handdator

Visa fullständig version : Bruten fot, hjälp sökes!!


Oxiduz
2012-03-02, 08:57
Hejsan,

Jag har tränat brottning i 3 dagar i veckan nu under cirka ett år, samt kör fys varierat med konditionsträning 3 dagar i veckan.
Tyvärr när jag skulle ut och jogga förra veckan så halkade jag och krossade hela foten, jag bröt alla 3 ben och någonting med fotknölarna.
Första prognosen är att jag inte kommer kunna jogga eller brottas ordentligt på sex månader from idag.

Detta har gjort mig grymt deprimerad, och skulle därför behöva hjälp av er som kan, med vad jag skall äta under tiden och hur jag ska lägga upp träningen (simma, situps, pullups, etc) för att kunna träna max trots att jag är sjuk under en längre tid.

Ursäkta om det är lite ihophaffsat men jag äter rätt mycket smärtstillande så tankebanorna är inte riktigt i rätt ordning, men hoppas ni förstår ändå.

188cm
95kg

Mvh

Oxiduz

Pjotor
2012-03-02, 10:53
Huvva!

Vet inte riktigt vad du har för träningsmål så det är svårt att ge annat än övningsförslag. Berätta mer när du har kommit ur analgetikumdimman.

reactin
2012-03-02, 10:57
vafan halka du utför ett stup eller?

hugok
2012-03-02, 11:03
Hej!
Jag bröt fotenleden i början av Augusti 2011. Jag körde mycket överkroppsträning, ca 4 dagar i veckan överkropp. Jag hade gym hemma så det var väldigt smidigt. I början var det rätt bökigt att få på och av vikter och sånt men man vänjde sej snabbt. Det fanns tillräckligt med sittande övningar för att fylla ut 4 överkroppspass i veckan. Jag minns att jag också ökade en del i överkroppsstyrka och volym. Jag vet inte om du fick helgips eller bara på underbenet, jag fick bara på underbenet och jag fick olika övningar som jag skulle köra för att bevara så mycket styrka och massa som möjligt i låret. Dom var riktigt bra, hade förlorat lite granna men verkligen inte mycket. Trots att jag innan hade rätt hyfsade ben också. Så fort jag fick tillåtelse av sjukgymnasten började jag knäböja och marklyfta. Jag började med bara stången i böj och ca 50 kg i mark. Jag lade på 10 kg varje vecka och höll på så ett tag. Tillslut ca ett halvår senare (ungefär nu) var jag uppe i 200 kg i böj och 240 kg i mark utan bälte. Mina pers tidigare utan bälte var 180 i böj och 235 i mark. Jag hoppas att detta är en tröst till dej, jag fick i alla fall en behövd viloperiod när jag bröt fotleden. Jag fick liknande ökningar i bänk och armvolym efter att jag bröt underarmen förut också.

Jag tränar sällan kondition och kände heller inget sug att göra det när jag var gipsad så det kan jag tyvärr inte hjälpa dej med. Men konditionen kan man snabbt träna upp igen så det skulle jag inte oroa mej alltför mycket om. Dessutom är det väldigt jobbigt att gå runt på kryckor, man blir svettig efter bara ett pra meter så du kan ju prova det. Men fokusera lite på styrka i överkroppen nu så kommer du ha nytta av det till brottningen sedan.

Hoppas att detta hjälpte och att du inte tappar all motivation efter detta.

limenka
2012-03-02, 11:56
Vad fick du för övningar hugok? Kan säkert användas vid andra underkroppsskador där rörligheten är begränsad.

Oxiduz
2012-03-02, 13:07
Hej igen och tack för alla svar :)

Jag skulle ut och jogga och började vobbla när jag kom ut på en isbit sen efter 3-4 sekunders sprattlande i luften utan att få balansen igen, så landade jag så snett det gick, och sen lät det som om jag föll på en påse chips, och sen när jag tittade ner så pekade foten åt helt fel håll ;(

Jag har hantlar och sånt hemma, så det borde väl gå att köra om två veckor iallafall när värsta smärtan lagts sig, men tänkte om man inte borde kunna gasa på som satan med armhävningar och situps morgon och kväll för det borde väl ge en del? samt köpa en billig stång att spänna upp i dörren och göra pullups?.

Målet är ju att kunna gå och simma så fort som möjligt, för det ger tar nog väldigt bra utan att slita på kroppen, iallafall om jag i början bara kämpar med armarna och försiktigt med vänster ben?

Sen det jag egentligen behöver hjälp med är att skriva övningar med antal set osv, vill gärna bara forma kroppen och gå ner 5-8 kg till normalvikt, men antar att viktnedgången får vänta tills jag kan röra mig ordentligt.

Sen lite om hur jag ska äta, tänkte undvika kolhydrater till max förutom lite på morgonen, vet dock inte hur det påverkar läkningsprocessen att vara utan kolhydrater.

Ursäkta det långa luddiga svaret, men hoppas ni förstår en del iallafall :)

Mvh

Oxiduz

hugok
2012-03-02, 13:40
Vad fick du för övningar hugok? Kan säkert användas vid andra underkroppsskador där rörligheten är begränsad.

Benspark utan vikt: Bara sitte på en tillräckligt hög stol och dra benet upp och ned, gipset gav lite motstånd och efter ett tag kunde jag ha på gummiband runt gipset. Kontrollerade ska de vara. kanske 30 reps, 3 set.

Liggande lårcurl: Även här är enda vikten gipset. Liggandes på mage. Kontrollerat här också, också runt 20-30 reps, 3 set.

Ved inte vad jag ska kalla denna, men jag låg på rygg i sängen, lyfte så att jag precis lyfte underbenet så att quadriceps spänns, hålla så ca 10 sekunder sen långsamt gå tillbaks och upprepa ca 15 reps, 3 set. Foten lyfts alltså bara några centimeter från sängen och låret ligger mot sängen.

Liggande benlyft: Återigen låg jag på rygg i sängen, denna var faktiskt jobbig. Man lyfter hela benet upp till ca 30-45 graders vinkel, håller där ca 10 sekunder och långsamt och kontrollerat går tillbaks. Upprepar ca 15 reps, 3 set.

Benlyft åt sidan: Man ligger med den oskadade sidan mot sängen eller var man nu vill göra detta. Sedan lyfter man upp det skadade benet (rörelsen blir samma som den maskinen alla tanter kör där dom drar isär benen). Dra benet ungefär 30 grader och håll ca 10 sekunder, upprepa ca 15 reps, 3 set. Denna är faktiskt också lite jobbig.

När jag körde detta varierade jag väldigt mycket, olika lång hålltid, olika reps etc. Jag körde också ungefär dubbelt så mycket som det stod i programmet (efter att frågat läkaren såklart). Det tog mej ungefär en timme varje dag, så det tar ett tag, men jag var sjukskriven större delen av tiden så det var inga problem. Var perfekt att ligga och titta på McGyver medans man gjorde detta.

Hej igen och tack för alla svar :)

Jag skulle ut och jogga och började vobbla när jag kom ut på en isbit sen efter 3-4 sekunders sprattlande i luften utan att få balansen igen, så landade jag så snett det gick, och sen lät det som om jag föll på en påse chips, och sen när jag tittade ner så pekade foten åt helt fel håll ;(

Jag har hantlar och sånt hemma, så det borde väl gå att köra om två veckor iallafall när värsta smärtan lagts sig, men tänkte om man inte borde kunna gasa på som satan med armhävningar och situps morgon och kväll för det borde väl ge en del? samt köpa en billig stång att spänna upp i dörren och göra pullups?.

Målet är ju att kunna gå och simma så fort som möjligt, för det ger tar nog väldigt bra utan att slita på kroppen, iallafall om jag i början bara kämpar med armarna och försiktigt med vänster ben?

Sen det jag egentligen behöver hjälp med är att skriva övningar med antal set osv, vill gärna bara forma kroppen och gå ner 5-8 kg till normalvikt, men antar att viktnedgången får vänta tills jag kan röra mig ordentligt.

Sen lite om hur jag ska äta, tänkte undvika kolhydrater till max förutom lite på morgonen, vet dock inte hur det påverkar läkningsprocessen att vara utan kolhydrater.

Ursäkta det långa luddiga svaret, men hoppas ni förstår en del iallafall :)

Mvh

Oxiduz

Simma kan nog vara en gid idé när du blivit av med gipset (antar att du blev gipsad). Jag tog en vecka helt utan överkroppsträning först också trots att jag aldrig hade speciellt ont. Hantlar är bättre än ingenting. En stång för pullups är ännu bättre. Jag tror inte att det är en god idé att försöka deffa eller något, då kommer massan försvinna direkt och det är bra att ha energi kvar så att kroppen kan rätta till problemet. Armhävningar känns inte som en jättebra idé.

Ett träningschema med hantlar och pullupstång kan t ex se ut såhär:

Pullups: 6 set så många du orkar på varje
Bicepscurls: 4 set, ca 10 reps
Enarmstricepspress: 4 set, ca 10 reps
Hantelflies: 4 set, ca 10 reps
Crunches: 3 set så många du orkar på varje

Kör detta varannan dag så ska det nog bli bra. Var noga att du har bra balans på fliesen så du inte trillar och river upp något.

limenka
2012-03-02, 22:38
Ok tack för du tog dig tid att skriva ned allt :)

Oxiduz
2012-03-03, 11:35
Tack för alla svar, ska summera allt och skriva tillbaka så fort jag kommit hem idag.
Men återigen tack för att ni tog er tid att hjälpa det betyde mycket.

Med vänlig hälsning,

Oxiduz

ChrisDEFC
2012-03-03, 11:46
Hörde om nån studie (inte läst den själv) där man hade sett att kreatin under rehabilitering gjorde att man inte tappa lika mycket muskler och benvävnad läkte fortare. Tror det va testat just på benbrott. Kan va värt att kolla upp.

För övrigt fick jag själv höra från läkare att jag förmodligen aldrig skulle kunna springa igen (upplyftande för en f.d. orienterare) men hur som helst. 6månader är ingenting i det långa loppet. Jag har kämpat i 2-3år nu för att komma tillbaka och det är värt det och det är bara att ställa in sig på att det kommer bli jobbigt. Vad är alternativet lixom? Vi människor är grymt bra på att anpassa oss så vi gör det hela tiden oavsett vad som händer. Deppa ett tag nu om du tycker att det känns viktigt men som jag ser det så är du ju redan en bit påväg i din rehabilitering bara genom att skriva denna tråd. När du blir såpass bra att du kan belasta o.s.v så är mitt tips att jobba mycket med balans, det är viktigt för att kunna gå vidare, sen kommer du förmodligen få jobba mycket med rörlighet. Jag har fortfarande typ bara 50% av rörligheten i vänter fot jämfört med höger med räcker faktiskt för det mesta man kan tänka sig även om jag får modifiera vissa övningar (ex en liten upphöjnad för hälen i knäböj osv.). Lycka till!

hugok
2012-03-03, 12:45
Hörde om nån studie (inte läst den själv) där man hade sett att kreatin under rehabilitering gjorde att man inte tappa lika mycket muskler och benvävnad läkte fortare. Tror det va testat just på benbrott. Kan va värt att kolla upp.

För övrigt fick jag själv höra från läkare att jag förmodligen aldrig skulle kunna springa igen (upplyftande för en f.d. orienterare) men hur som helst. 6månader är ingenting i det långa loppet. Jag har kämpat i 2-3år nu för att komma tillbaka och det är värt det och det är bara att ställa in sig på att det kommer bli jobbigt. Vad är alternativet lixom? Vi människor är grymt bra på att anpassa oss så vi gör det hela tiden oavsett vad som händer. Deppa ett tag nu om du tycker att det känns viktigt men som jag ser det så är du ju redan en bit påväg i din rehabilitering bara genom att skriva denna tråd. När du blir såpass bra att du kan belasta o.s.v så är mitt tips att jobba mycket med balans, det är viktigt för att kunna gå vidare, sen kommer du förmodligen få jobba mycket med rörlighet. Jag har fortfarande typ bara 50% av rörligheten i vänter fot jämfört med höger med räcker faktiskt för det mesta man kan tänka sig även om jag får modifiera vissa övningar (ex en liten upphöjnad för hälen i knäböj osv.). Lycka till!

Vad fick du för brott? Jag bröt fotleden för drygt ett halvår sedan ock känner fortfarande av det när jag reser mej efter att ha suttit länge. Känns som att det borde vara helt återställt nu egentligen.

ChrisDEFC
2012-03-03, 17:38
Vad fick du för brott? Jag bröt fotleden för drygt ett halvår sedan ock känner fortfarande av det när jag reser mej efter att ha suttit länge. Känns som att det borde vara helt återställt nu egentligen.

Jag tänjde ut ett ledband. Tillsammans med en autoimmun sjukdom så läkte aldrig inflammationen och jag fick till slut så mycket pronation att jag fick flytta hälbenet och sno lite ledband från lilltån. En stor operation för drygt 3år sen. Tog väl ett halvår innan jag kunde gå utan att halta synbart. Sen tog det väl nästan 2år innan jag kunde anstränga foten skapligt mycket utan att ha ont i några dagar efter. Nu kan jag springa kortare sträckor och kan böja för fullt (vilket jag själv anser vara det viktigaste :D) men för att kunna springa någolunda långt behöver jag nog gå ner några kilo samt blir starkare i vaderna och få upp rörligheten något med i fotleden.
Btw så tror jag att det är bättre att bryta foten än att skada mjukdelarna, ett ben läker och kan t.o.m blir starkare men ett ledband blir sig aldrig likt tyvärr. Sen som sagt så ett halvår är rätt kort tid. Är du helt återställd efter ett år så tycker jag du ska va glad för att du blivit helt återställd. Du kan ju träna andra övningar så länge, för byggningens skull är förmodligen en fotskada bland det bästa som kunde hända. Jag kunde träna på järnet på gymmet men va rätt stillasittande övrig tid vilket för mig (som haft väldigt svårt att gå upp i vikt) va rätt optimalt. Jag åt mer men gjorde av med mindre kallorier. Dessutom har jag fått ännu en anledning att fokusera mer på teknik då jag absolut inte vill skada mig igen. Aja nog tjatat. Är det nån som undrar nått om mitt fall så är det bara att fråga.

hugok
2012-03-03, 17:45
Tack för svaret! Rent belastningsmässigt är jag förmodligen helt återställd, dvs krafter som foten tål. Jag har maxat i knäböj och ökad 20 kg sedan skadan så med tanke på gymmet är det inga som helst problem :) Det enda som är är att jag haltar och har ont när jag varit stillasittande länge. Efter några minuter känns det ingenting däremot. Fast inget har blivit bättre dom senaste 2-3 månaderna så det jag är orolig över är att det kommer vara så här väldigt länge till.

Herman H
2012-03-03, 23:40
Vad fick du för brott? Jag bröt fotleden för drygt ett halvår sedan ock känner fortfarande av det när jag reser mej efter att ha suttit länge. Känns som att det borde vara helt återställt nu egentligen.


Jag damp ner 7m från ett tak och bröt båda underbenen i höger fotled precis över anklarna, hade kängor annars hade det varit öppen fraktur (örk!) och den fotleden är helt sabbad. Jag har haft mer än 6 års rehab och har konstant smärta och ännu mer smärta vid "större" belastning vilket suger gigantiskaelefantballar! Så kan man böja 200+ så som du gör nu Hugo ska man vara jätteglad.

Det jag gjorde när jag råka ut för min olycka var att strypa maten rejält. Detta räddade mig från att bli fet(are) och så blev jag lite lättare i kroppen så att jag skulle kunna stödja på foten tidigt. Jag försökte träna en del men hade helt tappat motivationen (på gym då).
Min fraktur är fixerad med 6 stift, 8 skruvar och en platta, det mesta av detta togs ut 2 år senare och lite justerande av skelettet plus att en skruv hade gröpt ur så mycket att benet höll på att gå av igen.
Efter benbrottet kunde jag inte stödja på min fot på 3 månader, inte gå utan kryckor på ytterligare 1 månad. Jag hade blåmärke upp på halva låret ungefär i över 2 månader innan det försvann. Mina knä och höfter har också tagit lite skada men inte i den utsträckningen som fotleden. Min skadade fotled är ca 20% större än den friska och så har jag tappat ca 25 graders rörlighet i den skadade fotleden.
Efter operationen 2 år efter olyckan så fick jag inte jobba på 10 veckor och under den tiden började motivationen komma tillbaks på riktigt, dock var böj och mark helt uteslutet i ytterligare 1 år men å andra sidan gick bänkpressen så mycket bättre att jag bestämde mig för att börja tävla igen.
Jag har i dagarna varit uppe på blygsamma 155kg i böj men mina knä och fotled bråkar så mycket att jag snart ger upp och bara fortsätter träna rehab.

Det kunde dock varit ännu värre, jag kunde varit förlamad, suttit och saglat eller varit död så jag gnäller faktiskt inte allt för mycket.

Så här var det med min skada iaf om det nu kan vara till någon hjälp.

Oxiduz
2012-03-04, 10:27
Jag damp ner 7m från ett tak och bröt båda underbenen i höger fotled precis över anklarna, hade kängor annars hade det varit öppen fraktur (örk!) och den fotleden är helt sabbad. Jag har haft mer än 6 års rehab och har konstant smärta och ännu mer smärta vid "större" belastning vilket suger gigantiskaelefantballar! Så kan man böja 200+ så som du gör nu Hugo ska man vara jätteglad.

Det jag gjorde när jag råka ut för min olycka var att strypa maten rejält. Detta räddade mig från att bli fet(are) och så blev jag lite lättare i kroppen så att jag skulle kunna stödja på foten tidigt. Jag försökte träna en del men hade helt tappat motivationen (på gym då).
Min fraktur är fixerad med 6 stift, 8 skruvar och en platta, det mesta av detta togs ut 2 år senare och lite justerande av skelettet plus att en skruv hade gröpt ur så mycket att benet höll på att gå av igen.
Efter benbrottet kunde jag inte stödja på min fot på 3 månader, inte gå utan kryckor på ytterligare 1 månad. Jag hade blåmärke upp på halva låret ungefär i över 2 månader innan det försvann. Mina knä och höfter har också tagit lite skada men inte i den utsträckningen som fotleden. Min skadade fotled är ca 20% större än den friska och så har jag tappat ca 25 graders rörlighet i den skadade fotleden.
Efter operationen 2 år efter olyckan så fick jag inte jobba på 10 veckor och under den tiden började motivationen komma tillbaks på riktigt, dock var böj och mark helt uteslutet i ytterligare 1 år men å andra sidan gick bänkpressen så mycket bättre att jag bestämde mig för att börja tävla igen.
Jag har i dagarna varit uppe på blygsamma 155kg i böj men mina knä och fotled bråkar så mycket att jag snart ger upp och bara fortsätter träna rehab.

Det kunde dock varit ännu värre, jag kunde varit förlamad, suttit och saglat eller varit död så jag gnäller faktiskt inte allt för mycket.

Så här var det med min skada iaf om det nu kan vara till någon hjälp.

Fy fan alltså, var verkligen inte rolig läsning.
Hoppas innerligt att du blir bra snart, kanske fel av mig att säga men ens egen skada blev plötsligt inte så farlig trots allt :(

ChrisDEFC
2012-03-04, 10:49
Tack för svaret! Rent belastningsmässigt är jag förmodligen helt återställd, dvs krafter som foten tål. Jag har maxat i knäböj och ökad 20 kg sedan skadan så med tanke på gymmet är det inga som helst problem :) Det enda som är är att jag haltar och har ont när jag varit stillasittande länge. Efter några minuter känns det ingenting däremot. Fast inget har blivit bättre dom senaste 2-3 månaderna så det jag är orolig över är att det kommer vara så här väldigt länge till.

Det där satt i många månader för mig med, kan underlätta något att ha foten högt när du kollar film eller vet att du ska sitta länge. Men det har släppt för mig. Osäker på när det släppte men tror inte att de satt i ett år men är osäker.
Hältan beror säkert på rörligheten. Kör mycket balans och kör mycket stretch, det är väl de tipsen jag kan ge utan att ha träffat dig och kollat på din fot. Men har du ingen bra sjukgymnast så byt och se om du får en bättre.

mattilainen
2012-03-04, 11:20
Ni ska ha stor respekt att ni fortsätter att träna efter såna här stora händelser. Det som jag tror var bra att ni skrev just här är för att TS verkar vara i det chockstadium där man tänker "allt är över för mig.. Fan!" och när ni skriver så inser han nog ganska snabbt att det finns alltid någon som har/har haft det värre än en själv och det ända man kan göra är att köra på och försöka bli bättre och att det troligtvis blir som det alltid varit om bara ett par månader.

Så TS, jag säger bara att när du väl kommer tillbaka till brottningen så kommer du fortfarande vara minst lika bra! Du kommer vara så jävla taggad så det kommer lyfta dig ännu mer! Så istället för att se det negativa,vilket jag dock förstår du gör och som jag själv säkerligen skulle göra så säger jag bara att fokusera på att rehabilitera dig när du får av dig gipset och fortsätt träna! Har många här inne klarat av det så klarar du av det!

Kör hårt, kom tillbaka hårdare!

Herman H
2012-03-04, 14:47
Fy fan alltså, var verkligen inte rolig läsning.
Hoppas innerligt att du blir bra snart, kanske fel av mig att säga men ens egen skada blev plötsligt inte så farlig trots allt :(

Hoppas det samma till dig men min skada kommer inte bli bättre, den är som den är och jag kan jobba som målare, träna och tävla i bänk som glad amatör och köra knäböj och marklyft för husbehov plus välta lite däck och så kommer det att förbli. Det största problemet när man trillar så högt ifrån som jag gjorde är att brosket krossas på mikroskop nivå och det kommer att trilla i bitar under resten av mitt liv. Nu deppar jag inte för det för när det är aktuellt att behöva fixa till skiten så har det gått minst 15 år till och då har man förmodligen börjat byta fotleder också och kanske knäckt nöten med att återbilda brosk. Håller tummarna för oss båda! :thumbup:

Herman H
2012-03-04, 14:52
Ni ska ha stor respekt att ni fortsätter att träna efter såna här stora händelser. Det som jag tror var bra att ni skrev just här är för att TS verkar vara i det chockstadium där man tänker "allt är över för mig.. Fan!" och när ni skriver så inser han nog ganska snabbt att det finns alltid någon som har/har haft det värre än en själv och det ända man kan göra är att köra på och försöka bli bättre och att det troligtvis blir som det alltid varit om bara ett par månader.

Så TS, jag säger bara att när du väl kommer tillbaka till brottningen så kommer du fortfarande vara minst lika bra! Du kommer vara så jävla taggad så det kommer lyfta dig ännu mer! Så istället för att se det negativa,vilket jag dock förstår du gör och som jag själv säkerligen skulle göra så säger jag bara att fokusera på att rehabilitera dig när du får av dig gipset och fortsätt träna! Har många här inne klarat av det så klarar du av det!

Kör hårt, kom tillbaka hårdare!


Ja absolut har du rätt, när jag väl började ta tag i mitt liv med träningen igen så var jag tokmotiverad, muskelmassan ökade hela tiden, så gjorde styrkan både fysiskt och psykiskt och jag har aldrig varit starkare i överkroppen än vad jag är nu! Så ta't lugnt, låt det läka och sen jävlar! :hbang:

hugok
2012-03-04, 15:03
Jag damp ner 7m från ett tak och bröt båda underbenen i höger fotled precis över anklarna, hade kängor annars hade det varit öppen fraktur (örk!) och den fotleden är helt sabbad. Jag har haft mer än 6 års rehab och har konstant smärta och ännu mer smärta vid "större" belastning vilket suger gigantiskaelefantballar! Så kan man böja 200+ så som du gör nu Hugo ska man vara jätteglad.

Det jag gjorde när jag råka ut för min olycka var att strypa maten rejält. Detta räddade mig från att bli fet(are) och så blev jag lite lättare i kroppen så att jag skulle kunna stödja på foten tidigt. Jag försökte träna en del men hade helt tappat motivationen (på gym då).
Min fraktur är fixerad med 6 stift, 8 skruvar och en platta, det mesta av detta togs ut 2 år senare och lite justerande av skelettet plus att en skruv hade gröpt ur så mycket att benet höll på att gå av igen.
Efter benbrottet kunde jag inte stödja på min fot på 3 månader, inte gå utan kryckor på ytterligare 1 månad. Jag hade blåmärke upp på halva låret ungefär i över 2 månader innan det försvann. Mina knä och höfter har också tagit lite skada men inte i den utsträckningen som fotleden. Min skadade fotled är ca 20% större än den friska och så har jag tappat ca 25 graders rörlighet i den skadade fotleden.
Efter operationen 2 år efter olyckan så fick jag inte jobba på 10 veckor och under den tiden började motivationen komma tillbaks på riktigt, dock var böj och mark helt uteslutet i ytterligare 1 år men å andra sidan gick bänkpressen så mycket bättre att jag bestämde mig för att börja tävla igen.
Jag har i dagarna varit uppe på blygsamma 155kg i böj men mina knä och fotled bråkar så mycket att jag snart ger upp och bara fortsätter träna rehab.

Det kunde dock varit ännu värre, jag kunde varit förlamad, suttit och saglat eller varit död så jag gnäller faktiskt inte allt för mycket.

Så här var det med min skada iaf om det nu kan vara till någon hjälp.

Nu känns det ungefär som att jag vrickade foten i somras :)

Det där satt i många månader för mig med, kan underlätta något att ha foten högt när du kollar film eller vet att du ska sitta länge. Men det har släppt för mig. Osäker på när det släppte men tror inte att de satt i ett år men är osäker.
Hältan beror säkert på rörligheten. Kör mycket balans och kör mycket stretch, det är väl de tipsen jag kan ge utan att ha träffat dig och kollat på din fot. Men har du ingen bra sjukgymnast så byt och se om du får en bättre.

Tack! Jag hade en bra sjukgymnast i början, men han tyckte att jag skulle klara mej själv för ett par månader sedan :)

Oxiduz
2012-03-16, 20:42
Tack för alla svaren :)

Tyvärr blev jag lite deppig av någon anledning, men har nu tagit mig i kragen och gått och köpt Pullupbar 2 från jabb, och satt igång igen.

Men frågan är om man inte kan dela upp veckan på muskelgrupper, hur ofta kan man köra

100 Armhävningar
300 Situps
4x5 Pullups (jag är klen)
4x10 Bicepscurl med stång
4x10 Press rakt upp framför ansiktet med stången (vet ej namnet)

Sen lite enkla övningar som cirklar med armarna, och lyfta händerna från ansiktet rakt upp 100ggr.

Hur mycket måste jag vila och hur hårt kan jag köra ? Och är det dumt att köra 100 armhävningar typ 15x8 eller ska man köra max x 4 istället tex?

Mvh