handdator

Visa fullständig version : Problem med knäböj


Kirill93
2012-03-01, 18:23
Jag har haft på senaste tiden problem med knäböj då jag faller bakåt eller liksom "hoppar" bakåt när jag går ner i böj positionen för att jag kan inte upprätthålla min rygg när jag går ner utan att jag tar tag med fötterna innan jag hamnar för långt bak. Och ni vet hur jag menar, det är när man som exempelvis med en stol då man sitter på den och lutar sig bakåt och tar tag med händerna med hjälp av reflexerna för att inte ramla bak. Vad kan vara problemet till det här? För att jag har kört förut utan problem och det har gått riktigt bra och då har jag kunnat gå ner i princip, nittiograder. Men nu så går det faktiskt inte längre och jag undrar varför.
Hjälp vore appreciated! :)

Sheldon
2012-03-01, 18:36
Jag har haft på senaste tiden problem med knäböj då jag faller bakåt eller liksom "hoppar" bakåt när jag går ner i böj positionen för att jag kan inte upprätthålla min rygg när jag går ner utan att jag tar tag med fötterna innan jag hamnar för långt bak. Och ni vet hur jag menar, det är när man som exempelvis med en stol då man sitter på den och lutar sig bakåt och tar tag med händerna med hjälp av reflexerna för att inte ramla bak. Vad kan vara problemet till det här? För att jag har kört förut utan problem och det har gått riktigt bra och då har jag kunnat gå ner i princip, nittiograder. Men nu så går det faktiskt inte längre och jag undrar varför.
Hjälp vore appreciated! :)

Testat ha viktskiva eller nått annat som upphöjning vid hälarna? Låter som att du kan behöva stretcha ut ryggen och baksida lår

LarsLasr
2012-03-01, 18:43
Kan vara att du står får smalt med fötterna eller att du inte vinklar ut fötterna tillräckligt vilket leder till att du inte får plats med kroppen mellan benen när du går ner. Detta leder till att tyngdpunkten hamnar bakom fötterna och du tippar.

Fishtank
2012-03-01, 18:45
För stel.
Har samma problem om jag fuskar med stretchingen.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

apfel
2012-03-01, 18:48
Testat ha viktskiva eller nått annat som upphöjning vid hälarna? Låter som att du kan behöva stretcha ut ryggen och baksida lår
snarare fotlederna och Adductor magnus.

limenka
2012-03-01, 18:51
Att stretcha hamstring och fotleder gjorde underverk för mig efter jag skadat knät. Jag kunde inte komma i närheten av 90 grader utan att ryggen var parallell med golvet. Så illa vare innan jag börja stretcha.

hurril
2012-03-01, 18:52
Kommer i en tidning nära dig framöver :)

z_bumbi
2012-03-01, 19:00
Kommer i en tidning nära dig framöver :)

Har du börjat skriva för Linköpings-posten?

(Att göra reklam för egna produkter istället för att svara på frågor förväntade jag mig inte riktigt av dig...)

Kirill93
2012-03-02, 06:00
Kan vara att du står får smalt med fötterna eller att du inte vinklar ut fötterna tillräckligt vilket leder till att du inte får plats med kroppen mellan benen när du går ner. Detta leder till att tyngdpunkten hamnar bakom fötterna och du tippar.

Jo men det är det! Hade redan glömt bort det efter att min vän tipsade mig om det för bara en vecka sedan! Haha, vilken idiot jag är! *face palm*
Jag borde nog ha nämnt i posten att jag har gått ut med uträttade ben åt sidan än rakt fram, ungefär med 45 grader då och det har funkat bra.
Men tack ändå! Får nog ha bättre koll på min träning :D

Kirill93
2012-03-02, 06:04
Testat ha viktskiva eller nått annat som upphöjning vid hälarna? Låter som att du kan behöva stretcha ut ryggen och baksida lår

Jag kör inte längre med ett stöd för hälarna för att jag kan gå ner i princip nittiograder utan ett stöd eller ett par vikter för fötterna. Men jag antar att jag kan behöva träna lite med stöd, annars kanske jag fuskar helt enkelt fuskar utan stöd och då blir det inte så att min rygg och ben får "stretchas ut" ordentligt eller att det blir mer skonsammare och lättare för ryggen att luta sig neråt :)
Thanks!

LarsLasr
2012-03-02, 12:05
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178864

Kolla den där tråden också, bra film med lite stretchövningar.

Dom diskuterar även lite fotställning och vad som är bäst.
Jag tyckte det var intressant och bra övningar som sagt :)

Kirill93
2012-03-02, 18:38
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178864

Kolla den där tråden också, bra film med lite stretchövningar.

Dom diskuterar även lite fotställning och vad som är bäst.
Jag tyckte det var intressant och bra övningar som sagt :)

Jag gjorde den där stretchingövningen med en vän, han visade precis samma övning :D
Den ska jag göra från och med nu innan varje pass på grund av att jag kommer köra knäböj varje pass eftersom jag kör efter SL5x5 ^^
Gud vad det ska bli härligt med lite stretching!