handdator

Visa fullständig version : Långvarig värk i korsryggen?


brottarn
2012-03-01, 17:11
Hej vill börja med att säga att jag har två diskbråck (l4-l5,l5-s1) som jag fick för 10år sen.

Dom första åren hade jag konstant ichias smärta vilket avtog med tiden och har försvunnit helt med tiden.

Dom senast åren har ryggen mått hyffsat bra med nån enstaka smärt period då och då.

Det senaste året har jag dock haft en hel del problem som jag tror började med att jag körde en hel del frivändningar och inte slutade trots att jag kände att ryggen började klaga.

Det hela slutade med att jag fick nån slags kollaps i somras och hade sjukt ont i flera veckor och var sjukskriven i en månad pga detta.

Smärtan då var outhärdig och jag kunde knappt vara bekväm hur jag än stod låg eller satt, kände mig väldigt orörlig och trodde jag skulle behöva operera ryggen

Efter många besök hos kiropraktorn och mycket justeringar samt rehab så försvann smärtan helt bara för att återkomma 2månader senare men då bara några veckor...

När det väl gick så började jag gymma igen och började precis känna mig lite stark igen då det gick åt helvete igen för nån månad sen.

Efter ett benpass så kände jag mig väldigt trött i ryggen och det har legat kvar.

Denna gång är det dock annurlunda då jag inte har så himla ont men känner en trötthet samt brännande känsla runt korsryggen dagligen.

Detta har knappt förändrats alls på över 3veckor men vart lite bättre när jag försökte mig på lite lätt yoga förra veckan.

körde även jättelätta zercher squats förra fredagen vilket kändes bra men efter ett till lätt pass i måndas känns det som jag är tillbaka på ruta 1.*grr*


Det jag nu undrar är om någon vet vad långvarig trötthet/brännande känsla i ryggen beror på och hur jag ska gå tillväga för att rehabba detta?

Malone
2012-03-02, 00:50
Fortsätter du med rehabiliteringen även när ryggen börjar kännas bra? Det är A och O för att undvika smärtor och att hamna på ruta 1 igen.

brottarn
2012-04-11, 13:52
Uppdaterar i denna tråd då jag påbörjat rehab samt har lite ny info,

Gör även detta formulär så det blir lättare o svara på.

Kön: Man

Ålder: 27

Längd och vikt: 182cm , 80-85kg




Smärtbeskrivning: Var gör det ont?

Korsrygg, sätesmuskler, känns mer som en väldigt djup kramp i dom innersta musklerna, ibland smärtar det vid själva ryggraden, oftast är smärtan rätt låg men förvärras av belastning särskillt böjningar i rygg.

Känns det som att smärtan är djup eller ytlig?

djup, som sagt så är det muskelkramper i väldigt djupa muskler.

Gör det ont någonstans då du trycker?

Nej men ibland är sätesmuskler och översta delen av hamstringsen ömma.

Hur uppkom besvären, plötsligt eller successivt?

Började med diskbråck för 11år sen, sen har symptom skiftat en hel del, denna gång började det som en trötthet men vart värre efter några gympass, det kom så pass smygande att det tog några veckor innan det blomma ut helt.

Är smärtan skarp eller mer dov?

Oftast dov, kan bli värre ibland.

Ont hela tiden eller endast vid viss aktivitet?

Belastning gör det värre, dock känner jag oftast inte av det förs 1-3dagar efter jag gjort nåt dumt.

Känns det bättre eller sämre efter träning?

Beror på, men det mesta förvärrar.

Vilka rörelser/övningar är det som smärtar?

Värst är nog alla knäböj,marklyft varianter, även lyft över huvudet förvärrar.

Var i rörelsen smärtar det?

oftast känns det värre efter så jag undviker sånt jag vet e dåligt.

Hur länge har du haft ont?

Just denna period började för 3månader sen, har blivit lite bättre av rehab men knappt nånting.

Är det någon skillnad på hur det känns när du ligger, sitter eller står? Smärtvariation över dygnet.

beror på, ibland bättre ibland sämre.

Vad och hur mycket tränar du?

Brasiliansk jiu jitsu samt styrketräning, men inget alls nu på tre månader, varje försök även väldigt lätta har gjort det värre.

Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? Alltså tränat tyngre, oftare eller börjat med någon ny övning osv.

Jag la om tränignen lite innan det fuckade ur, gjorde marklyft o böj på det sista passet så det fuckade nog det.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Ja men ingen märkbar lindring.
För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen?

inte särskiltt nu.
Domningar/sockerdrickskänsla i ben eller fötter?

kan pirra lite i benen ibalnd


Svårighet att gå på tå eller häl?

nej,

Domning i underliv?

nej

Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)?

Har haft problem med detta förut men nu är det ganska ok.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Ja har vart hos sjukgymnast som påpekade en hel del obalanser, bla dålig sätes aktivering, dålig aktivering av undre magmuskler, vänster höftböjare bråkar, båda vmo´na dålig kontakt, dålig rörlighet i bröstrygg, korta hamstrings.


Gör rehab övningar för alla dessa besvär samt rullar med softboll dagligen, detta har tagit bort det värsta men är ändå nära till att det blir värre.


Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:

halvskumma knän av dålig vmo aktivation,

Övrigt:


Funderar på vad jag kan komplitera min rehab med? försöker få tag i min pt o fråga hur nästa steg blir för rehaben, funderar på om man ska börja köra lite statiska plankor o sidoplankor, men kanske är för tidigt.


Var ute o dansa lite i helgen och nu är jag lite sämre igen, har vart hemma från jobbet i över en månad nu, har jobbat svart senaste månaderna så har ingen inkomst alls nu, behöver börja jobba men är rädd att det ska bli mycket sämre av det.


Funderar lite på hur jag kan hålla igång lite nu när jag inte kan träna på riktigt, känns som att vara inaktiv o inte jobba gör mig svag almänt sämre i kroppen.

ABCKiropraktorn
2012-04-12, 10:18
Jag skummade igen om det lite fort, din rygg verkar ha vart med om en hel del under en langre tid. Sidoplankor ar bra for det utsatter din ryggrad for minimal stress och ger samtidigt stabilitet till din ryggrad.

Curl-up skulle jag akta mig for, tank dig bara sjalv att om du har disc problem varfor vill du utsatta dina diskar for flexion nar man vet att disc problem ar i allra de flesta fall ett problem eftersom man har utsatt diskarna for flexion manga ganger under en langre tid.
Istallet, gor McGills curl-up sa att du slipper flexion av ryggraden. Du kan sakert med lite fantasi hitta information om hur det gar till.

Du MASTE ocksa gora "bird-dog" med proper form. Det ar for att fa med extensor musklerna, sa att alla sidor av din ryggrad kan vara med och stabilisera ryggen i din vardag. Starker du bara magen och sidorna kan du t.o.m gora ryggen mer instabil.
Forestall dig musklerna som stabiliserar din spine i alla riktningar utom en.

Du behover forst och framst uthallighet och riktiga rorelse monster.

De tre ovningarna ar dessutom Stuart McGill's big three.
De utsatter din ryggrad for minimal stress medans de samtidigt ger den bra rorelsemonster och endurance. Rekomenderar varmt hans bok "lower back disorders" dar han i princip refererar all research sen lang tid tillbaka och sin egna research och drar slutsatser fran det.
Jag har tankt att skriva en artikel och posta upp har under min break eftersom det ar trist att se folk ge rad som de fick av sin gympalarare i lagstadiet och som bara kommer forvara deras tillstand.
Inget ont mot gympalarare men det ar 2012 och vi lar ju anvanda oss av det absolut basta, jag har da inte tid med nagot annat.

Det finns nog en hel del saker till du skulle behova fixa till med din rygg om du vill bli kvitt besvaren och ar du intresserad och har tid kan jag varmt rekomendera hans bok eftersom han i princip sett gar igenom all research och ser vad som funkar och inte funkar innan han kommer till de 3 sista kapitlerna dar han utformar sin rehabilitering strategi.
Nej jag ager inga aktier i hans bolag och kanner inte honom men jag beundrar honom for han backar upp allt han sager och kan forklara allt han sager till en 6 aring och dessutom valkomnar han kritik.

Sorry for all svensk-engelska, det ar lite svart att stalla om sahar i exam times.

brottarn
2012-04-12, 18:47
Gör inga övningar med flexion för tillfället, vet inte varför du trodde det eller om det var en almän observation.

Den rehabben jag gör nu är för att få upp sätesaktivering samt få mina höftböjare samt vmo´s att börja jobba som dom ska nu,

Det jag gör är följande:

Målsättning med din träning:

Öka flexibiliteten framför allt: Baksida lår och bröstrygg

Jobba upp en mer belastningstålig kropp, i framför allt bål skulderparti och för att komma vidare i träningen. Detta kommer göra att du kan lyfta tungt/explosivt på ett säker sätt.

Innan träning:

Släpps spänningar med softboll, höftböjare, tensor bandet ,framsida lår och säte vänster höger ben 20sek per muskel

Dynamisk rörlighet på:

Baksida lår med rulle klämd mellan knän, luta dig fram så det drar i baksida lår och rak rygg, 10gånger

Stående på alla fyra, handen på nacke rotera upp armbåge mot taket. Flytta fram handen 10g/sida

Träningsprogram kör 3 varv med 60sek vila mellan varven.

Övn 1: Höftlyft med minibands runt knän, ryggliggande fötter nära golvet lyft upp höft stanna toppläge 5sekx10reps

Övn 2: Höftböjare med minband, bandet runt fötter sträck ut ett ben håll det andra knät högt kän aktivering i höftböjaren

Övn 3: Höftlyft med baseboll klämd vid höftböjaren, hälen i golvet

Övn 4: Ryggliggande andning med hand i svanken och vikt på magen. Andas in fyll mage andas ut låt navel sjunka in och dra på core muskler+pressa knän ihop håll trycket 10sek andas sedan 2 gånger och in och lås core muskler igen.

Kan du denna övning kör bensäkningar med hand i svank och core muskler påslagna.

Övn 5: Hälsande hunden boll, lyft diagonalt stanna toppläge 2sek 10g/sida

Övn 6: Utfallsposiion, med knä bakom häl jobba med ostabil sida 30sekx2

Övn 7: Step up sned låda, höft-knä fot rak vinkel 15-20reps per ben

Övn 8: Omvänd sätes töj jobba 30sek per sida



Imorgon ska jag även utöka detta med plankor, sidoplankor samt marklyft med väldigt lätt belastning i form av gummiband.







Var även idag hos en kiropraktor då jag känt mig lite sämre i några dagar pga en låsning som kommer o går lite, det som var väldigt intressant var att jag fick såkallad tryckvågsbehandling i samband med justeringarna.

Det är i princip en liten maskin som utger små tryckvågor på ett litet område, fick denna behandling både på ömma muskler runt höft o säte men även på erektor musklerna och si leden.

I början kändes det väldigt skumt när han körde på ryggen men efter en kort stund kändes det bättre än vad det gjort på väldigt länge.

Det han misstänkte som jag själv tror är att ligamenten runt det skadade området fått sig en rejäl inflammation vilket tar väldigt lång tid o läka då blodtillförseln är dålig där.

Vågar inte hoppas på för mycket men det känns som med den rehabben jag kör samt några behandlingar till så har jag nog kommit en bra bit på vägen.