handdator

Visa fullständig version : Träningsschema


VILLeHHH
2012-03-01, 19:58
Hej! tänkte höra mig för och se om jag kan få några tips angående mitt träningsschema, har gymmat nu i 6 månader, och satt ihop detta 2-split schema, ni kanske undrar varför jag inte har med någon benträning, det är för jag tränar fotboll 3 gånger i veckan plus match, så för söker lägga in dessa pass 1,2 nån gång under veckan.

Kom gärna med tips om jag behöver byta ut eller ändra ordning på övningar, som ni märker försöker jag fokusera på basövningarna. kör tung 4-6 reps kontra muskelbyggandet 8-12 reps 4 set varrannan vecka.

Pass 1: Bröst, axlar och triceps

-Bänkpress
-Militärpress
-Bröstpress med hantlar
-Sittande axelpress
-Dips
-Skullcrusher
-Hantelflyes

Pass 2: Rygg och biceps.

-Marklyft
-Latsdrag
-Stående rodd
-Hantelshrugs
-Bicepscurls

pbcash
2012-03-01, 20:25
Det är bra att träna ben/vader fast du tränar fotboll. Helt annan träning.

Du borde köra axlar på biceps också.

så på pass 1. Så kör du framsida axlar.

och på pass 2. Så kör du baksida.

LarsLasr
2012-03-01, 20:35
Hur gammal är du och hur stark är du?

Känns väldigt bröst/pressdominerat.

Du behöver inte ha med både bänkpress och hantelpress och inte både militärpress och sittande axelpress, jag skulle fokuserat på bara bänk och militärpress. Men om du vill köra alla är det upp till dig :)

Skullcrushers och hantelflyes känns överflödigt om du lägger nog mycket krut på dom andra övningarna, kanske lägger till 1-2 extra set vardera på bänk/militärpress/dips.

Byta latsdrag till Chins? Kanske är ett mål på lång sikt om du inte klarar en chin än.

Hur utför du stående rodd? Överkroppen parallell med marken? Vilken fattning?

Försök få med rotatorcuffen också med utåt- och inåtrotation, bra för att förebygga skador.

Försök få med bålstabilitetsövningar också.
T.ex. 1hands/2hands farmerswalks/waiterswalks. Bra för underarmar och greppstyrka också.

På ryggdagen skulle du kunna slänga in en hantelroddsövning där du står i armhävningsställning med hantlar i händerna och fötterna ganska brett. Du drar upp hanteln mot bröstet precis som i vanlig hantelrodd och måste samtidigt spänna bålen och stabilisera hela kroppen för att inte snurra runt. 6-8 med högerarmen sedan lika många med vänsterarmen.

Det är primärt en bålövning då man inte kan ha så tunga vikter, men fokusera på att göra det långsamt och kontrollerat.

Sedan att du inte tränar ben bara för att du spelar fotboll känns dumt då du inte alls belastar benen på samma sätt, och att springa med lite träningsvärk är bara härligt! ;)

Wessen
2012-03-01, 21:37
Personligen tycker jag om att börja med alla bröstövningar sen köra alla axelövningar osv, men jag förstår hur du tänker också. Jag skulle också hellre köra endast en axelpress och sedan köra lateral raises istället för att köra 2 st pressövningar. Och som sagt kan reverse flyes köra susen, du borde hinna med det när du i övrigt inte kör så många övningar på ryggpasset. Bicepsövningar så skulle jag köra skivstångscurls och scottcurls. Scottcurls är en riktigt bra finnisher IMO!