handdator

Visa fullständig version : Träna magen = Svårt att andas


Dersim
2012-03-01, 16:05
Hej alla! :)

Det är så att jag har ett problem.

Varje gång jag försöker att göra sit-ups så får jag ont i ryggen och svårt att andas.
Klarar 1-5 sit-ups innan det börjar verka på kanterna och i mitten av ryggen, får riktigt svårt att andas och måste genast sluta, därefter tar det några sekunder innan jag hämtar andan ordentligt igen och smärtan försvinner.

Jag har provat olika mag-träningar, lagt kudden under ryggen när jag gjort sit-ups, varit hos sjuksköterskan för att kolla ryggen (det var inget fel) och har t.om varit hos kiropraktorn och fixat kotorna i fall att det skulle vara därför, men ingenting har fungerat.

Gick på thai-boxning och min tränare sa åt mig att jag skulle träna upp musklerna genom att fortsätta med sit-ups. Försökte men detta var dock omöjligt då jag får sjukt svårt att andas och ont.

Det här har pågått i 3-4 år så har bara struntat i att träna magmusklerna. Vill dock börja med den träningen igen nu. Någon som vet vad problemet kan bero på eller som har samma problem eller några tips?

:(

Tack på förhand

willtjam
2012-03-01, 16:06
Gör någon annan magövning?

Dav0d
2012-03-01, 16:12
Hej alla! :)

Det är så att jag har ett problem.

Varje gång jag försöker att göra sit-ups så får jag ont i ryggen och svårt att andas.
Klarar 1-5 sit-ups innan det börjar verka på kanterna och i mitten av ryggen, får riktigt svårt att andas och måste genast sluta, därefter tar det några sekunder innan jag hämtar andan ordentligt igen och smärtan försvinner.

Jag har provat olika mag-träningar, lagt kudden under ryggen när jag gjort sit-ups, varit hos sjuksköterskan för att kolla ryggen (det var inget fel) och har t.om varit hos kiropraktorn och fixat kotorna i fall att det skulle vara därför, men ingenting har fungerat.

Gick på thai-boxning och min tränare sa åt mig att jag skulle träna upp musklerna genom att fortsätta med sit-ups. Försökte men detta var dock omöjligt då jag får sjukt svårt att andas och ont.

Det här har pågått i 3-4 år så har bara struntat i att träna magmusklerna. Vill dock börja med den träningen igen nu. Någon som vet vad problemet kan bero på eller som har samma problem eller några tips?

:(

Tack på förhand

Med tanke på hur allvarligt det är, varför besöker du inte bara en läkare?

312
2012-03-01, 16:14
Läste inte allt, men har du bananrygg?

Annars, skit i att träna magen, eller byt till crunches och prova.

Dersim
2012-03-01, 16:23
Besökt läkare men de hittar inget fel.
Provat crunches också, samma problem där.
Vill inte bara skita i att träna mage, vill kunna träna hur jag vill utan problem. *gah!*

Undrar därför om någon haft samma problem eller vet vad problemet beror på?

xodd
2012-03-01, 16:27
Utförande? Har du gått igenom det med någon som verkligen kan det? Felbelastningar osv.

Dersim
2012-03-01, 16:41
Utförande? Har du gått igenom det med någon som verkligen kan det? Felbelastningar osv.

Nej det har jag inte gjort, skall genast göras :)
Kan det var att jag gör fel? Blev inte såhär för några år sedan. Sov i en trasig säng och fick därefter problem med ryggen. Problemen försvann när jag bytte säng men kan bara inte träna mage längre :/

Saga
2012-03-01, 17:27
Jag gissar att du har en låsning någonstans i ryggen som ömar vid speciell belsatning. Gå till en naprapat så fixar han det på ett kick.

Dersim
2012-03-01, 22:58
Jag gissar att du har en låsning någonstans i ryggen som ömar vid speciell belsatning. Gå till en naprapat så fixar han det på ett kick.

Tackar, får göra det. Hoppas de kan lösa problemet :)

Malone
2012-03-02, 00:52
Finns väl ändå bättre övningar än sit-ups för stabilitet och styrka?