handdator

Visa fullständig version : Styrketräning kombinerat med annan sport


Tuban
2012-03-01, 10:45
Hallå! Startar möjligtvis en patetisk och korkad tråd i och med att de förmodligen finns många liknande, kom gärna med respons och vettiga svar!

Så här ligger de till, Jag kör ett klassiskt 3 split schema som jag låter rulla måndag till lördag. Varför jag kör så intensivt nu är för att öka så mycket som möjligt i muskelvolym. Nackdelen med detta är att jag samtidigt lirar innebandy på hög nivå och har då träningar 3 gånger i veckan. Vad jag har hört och läst mig till så är "bulk" eller intensiv träning för ökad muskelvolym inte de bästa kombinationen med löpning? Som ni förstår så är de mycket löpning i innebandy. Mina styrkepass äger rum ungefär samma tid varje dag vid 12-13 tiden till 14-14.30 tiden, innebandy träningarna är på kvällstid cirka 8-11.
Vad tror ni passar inte de ihop? Försämras min muskel tillväxt?

Ha en bra dag!

PowPow
2012-03-01, 10:55
Styreträning + innebandyträning ger bättre muskeltillväxt än bara innebandy.

Så frågan är väl egentligen irrelevant, förutsatt att du inte kan tänka dig att sluta spela innebandy.

ceejay
2012-03-01, 11:30
så mycket skillnad blir det inte. Kör på bara.

Tuban
2012-03-01, 14:32
så mycket skillnad blir det inte. Kör på bara.

Antar att du besitter en del rutin så får lita på dig. Tack!

Springer
2012-03-01, 14:44
Orkar du med innebandyn då efter benpassen?

emi23j
2012-03-01, 15:21
Av vad jag har sett så är det inte särskilt mycket löpning involverad i innebandy.

Till din fråga, vad är ditt mål? prioriterar du innebandyn och har en elit-satsning? Vad ska du med muskelvolymen till, rent estetiskt eller för att du vill bli en bättre spelare? Hur som helst så är det väl inte många veckor kvar av säsongen så du kan ju använda tiden till att pröva dig fram om upplägget fungerar.

Tuban
2012-03-01, 16:23
Orkar du med innebandyn då efter benpassen?

Det är inga problem.

Tuban
2012-03-01, 16:26
Av vad jag har sett så är det inte särskilt mycket löpning involverad i innebandy.

Till din fråga, vad är ditt mål? prioriterar du innebandyn och har en elit-satsning? Vad ska du med muskelvolymen till, rent estetiskt eller för att du vill bli en bättre spelare? Hur som helst så är det väl inte många veckor kvar av säsongen så du kan ju använda tiden till att pröva dig fram om upplägget fungerar.

Haha roligt att du påstår att de inte är speciellt mycket löpning i innebandy, har du ens tittat på en match?

Mitt mål är att växa på volymen helt enkelt, sen att jag blir starkare i kroppen är för mig en bonus. Varför jag ställde frågan var för att jag älskar innebandy och vill kunna köra både och utan att de blir en negativ effekt.

WHITEFOLKS
2012-03-01, 16:33
Innebandyn kommer nog inte bli lidande så länge du inte går upp i vikt och därmed blir långsammare pga det.

Däremot kommer du antagligen inte kunna bygga OPTIMALT med muskelmassa.

Tuban
2012-03-01, 16:43
Innebandyn kommer nog inte bli lidande så länge du inte går upp i vikt och därmed blir långsammare pga det.

Däremot kommer du antagligen inte kunna bygga OPTIMALT med muskelmassa.

Okej.

emi23j
2012-03-01, 17:13
Haha roligt att du påstår att de inte är speciellt mycket löpning i innebandy, har du ens tittat på en match?

Mitt mål är att växa på volymen helt enkelt, sen att jag blir starkare i kroppen är för mig en bonus. Varför jag ställde frågan var för att jag älskar innebandy och vill kunna köra både och utan att de blir en negativ effekt.

Har tittat på matcher och både träningar.
Skulle inte klassa det som en sport som innehåller speciellt mycket löpning, men beror ju på vad man har för referenser.

Okej, jag förstår. Utifrån opti synvunkel är det nog inte det bästa. Men så länge dina ben får vila nog länge (så det inte påverkar prestationen i innebandy) så är det bara att köra på och inte oroa sig så mycket för "detaljer". En annan tanke är, du skulle inte kunna tänka dig att byta ut hypertrofiträningen till max-styrka medan du/ni är "in-season"? Det har nog mindre påverkan på din prestation i innebandy (mycket möjligt att den tom förbättras) samtidigt kommer du att växa oavsett bara du äter tillräckligt.

Tuban
2012-03-01, 19:03
Har tittat på matcher och både träningar.
Skulle inte klassa det som en sport som innehåller speciellt mycket löpning, men beror ju på vad man har för referenser.

Okej, jag förstår. Utifrån opti synvunkel är det nog inte det bästa. Men så länge dina ben får vila nog länge (så det inte påverkar prestationen i innebandy) så är det bara att köra på och inte oroa sig så mycket för "detaljer". En annan tanke är, du skulle inte kunna tänka dig att byta ut hypertrofiträningen till max-styrka medan du/ni är "in-season"? Det har nog mindre påverkan på din prestation i innebandy (mycket möjligt att den tom förbättras) samtidigt kommer du att växa oavsett bara du äter tillräckligt.


den tanken har slagit mig också, men eftersom jag testat mig fram med olika slags träningscheman så har jag fastnat för den nuvarande och vill inte byta så håller mig till denna. Men tack för svaren skönt att veta att det inte har sådan stor påverkan.