handdator

Visa fullständig version : Överdrivet med proteinpulver till frukost i mitt fall?


svantepung
2012-03-01, 09:21
Hej,

Jag tränar på morgonen innan frukost och tar innan träningen Jacked XX extreme och även xtend innan och efter träningen. Skulle jag kunna hoppa över xtend innan passet och endast ta det efter? Eller är det lika bra jag tar båda två?

Sen efter passet käkar jag gröt. Blir det för mycket om jag tar en proteinshake till gröten med tanke på aminosyrorna jag tar innan och efter passet?

I övrigt ser en vanlig dag ut ungefär:

Innan träning - Xtend + Jacked XX extreme.
Efter träning - Xtend
Frukost 09.00 - Gröt och caseinpulver
Lunch 12.00 - Kycklingfilé eller nötfärsbiff med sallad
Mellanmål 17.00 - Proteinshake
Kvällsmål 19.00 - Omelett

Jag är 172 cm lång, väger ca 86 och är 21 år. Mitt mål är att gå ner så mycket jag kan till sommaren, men samtidigt behålla så mycket muskelmassa som går.

Tack på förhand!

Lychgate
2012-03-01, 09:26
Det viktiga är att du får i dig tillräckligt med protein sett över dagen. Tumregeln är att man äter större delen efter träning.

Annars går det inte svara mer då du inte skriver ner mängder. Hur mycket gröt etc.

svantepung
2012-03-01, 09:31
Tack för snabbt svar :)

Xtend tar jag 10g innan och 10g efter. Jacked ligger på 12g, gröten görs på 1dl havregryn och proteinpulvret är på 1dl per portion.

Lunchen brukar vara en normalstor kycklingfilé alternativt två stora nötfärsbiffar. Omeletten gör jag på 3 vanliga ägg och ibland lite bacon i.

ICKS
2012-03-01, 09:38
500g kvarg och 50g whey brukar jag trycka i mig till frukost, tycker det passar in bra för dig efter som det är efter din träning. det blir ca 100g protein *flex*

312
2012-03-01, 10:35
Det blir inte överdrivet, eftersom gröt inte är sådär jätte proteinrikt.

svantepung
2012-03-01, 11:58
Det blir inte överdrivet, eftersom gröt inte är sådär jätte proteinrikt.

Nej, det vet jag också.. men jag tänkte mest på om det blir tätt inpå aminosyrorna innan och efter träningen. Blir det onödiga kalorier, eller bör proteinshaken göra sin verkan ändå?

vicarious
2012-03-01, 15:37
Jag tränar på morgonen innan frukost och tar innan träningen Jacked XX extreme och även xtend innan och efter träningen. Skulle jag kunna hoppa över xtend innan passet och endast ta det efter? Eller är det lika bra jag tar båda två?

Ta före också.


Sen efter passet käkar jag gröt. Blir det för mycket om jag tar en proteinshake till gröten med tanke på aminosyrorna jag tar innan och efter passet?


Nej det blir inte för mycket. Aminosyrorna tas upp snabbt så det är bara bra att du fyller på med mer långsamt protein till gröten då.

svantepung
2012-03-01, 17:45
Okej, supertack för snabba svar! Nu har jag lite bättre koll på läget. Någon som har något att tillägga på maten? Kommer jag gå ner för snabbt?

vicarious
2012-03-01, 18:15
Okej, supertack för snabba svar! Nu har jag lite bättre koll på läget. Någon som har något att tillägga på maten? Kommer jag gå ner för snabbt?

Omöjligt att veta. Du anger inga mängder eller måttenheter. Sen vet vi inte hur mycket energi din kropp förbrukar varje dag heller. Ett tips är att räkna på det.

z_bumbi
2012-03-01, 19:02
Tumregeln är att man äter större delen efter träning.

Sedan när blev det en tumregel?

Mackan58
2012-03-01, 20:01
Sedan när blev det en tumregel?

Är väl bra att trycka in kolisar i musklerna efter träning, samt att få i sig protein för att hindra muskelnedbrytning, samt att få i sig antioxidanter?

Dessutom är det smidigare om man tränar först och äter sen (förutsatt att man tränar vanlig tid 15-18).

svantepung
2012-03-01, 21:44
Omöjligt att veta. Du anger inga mängder eller måttenheter. Sen vet vi inte hur mycket energi din kropp förbrukar varje dag heller. Ett tips är att räkna på det.

Jo, det är sant. Jag har bara dum nog att jag inte köpt en matvåg, men det får bli en investering. Men jag tror ändå jag kommer gå ner lite för snabbt eftersom jag vill gå ner 16 kg på kort tid.. Jag får väl se lite hur det ser ut framöver om jag borde sakta ner i fettbrännandet eller hur det blir.

Tack för alla svar!