handdator

Visa fullständig version : Videoföreläsning "Train low, compete high"


Exhale_
2012-03-01, 08:46
En kompis tipsade mig om denna. Den var väldigt intressant och lätt att hänga med i.

http://www.canal-insep.fr/eattowinfromsciencetothefieldvo/training-adaptations-by-timed-nutrition-recent-knowledge-and-practical-applications-for-olympic-sports/2268

SeeYay
2012-03-01, 20:35
Den var intressant!

Särskilt det om muskelanpassning vid olika glykogentillgänglighet. Korrelationen var tydlig. Sammanfattningsvis kanske; kroppen är anpassningsbar.


Undrar dock hur många gånger han nämner "carbohydrate" under föreläsningen. : o)

capron
2012-03-11, 12:18
Grymt intressant , någon som testat att träna så en längre tid ?

Zorgus
2012-03-12, 15:08
Mycket intressant. Tack! :thumbup:

Eddie Vedder
2012-03-12, 15:34
Den var intressant!

Särskilt det om muskelanpassning vid olika glykogentillgänglighet. Korrelationen var tydlig. Sammanfattningsvis kanske; kroppen är anpassningsbar.

Att det sker en anpassning skulle jag nog påstå att ingen ifrågasätter, där är nog alla överens. Frågan är om den spelar roll när det faktiskt är tävling sen. Man lär sig prestera bättr på låga glykogennivåer men presterar man sedan bättre fylld än de lika fyllda motståndarna? Och det finns inget som säger att man gör det.

Apos78
2012-03-12, 15:40
Nu har jag inte sett klippet i länken ännu men kan man tro att den ökade vätskebindande förmågan vid välfyllda glykogenlager vid träning är en fördel. Detta med tanke på att många dricker lite klent och att en tydlig påverkan på prestation kan ses vid vätskebrist. Ett upplägg med train low skulle då ytterligare försämra vätskestatus under träning.

Och kommer train low att leda till ett sämre utnyttjande av det vatten som under tävling binds av de påfyllda glykogennivåerna?

Anders The Peak
2012-03-12, 16:14
Högt intag 8.5 gr/kg. Lågt intag 5.3gr/kg...Ingen drink
Drink med kolhydrater 1.5gr/kg

SeeYay
2012-03-12, 17:11
Att det sker en anpassning skulle jag nog påstå att ingen ifrågasätter, där är nog alla överens. Frågan är om den spelar roll när det faktiskt är tävling sen. Man lär sig prestera bättr på låga glykogennivåer men presterar man sedan bättre fylld än de lika fyllda motståndarna? Och det finns inget som säger att man gör det.

Sant! Anar kanske en artikel på "träningslära.se", lika välskriven och underbyggd som alltid. Förutsatt att forskning finns, annars blir det nog svårt med en artikel. :)

Tror absolut på det som Apos78 skriver. Det kanske finns en tydligare fördel vid lång tids konditionsutövande, ex. maraton, Wasaloppet etc.

Morty
2012-06-14, 09:18
Att det sker en anpassning skulle jag nog påstå att ingen ifrågasätter, där är nog alla överens. Frågan är om den spelar roll när det faktiskt är tävling sen. Man lär sig prestera bättr på låga glykogennivåer men presterar man sedan bättre fylld än de lika fyllda motståndarna? Och det finns inget som säger att man gör det.

Detta är intressant. Kan det vara så att de som tränar low kanske till och med inte kan träna hårt nog och därför halkar efter och inte får en tillräcklig skjuts av ordentliga glykogenlager.

En ev vinst är ju att man inte behöver äta godis när man tränar länge.

Eddie Vedder
2012-06-14, 09:57
Detta är intressant. Kan det vara så att de som tränar low kanske till och med inte kan träna hårt nog och därför halkar efter och inte får en tillräcklig skjuts av ordentliga glykogenlager.

En ev vinst är ju att man inte behöver äta godis när man tränar länge.

Ja det är ingen långt dragen spekulation tror jag. Låt säg att man presterar mycket bättre "high" om man tränat "low". Men om man alltid tränar submaximalt och de som inte bryr sig om "low" tränar på en högre nivå under den längsta träningsfasen (den viktigaste) då kanske nettoeffekten blir sämre ändå?

Det är det sista där som jag tror mest på, dvs om personer som du och jag vill bege oss ut på långpass och vill testa att pusha oss själva i extrema situationer och vill slippa dra på drycker och ätbara grejer. Men det är ju intressant. :)

Springer
2012-06-16, 12:45
Jag ser det mer ur praktiskt synvinkel. Långpass i lugnt tempo kan man lika gärna köra före frukost på morgonen. Skulle det ge bättre resultat? Tveksamt, men det passar mig bra.