handdator

Visa fullständig version : Kombinera 2 halvkroppssheman?


Wessen
2012-03-01, 14:18
Jag kör just nu en 4-split(bröst/biceps,ben/mage osv...) Och misstänker att jag inte behöver lägga så mycket tid på varje muskelgrupp per pass för att få ökningar, och därför borde ha större nytta av att träna varje muskel 2 ggr/vecka med halvkroppspass. Jag kan inte köra en 3-split 2 ggr/vecka eftersom jag inte tränar lördag och söndag.

Den vanligaste halvkroppssplitten är överkropp-underkropp. Nackdelen med den är enligt mig att benen får väldigt mycket träning jämfört med överkroppen.

En annan vanlig split är: Bröst/axlar/triceps, Ben/rygg. Nackdelen där tycker jag är att benen får för lite träning.

Det jag därför skulle vilja testa och ha era åsikter på är ett schema jag knåpat ihop som kombinerar dessa två splittar.

Min "beta-version":

Måndag:
Överkropp (Bröst, axlar, rygg, triceps, biceps)
Bänkpress
Pulldowns/Chins
Militärpress
Skivstångsrodd
Tricepsextensions
Skivstångscurls
Shrugs

Tisdag:
Underkropp (inleds med några magövningar)
Knäböj
SLDL
Benpress
Lårcurls
Benspark
vadpress

Onsdag: vila

Torsdag:
Push (Bröst, axlar, triceps)

Lutande bänkpress
Platt hantelpress
Decline press (maskin)
Sittande militärpress
Lateral raises
Triceps extensions
Pushdowns

Fredag:
Pull/Ben (Rygg, ben, biceps) Jag har detta pass bara tagit med knäböj som benövning. Detta eftersom benen ändå hårdtränas på tisdag med ett lika pass som jag kört på min tidigare 4-split där jag kört samma pass 1 ggr/vecka med bra reultat på benen.
Marklyft
Knäböj
Pulldowns
Skivstångsrodd
Reverse flyes
Skivstångscurls
Scottcurls

Kom med förslag på förändringar! Tycker ni jag tänkt helt fel någonstans?

willtjam
2012-03-01, 14:23
Set och reps? Annars tänker jag bara att det vore lite dumt att börja ett benpass med magövningar då magen stabiliserar väldigt mycket, och ifall den redan är slutkörd så kommer du utföra t.ex. knäböj med mycket sämre form och får därför högre skaderisk.

Wessen
2012-03-01, 14:38
Set och reps? Annars tänker jag bara att det vore lite dumt att börja ett benpass med magövningar då magen stabiliserar väldigt mycket, och ifall den redan är slutkörd så kommer du utföra t.ex. knäböj med mycket sämre form och får därför högre skaderisk.

Jag har tänkt mig runt 3 set/övning. 4 set på tyngre övningar t ex knäböj, 2 set på lättare isolationsövningar/finnishers t ex scottcurls. Reps brukar jag köra 8-12/set och lite färre reps på t ex knäböj, bänkpress och marklyft.

Benpasset ser ungefär likadant ut som jag alltid kört på mina tidigare scheman med magövningar i början och det har aldrig varit några problem. Ändrar gärna dock om jag får något bättre förslag, men jag vill iaf inte köra mage i slutet av benpasset för då är jag helt slutkörd och skulle nog inte prestera så bra :)

Wessen
2012-03-01, 19:21
Bump! Vill ha fler åsikter/tips!

kottovic
2012-03-01, 19:29
Måndag 5-6*8set
Bänkpress
Pulldowns/Chins
Militärpress
Shrugs

Tisdag: 5-6 * 8set
Knäböj
Benspark
vadpress

Onsdag: vila

Torsdag: 10-12 * 4set

Lutande bänkpress
Latsdrag/rodd
Valfri triceps
Valfri biceps

Fredag: 10-12 * 4set

Marklyft
Knäböj
Repcrunch
Vadpress

z_bumbi
2012-03-01, 20:03
Jag har inte kollat så noga på övningsval eller övningsordning men uppläggets grund är ganska bra. Det är lite skönt att se att övningarna varierar mellan dagarna och att du inte är låst av "så här ska det vara".
Testa helt enkelt och se om du märker att du vill flytta något.

Wessen
2012-03-05, 20:14
Måndag 5-6*8set
Bänkpress
Pulldowns/Chins
Militärpress
Shrugs

Tisdag: 5-6 * 8set
Knäböj
Benspark
vadpress

Onsdag: vila

Torsdag: 10-12 * 4set

Lutande bänkpress
Latsdrag/rodd
Valfri triceps
Valfri biceps

Fredag: 10-12 * 4set

Marklyft
Knäböj
Repcrunch
Vadpress

Finns det någon anledning till att du tycker att jag inte bör köra så många övningar och set? Överträning?

kottovic
2012-03-05, 21:08
Finns det någon anledning till att du tycker att jag inte bör köra så många övningar och set? Överträning?

Ett förslag bara. Fler övningar betyder inte bättre resultat men kan innebära (för min egen del) att ett pass blir grötigt och man lägger för mycket fokus på vad man ska träna. Välj övningar du gillar så kommer det bli roligare att träna.

mysglenn
2012-03-05, 21:38
ett förslag bara. Fler övningar betyder inte bättre resultat men kan innebära (för min egen del) att ett pass blir grötigt och man lägger för mycket fokus på vad man ska träna. Välj övningar du gillar så kommer det bli roligare att träna.

+1