handdator

Visa fullständig version : Hur mycket salt är "lite salt"?


BaKora
2012-03-02, 10:22
Tjena Kolo, med risk för att bli utkastad och pissad på för att jag råkade starta en onödig tråd så kör vi här. Min andra tråd någonsin, trots att jag läst allt på brädan i snart ett år.

Hur mycket salt är "lite salt"?

Alltså, vid en förberedelse för en fotografering (ska vara med i en musikvideo), hur mycket salt är då lite salt i maten? Jag tänkte att jag käkar bara broccoli och kött fram tills dess (kryddar med kebabkrydda(utan salt), timjan, örter, spiskummin, m.m.). Men efter att jag käkat min fläskytterfilé till frukost nyss (*popcorn*) så upptäckte jag att den innehåller 0,24g natrium/100g. Vilket inte är särskilt lite...? Förvisso hälften så mycket som i min ost (0,5) men nästan lika mycket som keso (0,35). Så vad anser ni är lågt/högt och hur gör ni/hade ni gjort? Försöker ju ha en nollvision men det känns relativt svårt...

Såg nu att kesellan har 0,04g natrium/100g, 2kg kesella om dagen om ni inte räddar mig alla snälla smarta koloiter... *cupid*

Förresten så tror jag att jag är för tjock för att det ska bli någon skillnad, men det är kul att leka lite med kroppen och kolla om man kan se någorlunda okej ut, trots vinterform...

BaKora
2012-03-02, 14:13
Inget svar på ~4 timmar? :(
....buump...

Pepz
2012-03-02, 14:16
för att det ska ge bra effekt att ta bort saltet så bör man ha överladdat salt och vatten innan imho.

+ att man bör ha ensiffrigt BF%

Ola Wallengren
2012-03-02, 14:19
När det gäller en sådan har situation så är det relativt mot hur du brukar äta. Om du normalt sett brukar äta 5000-7000mg Na så är lite salt kanske en halvering till ca 2500mg.

Det är däremot inte alls säkert att du ser ett dugg bättre ut om du gör det, risken finns att man tappar tryck och ser slätare ut istället.

BaKora
2012-03-02, 16:27
för att det ska ge bra effekt att ta bort saltet så bör man ha överladdat salt och vatten innan imho.

+ att man bör ha ensiffrigt BF%

När det gäller en sådan har situation så är det relativt mot hur du brukar äta. Om du normalt sett brukar äta 5000-7000mg Na så är lite salt kanske en halvering till ca 2500mg.

Det är däremot inte alls säkert att du ser ett dugg bättre ut om du gör det, risken finns att man tappar tryck och ser slätare ut istället.

Tackar och bugar för svaren. Skiter nog helt i att försöka med det här nu, får bli någon gång när man är i vettig form istället så får jag se mystjock ut den här gången. Några enkla tips för att det inte ska gå helt åt helvete då? Typ fasta ett tag innan eller nåt?

Ola Wallengren
2012-03-02, 17:59
Se till att må bra och hitta känslan så ser du bra ut.

BaKora
2012-03-02, 18:19
Se till att må bra och hitta känslan så ser du bra ut.

Åh, som sann deffmasochist ville jag plåga mig i form med broccoli och kött utan salt.

Men fuck it, får satsa på att se "välmående" ut!

Tack för positiviteten!

Fru_Flisa
2012-03-07, 20:56
Varför broccoli om du menar äta det inom ett dygn innan? Känner inte att det går ihop med mindre salt-teorin.