handdator

Visa fullständig version : Överansträngt knä /Inflammation


Bjornet
2012-03-01, 19:11
Hej,

Fakta: Man, 23 år, 81kg, 185cm. 120kg djupknäböj, 175 mark

Historia:
Har tränat SL5x5 med kondition på mellandagarna och haft söndag som vilodag under en längre tid och springer då ca 5-20km i veckan. Oftast blir det som längst 10km och allra längst hade jag sprungit 12. Sedan fick jag för mig att springa ett halvmara på halkiga, snöiga o sluttande vägar och mitt högra knä gör nu ont.

Smärtbeskrivning: I början gjorde det ont vid all rörelse och framförallt På knäskålen. Det gäller höger knä och skadan är centrerad på vänstersida på knäskålen, mest under knäet men även precis undertill. Smärtan gick över, tyckte jag, ganska fort så att jag kunde gymma igen, men då blev det värre. Nu gör det inte så ont när jag väl är uppvärmd och kan vara ute o gå utan problem, men har jag suttit och blivit kallt gör det ont och jag vill halta. Första dagarna efter olyckan haltade jag hela tiden p.g.a. smärtan.

Diagnos: Uppsökte läkare som kikade på knäet, hon sa att det var en överansträning med inflammation och ordinerade diklofenak 50mg 2ggr dagen i 7 dagar. Denna period är snart över utan någon större förbättring.

Övrigt: Har aldrig tidigare haft problem med knäna eller dyl!

Hoppas på att få svar från någon som varit med om liknande, jag har kikat runt massor på internet för att se vad det kan vara men tycker mig inte känna igen varken löparknä eller något annat. Vill återgå till träning !!!