handdator

Visa fullständig version : Lite funderingar


latch
2012-03-02, 00:14
Hej!

Ny på forumet, så vet inte om det är rätt ställe att posta, bara o flytta om det skulle vara så..

I alla fall, tänkte skriva lite om mig, hur jag tränar och mina mål och se om man kan få lite hjälp på vägen.

Kille, 25 år ca 170 cm lång som alltid fått höra att man är lite överviktig.

Under gymnasietiden och framåt började jag träna på gym, 3-5 ggr i veckan.
Minns att jag verkligen gav allt, hade bestämt för att gå ned i vikt och komma i form. Låg väl på runt 85 kg då. Men inget hände förrän jag tröttnade och under en sommar gick jag på svältdiet, åt i stort sett någon macka och ett glas juice om dagen, tränade 5 dar i veckan och tog efedrin. Jag vet.. inget bra och inget jag skulle få för mig att göra idag.

Men p.g.a. detta kunde jag äntligen gå ned till 75 kg och började känna mig normalviktig för första gången.

Men så klart, när man slutar med efedrin och svältdiet så går man upp igen. Jag fortsatte träna och höll mig länge runt 80 kg.
Sen kom en massa annat i livet i vägen vilket gjorde att i nästan 5 års tid tränade jag inget alls förutom några sporadiska försök som inte resulterade i något.

Gick upp, och låg som mest runt 104 kg.
Efter en resa då jag gick mycket kom jag hem och såg att jag låg på 94 kg.
Jag kände, att det är dags att fortsätta och gå ned till min idealvikt.

Har börjat gå på gym 4-5 ggr i veckan.
Ett träningspass ser ungefär ut så här:
Jag börjar med kondition t.ex. crosstrainer i rask takt med spurt var femte minut i ca 30-35 min. Sedan styrketräning, mage, armar, rygg mm. Brukar köra överkroppen varannan gång och underkroppen varannan.
Sedan någon vecka sedan har jag även avslutat med joggning i rask takt på löpband i ca 10 min.

Har även lagt till saker i vardagen, tar inte hiss och rulltrappa till exempel, utan tar trappan och går alltid i rask takt mm.

Grejen är att jag fortsätter att ligga på 94 kg och inget verkar hända.. precis så som det gjorde för många år sedan. Visst, jag känner att jag orkar mer och har motivation att fortsätta men självklart vill man ha resultat när man kämpar.

I matväg, äter ingenting friterat, smäller inte i mig en massa godis och chips, äter inte det överhuvudtaget. Ingen läsk eller saft.

Till frukost blir det oftast en äggmacka och så försöker jag äta två ordentliga måltider om dagen utan att överdriva. Dricker vatten och apelsinjuice utan tillsatt socker.
Jag dricker väldigt sällan, kanske en gång per kvartal eller så och när jag väl gör det så blir det max 2-3 öl eller ett glas vin.

Jag vill inte gå på någon svältdiet för att gå ned, för att när den är slut så går man bara upp igen.

Enligt BMI så borde jag ligga runt 70-73 kg, vilket känns otroligt svårt att nå och viktigast av allt bibehålla.

Jag har en vän som är lika lång, väger mer och har ungefär samma kroppstyp som mig men ser inte tjock ut så som jag gör.

Har kanske extremt seg ämnesomsättning?

Nu slänger jag bara ut lite tankar och frågor, men vad tror vad man ska göra? Mitt mål var till en början att ha gå ned till 80 kg fram till maj men känner att tiden blir knapp då det inte händer något.
Och sedan nå idealvikten på ca 70-73 kg till i sommar.

Nu vart det ett långt inlägg, men hoppas ni kan ge några svar på mina funderingar.

Tack!

Saga
2012-03-02, 08:28
Du måste skaffa dig bättre koll på vad du äter. Mät eller väg maten några dagar och kolla hur mycket du ligger på nu. Man behöver inte svälta. Men du måste först veta hur du äter nu för att se vilka ändringa du behöver göra. Det finns mycket mat som mättar utan att ge stort påslag i kcal-budgeten.

vicarious
2012-03-02, 09:33
Har kanske extremt seg ämnesomsättning?


Väldigt osannolikt.


Nu slänger jag bara ut lite tankar och frågor, men vad tror vad man ska göra?

Äta mindre. Spelar ingen roll om du bara äter "nyttiga" grejer, det kan ändå bli lika mycket energi som din kropp förbrukar = du ligger still i vikt.

LarsLasr
2012-03-02, 13:09
Vilken puls ligger du på när du gymmar, när du crosstrainar och när du joggar?

Enkelt sätt att bränna fler kalorier är ju helt enkelt att hela tiden se till att du har hög puls när du är på gymmet. Låter inte riktigt som ditt fokus är primärt att bygga muskler så istället för vila mellan setten kan du köra något ansträngande under mjölksyratröskeln för att öka energiförbrukningen.

vicarious
2012-03-02, 13:26
Vilken puls ligger du på när du gymmar, när du crosstrainar och när du joggar?

Enkelt sätt att bränna fler kalorier är ju helt enkelt att hela tiden se till att du har hög puls när du är på gymmet. Låter inte riktigt som ditt fokus är primärt att bygga muskler så istället för vila mellan setten kan du köra något ansträngande under mjölksyratröskeln för att öka energiförbrukningen.

Låter som ett dåligt upplägg. Man är inte på gymmet för att förbruka kalorier. Man är på gymmet för att bygga/bibehålla muskler. Vilar man väldigt kort mellan seten eller kör någon slags cirkelträning kommer man inte kunna prestera maximalt och använda så tunga vikter som möjligt, vilket man vill om man vill behålla muskelmassan. Under viktnedgång är det tung styrketräning som gäller.

LarsLasr
2012-03-02, 13:41
Man är inte på gymmet för att förbruka kalorier.

Jag tycker det låter som att TS primära fokus är att gå ner i vikt (förbruka kalorier) och han verkar vara nöjd med hur han äter nu, om han inte vill ändra så mycket på det är det väl en ypperlig idé att förbruka kalorier på gymmet eller vartän han nu råkar befinna sig? Varför då inte svettas lite mellan setten och bränna mer kalorier?

Du kan ju inte anta att alla är på gymmet av samma anledning som dig :)

WHITEFOLKS
2012-03-02, 13:57
I viktnedgångssyfte är det nästan alltid vettigare att justera med kosten snarare än att "träna bort", speciellt om man inte har stor träningsvana.

-500kcal för en dåligt tränad person är väldigt slitsamt att träna bort varje dag jämfört med att justera kosten.

LarsLasr
2012-03-02, 14:10
I viktnedgångssyfte är det nästan alltid vettigare att justera med kosten snarare än att "träna bort", speciellt om man inte har stor träningsvana.

-500kcal för en dåligt tränad person är väldigt slitsamt att träna bort varje dag jämfört med att justera kosten.

Tänkte mest att han skrev han inte ville gå på svältdiet.

Och att det är väldigt slitsamt för en överviktig person att gå ner i vikt är väl ganska självklart. Gillar man att slita är det bara nice.

En av fördelarna med att träna bort eventuellt överskott är väl att det ger bättre resultat på styrka/kondition/hälsa och att man får träningsvana på samma gång. Den enkla vägen är inte alltid den rätta?

Hade du gett samma tips till en väldigt smal kille utan muskler med 15-18%kroppsfett? Att istället för att träna hårdare på gymmet/i löpspåret/på fotbollsplan så ska dom dra in på näringsintaget?

Jag förespråkar iallafall ät och lev så att du mår bra utan att fastna i någon optinoja angående näringsintag, vill du gå ner i vikt så får du anstränga dig och se till att det du käkar förbränns. Kanske inte går att uppnå 5% kroppsfett men med lite tid och fokus så är en snygg sommarkropp inga problem.

WHITEFOLKS
2012-03-02, 14:43
Med att undvika att träna bort så menar jag nöta konditionsträning i syfte att just göra av med kalorier. Om man har en del överskott så sliter det rätt bra på kroppen (speciellt om man löper).

Att träna kondition för konditionens skull uppmuntrar jag men just att stå och nöta en timme för att göra av med 500kcal tror jag är negativt både resultatmässigt (muskelbygge vs konditionsträning) och motivationsmässigt. Många känner också en "ökad hunger" som inte motsvarar förbrukning (och vissa känner motsatsen).

Om man tycker att det är kul och motiverande ska man givetvis fortsätta men jag skulle främst fokusera på styrketräning, konditionsträning och sist "förbränningsträning".

Jag skulle gissa att han till en början kan gå ner 1kg+ i veckan av att ligga på runt 2000kcal i mat och det behöver man inte svälta på direkt om man väljer rätt matvaror.

En väldigt smal kille med sådan kroppsfett% hade jag nog inte rekommenderat att gå ner i vikt alls.

LarsLasr
2012-03-02, 15:36
Håller med dig på väldigt mycket där Whitefolks, att stå på löpbandet eller crosstrainern med syftet att förbränna kalorier är bland det tråkigaste som finns.

Men att istället minska på viloperioderna i sin styrketräning och köra fler övningar som även är ansträngande för hjärta och lungor brukar vara ett bra sätt att kombinera kaloriförbrukning med styrka. Dock inte optimalt för att bygga muskler som vicarious poängterade.

Problemet med att lägga sig på kaloriunderskott är att det brukar kunna vara tungt för motivationen, men sannolikheten att man får resultat av att hålla koll på kost och träning jämfört med bara träning är ju mycket högre, men om man hela tiden går runt och är hungrig skulle inte jag tycka det var värt det.

Nu har jag aldrig kaloriräknat eller medvetet lagt mig på 500kcal underskott/dag så vet inte hur mycket det påverkar hungern.


En väldigt smal kille med sådan kroppsfett% hade jag nog inte rekommenderat att gå ner i vikt alls.

Det är det jag tycker är lite kontroversiellt, att för en tunn/smalfet och klen person så brukar man säga åt dom att träna mer och fortsätta äta och dom kommer se resultat.
Men om det handlar om en lite mer överviktig/tjock person ska dom fortsätta träna hårt och samtidigt lägga sig på kaloriunderskott. Självklart fungerar detta, risken är att det är psykiskt tyngre och att träningen blir lidande pga kaloriunderskottet, då kan även motivationen ryka = dåligt.

För att få snabba resultat är nog träning och kaloriunderskott det bästa, men om man vill må bra och inte har så bråttom så skulle mitt största fokus ligga på träningarna, att verkligen anstränga sig och jobba för att förbättra styrka och arbetskapacitet, då brukar kroppen även bli fin och vältränad efter ett tag. Verkligen inte lika snabbt som på uträknat kaloriunderskott, men med glädjen i behåll.

Nu är det ju väldigt individuellt vad man själv tycker är bäst, så tänkte vänta med att se vad TS har att säga om det som skrivits. Försöker hålla mig borta från sidlånga diskussioner om vad som är optimalt :)

latch
2012-03-02, 15:44
Tack för alla svar!

Hur räknar man lättast kalorier? kan ju iofs googla lite på det.

Vissa dagar kan jag känna mig hungrig hela tiden och andra dagar tvärtom.
Brukar inte vara hungrig direkt efter träning utan brukar vänta någon timme.
Försöker även att inte äta innan träning.

Som sagt, vill gärna bli starkare i kroppen men det primära målet är att bli av med vikt.
Jag ska försöka räkna på ungefär hur mycket jag stoppar i mig, men det verkar vara delade meningar om man ska öka på konditionsträningen gentemot styrketräning?

Man vill ju kunna leva normalt, visst att man inte ska äta skräpmat hela dagarna, men man vill ju kunna äta normalt, utan att känna sig hungrig hela tiden och samtidigt kunna ha en normalvikt.

Har faktiskt ingen aning om vad jag har för puls när jag är på gymmet, som sagt på crosstrainern t.ex. så kör jag snabbt med spurter var femte minut. Enligt maskinen, om man nu ska lita på den så har jag gjort av med ca 400 kalorier under de 30-35 min.
Sedan ungefär en halvtimmes styrketräning då jag försöker hålla tempot "i liv" och en snabb tio min jogg, planerar på att öka den successivt..

LarsLasr
2012-03-02, 16:06
Jag ska försöka räkna på ungefär hur mycket jag stoppar i mig, men det verkar vara delade meningar om man ska öka på konditionsträningen gentemot styrketräning?


Om du inte har läst denna så gör det!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jag förespråkar inte konditionsträning i den mening att du ska stå på löpband/crosstrainer.

Däremot om du använder dessa övningar eller liknande som kommer sätta fart på flåset samtidigt som det är tungt för musklerna tror jag du kan få bättre energiförbrukning av din styrketräning.

Många av dom är väldigt fysiskt krävande, speciellt med vikt, så se till att hålla koll på teknik och hållning. Skador är dåligt.

Du kan välja en överkroppsövning och en underkroppsövning och variera mellan dessa utan vila i 6 set. Blir det jobbigt, du svettas och flåsar så funkar det, blir det för jobbigt stanna och vila. Det ska inte vara plågsamt.

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=1134&page_ID=14

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=262&page_ID=14

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=730&page_ID=14

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=274&page_ID=14

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=528&page_ID=14

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=325&page_ID=14

Bara ett exempel på dom styrkeövningar jag tänker mig, finns många fler på deras länkarkiv om du är intresserad.

Kanske mer liknar ett crossfitupplägg än klassisk styrketräning, men om du snabbt vill förbränna mycket kalorier och har motivationen som krävs är det bara ge järnet.

WHITEFOLKS
2012-03-02, 17:10
Håller med dig på väldigt mycket där Whitefolks, att stå på löpbandet eller crosstrainern med syftet att förbränna kalorier är bland det tråkigaste som finns.

Men att istället minska på viloperioderna i sin styrketräning och köra fler övningar som även är ansträngande för hjärta och lungor brukar vara ett bra sätt att kombinera kaloriförbrukning med styrka. Dock inte optimalt för att bygga muskler som vicarious poängterade.

Problemet med att lägga sig på kaloriunderskott är att det brukar kunna vara tungt för motivationen, men sannolikheten att man får resultat av att hålla koll på kost och träning jämfört med bara träning är ju mycket högre, men om man hela tiden går runt och är hungrig skulle inte jag tycka det var värt det.

Nu har jag aldrig kaloriräknat eller medvetet lagt mig på 500kcal underskott/dag så vet inte hur mycket det påverkar hungern.



Det är det jag tycker är lite kontroversiellt, att för en tunn/smalfet och klen person så brukar man säga åt dom att träna mer och fortsätta äta och dom kommer se resultat.
Men om det handlar om en lite mer överviktig/tjock person ska dom fortsätta träna hårt och samtidigt lägga sig på kaloriunderskott. Självklart fungerar detta, risken är att det är psykiskt tyngre och att träningen blir lidande pga kaloriunderskottet, då kan även motivationen ryka = dåligt.

För att få snabba resultat är nog träning och kaloriunderskott det bästa, men om man vill må bra och inte har så bråttom så skulle mitt största fokus ligga på träningarna, att verkligen anstränga sig och jobba för att förbättra styrka och arbetskapacitet, då brukar kroppen även bli fin och vältränad efter ett tag. Verkligen inte lika snabbt som på uträknat kaloriunderskott, men med glädjen i behåll.

Nu är det ju väldigt individuellt vad man själv tycker är bäst, så tänkte vänta med att se vad TS har att säga om det som skrivits. Försöker hålla mig borta från sidlånga diskussioner om vad som är optimalt :)

Att träna är en "konstant". Det "ska" man göra oavsett viktmål för att få bästa utdelningen.

Om en person väger väldigt lite, på/under den vikt den vill nå så ser jag ingen riktig funktion i att först gå ner och sen upp, speciellt inte om man precis börjat träna. Man kan nog få till en rätt bra recomp och det kan nog gå snabbare än att först gå ner och sen upp i vikt och man slipper "lida" sig genom dieten.

Om man däremot är överviktig/kraftigt överviktig och precis börjat träna så har man lite mindre utrymme för recomp (eftersom man "måste" ner i vikt oavsett) och därmed är det vettigt att försöka satsa så mycket som möjligt på styrketräningen (den muskeluppbyggande biten) och försöka minimera det som motverkar recomp/muskeluppbyggnad (t.ex. konditionsträning).

Förhoppningsvis kan man om man inte har alltför bråttom lägga sig på -500kcal om dagen och få en långsam nedgång som inte är alltför plågsam matmässigt samtidigt som man fortfarande ger hyfsade förutsättningar för muskelbygge.

Ska man även vara realistisk så är väl antagligen -500kcal från "balans" @utgångspunkt även vara ungefär balans@målvikt så det är ju lika bra att man vänjer sig vid det.

latch
2012-03-03, 16:15
Om du inte har läst denna så gör det!
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Jag förespråkar inte konditionsträning i den mening att du ska stå på löpband/crosstrainer.

Däremot om du använder dessa övningar eller liknande som kommer sätta fart på flåset samtidigt som det är tungt för musklerna tror jag du kan få bättre energiförbrukning av din styrketräning.

Många av dom är väldigt fysiskt krävande, speciellt med vikt, så se till att hålla koll på teknik och hållning. Skador är dåligt.

Du kan välja en överkroppsövning och en underkroppsövning och variera mellan dessa utan vila i 6 set. Blir det jobbigt, du svettas och flåsar så funkar det, blir det för jobbigt stanna och vila. Det ska inte vara plågsamt.

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=1134&page_ID=14

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=262&page_ID=14

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=730&page_ID=14

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=274&page_ID=14

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=528&page_ID=14

http://www.mtnathlete.com/subpage_details.php?subpage_ID=325&page_ID=14

Bara ett exempel på dom styrkeövningar jag tänker mig, finns många fler på deras länkarkiv om du är intresserad.

Kanske mer liknar ett crossfitupplägg än klassisk styrketräning, men om du snabbt vill förbränna mycket kalorier och har motivationen som krävs är det bara ge järnet.

Bra övningar tycker jag!
Ska kolla igenom den sidan och testa mig fram!

Jag postar sen här och berättar hur det går!

Tack!

gQLLe
2012-03-03, 16:30
byt ut mackan mot havregrynsgröt
byt ut josen mot en apelsin
byt ut crosstrainern mot löpbandet
ät inga kolhydrater efter 6
minska på kolhydraterna även på resten av dagen

små justeringar kan göra mycket!

wcanka
2012-03-03, 16:37
byt ut mackan mot havregrynsgröt
byt ut josen mot en apelsin
byt ut crosstrainern mot löpbandet
ät inga kolhydrater efter 6
minska på kolhydraterna även på resten av dagen

små justeringar kan göra mycket!

Bra svar :):thumbup:

vicarious
2012-03-03, 16:37
byt ut crosstrainern mot löpbandet


ät inga kolhydrater efter 6


minska på kolhydraterna även på resten av dagen


Varför?

gQLLe
2012-03-03, 16:43
Varför är jag så knasig för?

Därför.

WHITEFOLKS
2012-03-03, 16:46
Jag undrar också.

vicarious
2012-03-03, 16:47
Därför.

Vilket moget och givande svar. Har du inga bra råd att komma med kanske du inte skulle ge några råd alls.

gQLLe
2012-03-03, 17:05
Vilket moget och givande svar. Har du inga bra råd att komma med kanske du inte skulle ge några råd alls.

Okej, du professionella allvetare inom kost.

Ta det chill, vad är det som är så konstigt med det jag skrev? Det har funkat för mig, då tar jag för givet att det kan funkar för andra också. Ville bara vara snäll och ge TS lite tips eftersom hans nuvarande upplägg uppenbarligen inte fungerar.

Och om du nu inte håller med så kan du väl ge mig lite konstruktiv kritik istället för att skriva "Varför?". Vadå varför, för att gå ner mer i vikt såklart. Läste du #0?

REDaction
2012-03-03, 17:13
Okej, du professionella allvetare inom kost.

Ta det chill, vad är det som är så konstigt med det jag skrev? Det har funkat för mig, då tar jag för givet att det kan funkar för andra också. Ville bara vara snäll och ge TS lite tips eftersom hans nuvarande upplägg uppenbarligen inte fungerar.

Och om du nu inte håller med så kan du väl ge mig lite konstruktiv kritik istället för att skriva "Varför?". Vadå varför, för att gå ner mer i vikt såklart. Läste du #0?

Det är väl ändå du som ska "ta det chill" då han bara ställde en enkel fråga. Attityden hos många ungdomar här som tror dom vet allt och bäst blir bara värre och värre *grr27*

WHITEFOLKS
2012-03-03, 17:18
Jag ser ingen anledning till varför löpbandet skulle vara bättre än crosstrainern. Om man vill löpträna så är den givetvis bättre men annars skulle jag säga att crosstrainern är mer användbar.

Inga kolhydrater efter 6 ser jag inget befog för likadant som "mindre kolhydrater i allmänhet". OK om man känner sig mer mätt osv på mindre kolhydrater och därmed kan följa dieten bättre men om man inte får några sådana fördelar så kvittar det.

Sheogorath
2012-03-03, 17:18
byt ut mackan mot havregrynsgröt
byt ut josen mot en apelsin
byt ut crosstrainern mot löpbandet
ät inga kolhydrater efter 6
minska på kolhydraterna även på resten av dagen

små justeringar kan göra mycket!

Hej gQLLe! Jag äter cirka 200 g kolhydrat efter klockan sex på kvällen. På måndagar, eftersom jag spinnar, blir det 350 g kolhydrat efter klockan 19. Tycker du att jag ska ändra på detta? Jag tappar fettvikt och blir starkare på gymmet men jag kanske gör något fel? Jag äter dessutom mycket bröd. Hjälp?

gQLLe
2012-03-03, 17:33
Jag ser ingen anledning till varför löpbandet skulle vara bättre än crosstrainern. Om man vill löpträna så är den givetvis bättre men annars skulle jag säga att crosstrainern är mer användbar.

Inga kolhydrater efter 6 ser jag inget befog för likadant som "mindre kolhydrater i allmänhet". OK om man känner sig mer mätt osv på mindre kolhydrater och därmed kan följa dieten bättre men om man inte får några sådana fördelar så kvittar det.

tack för ett vettigt svar.

Hej gQLLe! Jag äter cirka 200 g kolhydrat efter klockan sex på kvällen. På måndagar, eftersom jag spinnar, blir det 350 g kolhydrat efter klockan 19. Tycker du att jag ska ändra på detta? Jag tappar fettvikt och blir starkare på gymmet men jag kanske gör något fel? Jag äter dessutom mycket bröd. Hjälp?

Jaha, var det dig tråden handlade om? Då ber jag om ursäkt.

abs9000
2012-03-03, 17:53
gQLLE jag hinner aldrig hem från gymmet innan 19, hur fan ska jag göra nu :S ligger också i deff..

Sheogorath
2012-03-03, 17:58
Jaha, var det dig tråden handlade om? Då ber jag om ursäkt.

Varför bör man inte äta kolhydrater efter klockan sex?

vicarious
2012-03-03, 20:09
Okej, du professionella allvetare inom kost.

Ta det chill, vad är det som är så konstigt med det jag skrev? Det har funkat för mig, då tar jag för givet att det kan funkar för andra också. Ville bara vara snäll och ge TS lite tips eftersom hans nuvarande upplägg uppenbarligen inte fungerar.

Och om du nu inte håller med så kan du väl ge mig lite konstruktiv kritik istället för att skriva "Varför?". Vadå varför, för att gå ner mer i vikt såklart. Läste du #0?

1. Har aldrig påstått mig vara varken professionell eller någon allvetare.
2. Du gav ett par tips i tråden som jag blev nyfiken till motiveringen bakom. Tydligen fanns det ingen bättre motivering än "det fungerar för mig". Broscience på hög nivå :thumbup:

gQLLe
2012-03-04, 00:04
Varför bör man inte äta kolhydrater efter klockan sex?

Jag har aldrig sagt att man inte bör äta kolhydrater efter klockan 6. Jag anser bara att det kan vara positivt att dra ner på kolhydraterna på kvällen, eftersom du inte förbränner dem lika bra när du sover. :) Jag har säkert fel, men det är vad jag har läst. Säg gärna hur det är istället, om jag har fel!

1. Har aldrig påstått mig vara varken professionell eller någon allvetare.
2. Du gav ett par tips i tråden som jag blev nyfiken till motiveringen bakom. Tydligen fanns det ingen bättre motivering än "det fungerar för mig". Broscience på hög nivå :thumbup:

Nej, sorry! Nästa gång ska jag understryka att jag inte vet att det 100% säkert fungerar på alla människor.

WHITEFOLKS
2012-03-04, 00:10
Jag har aldrig sagt att man inte bör äta kolhydrater efter klockan 6. Jag anser bara att det kan vara positivt att dra ner på kolhydraterna på kvällen, eftersom du inte förbränner dem lika bra när du sover. :) Jag har säkert fel, men det är vad jag har läst. Säg gärna hur det är istället, om jag har fel!



Nej, sorry! Nästa gång ska jag understryka att jag inte vet att det 100% säkert fungerar på alla människor.


Nej du bränner de kanske inte men de lagras in fint i dina muskler redo till nästa träningspass.

gQLLe
2012-03-04, 03:51
Nej du bränner de kanske inte men de lagras in fint i dina muskler redo till nästa träningspass.

:)

Sheogorath
2012-03-04, 09:02
Jag har aldrig sagt att man inte bör äta kolhydrater efter klockan 6. Jag anser bara att det kan vara positivt att dra ner på kolhydraterna på kvällen, eftersom du inte förbränner dem lika bra när du sover. :) Jag har säkert fel, men det är vad jag har läst. Säg gärna hur det är istället, om jag har fel!


Kolhydraternas viktigaste funktion är att bilda glykogen i lever och muskler. Muskelglykogenet används för att prestera under träning och leverglykogenet för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Efter träning är nivåerna av glykogen sänkta i både muskler och lever och de står och skriker efter påfyllnad. Det är nu man har bäst nytta att panga på med kolhydrat för att fylla på förråden igen och göra musklerna redo för nästa träningspass. Tränar man på eftermiddagen är det under kvällen man ska göra detta.

gQLLe
2012-03-04, 16:14
Kolhydraternas viktigaste funktion är att bilda glykogen i lever och muskler. Muskelglykogenet används för att prestera under träning och leverglykogenet för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Efter träning är nivåerna av glykogen sänkta i både muskler och lever och de står och skriker efter påfyllnad. Det är nu man har bäst nytta att panga på med kolhydrat för att fylla på förråden igen och göra musklerna redo för nästa träningspass. Tränar man på eftermiddagen är det under kvällen man ska göra detta.

:) tack kompis.

benacii
2012-03-04, 16:41
Kolhydraternas viktigaste funktion är att bilda glykogen i lever och muskler. Muskelglykogenet används för att prestera under träning och leverglykogenet för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Efter träning är nivåerna av glykogen sänkta i både muskler och lever och de står och skriker efter påfyllnad. Det är nu man har bäst nytta att panga på med kolhydrat för att fylla på förråden igen och göra musklerna redo för nästa träningspass. Tränar man på eftermiddagen är det under kvällen man ska göra detta.

Dock är det inget måste eller ens nödvändigt så länge man äter kolhydrater nästa dag. Glykogen depåerna blir inte tömmda eller ens i närheten efter ett styrketränings pass.

Sheogorath
2012-03-04, 16:45
Dock är det inget måste eller ens nödvändigt så länge man äter kolhydrater nästa dag. Glykogen depåerna blir inte tömmda eller ens i närheten efter ett styrketränings pass.

Tja, det finns fysiologiskt inget bättre tillfälle så har man utrymme till det (vilket vi får anta att man har om man kan äta kolhydrater "nästa dag") ser jag ingen anledning till att inte äta dem då. Det finns väldigt få saker som är "nödvändiga" i bemärkelsen att det går åt helvete om man inte följer dem.

latch
2012-03-04, 16:55
Jag har lite svårt att dra ned på maten på kvällarna då jag jobbar oftast väldigt sent. Kommer vanligtvis inte hem från jobbet förrän kl. 3 på natten och därför äter jag oftast min middag mellan 20-21 för att orka. oftast hinner jag även bli hungrig när kommer hem men dricker bara något då istället för att äta..
Tränar gör jag oftast innan jobbet någonstans mellan 13-15.