halsont) men som jag skrev så vilade jag några dagar när det var som värst men sen har jag tränat.

moberg92
2012-03-02, 11:53
Japp som du säger så ska man vara försiktig med halsont, det tyder på infektion som kan leda till andra värre sjukdomar. Det jag inte vet är vad som klassas som "farlig halsont".. Men som du gjorde så ska jag nog hålla mig på det lugna i 1-2 dagar till, sen får man väl gå och känna efter.. men energin är ju på topp, det som är så förvirrande :o

Stryc9
2012-03-02, 12:52
Jag har alltid fått hör att halsont och träning kan leda till hjärtmuskelinflammation... Sant eller ej, det vetefan

King Grub
2012-03-02, 12:55
Jag har alltid fått hör att halsont och träning kan leda till hjärtmuskelinflammation... Sant eller ej, det vetefan

Inte det halsonda i sig, utan viruset som orsakar det halsonda. Halsont kan man ha utan att ha just ett sådant virus som ökar risken för hjärtmuskelinflammation, men man vet ju oftast inte vilket virus det är man har.

Rova
2012-03-02, 14:28
Jag har alltid fått hör att halsont och träning kan leda till hjärtmuskelinflammation... Sant eller ej, det vetefan

True, eller tror det, jag hade hjärtmuskelinflammation när jag gick i gymnasiet och var förkyld ofta, men tränade ändå

312
2012-03-02, 16:57
Drick inte mjölk när du har såhär, det gör det bara värre. Varje gång jag har druckit typ en liter mjölk så är det helt igenkloggat.

Nisseg
2012-03-02, 17:01
Drick mycket vatten och försök att inte harkla dig. Har själv flera gånger harklat mig till halsont (man harklar sig för att man tycker sig ha lite ont i halsen eller slem) men det slutar med att man får ont i halsen bara av slitaget som uppstår på stämbanden (vad jag hört).

Har varit lite småkrasslig i några veckors tid och det blir inte bättre om jag vilar, så har tränat två dagar nu utan att det blir värre, känner mig snarare friskare.

mattilainen
2012-03-02, 17:25
som grub skrev så får man ju inte hjärtmuskelinflammation just för att man tränar när man är förkyld men det ökar ju risken då det KAN vara ett virus eller en bakterie som kan orsaka hjärtmuskelinflammation, vilket man inte kan veta. Så därför rekommenderar man att inte träna när man är sjuk, för att det kan ske.

Hur ser slemmet ut? Är det gult?

moberg92
2012-03-05, 11:00
Drick inte mjölk när du har såhär, det gör det bara värre. Varje gång jag har druckit typ en liter mjölk så är det helt igenkloggat.

Jag dricker sjukt mycket mjölk och har nog inte märkt att det blivit värre av det, men det varierar säkert från person till person som det gör med allt!

moberg92
2012-03-05, 11:01
Drick mycket vatten och försök att inte harkla dig. Har själv flera gånger harklat mig till halsont (man harklar sig för att man tycker sig ha lite ont i halsen eller slem) men det slutar med att man får ont i halsen bara av slitaget som uppstår på stämbanden (vad jag hört).

Har varit lite småkrasslig i några veckors tid och det blir inte bättre om jag vilar, så har tränat två dagar nu utan att det blir värre, känner mig snarare friskare.

Nej jag vet, harkla sig är inget vidare som du säger, man får bara ont.

Jag vet precis vad du menar! Så fort jag börjat bli lite risig och snuvig och hostig, så går jag och tränar ändå, bättre dagen efter.. skumt *screwy*

moberg92
2012-03-05, 11:04
som grub skrev så får man ju inte hjärtmuskelinflammation just för att man tränar när man är förkyld men det ökar ju risken då det KAN vara ett virus eller en bakterie som kan orsaka hjärtmuskelinflammation, vilket man inte kan veta. Så därför rekommenderar man att inte träna när man är sjuk, för att det kan ske.

Hur ser slemmet ut? Är det gult?

Aa precis så man får ju ändå hålla sig från gymmet då det KAN vara något..

Slemmet är över nu, men när det varade så var det gult!

Btw, idag är jag fri från halsont, har gult snor som man alltid har i slutet av förskylningen (brukar gå och träna då) Men vad anser ni att man ska göra om man bara snorar? :) Absolut ingen halsont!

Pretorian
2012-03-05, 12:14
Men vad anser ni att man ska göra om man bara snorar?

Snyt dig.

stromming
2012-03-05, 12:33
Snyt dig.

:hbang:

moberg92
2012-03-05, 19:00
Snyt dig.

Snyt dig - check (gånger 50 ungefär)

Det du menar är väl förstås "snyt dig och iväg till gymmet med dig fööörfan"?

Tokigapysen
2015-05-16, 17:37
Bump

Har slem i bröstet som är väldigt gult när jag hostar upp det. Har även en irriterad hals som bara gör ont under natten och när jag vaknar. Hur gör ni om ni har samma symptom, träna eller inte?

pepplez
2015-05-16, 17:46
Behöver du ställa frågan så ska du inte träna imo. Inte värt det

Pretorian
2015-05-16, 18:15
Jag tränar om det endast är på natt/morgon. Brukar försvinna när man fått upp det. Men skulle jag börja känna av feber eller känna mig allmänt seg så pausar jag gymmet.