handdator

Visa fullständig version : Bli av med kärlekshandtagen/rumpan


Gillbert
2012-03-01, 13:15
Hej!


Min gener har gjort så att allt fett endast hamnar på bålen/rumpan så nu undrar jag vad det finns för övningar man kan göra för att träna dessa delar.

& min ortoped har förbjudit mig att göra i princip alla benövningar förutom extremt lätta repetitioner i benpressen p.g.a dåliga knän (som också går i släkten *gah!*)



Det är inte mycket det handlar om men jag stör mig ändå på det då jag är ganska vältränad i dom resterande delarna på kroppen.






Uppskattar om någon kunde hjälpa mig med mitt problem & god eftermiddag!

mysglenn
2012-03-01, 13:24
Går inte att punktförbränna, du måste bli av med kroppsfett generellt sätt så kommer det at släppa även där :)

King Grub
2012-03-01, 13:26
Är det kroppsfett du vill bli av med så är det en dietfråga, inte en fråga om specifika övningar; du måste äta mindre energi än du gör av med. Då minskar kroppsfettet. Tyvärr kan du inte styra var på kroppen minskningen sker i störst utsträckning.

Gillbert
2012-03-01, 13:41
Går inte att punktförbränna, du måste bli av med kroppsfett generellt sätt så kommer det at släppa även där :)
Det vet jag mycket väl att det inte går.

Är det kroppsfett du vill bli av med så är det en dietfråga, inte en fråga om specifika övningar; du måste äta mindre energi än du gör av med. Då minskar kroppsfettet. Tyvärr kan du inte styra var på kroppen minskningen sker i störst utsträckning.
De enda kolhydraterna som jag får i mig är någon fullkorns smörgås på morgonen & lite potatis,ris eller pasta vid måltiderna. & då brukar det vara 10% kolhydrater, 40 % protein & 50 % grönsaker på min tallrik.

Dricker varken alkohol & jag äter inte chips, godis eller andra onyttigheter för den delen heller.



Jag vill som sagt träna bålen & rumpan, inte gå ner i vikt.

TREX
2012-03-01, 13:42
Gilla läget.

mysglenn
2012-03-01, 13:45
Det vet jag mycket väl att det inte går.


De enda kolhydraterna som jag får i mig är någon fullkorns smörgås på morgonen & lite potatis,ris eller pasta vid måltiderna. & då brukar det vara 10% kolhydrater, 40 % protein & 50 % grönsaker på min tallrik.

Dricker varken alkohol & jag äter inte chips, godis eller andra onyttigheter för den delen heller.

varför skrev du då att du ville ha övningar som tränar "dessa delar" då?

Du måste intaga färre kalorier (energi) än vad du gör av med. Hur stor del kolhydrater du äter är helt struntsamma, vad som spelar roll primärt är energin. Läs här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sen hoppas jag verkligen inte att du tror att kött = protein bara osv....

Kischen
2012-03-01, 13:45
De enda kolhydraterna som jag får i mig är någon fullkorns smörgås på morgonen & lite potatis,ris eller pasta vid måltiderna.


Vad har kolhydrater med detta att göra?

Gillbert
2012-03-01, 13:46
Gilla läget.
Varför ska jag "gilla läget"? Må det hända att du är en s.k soffpotatis som bara låter livet flyta på & skiter i allt?



Det är i så fall tråkigt för dig, men jag är inte en sådan person.

mysglenn
2012-03-01, 13:47
Jag vill som sagt träna bålen & rumpan, inte gå ner i vikt.

VARFÖR vill du träna det? Det var ju där du hade fettet? Rent logiskt verkar det som att du tror att det går att punktförbränna fett...

Du får nog ta dig en funderare på vad det egentligen är du skriver här.

Vill du bli av med fettet, ja eller nej?

King Grub
2012-03-01, 13:47
Du måste går ner i vikt för att bli av med fettet, även om du inte vill. Du kan inte träna på ett speciellt sätt för att få bort fettet.

mysglenn
2012-03-01, 13:48
Du måste går ner i vikt för att bli av med fettet, även om du inte vill. Du kan inte träna på ett speciellt sätt för att få bort fettet.

Jag ska skriva detta, bara för att trådskaparen ska förstå:

fett väger, fett har en vikt, tappa fett = tappa vikt, gå ner i vikt, etc.

TREX
2012-03-01, 13:50
Varför ska jag "gilla läget"? Må det hända att du är en s.k soffpotatis som bara låter livet flyta på & skiter i allt?



Det är i så fall tråkigt för dig, men jag är inte en sådan person.

Du behöver inte vara fet, men du får gilla läget hur fettet lägger sig på dig. Det var det jag menade...

Gillbert
2012-03-01, 13:50
varför skrev du då att du ville ha övningar som tränar "dessa delar" då?

Du måste intaga färre kalorier (energi) än vad du gör av med. Hur stor del kolhydrater du äter är helt struntsamma, vad som spelar roll primärt är energin. Läs här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Sen hoppas jag verkligen inte att du tror att kött = protein bara osv....
Ja, jag vill ha övningar (förutom knäböj) som tränar dessa delar då jag vill bli starkare. Jag formulerade mig lite fel, ber om ursäkt.

& för att besvara din fråga: Nej.
Vad har kolhydrater med detta att göra?
Energi in > Energi ut

Är inte det regeln för viktminskning? Påtalade det endast för att majoriteten sa att jag skulle gå ner i vikt, & eftersom jag knappt äter nå kolhydrater så bör jag redan ligga på en normal balans.

King Grub
2012-03-01, 13:53
Jo, energi som sagt, inte kolhydrat i sig. Du går ner lika mycket och förlorar lika mycket fett på ett visst underskott oavsett om kosten innehåller kolhydrat eller inte.

mysglenn
2012-03-01, 13:53
Ja, jag vill ha övningar (förutom knäböj) som tränar dessa delar då jag vill bli starkare. Jag formulerade mig lite fel, ber om ursäkt.

& för att besvara din fråga: Nej.

Energi in > Energi ut

Är inte det regeln för viktminskning?

okej, så vad ska du göra åt att du har massa fett där då?

Energin ut > Energi in

ska det vara

som sagt, kolhydrater är bara en av energigivarna.

Kischen
2012-03-01, 13:54
Energi in > Energi ut

Är inte det regeln för viktminskning? Påtalade det endast för att majoriteten sa att jag skulle gå ner i vikt, & eftersom jag knappt äter nå kolhydrater så bör jag redan ligga på en normal balans.


Inte bara kolhydrater innehåller energi :confused:

svenbanan
2012-03-01, 13:55
Min gener har gjort så att allt fett endast hamnar på bålen/rumpan så nu undrar jag vad det finns för övningar man kan göra för att träna dessa delar.


Jag fattar inte heller riktigt vad det är du vill.

Om du vill träna bål och rumpa så fattar jag inte vad fettet har med saken att göra.

Om du vill bli av med fettet så fattar jag inte varför du specifikt undrar vad det finns för bål och rumpövningar.

Vill du bli starkare/muskulösare på ben och rumpa samt mage eller vill du bli av med fettet, eller bägge dessa?

Springer
2012-03-01, 13:55
Det finns energi i protein och fett också, så andelen kolhydrater är inte väsentlig.

Gillbert
2012-03-01, 13:56
okej, så vad ska du göra åt att du har massa fett där då?

Synd att jag inte har en usb kabel så hade jag kunnat visa vad jag menar. Det syns knappt, men jag stör mig ändå på det.



Meningen med tråden är att jag vill bli starkare i bålen & röven. & om jag sedan ska deffa så är det inga problem.
Men jag vill som sagt bli starkare.


Rubriken var lite missvisande & det ber jag om ursäkt för.

LarsLasr
2012-03-01, 13:59
För att träna rumpan kan du göra hip thrusts, tror inte dom anstränger knät. Reverse hyperextensions kan kanske ge något om du ser till att aktivera gluteus , men mest för ryggen.

För bålen har du plankan, L-sits, farmer's walks(1hands/2hands), front lever pulls, hjulet, hollow rocks. Bara youtuba om du vill ha instruktion.

Gör du någon rehabträning för knäet eller är du dömd till ett liv med inaktiva ben?

Fast som så många andra sagt, och som du verkar veta, kommer inte dessa övningar göra att fettet på dessa platser försvinner :)

svenbanan
2012-03-01, 13:59
Synd att jag inte har en usb kabel så hade jag kunnat visa vad jag menar. Det syns knappt, men jag stör mig ändå på det.



Meningen med tråden är att jag vill bli starkare i bålen & röven. & om jag sedan ska deffa så är det inga problem.
Men jag vill som sagt bli starkare.


Rubriken var lite missvisande & det ber jag om ursäkt för.

Okidoki. Så du skiter i fettet, eller vill du även bli av med detta?

Men angående ben och rumpövningar så hade du ju blivit förbjuden att träna av din ortoped. Känns ju lite tveksamt att börja ge råd om träning då... Kan du inte snacka med ortopeden igen och be om alternativa övningar?

Gillbert
2012-03-01, 14:00
Jag fattar inte heller riktigt vad det är du vill.

Om du vill träna bål och rumpa så fattar jag inte vad fettet har med saken att göra.

Om du vill bli av med fettet så fattar jag inte varför du specifikt undrar vad det finns för bål och rumpövningar.

Vill du bli starkare/muskulösare på ben och rumpa samt mage eller vill du bli av med fettet, eller bägge dessa?

Jag råkade skriva en liten missledande rubrik, det ber jag om ursäkt för.
Men för att komma till punkt så vill jag endast ha övningar till bål & rumpan.
& jag har redan starka ben & själva magen är redan platt.

svenbanan
2012-03-01, 14:02
Jag råkade skriva en liten missledande rubrik, det ber jag om ursäkt för.
Men för att komma till punkt så vill jag endast ha övningar till bål & rumpan.
& jag har redan starka ben & själva magen är redan platt.

Ja det går undan i denna tråd... ;-)

Rumpövningar och benövningar är ju ofta samma. Knäböj och marklyft är ju bra för rumpan, men även för benen som helhet.

Vad menar du med bål egentligen? Inte mage?

mysglenn
2012-03-01, 14:04
Jag råkade skriva en liten missledande rubrik, det ber jag om ursäkt för.
Men för att komma till punkt så vill jag endast ha övningar till bål & rumpan.
& jag har redan starka ben & själva magen är redan platt.

Gör så här, kom på en bättre rubrik och be en moderator ta bort denna tråd och skapa en ny med en bättre, mer exakt frågeställning ;)

Gillbert
2012-03-01, 14:04
För att träna rumpan kan du göra hip thrusts, tror inte dom anstränger knät.

För bålen har du plankan, L-sits, farmer's walks(1hands/2hands), front lever pulls, hjulet, hollow rocks. Bara youtuba om du vill ha instruktion.

Gör du någon rehabträning för knäet eller är du dömd till ett liv med inaktiva ben?

Tack så mycket, det är roligt att kunna variera sig istället för att endast nöta plankan.

& jag har gjort en rehabövning som jag har fått av honom sedan i somras, fastän det har inte hjälp ett smack. Så nästan vecka så ska jag besöka en annan ortoped & se vad han har att säga om det hela.

Okidoki. Så du skiter i fettet, eller vill du även bli av med detta?

Men angående ben och rumpövningar så hade du ju blivit förbjuden att träna av din ortoped. Känns ju lite tveksamt att börja ge råd om träning då... Kan du inte snacka med ortopeden igen och be om alternativa övningar?
Yes, jag skrev en liten missledande rubrik..

Jag ska som sagt ta & fara till en annan ortoped nästa vecka & se vad han har att säga.
Tack i alla fall :)

Springer
2012-03-01, 14:07
Vad fick du för diagnos, om man får fråga?

Gillbert
2012-03-01, 14:07
Vad menar du med bål egentligen? Inte mage?
Där kärlekshandtagen sitter, eller är jag ute & cyklar?

Gör så här, kom på en bättre rubrik och be en moderator ta bort denna tråd och skapa en ny med en bättre, mer exakt frågeställning ;)
Det behövs inte, jag har redan fått svar av LarsLasr.

Vad fick du för diagnos, om man får fråga?
Kommer inte ihåg namnet men det är att själva banden som håller fast "kulan" inte är tillräckligt spända. Vilket gör att kulan åker ur skålen.

svenbanan
2012-03-01, 14:08
Tack så mycket, det är roligt att kunna variera sig istället för att endast nöta plankan.

& jag har gjort en rehabövning som jag har fått av honom sedan i somras, fastän det har inte hjälp ett smak. Så nästan vecka så ska jag besöka en annan ortoped & se vad han har att säga om det hela.


Yes, jag skrev en liten missledande rubrik..

Jag ska som sagt ta & fara till en annan ortoped nästa vecka & se vad han har att säga.
Tack i alla fall :)

Ja det smartaste är nog att ta ett snack med ett proffs i första hand.

Ska du även bli av med kroppsfett får du helt enkelt se till att ditt totala energiintag inte överstiger vad du gör av med på en dag. Glöm inte att räkna med fett och protein också. Det är inte bara kolhydrater som räknas hur gärna LCHF förespråkarna vill tro det.

svenbanan
2012-03-01, 14:11
Där kärlekshandtagen sitter, eller är jag ute & cyklar?


För mig är bålen hela magen och korsryggen samt sidan (kärlekshandtagen).

Jag antar att man i princip kan mena hela överkroppen (förutom extremiteterna, dvs armarna) när man pratar om bål också. Det är väl i princip en översättning från torso...

LarsLasr
2012-03-01, 14:11
Såg den här bilden förut angående rehab/skadeförebyggande träning. Kanske kan hjälpa dig. Knäövningen tränar även rumpan till viss del, svårt att belasta bara, och då man inte böjer i knäled borde den ju inte skada.

http://www.mensjournal.com/wp-content/uploads/picture-81.jpg

svenbanan
2012-03-01, 14:12
Kommer inte ihåg namnet men det är att själva banden som håller fast "kulan" inte är tillräckligt spända. Vilket gör att kulan åker ur skålen.

Uttänjda korsband typ?